Gå til innhold

Trimalleolært brudd i ankelen, noen med erfaring og hvor lenge hadde du sterke smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var uheldig og datt på isen før jul og brakk ankelen. Komplisert brudd på tre steder. Prøvde å gipse først, men funket ikke, så måtte operere inn store skruer utenpå fot, ankel og legg for å holde bruddet sammen til hevelsen var gått ned. Tok hovedoperasjonen halvannen uke etter, men det var fortsatt rotasjon og ustabilitet på innsiden av ankelen der den var mest ødelagt, så måtte operere for 3. gang en uke etter og stabilisere og sette inn flere skruer. Er 3,5 uker siden siste operasjon nå og jeg har fortsatt helt ekstreme smerter. Mye verre enn etter operasjon nr 2 enda den ikke en gang var vellykket. Men da hadde jeg gips, det har jeg ikke nå. De tok av gipsen dagen etter operasjonen. Har sterke, brennende, pulserende nervesmerter og elektriske støt. Er så ille at jeg ikke får sove en gang og jeg får heller ikke gjort de øvelsene jeg skal. Og både søvn og øvelser er jo veldig viktig for tilheling. Har intense nervesmerter og elektriske støt både i ankel, fot og legg. Når de elektriske støtene kommer spretter beinet mitt opp, for det er så intenst. Har også redusert følelse foran på leggen. Kjenner ikke når jeg skraper neglen borti, men kjenner om jeg slår. Fikk en nerveblokade på hver side etter de to siste operasjonene, altså 4 stk til sammen. Kjennes nesten ut som nerveblokaden ikke er helt ute enda, men det kan vel umulig være tilfelle. Fjernet sting for en uke siden. Foten og leggen er ganske hoven, men i varierende grad. Ikke misfarget. Oftest mest hoven på kvelden. Sårene ser fine ut og væsker ikke. Har beinet høyt hele tiden. Har ikke så vondt på utsiden av ankelen, men på innsiden der den var ganske så knust er det helt uutholdelig.

Ringte sykehuset idag, men de sa at det var individuelt hvor lenge smertene varer og ba meg kontakte fastlegen. Sendte han en melding på Helse-Norge siden det nærmet seg stengetid, håper jeg får svar i morgen.

Ang medisiner går jeg på paralgin forte, Paracet og Ibux, men syns ikke det funker hverken på nervesmertene eller de "vanlige" smertene, så har spurt legen om noe annet. Gikk også på neurontin siden operasjon 2, men seponerte pga lav effekt og skumle bivirkninger.

Noen som har erfaring med komplisert trimalleolært brudd i ankelen og kan fortelle hvor lenge dere hadde sterke smerter? Jeg skal på 6 ukers kontroll og begynne å belaste foten om 2,5 uker, men nå gjør det så ekstremt vondt at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få til det selv om selvfølgelig mye kan skje på 2,5 uker. Håper legen kan gi meg noe som funker så jeg kommer i gang med øvelsene og får sove om natten.

Anonymkode: 2c788...0b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har! 

Var innlagt i ca 2 uker, med de jævligste smertene jeg noen sinne har vært borti. Lå med morfin pumpe, epidural, blokkade, og mengder med oxy produkter. Nå vet jeg ikke om jeg kan sammenlignes da jeg ikke er helt god å smertelindre grunnet genetiske disposisjoner. 

Meeeen tross det så vil jeg si det meste var borte når jeg kom til 6 uker og kunne begynne å belaste litt, tross at det ikke var grodd helt 100% ferdig var det ikke lengre de sterke utholdelige smertene. De forsvant nok sakte i løpet av uke 4 -6. Hadde masse ubehag, spreng og tidvis smerter i værtfall hele det første året, men da gjerne etter joggetur eller lengre biltur, fly osv. Har løpt siden ca 4 mnd etter bruddene og det gikk helt fint, men jeg kan fortsatt flere år kjenne at " det er noe" og ha noe ubehag. 

Fattig trøst... ankelen ble om ikke annet mye mere stabil etter brudd og med litt medisinsk stål til å holde seg stabil. Mitt ligger inni. 

Det blir bedre!!!

Anonymkode: 1c741...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig merkelig oppførsel/oppfølging av sykehuset ditt. Jeg hadde tett kontakt helt fram til siste røntgen rundt uke 6, jeg ble også tatt inn til ergo?terapeut som hjalp meg finne en måte å sove på hvor foten ikke var et rent smerte helvete. Pluss at de holdt dette med føligheten under oppsyn da de mistenkte smertesyndrom. 

Startet også hos fysio i uke 3 ca, ikke for trening men tøying, drenasje og følighet. Dette er et absolutt must!!!

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen asap

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har! 

Var innlagt i ca 2 uker, med de jævligste smertene jeg noen sinne har vært borti. Lå med morfin pumpe, epidural, blokkade, og mengder med oxy produkter. Nå vet jeg ikke om jeg kan sammenlignes da jeg ikke er helt god å smertelindre grunnet genetiske disposisjoner. 

Meeeen tross det så vil jeg si det meste var borte når jeg kom til 6 uker og kunne begynne å belaste litt, tross at det ikke var grodd helt 100% ferdig var det ikke lengre de sterke utholdelige smertene. De forsvant nok sakte i løpet av uke 4 -6. Hadde masse ubehag, spreng og tidvis smerter i værtfall hele det første året, men da gjerne etter joggetur eller lengre biltur, fly osv. Har løpt siden ca 4 mnd etter bruddene og det gikk helt fint, men jeg kan fortsatt flere år kjenne at " det er noe" og ha noe ubehag. 

Fattig trøst... ankelen ble om ikke annet mye mere stabil etter brudd og med litt medisinsk stål til å holde seg stabil. Mitt ligger inni. 

Det blir bedre!!!

Å fytti katta, hørtes forferdelig ut. Jeg var også innlagt i 2 uker pga at operasjonen ble utsatt og utsatt pga få folk og jul. Så lå på sykehuset hele julen. Jeg har ikke tatt så mye smertestillende i mitt liv annet enn Paracet og Ibux, men leser at 10% ikke tar opp kodein på riktig måte. Mulig jeg er en av de 10%?

Fikk du gjort øvelsene dine? Hvordan var det med søvn? Hadde du også nervesmerter og elektriske støt? 2,5 uker til 6 ukers kontrollen nå, er nervøs, men håper virkelig det går bra. Så det hjalp litt når du kunne belaste litt? Mitt stål ligger også inni ankelen, men måtte ha utvendige skruer først siden gips ikke hjalp. Så helt makabert ut.

Tusen takk for svar, håper det blir bedre, ja og at jeg snart får sove. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forøvrig merkelig oppførsel/oppfølging av sykehuset ditt. Jeg hadde tett kontakt helt fram til siste røntgen rundt uke 6, jeg ble også tatt inn til ergo?terapeut som hjalp meg finne en måte å sove på hvor foten ikke var et rent smerte helvete. Pluss at de holdt dette med føligheten under oppsyn da de mistenkte smertesyndrom. 

Startet også hos fysio i uke 3 ca, ikke for trening men tøying, drenasje og følighet. Dette er et absolutt must!!!

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen asap

Ja, virker nesten som de fraskriver seg ansvar. Livredd for smertesyndom jeg og. Cprs eller noe sånt. Heldig som ble tatt inn til ergoterapeut. Jeg fikk bare en brosjyre med noen øvelser og hoppet litt på krykker med en fysioterapeut etter operasjon 2 før jeg visste at den ikke var vellykket. Skal be fastlegen henvise meg til fysio. Tror jeg trenger det for å få gjennomført tøyeøvelsene av ankel og fot. Klarer det ikke på egenhånd, for det er så ekstremt vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Å fytti katta, hørtes forferdelig ut. Jeg var også innlagt i 2 uker pga at operasjonen ble utsatt og utsatt pga få folk og jul. Så lå på sykehuset hele julen. Jeg har ikke tatt så mye smertestillende i mitt liv annet enn Paracet og Ibux, men leser at 10% ikke tar opp kodein på riktig måte. Mulig jeg er en av de 10%?

Fikk du gjort øvelsene dine? Hvordan var det med søvn? Hadde du også nervesmerter og elektriske støt? 2,5 uker til 6 ukers kontrollen nå, er nervøs, men håper virkelig det går bra. Så det hjalp litt når du kunne belaste litt? Mitt stål ligger også inni ankelen, men måtte ha utvendige skruer først siden gips ikke hjalp. Så helt makabert ut.

Tusen takk for svar, håper det blir bedre, ja og at jeg snart får sove. 

Smertelindring er kjempe individuelt og mye genetisk som spiller inn, ett eller annet med hvordan man tar opp osv.. 

For meg hadde morfin, oxy osv svært liten til ingen effekt. Blokkade og pumpe hjalp endel, og etterhvert som ukene gikk var spesielt ibux grei å ha. Så jeg ville absolutt fulgt opp med fastlegen om jeg var deg, er så viktig med rett smertelindring slik at man få sovet og faktisk reparere. 

De først ukene fram til uke 3/4 så var det bare rolig tøye øvelser, bevegelighet og endel greier for å "tirre" føligheten. Det blir definitivt bedre etterhvert som man kan bevege seg mere og får lagt litt vekt på. Gikk veldig fort fra gips/støvel var av til jeg kasta krykka, hadde endel spreng, hovenhet osv den tiden så ble fortsatt en rolig periode da jeg måtte ha foten høyt typisk etter en dag på jobb eller etter trening. 

Anbefaler å komme i kontakt med fysio tidlig. Gjorde masse for meg selvom det ikke akkurat var hard trening vi hold på med. I starten var det mye massasje/tøying for å få tilbake bevegelse - hadde ikke hatt så bra resultat uten dette!

Alt i alt, smerten kommer til å endre seg i løpet av de neste uken og mnd.. sakte men sikkert så blir det bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smertelindring er kjempe individuelt og mye genetisk som spiller inn, ett eller annet med hvordan man tar opp osv.. 

For meg hadde morfin, oxy osv svært liten til ingen effekt. Blokkade og pumpe hjalp endel, og etterhvert som ukene gikk var spesielt ibux grei å ha. Så jeg ville absolutt fulgt opp med fastlegen om jeg var deg, er så viktig med rett smertelindring slik at man få sovet og faktisk reparere. 

De først ukene fram til uke 3/4 så var det bare rolig tøye øvelser, bevegelighet og endel greier for å "tirre" føligheten. Det blir definitivt bedre etterhvert som man kan bevege seg mere og får lagt litt vekt på. Gikk veldig fort fra gips/støvel var av til jeg kasta krykka, hadde endel spreng, hovenhet osv den tiden så ble fortsatt en rolig periode da jeg måtte ha foten høyt typisk etter en dag på jobb eller etter trening. 

Anbefaler å komme i kontakt med fysio tidlig. Gjorde masse for meg selvom det ikke akkurat var hard trening vi hold på med. I starten var det mye massasje/tøying for å få tilbake bevegelse - hadde ikke hatt så bra resultat uten dette!

Alt i alt, smerten kommer til å endre seg i løpet av de neste uken og mnd.. sakte men sikkert så blir det bedre.

Blokade hjalp meg også etter ekstreme postoperative nervesmerter etter operasjon 2 og 3. Fikk store mengder morfin først, men det hjalp ikke på den type smerter. Men kan jo ikke få nerveblokade utenom på sykehus. Har bare to Paralgin forte igjen nå pluss Paracet og Ibux. Håper Ibux og Paracet vil hjelpe fremover, selv om jeg ikke merker noen effekt nå. Viktig å få sove for å reparere, ja og det får jeg ikke nå. Blir helt sprø av de elektriske støtene også. Er så ekkelt.

Er 4 uker siden siste operasjon denne uken. Jeg har fått enkle tøyeøvelser med tærne og vippe ankel fra side til side, men er så vondt og er så stivt, så får det ikke til ordentlig. Og prøver jeg å vippe ankelen følger leggen med ukontrollert siden det er så vondt. Er ganske hovent også, såpass at jeg ikke ser ankelbeinet foran og ankel og legg går omtrent i ett. Men ikke misfarget og ville vel merket det om det var blodpropp. Er mest hovent på kvelden. Håper jeg også blir bedre når jeg kan belaste foten litt.

Ja, skal finne en fysioterapeut og håpe det ikke er for lang ventetid. Dårlig at ikke sykehuset henviste meg, syns jeg.

Tusen takk, ja håper det 🤞 Nå er det helt uutholdelig, syns egentlig det bare har blitt verre etter jeg fjernet sting i forrige uke. Burde jo blitt bedre og ikke verre, men får håpe og tro at det snur snart. Håper jeg kan slutte å ligge med beinet høyt, ihvertfall etter 3 mnd kontrollen også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, virker nesten som de fraskriver seg ansvar. Livredd for smertesyndom jeg og. Cprs eller noe sånt. Heldig som ble tatt inn til ergoterapeut. Jeg fikk bare en brosjyre med noen øvelser og hoppet litt på krykker med en fysioterapeut etter operasjon 2 før jeg visste at den ikke var vellykket. Skal be fastlegen henvise meg til fysio. Tror jeg trenger det for å få gjennomført tøyeøvelsene av ankel og fot. Klarer det ikke på egenhånd, for det er så ekstremt vondt. 

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut, bare å ta kontakt med dem direkte!

Anonymkode: b22c4...a6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut, bare å ta kontakt med dem direkte!

Anonymkode: b22c4...a6f

Takk, da gjør jeg det. Sykehuset sa jeg trengte henvisning, men da ga de meg feil info. Har funnet en nå som jeg skal kontakte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...