Gjest Butterflygirl Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Jeg vurdere å betale tilbake hele studielånet mitt før semeret er ferdig, fordi jeg er usikker på månedene fremover. Kan jeg betale dette rentefritt, eller beregner de renter på hele summen? Jeg vil altså betale tilbake mens jeg er fortsatt registret som student.
orakel Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Hvorfor vil du det? Studielånet er det gunstigste lånet du noensinne vil få. Hvis det er så at du ikke har brukt lånet/har nok penger til å betale det tilbake, så bruk heller pengene til egenkapital i forbindelse med boligkjøp.
Arkana Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Det er helt rentefritt så lenge du er student. Men, som orakel sier er studielånet det gunstigste lånet du kan ha. Har du råd til å betale tilbake lånet kan du kanskje istedet spare pengene og tjene renter på dem?
Gjest Butterflygirl Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Ja jeg har tenkt på det. Tjener litt på renter og slik. Men nå er det slik at jeg er usikker på hvordan dette året blir for meg. Endret 12. mars 2006 av Butterflygirl
abelille Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 De beregner ikke renter så lenge du er student. Og dersom du drar utenlands og tjener lite penger kan du også få rentefritak. Dersom pengene står på konto og du ikke bruker dem har du fremdeles de pengene til å betale ned lånet når du kommer hjem, eller bruke det som egenkapital til boligkjøp eller annet du trenger når du kommer tilbake. Det er som mange sier et gunstig lån, og du kan ikke få det tilbake senere, så her må du vurdere fordeler og ulemper. Jeg tror nok de fleste av oss som har studielån skulle ønske vi ikke hadde det når vi begynner å betale på dem. Så om du kan bli kvitt det og har råd til å det, er det jo ikke noen ulempe å ikke ha det heller.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Jeg sparte hele studielånet under studietiden. Kunne ha betalt tilbake rubbel og bit når som helst. Likevel velger jeg å betale ned etter lånekassens plan, og bruker sparepengene til huskjøpet snart. Er det noen som vet hvor kort tid det bør være mellom studieslutt og huskjøp for at dette faktisk skal være lønnsomt? Jo mer en betaler ned på lånet, jo mindre lønnsomt blir vel dette "prosjektet"?
Gjest Butterflygirl Skrevet 7. mars 2006 #7 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Rentene på studielånet vil starte 1 juli. Og jeg har ikke tenkt å studere i høsten. Vet ikke når jeg starter på studiene mine igjen. Dette kommer til å løpe helt til jeg begynner å betale tilbake gjelden eller hvis jeg begynner å studere for å få noe rentefritak og slike ting. Endret 12. mars 2006 av Butterflygirl
Bobeline Skrevet 7. mars 2006 #8 Skrevet 7. mars 2006 Jeg hadde ventet til studieslutt, og tatt kontakt med Lånekassen for å forhøre meg om kontonummer, eventuelle renter på første avdrag og lånenummer for å kunen betale dette tilbake. Lånekassen kan ikke nekte deg å betale tilbake fullt studielån på første avdrag. med eventuelle renter mener jeg renter ved første betaling hvis du velger å vente på denne før betaling av studielån finner sted. Ellers kan et lån innfris uavhengig av tidspunkt. Når det gjelder studielån til huskjøp må vel dette sammenlignes med vilkårene til et huslån. Studielånet er i de fleste tilfeller langt gunstigere enn huslån fra diverse banker.
Spirito Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Hvis man har flytende rente kan studielånet innfris i sin helhet når som helst uten at det koster noe ekstra. Har man bundet renta, må man betale en slags kompensasjon for renteinntektene til den man innfrir lånet til. Det kan fort bli veldig mye penger, så ikke bind renta hvis dere har planer om å innfri lånet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå