Gå til innhold

Kausjonist og krav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og samboeren tenker å bli kausjonist til søsteren min da de ikke har egenkapital. Vi har kjøpt leilighet til 4,5M og nå har vi ca. 2,8M igjen i lånet, da vi har spart ganske mye til EK da vi kjøpte leil. i 2017. Det jeg lurer på er om vi kan bli godkjent som kausjonist, vi snakker om 500k - 600k. Jeg har usikret gjeld til 150k ellers jeg har fast jobb og har årslønn på 650k. Samboer er ufør men jobber litt og har årslønn på ca. 200k. De vi kausjonerer for har god økonomi og tjener bra, de har samlet inntekt på ca. 1,3M, eneste problemet er at de ikke har EK. Hva krever banken av oss som kausjonist? Blir vi kredittvurdert? Er det stor sjangs at de får avslag for boliglån fordi vi ikke er kvalifisert som kausjonist? 

Anonymkode: f6381...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei,

Jeg og samboeren tenker å bli kausjonist til søsteren min da de ikke har egenkapital. Vi har kjøpt leilighet til 4,5M og nå har vi ca. 2,8M igjen i lånet, da vi har spart ganske mye til EK da vi kjøpte leil. i 2017. Det jeg lurer på er om vi kan bli godkjent som kausjonist, vi snakker om 500k - 600k. Jeg har usikret gjeld til 150k ellers jeg har fast jobb og har årslønn på 650k. Samboer er ufør men jobber litt og har årslønn på ca. 200k. De vi kausjonerer for har god økonomi og tjener bra, de har samlet inntekt på ca. 1,3M, eneste problemet er at de ikke har EK. Hva krever banken av oss som kausjonist? Blir vi kredittvurdert? Er det stor sjangs at de får avslag for boliglån fordi vi ikke er kvalifisert som kausjonist? 

Aldri, aldri gå hen og kausjoner for noen, uansett situasjon eller relasjon.

Finnes ingen bedre måte å skade en relasjon på, og å sette egen bolig i spill på.

Hva banken sier må banken uttale seg om. Personlig ville jeg aldri spurt banket om dette, fordi det er galskap og tankeløshet.

Anonymkode: 31439...9c6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri, aldri gå hen og kausjoner for noen, uansett situasjon eller relasjon.

Finnes ingen bedre måte å skade en relasjon på, og å sette egen bolig i spill på.

Hva banken sier må banken uttale seg om. Personlig ville jeg aldri spurt banket om dette, fordi det er galskap og tankeløshet.

Jammen glad mine foreldre ikke tenkte som deg, da hadde jeg aldri kommet meg inn på boligmarkedet her i Oslo.

Anonymkode: 1f5ce...fe0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor høyt beløp er det snakk om å kausjonere for da? Det er jo ikke all verdens verdier dere har å stille opp med... 

Anonymkode: a4f25...97e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jammen glad mine foreldre ikke tenkte som deg, da hadde jeg aldri kommet meg inn på boligmarkedet her i Oslo.

Anonymkode: 1f5ce...fe0

At foreldre kausjonerer for barn, er en annen situasjon enn ts sin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de med 1,3 mill i lønn ikke har klart å spare opp noe egenkapital hadde jeg ikke turt å være kausjonist. Da bør de ganske greit klare å spare mye i løpet av et år. 

Anonymkode: 1d330...48b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må ikke være kausjonist. Det får en av foreldreparene være i stedet. Det er en katastrofe for deg om de krangler og alt går til helvete. 1,3 på to er uansett ingen god lønn, det er to kommuneansatte lav/medium lønn i Oslo.

Anonymkode: 99c97...241

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe annet med foreldre enn venner og søsken. Ville du kausjonert for din svoger du knapt kjenner?

Anonymkode: 99c97...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei,

Hva er årsaken til at de ikke har egenkapital? 
Har de en plan for hvordan de skal løse det hvis de går fra hverandre? har dere en plan for hvordan dere skal dekke inn lånet dersom de går fra hverandre og ikke klarer betjene lånet? 

Selvsagt blir dere kredittvurdert. Dere skal jo ha mulighet til å betale den andelen dere kausjonerer for. Beløpet dere kausjonerer for vil legges på deres totale gjeldgrad, og bremse deres muligheter til nye lån, som kredittkort, billån og slikt. Men siden dere ønsker stille deres bolig som sikkerhet, så går jeg ut i fra at dere heller ikke har tenkt kjøpe ny bolig før de har betalt/spart opp nok til å dekke egenkapitalkravet sitt? 

Anonymkode: e7ddb...436

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At foreldre kausjonerer for barn, er en annen situasjon enn ts sin. 

Hun som blir sitert mener at INGEN burde være kausjonist UANSETT relasjon, og det er det det blir svart på...

Anonymkode: 6e99c...414

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de med 1,3 mill i lønn ikke har klart å spare opp noe egenkapital hadde jeg ikke turt å være kausjonist. Da bør de ganske greit klare å spare mye i løpet av et år. 

Anonymkode: 1d330...48b

Kommer jo an på hvor de bor og hva de har av utgifter... Vi har samme lønn, og hadde aldri klart å spare i massevis med barn, 2 biler (som vi må ha pga jobb) osv. Heldigvis eier vi bolig som vi kjøpte da vi var unge og i en helt annen tid, da vi ikke trengte egenkapital slik det er nå, så vi har god verdig i huset, men å spare i bøttevis nå, det hadde vi ikke klart. 

Anonymkode: 6e99c...414

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er årsaken til at de ikke har egenkapital? 
Har de en plan for hvordan de skal løse det hvis de går fra hverandre? har dere en plan for hvordan dere skal dekke inn lånet dersom de går fra hverandre og ikke klarer betjene lånet? 

Selvsagt blir dere kredittvurdert. Dere skal jo ha mulighet til å betale den andelen dere kausjonerer for. Beløpet dere kausjonerer for vil legges på deres totale gjeldgrad, og bremse deres muligheter til nye lån, som kredittkort, billån og slikt. Men siden dere ønsker stille deres bolig som sikkerhet, så går jeg ut i fra at dere heller ikke har tenkt kjøpe ny bolig før de har betalt/spart opp nok til å dekke egenkapitalkravet sitt? 

Anonymkode: e7ddb...436

Dette er korrekt.

Når vi vurderer en kausjonist-sak så må vi også vurdere om kausjonistene er i stand til å betjene beløpet de kausjonerer for om det skulle gå galt. Det høres ikke ut som at dere er i økonomisk stand til å bære ekstra belåning, og som finansrådgiver ville jeg avslått pga god rådgivningsplikt når saken er så marginal og det ikke dreier seg om foreldre/barn-forhold men jevnaldrende søsken. Dere sperrer all fleksibilitet i økonomien, om saken i det heletatt går igjennom mtp betjening.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 6df37...780

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er korrekt.

Når vi vurderer en kausjonist-sak så må vi også vurdere om kausjonistene er i stand til å betjene beløpet de kausjonerer for om det skulle gå galt. Det høres ikke ut som at dere er i økonomisk stand til å bære ekstra belåning, og som finansrådgiver ville jeg avslått pga god rådgivningsplikt når saken er så marginal og det ikke dreier seg om foreldre/barn-forhold men jevnaldrende søsken. Dere sperrer all fleksibilitet i økonomien, om saken i det heletatt går igjennom mtp betjening.

Mvh finansrådgiver 

For ikke å snakke om at dere vil være låst opp mot hverandre mtp samlivsbrudd osv, dere vil ikke kunne gå ifra hverandre og kjøpe nytt fordi boligen hefter mot din søsters. Dette vil dere måtte betale ut om så, og tape egenkapitalen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei,

Ja dere vil også bli vurdert av banken, og i deres tilfelle vil dere med høy sannsynlighet bli frarådet å kausjonere. På tross av fri kapital i egen bolig. 

Dere står i en sårbar økonomisk situasjon selv, med lav lønn og relativt høy belåningsgrad, hvorav noe er usikret gjeld. Dere trenger fri kapitalen i boligen selv om noe skulle skje som setter dere i en enda dårligere økonomisk posisjon.

Anonymkode: 36cbc...d51

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad du ba om råd her, du bør virkelig ta dette til deg.

Kausjonering er for de som har overskudd, og som både har evne til å betale sin andel og tenker at det er greit. For eksempel foreldre, som hvis det blir trøbbel, kan tenke at den summen da kan bli forskudd på arv eller gave.

Anonymkode: 39a0d...0ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine svigerforeldre kausjonerte for sitt eldste barn som er over 50, nå lever de på sparebluss pga mislighold av lånet og deres pensjon går mer eller mindre til dette 

Anonymkode: d8a60...172

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Broren min fikk mormor til å  kausjonere for seg bak ryggen på resten av familien.

Da han misligholdte uten å informere henne, fikk hun plutselig krav i posten. Det endte dessverre med at hun måtte selge sin flotte leilighet som hun hadde jobbet hardt som enke i ung alder for å kjøpe. Hun måtte flytte i en mye mindre leilighet i et dårligere strøk og ble deprimert. Kom aldri til seg selv igjen, selv om hun levde 30 år etter dette 😢 Og han betalte henne aldri tilbake ... 🤯

Tenk deg nøye om!

Anonymkode: 39a0d...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ville jeg heller rådet dette paret til å spare i noen måneder til, deretter ta en samtale med bank om å gjøre et unntak fra utlånsforskriften dersom de ikkehar spart opp 10 %. Dersom de har god betjeningsevne kan det være lettere å få unntak i banken. F eks 95 % belåning. 

Anonymkode: f07cf...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

...jeg har fast jobb og har årslønn på 650k. ... De vi kausjonerer for har god økonomi og tjener bra, de har samlet inntekt på ca. 1,3M, eneste problemet er at de ikke har EK. Hva krever banken av oss som kausjonist? Blir vi kredittvurdert? Er det stor sjangs at de får avslag for boliglån fordi vi ikke er kvalifisert som kausjonist? 

Om de tjener så godt og har så bra økonomi burde de ha mulighet til å spare litt egenkapital? 

Og synes ikke de tjener spesielt godt, de er bare to stykker med helt middels gjennomsnittlig lønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei,

Dette må jo være trolling. Skal dere som har 850K i samlet lønn være kausjonist for noen som har 1.3M i samlet lønn...?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...