Gå til innhold

Kjøp av leilighet (med leietaker)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med kjøp av leilighet der eier ikke bor i leiligheten, men har en leietaker? Leietaker er ikke sagt opp, og visningen var nå i kveld. Jeg skjønner at leietaker har en kontrakt og oppsigelsestid, men jeg er redd for å kjøpe en leilighet og plutselig sitte med en leietaker som ikke vil flytte. Kan det settes som et forbehold i budrunden at leietaker må ha flyttet ut før overtakelse (og at overtakelsen da naturligvis tilpasses deretter)? Og har det egentlig noen verdi? Skjønner ikke hvorfor dette ikke allerede er fikset før leiligheten legges ut for salg (ikke et tøft marked for selgere).

Anonymkode: f3aaa...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal bo i leiligheten selv er det gyldig grunn til oppsigelse.

Salg er ikke gyldig grunn til oppsigelse. Det er opp til ny eier om de vil leie ut videre eller bo der selv.

Anonymkode: 389c9...4c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke leiligheten selv kan leietaker sies opp så hen er ute til overtakelsen. Hvis ikke så er ikke oppsigelse gyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overtar leiekontraken, med rettighetene og pliktene som medfølger. Er den tidsubestemt tar det minst 3 måneder fra varsel blir sendt.

Personen som selger kan også kaste ut vedkommende, da det er gyldig grunn til å oppheve leiekontrakten. Jeg ville snakket med selger så fort som mulig.

Kilde for min info: ChatGPT. Ta det med en klype salt. Men jeg har selv leid en leilighet som ble solgt, og den nye eieren hadde ikke rett til å kaste meg ut før tiden på kontrakten var over.

Anonymkode: 49505...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal bruke leiligheten selv kan leietaker sies opp så hen er ute til overtakelsen. Hvis ikke så er ikke oppsigelse gyldig.

Men selv om oppsigelsen er gyldig så kan det ta tid hvis leietaker ikke flytter frivillig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (6 minutter siden):

Men selv om oppsigelsen er gyldig så kan det ta tid hvis leietaker ikke flytter frivillig 

Ja, men de fleste flytter frivillig. NAV kan bidra med å finne nødbolig for dem som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Skal bo i leiligheten selv. Spurte megler på visning, men fikk et generelt svar om at leietaker er klar over salget og nok er fleksibel når det kommer til flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er på jakt etter en utleiebolig er det jo fint å kunne kjøpe en med løpende leiekontrakt = inntekt fra dag 1. 

Så det er nok bare å innse at verden ikke sirkler rundt deg og dine behov først som sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (3 minutter siden):

For de som er på jakt etter en utleiebolig er det jo fint å kunne kjøpe en med løpende leiekontrakt = inntekt fra dag 1. 

Så det er nok bare å innse at verden ikke sirkler rundt deg og dine behov først som sist...

Har du en dårlig dag, eller?

Det må være lov å stille spørsmål om hvordan ting fungerer slik at jeg kan gjøre en vurdering om dette er et kjøp som passer meg eller ikke. Jeg har aldri trodd at verden sirkler rundt meg og mine behov, men jeg er heller ikke interessert i å betale nærmere 4 million for en leilighet hvis det byr på utfordringer jeg ikke ønsker. Da passer leiligheten heller for noen andre, som da kanskje har andre ønsker og behov. Og ved å stille spørsmålene jeg har, får jeg avklart det nå i forkant av budrunden.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her.

Skal bo i leiligheten selv. Spurte megler på visning, men fikk et generelt svar om at leietaker er klar over salget og nok er fleksibel når det kommer til flytting.

Da setter du overtagelse lik oppsigelsestiden på leiligheten og at leietager skal være ute før du overtar da du skal flytte inn selv.

Anonymkode: 474ce...f59

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (11 timer siden):

For et idiotisk siste avsnitt. 

Anonymkode: 6aa5c...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da setter du overtagelse lik oppsigelsestiden på leiligheten og at leietager skal være ute før du overtar da du skal flytte inn selv.

Anonymkode: 474ce...f59

Og dagbøter ved forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du skal by på leiligheten ville jeg satt det som et forbehold at du overtar leiliheten uten leietaker. Det vil si at leiligheten er vasket og tømt og uten beboere ved overtakelse. Da er det selgers ansvar å påse at dette skjer.

Da følger dine rettigheter lovverket, og kjøpet kan heves og/eller du kan få erstatning dersom leietaker plutselig ikke er ute som avtalt. https://advokatmatch.no/overtakelse-bolig

Anonymkode: 3aed7...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Leiligheten er utleid og er noens hjem. Den personen har skrevet under kontrakt og har trolig og betalt et stor depositum til nåværende eier som må gjøres opp.mKontrakten inneholder normalt leieavtale-periode og opplysninger om gjensidig oppsigelsestid på 2 eller 3 måneder, der du må forholde deg til det. Du har ikke lov å gjøre noen husløs over natten etter eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 68a6c...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du overtar leiekontraken, med rettighetene og pliktene som medfølger. Er den tidsubestemt tar det minst 3 måneder fra varsel blir sendt.

Personen som selger kan også kaste ut vedkommende, da det er gyldig grunn til å oppheve leiekontrakten. Jeg ville snakket med selger så fort som mulig.

Kilde for min info: ChatGPT. Ta det med en klype salt. Men jeg har selv leid en leilighet som ble solgt, og den nye eieren hadde ikke rett til å kaste meg ut før tiden på kontrakten var over.

Anonymkode: 49505...dd1

Hvorfor bruker du ChatGPT til å gi svar, når du ikke har kompetanse til å vite om informasjonen du får er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Leiligheten er utleid og er noens hjem. Den personen har skrevet under kontrakt og har trolig og betalt et stor depositum til nåværende eier som må gjøres opp.mKontrakten inneholder normalt leieavtale-periode og opplysninger om gjensidig oppsigelsestid på 2 eller 3 måneder, der du må forholde deg til det. Du har ikke lov å gjøre noen husløs over natten etter eget forgodtbefinnende. 

Kjøper kan fint kjøpe leilighet uten at leieforholdet er med på kjøpet. Det handler ikke om å gjøre noen husløse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noe tull. Selvfølgelig kan hun si opp leietakeren hvis hun skal bruke leiligheten selv. Leietakeren finner seg noe annet, det er ikke TS sitt problem.

Det er jo slett ikke sikkert TS vinner budrunden i det hele tatt. Grunnen til at leietaker ikke er sagt opp sllerede er jo i tilfelle noen ønsker å kjøpe et rent utleieobjekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde et punkt i kontrakten som sa at jeg ble løst fra kontrakten dersom leietaker ikke hadde flyttet (da oppsigelsen hans utløp) innen overtakelse. Han flyttet 28 dager for sent, men likevel innen overtakelse.

Han var uenig i oppsigelsen - som var gyldig - og hadde tatt med seg ting som gjorde livet mitt litt surere (brannslukningsapparat tilhørende borettslaget, tv-boks som heller ikke kunne brukes noe annet sted, røykvarsler som var seriekoblet i borettslaget etc).

Anonymkode: 4d930...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...