AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:54 #1 Del Skrevet mandag kl 19:54 På lovdata står det: § 12-16.Reduksjon av barnetillegg på grunn av inntekt "Når en person har rett til barnetillegg og samtidig har inntekt som nevnt i andre ledd, skal barnetillegg reduseres med 50 prosent av inntekten over et fribeløp. Fribeløpet fastsettes etter bestemmelsene i fjerde ledd. Personinntekt etter skatteloven § 12-2 og tilsvarende inntekter og ytelser fra utlandet kan føre til at barnetillegg blir redusert. Det skal likevel ses bort fra ytelser eller en del av ytelse fra utlandet som blir redusert på tilsvarende måte som etter paragrafen her. Pensjon og overgangsstønad til gjenlevende ektefelle og tidligere familiepleier skal ikke føre til reduksjon av barnetillegget. Når en person har rett til barnetillegg for barn som bor sammen med begge foreldrene, skal begges inntekter medregnes. For den av foreldrene som ikke mottar barnetillegg, skal summen av inntektene som regnes med etter andre ledd, med unntak av pensjonsytelser og uføretrygd fra folketrygden, reduseres med grunnbeløpet." Da det siste som står; "For den av foreldrene som ikke mottar barnetillegg, skal summen av inntektene som regnes med etter andre ledd, med unntak av pensjonsytelser og uføretrygd fra folketrygden, reduseres med grunnbeløpet" Vi får fult barnetillegg nå for 2 barn siden mannen har AAP, da holdes 1G utenfor beregningen. Men hvis han skulle bli ufør, tolkes det da slik at 1G ikke lengre holdes utenfor? Noe som da betyr at vi overskrider inntektsgrensen, og mister halve barnetillegget. Eller tolkes det slik at hans uføre ikke regnes med i beregningen av barnetillegget i det hele tatt? Og at jeg da fortsetter med fult barnetillegg? Anonymkode: 3d315...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:15 #2 Del Skrevet i går, 10:15 Usikker på hva akkurat det der betyr, men jeg mistet i alle fall barnetillegget da jeg gikk fra aap til uføretrygd. Anonymkode: 22d4d...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #3 Del Skrevet i går, 10:23 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Usikker på hva akkurat det der betyr, men jeg mistet i alle fall barnetillegget da jeg gikk fra aap til uføretrygd. Anonymkode: 22d4d...600 Barnetillegg på aap er vel 38kr dagen per barn eller noe slikt. Mens på uføre er den litt over 4000kr i måneden. Samt at på aap det ingen inntektsgrense for barnetillegget slik det er på uføre. Anonymkode: 3d315...f1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:25 #4 Del Skrevet i går, 15:25 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnetillegg på aap er vel 38kr dagen per barn eller noe slikt. Mens på uføre er den litt over 4000kr i måneden. Samt at på aap det ingen inntektsgrense for barnetillegget slik det er på uføre. Anonymkode: 3d315...f1d 37 kroner, og tillegget gjelder bare for 5 dager pr. uke. Men poenget ditt står seg. Anonymkode: faadd...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:33 #5 Del Skrevet i går, 15:33 Ja, vi mistet hele barnetillegget da samboer gikk fra aap til ufør. Anonymkode: 5591a...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #6 Del Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, vi mistet hele barnetillegget da samboer gikk fra aap til ufør. Anonymkode: 5591a...17a Sikkert korrekt. Anonymkode: ee73c...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #7 Del Skrevet i går, 16:08 Barnetillegg er og behovsprøvd ut fra hva en får i aap eller ufør og ut fra samboer/ektefelle tjennee også. Her merket vi fort det da mannen byttet jobb og fikk høyere lønn da forsvant Barnetillegg, selv om det ikke en gang var så mye forskjellen på lønn. Så ble en håpløs karusell. Et år ble jeg skyldig å måtte betale tilbake enda jeg hadde lagt inn mer inntekt på gubben, og åre etter fikk en plutselig etterbetalt fordi gubben hadde tjent mindre. Vet og flere politikere ønsker å fjerne hele barnetilleget Anonymkode: 589b0...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:15 #8 Del Skrevet i går, 16:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnetillegg er og behovsprøvd ut fra hva en får i aap eller ufør og ut fra samboer/ektefelle tjennee også. Her merket vi fort det da mannen byttet jobb og fikk høyere lønn da forsvant Barnetillegg, selv om det ikke en gang var så mye forskjellen på lønn. Så ble en håpløs karusell. Et år ble jeg skyldig å måtte betale tilbake enda jeg hadde lagt inn mer inntekt på gubben, og åre etter fikk en plutselig etterbetalt fordi gubben hadde tjent mindre. Vet og flere politikere ønsker å fjerne hele barnetilleget Anonymkode: 589b0...031 Ja, poenget her var at vi får fult barnetillegg når mannen har aap. På grunn av at 1G holdes utenfor. Men skulle han bli ufør, med samme inntekt som på aap, så får vi da ikke fult barnetillegg lengre, siden 1G tydeligvis ikke holdes utenfor for ufør. Og hvorfor er det i så fall slik? Anonymkode: 3d315...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:00 #9 Del Skrevet i går, 17:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikkert korrekt. Anonymkode: ee73c...50f Ja, går ut fra at nav kan egne regler såpass. Hvorfor er du usikker? Anonymkode: 5591a...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #10 Del Skrevet i går, 17:25 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, går ut fra at nav kan egne regler såpass. Hvorfor er du usikker? Anonymkode: 5591a...17a NAV-skandalen? Anonymkode: 3d315...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:40 #11 Del Skrevet i går, 18:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, poenget her var at vi får fult barnetillegg når mannen har aap. På grunn av at 1G holdes utenfor. Men skulle han bli ufør, med samme inntekt som på aap, så får vi da ikke fult barnetillegg lengre, siden 1G tydeligvis ikke holdes utenfor for ufør. Og hvorfor er det i så fall slik? Anonymkode: 3d315...f1d Hva mener du med at 1G holdes utenfor? Jeg har AAP og barnetillegg. Og jeg jobber gradert. Barnetillegget reduseres akkurat den prosenten jeg melder at jeg jobber. Det er ikke noe som holdes utenfor hos meg. Kan du vise til info på NAV om dette? En mulig forklaring på hvorfor barnetillegget beregnes ulikt for AAP og uføretrygd er at det er for å gjøre det enklere på en midlertidig ytelse, som AAP jo er. Barnetillegget på AAP er maks. 37x5x52 = 9.620,- i året (om man jobber 0%. Så et relativt lavt beløp, som det kanskje ikke er verdt det å bruke ressurser på å behovsprøve. Men om man går over på uføretrygd, så er dette en varig ytelse, og barnetillegget kan være omtrent 5 ganger så høyt (0,4 G = 49.611,- i året) som barnetillegget på AAP kan være. Og da gjetter jeg at politikerne anser det som mer fornuftig å behovsprøve barnetillegget, slik at en familie hvor partner tjener 2 millioner ikke lenger får tillegget. Anonymkode: faadd...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:10 #12 Del Skrevet i går, 19:10 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva mener du med at 1G holdes utenfor? Jeg har AAP og barnetillegg. Og jeg jobber gradert. Barnetillegget reduseres akkurat den prosenten jeg melder at jeg jobber. Det er ikke noe som holdes utenfor hos meg. Kan du vise til info på NAV om dette? En mulig forklaring på hvorfor barnetillegget beregnes ulikt for AAP og uføretrygd er at det er for å gjøre det enklere på en midlertidig ytelse, som AAP jo er. Barnetillegget på AAP er maks. 37x5x52 = 9.620,- i året (om man jobber 0%. Så et relativt lavt beløp, som det kanskje ikke er verdt det å bruke ressurser på å behovsprøve. Men om man går over på uføretrygd, så er dette en varig ytelse, og barnetillegget kan være omtrent 5 ganger så høyt (0,4 G = 49.611,- i året) som barnetillegget på AAP kan være. Og da gjetter jeg at politikerne anser det som mer fornuftig å behovsprøve barnetillegget, slik at en familie hvor partner tjener 2 millioner ikke lenger får tillegget. Anonymkode: faadd...d16 Du misforstår. Jeg har ufør, og barnetillegg. Mannen har aap, det er mitt barnetillegg på uføren det er snakk om her. Og da regnes også inntekt til barnefar inn. 1G holdes utenfor denne beregningen, altså 124k av mannens inntekt blir trukket fra hans årlige inntekt. Pga dette så får jeg fult barnetillegg på min ufør. Skulle han bli ufør, så holdes ikke 1G utenfor beregningen lengre, så får han ca samme i årlig inntekt på uføre som aap så mister jeg 40k i året på mitt barnetillegg. Anonymkode: 3d315...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:04 #13 Del Skrevet i går, 20:04 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du misforstår. Jeg har ufør, og barnetillegg. Mannen har aap, det er mitt barnetillegg på uføren det er snakk om her. Og da regnes også inntekt til barnefar inn. 1G holdes utenfor denne beregningen, altså 124k av mannens inntekt blir trukket fra hans årlige inntekt. Pga dette så får jeg fult barnetillegg på min ufør. Skulle han bli ufør, så holdes ikke 1G utenfor beregningen lengre, så får han ca samme i årlig inntekt på uføre som aap så mister jeg 40k i året på mitt barnetillegg. Anonymkode: 3d315...f1d Det ser ut til å være riktig tolkning. Anonymkode: 5591a...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:07 #14 Del Skrevet i går, 20:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det ser ut til å være riktig tolkning. Anonymkode: 5591a...17a Godt mulig, men hvorfor det er slik finner jeg ingen svar på. Anonymkode: 3d315...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:14 #15 Del Skrevet i går, 20:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): en familie hvor partner tjener 2 millioner ikke lenger får tillegget. 2 millioner? Samlet grense for hele husstanden (ufør+partners inntekt) er 570 528,8. Anonymkode: 5591a...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:44 #16 Del Skrevet i går, 20:44 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 2 millioner? Samlet grense for hele husstanden (ufør+partners inntekt) er 570 528,8. Anonymkode: 5591a...17a Ja, summen var ment som et eksempel. Ved AAP får man barnetillegg selv om partner tjener mye, det gjør man ikke ved uføretrygd. Men mitt svar er irrelevant, da TS nå har spesifisert at det er snakk om når to er uføre kontra ufør+AAP. Det kom ikke så tydelig frem i HI. TS, du kan kanskje be forumadmin om å få legge til den informasjonen i hovedinnlegget, slik at du kan få relevante svar. For det er ofte sånn at folk ikke leser alle innleggene før de svarer. Anonymkode: faadd...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 23:15 #17 Del Skrevet i går, 23:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, summen var ment som et eksempel. Ved AAP får man barnetillegg selv om partner tjener mye, det gjør man ikke ved uføretrygd. Men mitt svar er irrelevant, da TS nå har spesifisert at det er snakk om når to er uføre kontra ufør+AAP. Det kom ikke så tydelig frem i HI. TS, du kan kanskje be forumadmin om å få legge til den informasjonen i hovedinnlegget, slik at du kan få relevante svar. For det er ofte sånn at folk ikke leser alle innleggene før de svarer. Anonymkode: faadd...d16 Et eksempel som fremstiller det som om kun rike folk går over grensa for barnetillegg, mens i virkeligheten skjer det med familier med inntekt som ligger under fattigdomsgrensa. Anonymkode: 5591a...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå