Gå til innhold

Er det utleier eller leietaker som må søke om depositumsgaranti?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det samme hvem som gjør det? 

Sønnen min  skal leie bolig første gang, og informerte utleier om at han tenkte å søke om depositumsgaranti. Da svarte utleier at det er han som skal gjøre, i banken hans - og bad sønnen min om å sende ham fødsels og personnummeret sitt. 

Når jeg googler depositumsgaranti finner jeg ingen steder der det står at utleier søker. 

Anonymkode: 3885b...0c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utleier har tydeligvis ikke peiling på hva depositumsgaranti er.

Anonymkode: b952a...e5b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er leietaker som kjøper depositumsgaranti. I motsetning til depositumskonto som utleier må opprette. 

Anonymkode: 3df8d...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror huseier blander med å opprette depositums konto.

Anonymkode: fc2c5...70b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er leietaker som kjøper depositumsgaranti. I motsetning til depositumskonto som utleier må opprette. 

Anonymkode: 3df8d...975

Var det jeg trodde... Takk for svar 😊 

Vet du tilfeldigvis hvor dette står svart på hvitt, så sønnen min kan sende dette til utleier for å vise ham hva som er rett?  

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det jeg trodde... Takk for svar 😊 

Vet du tilfeldigvis hvor dette står svart på hvitt, så sønnen min kan sende dette til utleier for å vise ham hva som er rett?  

TS

https://www.husleie.no/ordbok-for-boligutleie/leiegaranti/

Om du googler depositumsgaranti får du opp mange varianter. Der kan dere lese om prisene og vilkårene til de ulike tilbyderne.

Anonymkode: 92840...293

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det samme hvem som gjør det? 

Sønnen min  skal leie bolig første gang, og informerte utleier om at han tenkte å søke om depositumsgaranti. Da svarte utleier at det er han som skal gjøre, i banken hans - og bad sønnen min om å sende ham fødsels og personnummeret sitt. 

Når jeg googler depositumsgaranti finner jeg ingen steder der det står at utleier søker. 

Det høres ut til at utleieren tenker å opprette depositumskonto. Det er det utleier som skal sette i gang.

Depositumsgaranti er noe helt annet og er noe leietaker skal søke om og vise frem.

Anonymkode: a137b...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ut til at utleieren tenker å opprette depositumskonto. Det er det utleier som skal sette i gang.

Depositumsgaranti er noe helt annet og er noe leietaker skal søke om og vise frem.

Anonymkode: a137b...edd

Nei, utleier skrev til sønnen  min at han (utleier) skulle opprette depositumskonto - hvis ikke de tenkte å ha depositumsgaranti. I så fall måtte de si fra til ham snarest 😏

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...