AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Skal sette i stand et hus på garden som jeg senere skal flytte inn i når sønnen min tar over gården. Kan jeg få fradragsført desse vedlikeholdskostnadene i regnskapen min? Det er jeg som fortsatt eier gården og har ikke overdratt den til sønnen min ennå, så jeg bor ikke på kår i dag. Boligen som skal pusses opp har ikke vert bebodd på flere år.. Anonymkode: 8646a...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar Siden du bor på gård har du kanskje en regnskapsfører? Vil absolutt råde deg til å forhøre deg med denne før du gjør noe. Har du ikke regnskapsfører, bør du forhøre deg med en rådgiver eller advokat med god greie på landbruk og eierskifte. Det kan hende det beste for deg vil være å vente med oppussing av kårboligen til den faktisk skal tas i bruk. Viktig at det også avklares om du skal bo på brutto- eller nettokår i tilfelle det har betydning. I tillegg må du skille mellom vedlikehold og påkostning. Så en time eller to hos en god rådgiver vil kunne være gull verdt for deg i denne situasjonen. Anonymkode: e15c0...4f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Del Skrevet 27. januar Kårbolig. Hva er det første dere tenker når dere hører ordet kårbolig? Anonymkode: 15448...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden du bor på gård har du kanskje en regnskapsfører? Vil absolutt råde deg til å forhøre deg med denne før du gjør noe. Har du ikke regnskapsfører, bør du forhøre deg med en rådgiver eller advokat med god greie på landbruk og eierskifte. Det kan hende det beste for deg vil være å vente med oppussing av kårboligen til den faktisk skal tas i bruk. Viktig at det også avklares om du skal bo på brutto- eller nettokår i tilfelle det har betydning. I tillegg må du skille mellom vedlikehold og påkostning. Så en time eller to hos en god rådgiver vil kunne være gull verdt for deg i denne situasjonen. Anonymkode: e15c0...4f3 Har forhørt meg med regnskapsfører og vedkommende er usikker på reglene og har bedt meg kontakte skattetaten.. bare lurde på om det var noen som hadde vært borti noe såg tidligere, eller en regnskapsfører som er god på dette og kunne svart meg.. synes skatteetaten ofte gir så defuse svar som er vanskelig å tolke.. Anonymkode: 8646a...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har forhørt meg med regnskapsfører og vedkommende er usikker på reglene og har bedt meg kontakte skattetaten.. bare lurde på om det var noen som hadde vært borti noe såg tidligere, eller en regnskapsfører som er god på dette og kunne svart meg.. synes skatteetaten ofte gir så defuse svar som er vanskelig å tolke.. Anonymkode: 8646a...68b Det er mange regnskapsførere som er usikre når det kommer til landbruk. Men vedkommende vet kanskje om personer som håndterer eierskiftesaker i ditt område? Ville definitivt prøvd det, i det minste som et tillegg til Skatteetaten. Er du medlem i Norges Bondelag? De har regnskaps- og justjeneste med god kompetanse på det du lurer på. Viktig å få et svar som passer deg og din situasjon, også med hensyn til eierskifte som kommer. Anonymkode: e15c0...4f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange regnskapsførere som er usikre når det kommer til landbruk. Men vedkommende vet kanskje om personer som håndterer eierskiftesaker i ditt område? Ville definitivt prøvd det, i det minste som et tillegg til Skatteetaten. Er du medlem i Norges Bondelag? De har regnskaps- og justjeneste med god kompetanse på det du lurer på. Viktig å få et svar som passer deg og din situasjon, også med hensyn til eierskifte som kommer. Anonymkode: e15c0...4f3 Ja kan høre med vedkommende om de vet noen andre jeg kan snakke med. Er ikke med i norges bondelag.. Anonymkode: 8646a...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Del Skrevet 27. januar Vil tro de fleste regnskapsbyråer i nærheten av bygda har en person som kan gårdsbruk. Sjekk evt med nabogårder eller andre hvem de bruker🙂 Anonymkode: aa3f7...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #8 Del Skrevet 28. januar Hvis du ikke får svar på dette må du bytte regnskapsfører. Bruk en som har erfaring og kompetanse innen landbruk og gårdsdrift. Ja, du kan få fradrag for de utgiftene. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/primarnaringer/jordbruk/borett/ Anonymkode: 85834...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #9 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kårbolig. Hva er det første dere tenker når dere hører ordet kårbolig? Anonymkode: 15448...6ce Gård og landbruk? 🤔 Anonymkode: d3f47...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #10 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kårbolig. Hva er det første dere tenker når dere hører ordet kårbolig? Anonymkode: 15448...6ce Et visst trippeldrap 😅 Anonymkode: d8216...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå