Gå til innhold

Kremering og gravlegging, er det flere alternativer enn disse to??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en ekstrem planlegger og driver å planlegger dødsbrev til å legge et sted i tilfelle jeg brått dør 🫠 jeg er usikker på hva jeg skal velge av kremering og gravlegging, er det flere alternativer??

Anonymkode: f590a...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Du kan søke om å senkes i havet og spres med vinden (strenge regler for dette og er geografisk begrenset). Du kan også bli diamant! Det skal jeg . 

Anonymkode: 1ca4f...119

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja. Du kan søke om å senkes i havet og spres med vinden (strenge regler for dette og er geografisk begrenset). Du kan også bli diamant! Det skal jeg . 

Da håper jeg du har begynt å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Innebærer ikke alt dette kremering?

Anonymkode: 552f2...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Innebærer ikke alt dette kremering?

Anonymkode: 552f2...650

Stemmer

Anonymkode: cbe6a...f8d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo evt balsameres og stilles ut som Stalin og faraoene 

Anonymkode: bf14d...ecb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blir fortsatt kremert da...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må være klar over at det er familien din som bestemmer hva som skjer med deg når du dør og hvilken begravelse du får. Du kan komme med ønsker, men ingen plikter å følge dem. 

Anonymkode: b11e6...275

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan donere kroppen din til forskning.

Anonymkode: bb2de...5c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må være klar over at det er familien din som bestemmer hva som skjer med deg når du dør og hvilken begravelse du får. Du kan komme med ønsker, men ingen plikter å følge dem. 

Anonymkode: b11e6...275

De fleste familier ønsker nok å følge det avdøde har ønsket selv 

Anonymkode: abc43...20e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremasjon og gravlegging er jo det vanligste, men med kremering så kan man f.eks velge askespredning her i Norge. Det må da søkes tillatelse om hos Statsforvalteren. Norge har strenge regler med hvordan man håndterer aske etter mennesker og man kan ikke spre det hvor som helst.  Noen velger også minnelund (da er det navneplater og familien kan ikke stelle og pynte slik det passer dem).

Ang. dette med å bli diamant etc. så er dette noe som ikke gjøres i Norge så asken må da tas med til utlandet. Det er ikke nødvendigvis rett frem så her bør du virkelig sjekke hva som er mulig og ikke. Det er noe med det etiske og å holde seg innenfor lovverket. De fleste byråer holder seg innen norsk lovverk, men så har du de som ikke har noe problem med å hjelpe til med å få aske til utlandet for å bli laget om til diamant som noen her over sier. 

Gravferd i kiste: ja det er ikke så mange alternativer der.

Skriv gjerne ned dine ønsker og sjekk lokale gravferds myndigheter sine nettsider. Her kan du fort få mye informasjon og det samme hos byråer som og legger ut informasjon. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan også velge minnelund dvs at man ikke får egen grav, men navnet blir hengt opp på en tavle/stor stein sammen med andres navn og asken settes ned i en urne anonymt.

Anonymkode: 83de5...7b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan også velge minnelund dvs at man ikke får egen grav, men navnet blir hengt opp på en tavle/stor stein sammen med andres navn og asken settes ned i en urne anonymt.

Liten kommentar: Minnelund er ikke samme som anonym grav.  Når man velger minnelund så er det ikke nødvendigvis hemmelig hvor urnen settes ned. Det er bare at den ikke settes samme sted hvor platen/monumentet er. Velger man anonym grav så setter man som regel ikke opp minneplate (unntak her er om man har mistet barn eller andre spesielle omstendigheter). 

Anonymkode: 36fd4...846

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare kremering eller gravlegging. Du kan velge å donere bort kroppen til forskning, men det som måtte være igjen når de er ferdig med kroppen din, vil bli kremert etterpå. Og enten så må asken/kroppen i jorden, eller du kan søke om å få ev aske spredt (strenge kriterier her). Utover det er det ingen alternativer… 

Anonymkode: 46fcf...bba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Liten kommentar: Minnelund er ikke samme som anonym grav.  Når man velger minnelund så er det ikke nødvendigvis hemmelig hvor urnen settes ned. Det er bare at den ikke settes samme sted hvor platen/monumentet er. Velger man anonym grav så setter man som regel ikke opp minneplate (unntak her er om man har mistet barn eller andre spesielle omstendigheter). 

Anonymkode: 36fd4...846

Det glemte jeg å skrive. Takk for påminnelsen.🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.40):

Både det å spres med vinden og å bli diamant innebærer kremering.

Anonymkode: eb354...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...