AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:03 #1 Del Skrevet mandag kl 17:03 Hei dere! Jeg er en kvinne på 30 år som har vært overvektig siste 8 år. Og jeg har omtrent forsøkt å gå ned i vekt like lenge, så jeg har lest det meste av råd og tips for å gå ned i vekt og jeg har en strategi som jeg tenker å følge (ligge i kaloriunderskudd + telle kalorier, spise sunt og mye proteiner og periodisk faste) men det store problemet mitt er at jeg ikke klarer å gjennomføre det som trengs for å faktisk lykkes med å gå ned i vekt fordi jeg stadig sprekker og spiser for mye og også usunt... Noen som har noen gode tips til dette med å faktisk lykkes med gjennomføringen når man vet veldig godt hva man skal gjøre og hvordan? Anonymkode: d7c83...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:27 #2 Del Skrevet mandag kl 17:27 Du får bestemme deg for hva som er viktigst for deg av å være sunn eller spise, og deretter ta ansvar for handlingene dine. Anonymkode: 02e86...35c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:36 #3 Del Skrevet mandag kl 17:36 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får bestemme deg for hva som er viktigst for deg av å være sunn eller spise, og deretter ta ansvar for handlingene dine. Anonymkode: 02e86...35c Jeg vil jo egentlig være sunn (og gå ned i vekt), men viljestyrken min og disiplinen er elendig... Anonymkode: d7c83...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet mandag kl 17:40 #4 Del Skrevet mandag kl 17:40 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei dere! Jeg er en kvinne på 30 år som har vært overvektig siste 8 år. Og jeg har omtrent forsøkt å gå ned i vekt like lenge, så jeg har lest det meste av råd og tips for å gå ned i vekt og jeg har en strategi som jeg tenker å følge (ligge i kaloriunderskudd + telle kalorier, spise sunt og mye proteiner og periodisk faste) men det store problemet mitt er at jeg ikke klarer å gjennomføre det som trengs for å faktisk lykkes med å gå ned i vekt fordi jeg stadig sprekker og spiser for mye og også usunt... Noen som har noen gode tips til dette med å faktisk lykkes med gjennomføringen når man vet veldig godt hva man skal gjøre og hvordan? Anonymkode: d7c83...cb2 Det er vel der det ligger for de fleste; på motivasjonen, og ikke at de ikke vet hva de skai gjøre . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:44 #5 Del Skrevet mandag kl 17:44 Grüner skrev (4 minutter siden): Det er vel der det ligger for de fleste; på motivasjonen, og ikke at de ikke vet hva de skai gjøre . Sant... Håper noen har noen gode tips.... Anonymkode: d7c83...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:46 #6 Del Skrevet mandag kl 17:46 Her er det bare ett hovedtips som funker (snakker av egen erfaring): du må ta deg selv i nakkeskinnet og skjerpe deg. Her er det er du som må ta ansvar for deg selv, ingen andre. Noen ting som kan hjelpe: - Ikke legg deg i for mye kaloriunderskudd for å ikke sette terskelen for høy for deg selv - Spis mettende mat (MÅ ikke være masse proteiner, slik som folk sier. Det kan helt fint gjøres vegetarisk) - Unn deg noe godt i blant, men planlegg det. - Ikke ta altfor mye på vei om du sprekker en dag. Det er en ny dag i morgen - Det er ikke farlig å være sulten - Hold deg opptatt, da tenker man mindre på at man er sulten - Periodisk faste er kjempefint, den intense sultfølelsen går over etter hvert. Du må bare holde ut en liten stund Anonymkode: e0541...680 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:46 #7 Del Skrevet mandag kl 17:46 Du må rett og slett bestemme deg for å ta tak. Jeg gikk sakte, men sikkert opp i vekt og måtte til slutt gjøre noe. Jeg visste jo også hva som skulle til, men det var ikke før jeg nærmet meg 80 kg at jeg fikk snudd tankegangen. Jeg hadde gått opp 5 kg det siste året og nærmet meg fedme på bmi-skalaen (jeg fantes ikke trent så på min kropp var det ingen tunge muskler) Når hodet først hadde bestemt seg gikk det overraskende lett. Jeg hadde ikke noe tidspress, ikke et spesifikt vekt mål. Jeg skulle spise sunnere og begynne å trene. Ett år etterpå veier jeg 20 kg mindre. Første gangen jeg virkelig har klart å ta tak - men da motivasjonen først var der kom viljestyrken også. Anonymkode: 5a25a...8fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fen Skrevet mandag kl 17:50 #8 Del Skrevet mandag kl 17:50 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei dere! Jeg er en kvinne på 30 år som har vært overvektig siste 8 år. Og jeg har omtrent forsøkt å gå ned i vekt like lenge, så jeg har lest det meste av råd og tips for å gå ned i vekt og jeg har en strategi som jeg tenker å følge (ligge i kaloriunderskudd + telle kalorier, spise sunt og mye proteiner og periodisk faste) men det store problemet mitt er at jeg ikke klarer å gjennomføre det som trengs for å faktisk lykkes med å gå ned i vekt fordi jeg stadig sprekker og spiser for mye og også usunt... Noen som har noen gode tips til dette med å faktisk lykkes med gjennomføringen når man vet veldig godt hva man skal gjøre og hvordan? Anonymkode: d7c83...cb2 Jeg kjenner meg igjen i hvert ord! Og det står ikke på motivasjonen, det er tusen gode grunner til å gå ned i vekt og det er ingenting jeg heller vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:51 #9 Del Skrevet mandag kl 17:51 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): strategi som jeg tenker å følge (ligge i kaloriunderskudd + telle kalorier, spise sunt og mye proteiner og periodisk faste) Anonymkode: d7c83...cb2 Du har prøvd flere strategier enn det? F.eks ikke ha godteri liggende hjemme, drikke vann i stedet for drikker med kalorier, osv. Det er lettere å gi deg råd om du skriver ned hva du faktisk har gjort. Hvis ikke så ender vi jo bare opp med å gi rådene du allerede har prøvd. Anonymkode: b68c2...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:57 #10 Del Skrevet mandag kl 17:57 Kan jeg spørre om du går på prevensjon? Eller tar du medisiner fast? Jeg sluttet på hormonell prevensjon, og plutselig klarte jeg både å kontrollere sulten, samt stoppe å spise når jeg ble mett. Mens jeg gikk på hormonell prevensjon, var dette så og si umulig for meg. Prøvde alle triks i boka for å gå ned, men endte opp med at jeg sprakk. Nå tenker jeg nesten ikke på det lengre, jeg spiser når jeg er sulten, og stopper når jeg er mett. Vekta går sakte, men sikkert nedover. Anonymkode: fd1c1...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:59 #11 Del Skrevet mandag kl 17:59 Hvis du «sprekker» gaper du over for mye på én gang. Du har ikke dårlig tid. Blir det for mye å telle kalorier, endre kosthold og periodisk faste på en gang- velg bare en av de da! Innfør endringer gradvis, vent til den nye rutinen har blitt en vane før du tar fatt på neste. Gjør det til din nye livsstil, ikke noe du skal «holde ut» en periode. Anonymkode: babbe...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:00 #12 Del Skrevet mandag kl 18:00 Ha en fast veiedag i uka, og ikke sluntre unna veiingen! Anonymkode: 19cc7...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:01 #13 Del Skrevet mandag kl 18:01 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har prøvd flere strategier enn det? F.eks ikke ha godteri liggende hjemme, drikke vann i stedet for drikker med kalorier, osv. Det er lettere å gi deg råd om du skriver ned hva du faktisk har gjort. Hvis ikke så ender vi jo bare opp med å gi rådene du allerede har prøvd. Anonymkode: b68c2...b66 Ja, jeg har forsøkt det du nevner og også å planlegge hva jeg skal spise og hvor mye. Men det hender jeg likevel går på butikken bare for å hamstre inn usunn mat jeg kan spise fordi viljestyrken er så liten... AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre om du går på prevensjon? Eller tar du medisiner fast? Jeg sluttet på hormonell prevensjon, og plutselig klarte jeg både å kontrollere sulten, samt stoppe å spise når jeg ble mett. Mens jeg gikk på hormonell prevensjon, var dette så og si umulig for meg. Prøvde alle triks i boka for å gå ned, men endte opp med at jeg sprakk. Nå tenker jeg nesten ikke på det lengre, jeg spiser når jeg er sulten, og stopper når jeg er mett. Vekta går sakte, men sikkert nedover. Anonymkode: fd1c1...24e Ja, jeg har hormonspiral og av medisiner så går jeg på ett par forskjellige for psyken. Anonymkode: d7c83...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #14 Del Skrevet mandag kl 18:09 Rådet mitt er enkelt, kutt det overflødige, dvs mellommåltider og snop. Kutt alle kalorier i drikke, utenom skummet melk og kaffe, vann er mantra. Spis kun 3 måltider om dagen, her spiser du nøyaktig det du pleier å spise, bare att du introduserer enten salat eller grønnsaker til middagen, alt etter hva som er naturlig, og her fyller du opp tallerken med dette så du såvidt får plass til alt det andre. Ellers spiser du etpar knekkebrød eller brødskiver til de andre måltidene. Fancy, kalorifattige måltider finner du utav etterhvert, for en blir kanskje matlei i denne prosessen og må innimellom finne på noe nytt ,men da har du jo alt komt igang.. Gulrotjuicekurer og eggekurer og alt det som absolutt ingen kan leve av i lengden er jo nytteløst å begynne på. Mantraet er å spise nøyaktig det du pleier, spis bare en anelse mindre, bruker du feks 2 skiver med gulost på skiva, kort ned til ei skive med gulost osv, og dette snopet må dessverre bort, utav huset, bannlyst.( Det er fullstendig lov og ta ett kakestykke i broderens bursdag. Han har bare bursdag en gang i året heldigvis.) Og drikk vann til du skvulper. Og aldri, ALDRI begynn på slikt i januar, den tristeste og lengste og sureste drittmåneden i året, drit i tanken på sommerkroppen,det kommer en sommer etter denne også. Begynn om våren når du kjenner sola varmer igjen og knoppene springer ut og energien etter vinteren er på stigende og humøret deretter, januar er årets den aller verste "start på ny" måneden som finnes, fineste "start på ny" månedene burde jo vere april/mai, da alt anna starter på ny jo. Anonymkode: b5f14...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:16 #15 Del Skrevet mandag kl 18:16 For det første ville jeg gjort det på en måte der du slapp å være sulten eller ha cravings store deler av tiden. "Sult" og "metthet" er kun hormoner, og vi har ikke like mye av dem. Det varierer fra person til person. (Overvektig har også oftere bakterier i tarmene som lettere henter kcal fra karbohydrater, det er mye som spiller inn) Disse hormonene blir igjen påvirket av andre hormoner som insulin (fettlagringshormon som trigges spesielt mye av karbohydrater) og kortisol (stresshormon, får kroppen til å produsere mer insulin enn den ellers ville gjort). Lavkarbo der 80% av energien kommer fra fett, og der du holder deg i ketose er effektiv for mange. Da slipper man å sulte seg, og siden man bruker opp glykogenlagrene (karbohydratreservene) som man har i muskler og lever (tar ca 36 timer) så vil kroppen tvinges til å bruke fett som nistepakke istedenfor (og det er jo nettopp det vi vil bli kvitt). Og man kommer ikke utenom at man må virkelig VILLE det. Virkelig akseptere at man ikke går på noen kur, men total livsstilsendring. Og det er heller ingen regel om at man MÅ holde seg til 1 type kosthold for alltid. Våre formødre gjorde ikke det. Det naturlige ville vært lavkarbo om vintrene (lite tilgang på annent enn kjøtt) og "faste" (sult, mangel på mat). Jeg ville fokusert på helse, vekta vil da følge etter. Det er ikke lett å overspise på skikkelig mat. Anonymkode: 9652b...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:17 #16 Del Skrevet mandag kl 18:17 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, jeg har forsøkt det du nevner og også å planlegge hva jeg skal spise og hvor mye. Men det hender jeg likevel går på butikken bare for å hamstre inn usunn mat jeg kan spise fordi viljestyrken er så liten... Ja, jeg har hormonspiral og av medisiner så går jeg på ett par forskjellige for psyken. Anonymkode: d7c83...cb2 Jeg gikk opp i vekt av både hormonspiral og av medisiner for psyken. Det var nesten umulig for meg å ikke gå opp i vekt, da hormonbalansen min ble helt koko. Snakk med legen din og si at du sliter med å gå ned i vekt, og hør om det er noe dere kan gjøre sånn at det blir lettere for deg. Dette går ikke (kun) på viljestyrken din, dette går på medinsinene og prevensjonen. Anonymkode: fd1c1...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet mandag kl 18:19 #17 Del Skrevet mandag kl 18:19 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg vil jo egentlig være sunn (og gå ned i vekt), men viljestyrken min og disiplinen er elendig... Anonymkode: d7c83...cb2 Da vil du det egentlig ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:28 #18 Del Skrevet mandag kl 18:28 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg gikk opp i vekt av både hormonspiral og av medisiner for psyken. Det var nesten umulig for meg å ikke gå opp i vekt, da hormonbalansen min ble helt koko. Snakk med legen din og si at du sliter med å gå ned i vekt, og hør om det er noe dere kan gjøre sånn at det blir lettere for deg. Dette går ikke (kun) på viljestyrken din, dette går på medinsinene og prevensjonen. Anonymkode: fd1c1...24e Hvordan vet du at hormonbalansen din ble koko? Er det sånn man kan måle med blodprøver eller annet? Makavelli skrev (8 minutter siden): Da vil du det egentlig ikke. Godt poeng kanskje, men hvordan kommer man dit at man vil det nok da? For jeg er faktisk veldig lei av å være overvektig helt ærlig. Skulle tro det var nok men nei. Anonymkode: d7c83...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:33 #19 Del Skrevet mandag kl 18:33 Trenger du egentlig å endre på alt? Du vet innerst inne hvor hovedproblemet ligger. Er det relativt normalt kosthold på dagen, men godteri hver kveld, så er det godteriet som må bort. Da trenger du ikke gå i gang å veie og telle alt av kalorier gjennom dagen. Er det sjokolade jevnt gjennom dagen? Da trenger du ikke å løse problemet ved å kutte ut frokosten. Er det take away ofte? Da er ikke løsningen å kutte ut flytende kalorier. Osv. Det jeg mener er: sett inn støtet der det faktisk monner, ikke overalt. Og man må faktisk bruke disiplin for å være slank i voksen alder. Vil du heller egentlig spise helt fritt og hva du vil, så er det en ærlig sak. Men msn kan ikke få i pose og sekk. Anonymkode: 1c0c8...855 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:40 #20 Del Skrevet mandag kl 18:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan vet du at hormonbalansen din ble koko? Er det sånn man kan måle med blodprøver eller annet? Godt poeng kanskje, men hvordan kommer man dit at man vil det nok da? For jeg er faktisk veldig lei av å være overvektig helt ærlig. Skulle tro det var nok men nei. Anonymkode: d7c83...cb2 Man kan ta noen tester hos legen, men jeg merket det bl.a på sultfølelsen/metthetsfølelsen og humøret. Det sto i vedlegget på medisinen min at vektøkning var en vanlig bivirkning, og jeg kjenner flere som går på samme type medisin, som sliter med å holde vekten. Snakket med psykiateren om dette, og hun sa det hadde med at kjemien i hjernen ble påvirket av virkestoffene, slik at jeg ikke hadde like sterke signaler fra hormonene som regulerer sult og metthet. Og med hormonprevensjonen, er det jo nettopp hormonene i dem som påvirker kroppen. Ikke bare gikk det utover sult, det skjedde andre ting i kroppen som også selvsagt påvirkes av hormoner. Så det var egentlig ganske enkelt å legge sammen to og to for min del, spesielt siden alle plagene ble borte da jeg sluttet på alt. Anonymkode: fd1c1...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå