Gå til innhold

Kremering og gravlegging, er det flere alternativer enn disse to??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.10):

De fleste familier ønsker nok å følge det avdøde har ønsket selv 

Anonymkode: abc43...20e

Nja..... Det kommer jo an på om ønskene er vanskelige å etterkomme eller går mot ønskene/behovene til familien. En begravelse er tross alt for de etterlatte, ikke for den avdøde. Om avdøde ikke ønsket begravelse hadde jeg f.eks. ikke etterkommet det ønsket da vi ønsker og har behov for å samles og ta farvel. Om den avdøde ønsket noe som var spesielt dyrt eller som krevde at vi måtte reise langt hadde vi heller ikke etterkommet det ønsket. Jeg har flere ganger opplevd at avdøde har hatt svært spesielle og dyre ønsker som de etterlatte har valgt å ikke følge fordi det har vært for vanskelig for dem, for dyrt for dem eller ikke passet med deres egne ønsker/behov. Det er fullt mulig å hedre den avdøde uten å ta hensyn til detaljstyring av en begravelse man tross alt ikke er levende til stede for å overvære. 

Anonymkode: b11e6...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nja..... Det kommer jo an på om ønskene er vanskelige å etterkomme eller går mot ønskene/behovene til familien. En begravelse er tross alt for de etterlatte, ikke for den avdøde. Om avdøde ikke ønsket begravelse hadde jeg f.eks. ikke etterkommet det ønsket da vi ønsker og har behov for å samles og ta farvel. Om den avdøde ønsket noe som var spesielt dyrt eller som krevde at vi måtte reise langt hadde vi heller ikke etterkommet det ønsket. Jeg har flere ganger opplevd at avdøde har hatt svært spesielle og dyre ønsker som de etterlatte har valgt å ikke følge fordi det har vært for vanskelig for dem, for dyrt for dem eller ikke passet med deres egne ønsker/behov. Det er fullt mulig å hedre den avdøde uten å ta hensyn til detaljstyring av en begravelse man tross alt ikke er levende til stede for å overvære. 

Jeg mener at begravelse absolutt er for den avdøde. Den siste hilsen,den siste ære. Så jeg oppfordrer alle til å snakke med sine nærmeste før man dør og avklare ønsker. Så begge parter er komfortable med det og så man kan dø i visshet på at sine siste ønsker blir respektert.

Feks kan man spare til egen begravelse om det er helt spesielle ting. 

Anonymkode: bd5f3...e8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Melus skrev (På 27.1.2025 den 22.28):

Da håper jeg du har begynt å spare. 

Spare? Hvorfor?

Anonymkode: 1ca4f...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spare? Hvorfor?

Til de som sier denne prosessen ikke gjøres i Norge: asken sendes til Sveits, men man kan gjøre dette gjennom vanlige begravelsesbyråer, f.eks Jølstad. Det er ikke spesielt dyrere enn en vanlig begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ønske så mye man vil, men til syvende og sist er det de etterlatte som bestemmer. 
Jeg har allerede gitt min mann beskjed om at selv om han ønsker å bli kremert så er ikke det aktuelt for meg. 
Jeg ønsker en grav å gå til med en gang, ikke "til våren" eller når det er mulig å få urnen i jorden. 
Her vi bor er det ikke krematorie, så man må sende kroppen ut av kommunen. Det er en ekstra belastning å skulle se kisten reise av gårde med bil, for så å skulle gjennomgå alt igjen noen måneder senere ved urnenedsettingen. 
Andre steder har man heller ikke noe reelt valg, da det i enkelte byer er "fullt" og man får ikke lov til å ha flere kistegraver. 

Anonymkode: 85bf4...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo til syvende og sist de etterlatte som bestemmer, men ofte velger de etterlatte å respektere avdødes ønske. Så er det jo tilfeller der det enten ikke lar seg gjøre eller at noen er helt imot ønskene til avdøde, men som sagt det sitter ofte langt inne å ikke respektere avdødes ønske. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til de som sier denne prosessen ikke gjøres i Norge: asken sendes til Sveits, men man kan gjøre dette gjennom vanlige begravelsesbyråer, f.eks Jølstad. Det er ikke spesielt dyrere enn en vanlig begravelse.

Ja som du sier prosessen gjøres ikke i Norge og asken må likevel ut av landet samme hvilket byrå man bruker. Tilbyr Jølstad dette? Vet at Verd byrået tilbyr noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.07):

Du kan donere kroppen din til forskning.

Anonymkode: bb2de...5c4

Når de ikke har mer å forske på blir kroppen kremert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.00):

Du må være klar over at det er familien din som bestemmer hva som skjer med deg når du dør og hvilken begravelse du får. Du kan komme med ønsker, men ingen plikter å følge dem. 

Det er riktig. Vår mor ønsker kremering og  navneplate på samme gravlund der hennes barn er begravet for over 25 år siden. Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke vil ligge i samme grav, men hun tenker på oss, all stell med blomster osv. Men jeg er usikker på om hun kan få minneplate og urne akkurat der siden hun bor i en helt annen bydel nå. 

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 13.12):

Man kan også velge minnelund dvs at man ikke får egen grav, men navnet blir hengt opp på en tavle/stor stein sammen med andres navn og asken settes ned i en urne anonymt.

Anonymkode: 83de5...7b5

Kan man få det selv om man ikke bor i kommunen? Hvis ikke, ønsker jeg at asken min blir spredt et spesielt sted eller egentlig hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (På 29.1.2025 den 8.16):

Det er ikke et tilbud pr nå. Det testes ut enda. 

Ikke et tilbud i Norge, men de har det flere steder i USA.

Anonymkode: 000ae...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (5 minutter siden):

Det er riktig. Vår mor ønsker kremering og  navneplate på samme gravlund der hennes barn er begravet for over 25 år siden. Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke vil ligge i samme grav, men hun tenker på oss, all stell med blomster osv. Men jeg er usikker på om hun kan få minneplate og urne akkurat der siden hun bor i en helt annen bydel nå. 

Kan man få det selv om man ikke bor i kommunen? Hvis ikke, ønsker jeg at asken min blir spredt et spesielt sted eller egentlig hvor som helst. 

Du kan få minnelund selv om du bor utenbys, men ofte må man betale festeavgiften i 20 år og for tilrettelegging av urnegrav + navneplaten (men det er litt variasjon hvem som fakturerer her).

Ang. din mor. Bor hun i byen eller er det kun en bydel? Dersom det er utenbys så kommer det ofte en kostnad, men sjekk med lokale gravferds myndighetene. Til tross for at Norge er et lite land så er det mange ulike praksiser rundt omkring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke et tilbud i Norge, men de har det flere steder i USA.

Anonymkode: 000ae...e98

Ja, men det var snakk om Norge slik som jeg tolket det. Er litt feil å kalle det vannkremering og da de bruker LUT for at liket skal gå i oppløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (30 minutter siden):

Du kan få minnelund selv om du bor utenbys, men ofte må man betale festeavgiften i 20 år og for tilrettelegging av urnegrav + navneplaten (men det er litt variasjon hvem som fakturerer her).

Ang. din mor. Bor hun i byen eller er det kun en bydel? Dersom det er utenbys så kommer det ofte en kostnad, men sjekk med lokale gravferds myndighetene. Til tross for at Norge er et lite land så er det mange ulike praksiser rundt omkring. 

Takk, det skal sjekkes. Hun bor i byen, samme by, men jeg bor litt utenfor dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jytte skrev (14 minutter siden):

Takk, det skal sjekkes. Hun bor i byen, samme by, men jeg bor litt utenfor dessverre. 

Dersom hun bor i samme by så skal det ikke være utgifter. Det er avdødes folkeregistrerte adresse man går ut fra. Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (51 minutter siden):

Det kan hun så absolutt. Bydel spiller ingen rolle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.00):

Du må være klar over at det er familien din som bestemmer hva som skjer med deg når du dør og hvilken begravelse du får. Du kan komme med ønsker, men ingen plikter å følge dem. Anonymkode: b11e6...275

En underlig måte å se dette på. Når et menneske dør så handler det om respekt for dennes siste ønske. Vi snakker om helt vanlig og ikke superdyre greier her. Jeg hadde aldri noen sinne villet trumfe igjennom min egen måte å se ting på, bare fordi jeg, med nesa i sky, vil ha det slik som jeg vil ha det. Meg, meg, meg...altså.

Når et menneske dør så legges ens eget ego til side og en oppfyller vedkommendes siste vilje.  :sukk: Selvsagt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ønsker å bli stoppet ut 🤔

Anonymkode: 320d3...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (På 29.1.2025 den 14.23):

Ja som du sier prosessen gjøres ikke i Norge og asken må likevel ut av landet samme hvilket byrå man bruker. Tilbyr Jølstad dette? Vet at Verd byrået tilbyr noe slikt.

Mange byråer i Norge som tilbyr dette. Den siste reisen som begynte med dette først. Hun som utfordret gravferd etaten i Norge. Så tok Jølstad det opp også fulgte resten av Norge etter. Ja det koster. Den billigste diamanten koster vel 50 000 kr. Så kommer vel gravferden i tillegg hvis man vil ha det. 

Anonymkode: 42f5e...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange byråer i Norge som tilbyr dette. Den siste reisen som begynte med dette først. Hun som utfordret gravferd etaten i Norge. Så tok Jølstad det opp også fulgte resten av Norge etter. Ja det koster. Den billigste diamanten koster vel 50 000 kr. Så kommer vel gravferden i tillegg hvis man vil ha det. 

Det var ikke det som var mitt poeng. Poenget er at asken må UT av Norge uansett for lovverket sier at man faktisk ikke har lov å lage diamant ut av asken her i Norge. Er ikke uenig med deg at byråer kan tilby det, men alt sendes til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men svar på spørsmålet så er det bare de to gravferd formene som finnes i Norge. Men hva du gjør med urnen er mange muligheter. Man kan å sendes opp i himmelen og spres der å. Så bare undersøk på hva du vil. Og ha råa til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...