AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar All fravær blir meldt til meg, det er mitt ansvar som vikarinnkaller å skaffe vikarer. Har etter hvert merket at det er et mønster i enkeltes fravær, og jo lengre forklaringer jeg får på sms desto mer finner jeg ut om noen juger eller ikke. Jeg krever ikke grunn, noen har allikevel for vane å skrive lange forklaringer. De skal ikke ringe men sende sms før kl 07.00. Troe dere på at folk er syke når de melder fravær, spesielt egenmeldinger som kommer bestemte dager? Og hva er de verste eller rareste grunnene dere har vært borti? Anonymkode: 44749...faa 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Skrevet 27. januar Hadde en som meldte ifra om fravær fordi kjæresten var pjusk, så hun ville ikke at han skulle være alene hjemme uten stell. Men det er klart. Man får jo ikke den egenmeldingen godkjent 🤪 Anonymkode: e1731...ec0 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Skrevet 27. januar Dersom du er vaktinnleier så er det ikke din jobb å spekulere i kollegaenes fravær. Det er opp til leder. Anonymkode: 6c356...1d2 11 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar Å ha muligheten til å sende sms ved fravær er jo kjempedumt. Terskelen for å være hjemme en dag eller flere er høyere hvis man må ringe å snakke med leder/ arbeidsgiver ved fravær. Anonymkode: 34fff...259 12 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Skrevet 27. januar Jeg hadde meldt fra til leder om å innføre en regel på at det skal ringes inn ved sykdom. Det er mye lettere å skrive en melding, enn å ta den telefonen. Jeg har vært litt i samme situasjon , og det er jo nærmest en heldagsjobb å få dekket inn fraværet. Vi også ser helt klart et mønster. Vi klarer fint å skille mellom de som virkelig er syk og gjengangerene. Anonymkode: d3309...f21 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar Hvorfor trenger du å vurdere om det stemmer at de er syke eller ikke? Ser ikke problemet. Det er leder som må ta tak i det om noen misbruker det. Hos oss vet jeg ikke om noen som misbruker det. Vi har generelt lite fravær. Anonymkode: 78b25...3e0 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Skrevet 27. januar Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar Hadde en kollega som var på festival og ikke kom seg hjem i tide. Sjefen sa han måtte finne en løsning. Ringte inn og sa han var syk morgenen etter. Ble ikke godkjent og han fikk sparken etterhvert (var i prøvetiden). Anonymkode: 721d8...eed 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar #9 Skrevet 28. januar Dummest grunnen for sykdom jeg har fått er: "Jeg har piercet brystvortene så er dårlig og orker ikke jobbe". Jeg svarte at piercing er ikke sykdom, kom på jobb. Vedkommende tok paracet kom og jobbet som vanlig. Anonymkode: ef055...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #10 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.39): Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 Hvordan man melder fravær er helt opp til arbeidsplassen. Noen godtar sms og noen godtar kun telefon. Det viktigste er å sette seg inn i hvilke regler som gjelder på din arbeidsplass. Hos oss måtte vi ringe før, nå holder det med sms og det i seg selv har ført til høyere sykefravær. Dummeste jeg har hørt var en kollega som ikke hadde sovet fordi han hadde sitti å spilt halve natten. Den ble underkjent for å si det slik. Anonymkode: 272ed...235 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #11 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.39): Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 Det er opp til arbeidsgiver. Ingen felles Norsk lov om å ringe inn fravær. Vi ringer avdelingen, leder vil ha SMS så hun vet om sykdom mtp vaktlisten frem i tid. Anonymkode: 540d3...77a 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar #12 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dummeste jeg har hørt var en kollega som ikke hadde sovet fordi han hadde sitti å spilt halve natten. Det merkelige er at disse folka ikke skjønner at spilling halve natta ikke er noe man kan ta på en egenmelding. Er de så lite smarte? Si at du har kastet opp halve natta da vel, så blir du heller oppfordret til å holde deg hjemme 🤷🏻♂️ Anonymkode: ec23a...645 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #13 Skrevet 28. januar Jo lengre forklaringer man får på sms desto mer skjønner jeg at det er sannsynlighet for at folk ikke er så syke. Ser et mønster. Har en som meldte 1 dag forrige uke at hun hadde voldsomme ryggsmerter, umulig å bevege seg og lang forklaring. Dukket opp dagen etter frisk og rask, var kjempe aktiv med barna. Ingen tegn til de voldsomme smertene hun hadde dagen før. Kan jo hende at det finnes mirakelkur.. Anonymkode: 44749...faa
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Skrevet 29. januar Hvis dere har interne retningslinjer om at fravær skal ringes inn, og noen sender sms så hadde jeg bare svart "huffda, god bedring! Minner om at sykefravær som meldes via sms ikke blir registrert" Verste grunnen må være en kollega som måtte dra hjem midt i arbeidsdagen fordi kjæresten ble syk. Kjæresten jobbet på samme plass og hadde klassisk sommerforkjølelse. Kjæresten kunne jo ikke være alene hjemme.... AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.39): Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 Jeg sender e-post ved sykefravær. Rutiner for melding av fravær er ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass, og det er ikke engang en felles bestemmelse at man må melde inn fravær... Anonymkode: f13e7...170 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #15 Skrevet 29. januar Har en bror som hadde personalansvar og fikk disse meldingene/samtalene. Han bor på et lite sted og er venn på privaten med de fleste kollegene. Han sa det ikke gikk lenger og fikk byttet bort dette ansvaret, fordi han skjønte hvem som ikke var syke egentlig, hvem som la ut på snap og hadde vært ute kvelden før og etter, og i beit på personale måtte HAN da ta vaktene for dem. Det førte til misstemning, og han LIKTE jo kollegene sine, men følelsene begynte å kjølne når han fikk alle disse telefonene. Bedre at en leder med litt avstand til arbeidsfolket, enn en som står kollegene nær. Anonymkode: a791e...2e4 4
William_S Skrevet 29. januar #16 Skrevet 29. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.39): Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 Dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass og er helt opp til arbeidsgiver hvordan man melder fravær. Det er imildertid et krav om at fraværet meldes på en eller annen måte første fraværsdag for å ha rett på sykepenger (med noen unntak selvsagt, om man havner i en bilulykke på vei til jobb og blir bevisstløs så er det jo litt vanskelig å melde ) - men altså hvordan man melder er helt opp til arbeidsgiver å bestemme. Jeg har opplevd sjefer som absolutt ikke ville bli ringt om det, kun SMS - og jeg har opplevd arbeidsplasser hvor telefon er eneste godkjent løsning. Jeg har opplevd at leder ville ha både telefon og epost faktisk (litt overkill spør du meg men men opp til arbeidsplassen). Telefonen var dog det viktigste, så fikk man sende epost senere. Det er uansett opp til leder å ta seg av de casene hvor man mistenker misbruk. Jeg gir uansett ingen forklaring om fraværet er forventet å være av kortvarig karakter som vanlige infeksjonssykdommer og lignende. Har heldigvis ikke hatt noe langtidsfravær. Endret 29. januar av William_S 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #17 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.34): Jeg hadde meldt fra til leder om å innføre en regel på at det skal ringes inn ved sykdom. Det er mye lettere å skrive en melding, enn å ta den telefonen. Jeg har vært litt i samme situasjon , og det er jo nærmest en heldagsjobb å få dekket inn fraværet. Vi også ser helt klart et mønster. Vi klarer fint å skille mellom de som virkelig er syk og gjengangerene. Anonymkode: d3309...f21 Jeg kan gjerne ringe leder kl. 4 eller 2 på morgenen. Det hender jeg våkner på natta med migrene. Når jeg skjønner at her er det bare å ta sterke smertestillende med en gang så sender jeg en sms eller mail (helst dette fordi noen har lyd på mobilen om natta). Beste medisinen for meg er da å sove bort de verste smertene. Det ville bare ha forlenger sykefraværet om jeg skulle ha holdt meg våken til morgenen fordi jeg måtte ringe inn fravær. Anonymkode: 80a55...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #18 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.39): Sist jeg sjekket var det ikke lov å bare å sende en sms når en var syk og ikke kom på jobb. En skal vel ringe ? Senest i dag ringte jeg for melde avbud til i morgen. Da san han at det er mange som ikke vet at en skal ringe Anonymkode: dfaae...7c9 Sjekket hvor da? Min erfaring er at det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Hos oss foretrekker leder skriftlig beskjed. Enten sms, e-post eller melding på teams. Hos oss er og alle ansvarlig for egne oppgaver, og det er som regel ikke behov for å organisere at andre stepper inn for noen ved kort fravær. Jeg er syk med lungebetennelse nå, da var det nok at jeg sendte en kort sms til leder med beskjed. Viser seg at han og er syk, og la rett ut selv. Da er det fint for ham å slippe en telefon fra meg, og heller kunne lese beskjeden nr han orker. Anonymkode: 78b25...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar #19 Skrevet 30. januar Regelen var at det skulle meldes inn så fort så mulig, men _innen arbeidsdagens slutt_. Jeg fikk inntrykk av at det var kravet etter "norsk lov" men "personellansvarlig" / mellomsjef ville jo selvfølgelig ha beskjed så fort som mulig, også natt. ( skift arbeid ), og gjerne kvelden før, om man skjønte man ikke kunne stille dagen etter. En litt større mellomsjef på den tiden mente derimot man ikke var syk nok og ikke hadde prøvd nok til å komme seg på jobb, før man satt i parkeringshuset / flytoget og kastet opp eller bæsjet på seg mens man ringte! Dvs. 15-30 minutter før jobb. Det sa tøffen ordrett i et allmøte! 🙄🤦♀️ (og ingen av mellomsjefene turte å si ett ord til han om at de nok helst trengte så tidlig som mulig varsel, så de kunne få tak i vikarer. Som sagt skiftarbeid, og man måtte da ringe folk på natten, grytidlig morgen) Gardermoen / SGS, (sas) ca. ~ 2010-2014? Husker dessverre ( heldigvis? ) ikke hva han lille sjefen het på den tiden. Anonymkode: ce55d...015
petterm Skrevet 30. januar #20 Skrevet 30. januar Vi hadde en som lurte på hvor på egenmeldingsskjema man kunne krysse av for fravær pga sykdom hund. Merkelig nok ble ikke fraværet godkjent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå