Gå til innhold

Banken inndrar bilen, hva gjør jeg med forsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får snart bilen hentet av en representant for banken som jeg har lån hos. Problemet er at frem til bilen blir solgt, står jeg fortsatt oppført som eier hos Statens vegvesen og er derfor pålagt å ha forsikring. Hvis bilen ikke er forsikret, vil det påløpe daglige straffegebyrer. Jeg vurderer å avregistrere bilen enten før den blir hentet eller noen dager etter, for å unngå å betale unødvendig mye for forsikring på en bil jeg ikke lenger har. I tillegg ville det hjulpet økonomien min veldig å slippe å betale så mye for forsikring. Er det noen her som har erfaring med en lignende situasjon og kan dele råd eller tips? Hvordan løser man dette med bombrikkeavtale og forsikring når bilen er hentet, men fortsatt ikke solgt?

Anonymkode: 1bcc4...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får snart bilen hentet av en representant for banken som jeg har lån hos. Problemet er at frem til bilen blir solgt, står jeg fortsatt oppført som eier hos Statens vegvesen og er derfor pålagt å ha forsikring. Hvis bilen ikke er forsikret, vil det påløpe daglige straffegebyrer. Jeg vurderer å avregistrere bilen enten før den blir hentet eller noen dager etter, for å unngå å betale unødvendig mye for forsikring på en bil jeg ikke lenger har. I tillegg ville det hjulpet økonomien min veldig å slippe å betale så mye for forsikring. Er det noen her som har erfaring med en lignende situasjon og kan dele råd eller tips? Hvordan løser man dette med bombrikkeavtale og forsikring når bilen er hentet, men fortsatt ikke solgt?

Du får avskilte den før den blir hentet da. Det vil løse problemet med forsikringen. Bompengeavtalen kan du avslutte når som helst.

Anonymkode: d319c...f39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det "løse" noe å si opp bompenge avtalen før eierskifte er utført? Bompenger kreves inn fra registrert eier. Er det ingen avtale tar det gjerne bare lengre tid før regningen kommer?

Beste ville trolig være å selge bilen selv? Da kan en sikre best mulig pris og kan styre prosessen selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan du ikke selge bilen selv ? Blir jo mye billigere og antageligvis får du også høyere beløp enn det banken ville solgt bilen for.

Anonymkode: 8822d...748

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (Akkurat nå):

Vil det "løse" noe å si opp bompenge avtalen før eierskifte er utført? Bompenger kreves inn fra registrert eier. Er det ingen avtale tar det gjerne bare lengre tid før regningen kommer?

Beste ville trolig være å selge bilen selv? Da kan en sikre best mulig pris og kan styre prosessen selv?

Skulle gjerne gjort det, men dessverre så gir ikke namsmannen eller banken meg noe valg. Jeg får ikke selge den selv, jeg har spurt. Videre så er det visse fordeler med at bilen blir tvangssolgt, og det er jo at jeg ikke er ansvarlig for reklamasjon fra nye eier, så det kan jo også være noen tusen spart.

Men ja, du har rett når det kommer til bompenge avtalen. Kan være greit å ha den tilkoblet bilen frem til den er solgt. Men tenker fortsatt det er greit å avregistrere den for å spare forsikringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du ikke selge bilen selv ? Blir jo mye billigere og antageligvis får du også høyere beløp enn det banken ville solgt bilen for.

Anonymkode: 8822d...748

Banken gir meg ikke noe valg. De har gått til namsmannen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle gjerne gjort det, men dessverre så gir ikke namsmannen eller banken meg noe valg. Jeg får ikke selge den selv, jeg har spurt. Videre så er det visse fordeler med at bilen blir tvangssolgt, og det er jo at jeg ikke er ansvarlig for reklamasjon fra nye eier, så det kan jo også være noen tusen spart.

Men ja, du har rett når det kommer til bompenge avtalen. Kan være greit å ha den tilkoblet bilen frem til den er solgt. Men tenker fortsatt det er greit å avregistrere den for å spare forsikringen.

Har det først gått så langt er trolig ingen vei tilbake. Ansvar i etterkant av salg går mest på en ikke har opplyst om kjente feil og mangler. Men, det vil være en viss verdi å unngå noe ansvar også.

Ang å avregistrere bilen. Viktig å ta av skiltene slik det ikke kan oppstå misforståelser om bilen er registrert og forsikret eller ikke. Om banken har planlagt å kjøre bilen må de skaffe prøveskilt. Hentes bilen av bilberger har det ikke noe å si. 

Leasing biler leveres gjerne inn til et avtalt sted, eksempelvis Viking Kontroll.

Det er ikke tilsvarende sted for innlevering i dette tilfellet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (10 minutter siden):

Har det først gått så langt er trolig ingen vei tilbake. Ansvar i etterkant av salg går mest på en ikke har opplyst om kjente feil og mangler. Men, det vil være en viss verdi å unngå noe ansvar også.

Ang å avregistrere bilen. Viktig å ta av skiltene slik det ikke kan oppstå misforståelser om bilen er registrert og forsikret eller ikke. Om banken har planlagt å kjøre bilen må de skaffe prøveskilt. Hentes bilen av bilberger har det ikke noe å si. 

Leasing biler leveres gjerne inn til et avtalt sted, eksempelvis Viking Kontroll.

Det er ikke tilsvarende sted for innlevering i dette tilfellet?

Tenkte å henge lapper i bilen og ta gaffateip over bilskiltet så de skjønner tegninga om at den er avregistrert og uten forsikring. 

Jeg kunne levere den et sted som er 40 min unna meg, men grunnet helseutfordringer så er buss ikke et alternativ for meg så jeg hadde ikke kommet meg hjem igjen. Derfor er det avtalt at de kommer for å hente den. Tror det er et bilbergings firma som kommer for å henter den med lasteplan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenkte å henge lapper i bilen og ta gaffateip over bilskiltet så de skjønner tegninga om at den er avregistrert og uten forsikring. 

Jeg kunne levere den et sted som er 40 min unna meg, men grunnet helseutfordringer så er buss ikke et alternativ for meg så jeg hadde ikke kommet meg hjem igjen. Derfor er det avtalt at de kommer for å hente den. Tror det er et bilbergings firma som kommer for å henter den med lasteplan.

Ta skiltene fysisk av bilen, så er det ingen tvil. De fleste biler har en skiltplate som en løsner skiltet fra. Legg dem i bilen. Skiltene kan også leveres til Statens vegvesen.

Bør mulig vente med å si opp brann- og tyveriforsikringen. Om noen skjer med bilen før den er solgt står du som eier uten noen gyldig forsikring. Bygningsforsikring dekker normalt ikke kjøretøy som står i bygningen.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (1 minutt siden):

Bør mulig vente med å si opp brann- og tyveriforsikringen. Om noen skjer med bilen før den er solgt står du som eier uten noen gyldig forsikring. Bygningsforsikring dekker normalt ikke kjøretøy som står i bygningen.

Jeg er vel ikke lenger ansvarlig for bilen etter de tar den? Det må jo være banken/namsmannen som overtar ansvar og evt må dekke tapet om den brenner opp under tvangssalget? De tar den jo mot min vilje og de kan vel ikke forvente at jeg skal fortsette å betale forsikring på den når jeg ikke lenger kan bruke den? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er vel ikke lenger ansvarlig for bilen etter de tar den? Det må jo være banken/namsmannen som overtar ansvar og evt må dekke tapet om den brenner opp under tvangssalget? De tar den jo mot min vilje og de kan vel ikke forvente at jeg skal fortsette å betale forsikring på den når jeg ikke lenger kan bruke den? Eller?

Tror ikke du må det nei … Hør med banken eller namsmannen hvordan det foregår.

Anonymkode: 0b5f2...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Usikker, men ville ikke være overraskende om du har ansvaret å holde bilen forsikret. 

Dette bør du sjekke før denne delen av forsikringen avsluttes. Trolig er det snakk om kort periode. Ikke så store summer for brann og tyveriforsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du avskilter bilen den dagen den hentes. Dette gir du beskjed om. Uansett, så tror jeg at namsmannen skal avskilte bilen når de overtar den. Om jeg leverer bil til forhandler som skal selge bilen for meg, så avskiltes den jo når den er kommet dit. Selv om jeg står som eier. Skal bilen prøvekjøres, får de prøveskilter. 
jeg forstår ikke hvorfor de skal selge den for deg? Normalt på inndraging så er det listepris som trekkes fra gjelden, ikke hva bilen selges for. Uansett, så er det ikke penger som du skal få i hendene, men rett inn i banken, så du har ingen krav på disse pengene. Det er det kreditorer som har. 

Anonymkode: 56f50...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du avskilter bilen den dagen den hentes. Dette gir du beskjed om. Uansett, så tror jeg at namsmannen skal avskilte bilen når de overtar den. Om jeg leverer bil til forhandler som skal selge bilen for meg, så avskiltes den jo når den er kommet dit. Selv om jeg står som eier. Skal bilen prøvekjøres, får de prøveskilter. 
jeg forstår ikke hvorfor de skal selge den for deg? Normalt på inndraging så er det listepris som trekkes fra gjelden, ikke hva bilen selges for. Uansett, så er det ikke penger som du skal få i hendene, men rett inn i banken, så du har ingen krav på disse pengene. Det er det kreditorer som har. 

Anonymkode: 56f50...d4a

Bullshit dette. 
Finnes ikke noe som heter listepris lenger. Uansett. Jeg driver å kjøper sånne tvangssalg biler billig, fikser dem opp, selger dem og tjener penger. 
Hvis ts blir fratatt bilen sin så er det kun det bilen blir solgt for som forsvinner på lånet. Har vedkommende 200000 i lån og jeg får kjøpt den for 30000.- så blir restlånet 170000.- så å misligholde et billån er dumt. Selge selv er best før det går så langt. 

Anonymkode: 8fee4...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe banken og høre hva du gjør med forsikring. Lån med pant i bil krever ofte at bilen er fullforsikret. Skjer det noe med bilen før den er overtatt av banken så risikerer du at du må ta tapet som ellers ville vært dekket av forsikring. Det er derfor ikke sikkert du har mulighet til å avskilte bilen nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.00):

"Mot min vilje"?

Du forstår at bilen blir tatt fordi du har ubetalte regninger som har foregått over laaaang tid?

Anonymkode: 51ffc...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan helt fint avregistrere bilen og avslutte eventuelle bompenge avtaler. Din låneavtale med banken er sagt opp av banken grunnet mislighold. 

Bilen blir enten hentet av kredinor ( eller annet selskap) sin representant på henger. Eller av namsmann med bilberger. Den blir videre flyttet enten til en mellomlagring eller direkte avlevert hos statssalg. 

Og selge bilen selv er desverre sjeldent et valg hvis det er tatt pant i bilen utover selve billånet. Noe det i de aller fleste tilfeller som dette er. 

Lykke til!

Anonymkode: 6c8b9...a50

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...