Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen er en narsissistisk psykopat. 

I flere år har hen skapt en fryktkultur på arbeidsplassen og fått flere til å slutte. Hen har suksessfullt fått ansatte til å tvile på hverandre og seg selv.

Etter snart fem år med terror fra sjefen har det nå raknet for meg, og jeg klarer ikke mer.

Nå er jeg redd for baksnakking fra sjefen og kollegaer, og redd for kjeft fordi jeg er sykmeldt. 

Ser ikke veien videre, jeg kan ikke få ny jobb pga. manglende utdanning og sitter fast i denne sørgelige synkemyra.

Noen som har erfaringer med udugelige ledere som bare lager kvalme for sine ansatte? Hva gjorde dere og hva skjedde?

Anonymkode: 7d13d...107

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hen = useriøst tråd

Anonymkode: dd6d7...f6f

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hen = useriøst tråd

Useriøst svar!👆🏻

Anonymkode: d6f25...f88

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet og så meg aldri tilbake. Jeg valgte og å ta hva som helst av jobb. Endte opp som midlertidig ansatt med lav lønn, men de nye kollegaene mine var hyggelige, sjefen var hyggelig og jeg har ikke angret en dag.

Senere med mer erfaring på CVen fikk jeg bedre jobber og bedre lønn.

Anonymkode: 2ca8c...4d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hen = useriøst tråd

Herregud så trist at du i det hele tatt gidder.

Jeg ble syk og angrer så jævlig på at jeg ikke slutta før jeg ble overarbeidet, full slitasjeskader og betennelser. Går ennå på AAP.

Anonymkode: bbde7...d82

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Steg 1 - Pust med magen

Steg 2 - Loggfør evt mobbing/baksnakking, uansett hva eller hvem, skriv det ned.

Steg 3 - Gir det seg ikke så tar du det videre med tillitsvalgt eller med fagforeningen.

En arbeidsplass skal være trygt for alle, og de skal ikke rive deg ned. Hold ut. Du er sterk!

Anonymkode: 8c01c...95e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter litt i samme situasjon. Været sykemeldt siden juli i fjor, hvor jeg i lang tid har måtte jobbe med meg selv hos psykolog for å komme videre. Begynte å søke jobber i begynnelsen av januar, uten utdannelse, og fikk napp nå. Erfaring betyr også mye, ikke glem det. 
Du klarer det!

Anonymkode: 81d0b...21d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at du nødvensigvis ikke har krav på sykepenger. Det er sykdom eller skade som skal ligge til grunn for sykemelding, ikke arbeidsmiljø. 

Nå kan det være at din lege vurdere dette som sykdom. Men bare så du er klar over det. 

Anonymkode: a1e01...bb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I flere år har hen skapt en fryktkultur på arbeidsplassen og fått flere til å slutte. Hen har suksessfullt fått ansatte til å tvile på hverandre og seg selv.

Etter snart fem år med terror fra sjefen har det nå raknet for meg, og jeg klarer ikke mer.

Nå er jeg redd for baksnakking fra sjefen og kollegaer, og redd for kjeft fordi jeg er sykmeldt. 

Ser ikke veien videre, jeg kan ikke få ny jobb pga. manglende utdanning og sitter fast i denne sørgelige synkemyra.

Noen som har erfaringer med udugelige ledere som bare lager kvalme for sine ansatte? Hva gjorde dere og hva skjedde?

Sluttet og byttet jobb. Eventuelt sluttet og begynte på studier.

Anonymkode: 9334d...38e

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget kunne jeg skrevet selv for et halvt år siden.

Bodde med ex'n på hans hjemsted og fikk meg jobb i en liten butikk som var privateid. Fikk flere advarsler om at sjefen var vanskelig å jobbe for og at ansatte kom gråtende hjem fra jobb. Tenkte at det ikke kunne være så ille, og fikk jobb der. Det angrer jeg sykt mye på i dag.

Sjefen var sykemeldt under tiden jeg jobbet der, men var innom i blant. Jobbet da med assisterende sjef, som var veldig hyggelig. Men, alle hadde en app på tlf som var til kameraovervåking av butikken. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte denne appen (siden jeg hadde midlertidig stilling). Men, det som da skjedde var at alle ansatte og sjefen overvåket meg da jeg var alene på jobb (de siste 2-3 timene før stengetid). Jeg ble konstant ringt av både sjef og kolleger som sa at jeg hadde glemt ditt og datt fordi de så meg på kamera.

Alle var redde for sjefen fordi at den kunne klikke på den minste ting uten forvarsel og en gang måtte de stenge butikken fordi den kranglet med en kunde. 

Endte opp med at jeg ble alle sin hakkekylling og til slutt ble jeg diagnostisert med alvorlig angst og depresjon pga jobben. Jeg leverte sykemelding uten å oppgi grunn. Dette kom som et sjokk for alle ansatte, og de måtte jobbe masse overtid pga dette (var mangel på folk). De ville heller ikke tilrettelegge for at jeg skulle komme gradvis tilbake i jobb heller.

Søkte på en jobb etter dette hvor jeg brukte de som referanse, men oppga den hyggelige assisterende butikksjef som nærmeste leder. Gjorde den feilen at jeg oppga mailen til sjefen som referanse og mobil nr til assisterende. Derfor ble kun sjefen kontaktet på mail og den skrev tidenes dårligste referanse.

Uten å gå i detalj, så lyste det gjennom at de hadde overvåket meg på jobb og at det var stor bitterhet fra deres side over at jeg plutselig ble sykemeldt. Etter det har jeg ikke skrevet de opp hverken som arbeidsforhold eller referanse på cv'n. Jeg jobbet der bare i et par måneder uansett, så det har lite å si.

Jeg er fortsatt gradert sjukemeldt pga de i dag og jeg blir kvalm og uvel hver gang jeg tenker på den arbeidsplassen. Jeg har heller ingen utdanning utover vgs, men jobber i dag som lærervikar og trives veldig godt med det. 

Det er alltid lys i tunellen, men vær så snill å sjukemeld deg eller si opp før det går så langt som det gikk med meg. Skal love deg at sånt sitter i lenge, hvis du lar det går for langt.

Anonymkode: ae472...873

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Få en legeerklæring fra fastlegen din om at det er din nærmeste leder/jobben som er årsaken til sykmelding og at det er fare for liv og helse om du går tilbake i den jobben. Si så opp også søker du om dagpenger asap. Da får hun muligheten til å hente deg inn og Nav får legeerklæringen så du får dagpenger mye tidligere enn om du skulle ventet antall dagene/mnd som man vanligvis må vente. Bruk dagene på dagpenger til å søke jobb, ta kursing mm via Nav. Livet er verdt mer enn å bli dårlig av jobben og ha lyst til å ta livet av seg! 

Anbefaller deg sterkt å skrive et HMS avvik på jobben så du får gitt beskjed om denne lederen. Slike burde ikke ha personalansvar! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Steg 1 - Pust med magen

Steg 2 - Loggfør evt mobbing/baksnakking, uansett hva eller hvem, skriv det ned.

Steg 3 - Gir det seg ikke så tar du det videre med tillitsvalgt eller med fagforeningen.

En arbeidsplass skal være trygt for alle, og de skal ikke rive deg ned. Hold ut. Du er sterk!

Anonymkode: 8c01c...95e

Takk!

Har allerede gått så langt at det er en varslingssak med HMS. Men jeg må være anonym, men de klarer ikke anonymisere varselet mitt pga. spesifikke hendelser. Så stanger hodet i veggen der. HMS er tydelige på at det er alvorlig og de ønsker å ta det videre. Men jeg må jo overleve på arbeidsplassen under og etter varslingssaken blir rullet opp også. Det er et vanskelig dilemma.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vær obs på at du nødvensigvis ikke har krav på sykepenger. Det er sykdom eller skade som skal ligge til grunn for sykemelding, ikke arbeidsmiljø. 

Nå kan det være at din lege vurdere dette som sykdom. Men bare så du er klar over det. 

Legene var klare på at dette er meget gyldig. Nå er det ikke utelukkende mobbingen og trakasseringen på jobben som har knekt meg, men det er en stor del av det. Var ikke en eneste tvil hos legene i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette innlegget kunne jeg skrevet selv for et halvt år siden.

Bodde med ex'n på hans hjemsted og fikk meg jobb i en liten butikk som var privateid. Fikk flere advarsler om at sjefen var vanskelig å jobbe for og at ansatte kom gråtende hjem fra jobb. Tenkte at det ikke kunne være så ille, og fikk jobb der. Det angrer jeg sykt mye på i dag.

Sjefen var sykemeldt under tiden jeg jobbet der, men var innom i blant. Jobbet da med assisterende sjef, som var veldig hyggelig. Men, alle hadde en app på tlf som var til kameraovervåking av butikken. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte denne appen (siden jeg hadde midlertidig stilling). Men, det som da skjedde var at alle ansatte og sjefen overvåket meg da jeg var alene på jobb (de siste 2-3 timene før stengetid). Jeg ble konstant ringt av både sjef og kolleger som sa at jeg hadde glemt ditt og datt fordi de så meg på kamera.

Alle var redde for sjefen fordi at den kunne klikke på den minste ting uten forvarsel og en gang måtte de stenge butikken fordi den kranglet med en kunde. 

Endte opp med at jeg ble alle sin hakkekylling og til slutt ble jeg diagnostisert med alvorlig angst og depresjon pga jobben. Jeg leverte sykemelding uten å oppgi grunn. Dette kom som et sjokk for alle ansatte, og de måtte jobbe masse overtid pga dette (var mangel på folk). De ville heller ikke tilrettelegge for at jeg skulle komme gradvis tilbake i jobb heller.

Søkte på en jobb etter dette hvor jeg brukte de som referanse, men oppga den hyggelige assisterende butikksjef som nærmeste leder. Gjorde den feilen at jeg oppga mailen til sjefen som referanse og mobil nr til assisterende. Derfor ble kun sjefen kontaktet på mail og den skrev tidenes dårligste referanse.

Uten å gå i detalj, så lyste det gjennom at de hadde overvåket meg på jobb og at det var stor bitterhet fra deres side over at jeg plutselig ble sykemeldt. Etter det har jeg ikke skrevet de opp hverken som arbeidsforhold eller referanse på cv'n. Jeg jobbet der bare i et par måneder uansett, så det har lite å si.

Jeg er fortsatt gradert sjukemeldt pga de i dag og jeg blir kvalm og uvel hver gang jeg tenker på den arbeidsplassen. Jeg har heller ingen utdanning utover vgs, men jobber i dag som lærervikar og trives veldig godt med det. 

Det er alltid lys i tunellen, men vær så snill å sjukemeld deg eller si opp før det går så langt som det gikk med meg. Skal love deg at sånt sitter i lenge, hvis du lar det går for langt.

Anonymkode: ae472...873

Tusen takk for at du delte. Det hørtes helt horribelt ut!

Håper det blir bedre for deg snart, og at traumene slipper taket litt etter litt.

Har hatt så mange skjellsettende traumatiserende hendelser på samme tid og situasjonen på jobb gjør alt mye mye verre. Kunne ønske jobben var et fristed, ikke et lite helvete.

Håper på omskolering eller kurs via NAV så skal kontakte de snarest. Har også bare videregående opplæring. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, jeg fant meg ny jobb og sa opp. Sjefen sa sjøl at han viste han var en dårlig sjef, no kidding! Flere svært uheldige episoder jeg burde meldt fra om, men jeg var ung og turte ikke. Var 24 og det firma jeg startet i da er jeg nå fortsatt ansatt i, 16 år etter:) Du får bare se litt hva som er på markedet og stole på at du passer inn en annen vei:-)

Anonymkode: b6e17...bf0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter som faen med det samme. Kommer ingen vei. 

Anonymkode: f6fdb...65e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I de aller fleste tilfeller fører elendig sjef/arbeidsmiljø til søvnproblemer, hodepine og generelt dårligere allmenn-tilstand. 

Anonymkode: 06000...028

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...