AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #1 Del Skrevet mandag kl 15:44 Så, mitt barn går i 8. klasse å jeg får rett som det er meldinger fra skolen om at hen ikke oppfører seg bra (bråker, frekk, urolig, tar ikke beskjed fra lærer osv). Far har bare barnet i ferier da han bor på andre siden av landet så alle klager kommer kun til meg. Dette har foregått over tid (hen har vert utredet for ADHD men det var ingen funn, avslag fra BUP og vi har vert i kontakt med Familievernkontoret. Vi har prøvd å gi konsekvenser å vi har prøvd med samtaler. Ingenting hjelper. Hva gjør vi? (Har to andre barn av samme kjønn i skolealder som oppfører seg fint. Barna har fått samme oppdragelse så hva har gått feil her? Barnet har venner og hobbyer, er krevende hjemme, men overkommelig). Er det dårlig oppførsel eller ligger det noe mer bak? Barnet fortelle lite selv når det blir spurt, ønsker ikke å snakke med noen. Jeg kan tolerere en dårlig karakter hvis det er lagt ned en innsats, men man oppfører seg da som folk..! Barnet oppfører seg fint på besøk hos andre. Anonymkode: 33fa7...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:40 #2 Del Skrevet mandag kl 16:40 Tropp opp på skolen med han til første skoletime og be han stille seg opp og be alle om unnskyldning for oppførselen sin, med lovnad om å slutte med det. Hvis ikke det endrer adferden betraktelig så kan du plassere en mikrofon på pulten hans som går til flere høyttalere i klasserommet. Da får han høre selv hvor mye han prater og forstyrrer i skoletimene. Dette er jo ikke det man vanligvis gjør på skoler i dag, men jeg ville satt inn slike harde grep hvis mitt barn ødela for andre stadig vekk. Anonymkode: 87f57...d64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet mandag kl 16:47 #3 Del Skrevet mandag kl 16:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så, mitt barn går i 8. klasse å jeg får rett som det er meldinger fra skolen om at hen ikke oppfører seg bra (bråker, frekk, urolig, tar ikke beskjed fra lærer osv). Far har bare barnet i ferier da han bor på andre siden av landet så alle klager kommer kun til meg. Dette har foregått over tid (hen har vert utredet for ADHD men det var ingen funn, avslag fra BUP og vi har vert i kontakt med Familievernkontoret. Vi har prøvd å gi konsekvenser å vi har prøvd med samtaler. Ingenting hjelper. Hva gjør vi? (Har to andre barn av samme kjønn i skolealder som oppfører seg fint. Barna har fått samme oppdragelse så hva har gått feil her? Barnet har venner og hobbyer, er krevende hjemme, men overkommelig). Er det dårlig oppførsel eller ligger det noe mer bak? Barnet fortelle lite selv når det blir spurt, ønsker ikke å snakke med noen. Jeg kan tolerere en dårlig karakter hvis det er lagt ned en innsats, men man oppfører seg da som folk..! Barnet oppfører seg fint på besøk hos andre. Anonymkode: 33fa7...f0a Lag middag kun til deg selv, skru av WiFi, fjern videokonsoller, husarrest, ingen lommepenger, ingen kino, ingen vennebesøk m.m. Da tipper jeg denne oppførselen endrer seg kjapt. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:47 #4 Del Skrevet mandag kl 16:47 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Så, mitt barn går i 8. klasse å jeg får rett som det er meldinger fra skolen om at hen ikke oppfører seg bra (bråker, frekk, urolig, tar ikke beskjed fra lærer osv). Far har bare barnet i ferier da han bor på andre siden av landet så alle klager kommer kun til meg. Dette har foregått over tid (hen har vert utredet for ADHD men det var ingen funn, avslag fra BUP og vi har vert i kontakt med Familievernkontoret. Vi har prøvd å gi konsekvenser å vi har prøvd med samtaler. Ingenting hjelper. Hva gjør vi? (Har to andre barn av samme kjønn i skolealder som oppfører seg fint. Barna har fått samme oppdragelse så hva har gått feil her? Barnet har venner og hobbyer, er krevende hjemme, men overkommelig). Er det dårlig oppførsel eller ligger det noe mer bak? Barnet fortelle lite selv når det blir spurt, ønsker ikke å snakke med noen. Jeg kan tolerere en dårlig karakter hvis det er lagt ned en innsats, men man oppfører seg da som folk..! Barnet oppfører seg fint på besøk hos andre. Anonymkode: 33fa7...f0a Antagelig er det halvsøsken og stefar i bildet, samt en fraværende far langt unna. For gutter er det å ikke ha tett og nær kontakt med biologisk far en risikofaktor. Du må møte ham med omsorg og ekstra varme, samtidig som du ber far på andre siden av landet trappe opp kontakten. Daglig FaceTime , kort, invitasjoner til besøk mm. ikke «tropp opp» på skolen som det ble skrevet her. Det her er ikke et atferdsproblem, men et signal om savn, å føle seg oversett eller å trenge far i hverdagen. Dessverre kan ikke mange nye søsken og en stefar gjøre opp for et slikt savn. Anonymkode: 9004b...aa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalani Skrevet mandag kl 16:55 #5 Del Skrevet mandag kl 16:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Antagelig er det halvsøsken og stefar i bildet, samt en fraværende far langt unna. For gutter er det å ikke ha tett og nær kontakt med biologisk far en risikofaktor. Du må møte ham med omsorg og ekstra varme, samtidig som du ber far på andre siden av landet trappe opp kontakten. Daglig FaceTime , kort, invitasjoner til besøk mm. ikke «tropp opp» på skolen som det ble skrevet her. Det her er ikke et atferdsproblem, men et signal om savn, å føle seg oversett eller å trenge far i hverdagen. Dessverre kan ikke mange nye søsken og en stefar gjøre opp for et slikt savn. Anonymkode: 9004b...aa4 Ingen stefar og ingen stesøsken/halvsøsken. Alle barna har samme mor og far. Far er flink til å ringe og sender meldinger, de spiller også dataspill sammen , vi voksne har en god tone oss imellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:06 #6 Del Skrevet mandag kl 17:06 Kalani skrev (10 minutter siden): Ingen stefar og ingen stesøsken/halvsøsken. Alle barna har samme mor og far. Far er flink til å ringe og sender meldinger, de spiller også dataspill sammen , vi voksne har en god tone oss imellom. Da er han kanskje en sårbar gutt, og den som påvirkes mest av fraværet. Jeg ville prøvd det jeg skrev likevel. Anonymkode: 9004b...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:10 #7 Del Skrevet mandag kl 17:10 Hva slags konsekvenser har oppførselen fått frem til nå? Anonymkode: dc42d...e12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:12 #8 Del Skrevet mandag kl 17:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så, mitt barn går i 8. klasse å jeg får rett som det er meldinger fra skolen om at hen ikke oppfører seg bra (bråker, frekk, urolig, tar ikke beskjed fra lærer osv). Far har bare barnet i ferier da han bor på andre siden av landet så alle klager kommer kun til meg. Dette har foregått over tid (hen har vert utredet for ADHD men det var ingen funn, avslag fra BUP og vi har vert i kontakt med Familievernkontoret. Vi har prøvd å gi konsekvenser å vi har prøvd med samtaler. Ingenting hjelper. Hva gjør vi? (Har to andre barn av samme kjønn i skolealder som oppfører seg fint. Barna har fått samme oppdragelse så hva har gått feil her? Barnet har venner og hobbyer, er krevende hjemme, men overkommelig). Er det dårlig oppførsel eller ligger det noe mer bak? Barnet fortelle lite selv når det blir spurt, ønsker ikke å snakke med noen. Jeg kan tolerere en dårlig karakter hvis det er lagt ned en innsats, men man oppfører seg da som folk..! Barnet oppfører seg fint på besøk hos andre. Anonymkode: 33fa7...f0a Har han samme far som de 2 andre søskene sine? Bor dere med ny mann som er far til de 2 andre søskene? Anonymkode: 82062...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:07 #9 Del Skrevet mandag kl 18:07 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har han samme far som de 2 andre søskene sine? Bor dere med ny mann som er far til de 2 andre søskene? Anonymkode: 82062...d48 Lese alt før du svarer kanskje Anonymkode: 28d3e...a0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:08 #10 Del Skrevet mandag kl 18:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tropp opp på skolen med han til første skoletime og be han stille seg opp og be alle om unnskyldning for oppførselen sin, med lovnad om å slutte med det. Hvis ikke det endrer adferden betraktelig så kan du plassere en mikrofon på pulten hans som går til flere høyttalere i klasserommet. Da får han høre selv hvor mye han prater og forstyrrer i skoletimene. Dette er jo ikke det man vanligvis gjør på skoler i dag, men jeg ville satt inn slike harde grep hvis mitt barn ødela for andre stadig vekk. Anonymkode: 87f57...d64 Nei , virkelig ikke og heldigvis kan man ikke bare plassere en mikrofon der Anonymkode: 28d3e...a0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:08 #11 Del Skrevet mandag kl 18:08 Bari skrev (1 time siden): Lag middag kun til deg selv, skru av WiFi, fjern videokonsoller, husarrest, ingen lommepenger, ingen kino, ingen vennebesøk m.m. Da tipper jeg denne oppførselen endrer seg kjapt. Nei, nå må folk slutte å gi så elendige råd Anonymkode: 28d3e...a0e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet mandag kl 18:23 #12 Del Skrevet mandag kl 18:23 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, nå må folk slutte å gi så elendige råd Anonymkode: 28d3e...a0e Når oppførselen er så ille må det hard grensesetting til. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet mandag kl 18:37 #13 Del Skrevet mandag kl 18:37 Jeg er lærer, og opplever at mange av den typen du beskriver sønnen din som, egentlig føler seg ganske misforstått. Mange tror også at lærerne "hater dem", og da går de i opposisjon. Vet du om han har en lærer eller annen voksen på skolen som han liker? I så fall kan det være en start å høre om denne voksne kan se litt ekstra til sønnen din, kanskje snakke litt, og se om h*n kanskje kan finne ut av hvor skoen trykker. Jeg går også litt imot de som kjører den harde linja. Det jeg pleier å gjøre, er å ikke lage noe stort nummer ut av det negative (kan bemerke det, så de skjønner at jeg ikke liker det, men kjefter ikke osv.), men heller rose absolutt alt det positive. Det kan virke litt rart, men hvis du viser at du har troen på dem, og at du ser noe bra i dem, er det mye som løsner. Og da tar de også korrigeringer bedre etter hvert. 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:26 #14 Del Skrevet mandag kl 19:26 Mine barn fikk beskjed om at om de ikke oppførte seg på skolen kom jeg til å bli med til skolen, sitte inne eller utenfor klasserommet mens de var på skolen. Dette viste de også at jeg kom til å gjennomføre om jeg måtte. "om dere ikke klarer å oppføre dere, så skal jeg jammen være der for å hjelpe dere" sa jeg Det ble aldri satt ut i livet, de synes det var for flaut at jeg ble med😂 Anonymkode: b5661...33a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:31 #15 Del Skrevet mandag kl 19:31 Bari skrev (2 timer siden): Lag middag kun til deg selv, skru av WiFi, fjern videokonsoller, husarrest, ingen lommepenger, ingen kino, ingen vennebesøk m.m. Da tipper jeg denne oppførselen endrer seg kjapt. Jepp, funker brillefint her i huset, tre ungdommer og alle forstår rimelig kjapt at de bør oppføre seg. Hører de ikke på meg med en gang, blir det innført en konsekvens og det blir utdelt uten forvarsel. Det tar ikke lang tid før oppdraget er utført. Anonymkode: 3317c...b5c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:55 #16 Del Skrevet mandag kl 19:55 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så, mitt barn går i 8. klasse å jeg får rett som det er meldinger fra skolen om at hen ikke oppfører seg bra (bråker, frekk, urolig, tar ikke beskjed fra lærer osv). Far har bare barnet i ferier da han bor på andre siden av landet så alle klager kommer kun til meg. Dette har foregått over tid (hen har vert utredet for ADHD men det var ingen funn, avslag fra BUP og vi har vert i kontakt med Familievernkontoret. Vi har prøvd å gi konsekvenser å vi har prøvd med samtaler. Ingenting hjelper. Hva gjør vi? (Har to andre barn av samme kjønn i skolealder som oppfører seg fint. Barna har fått samme oppdragelse så hva har gått feil her? Barnet har venner og hobbyer, er krevende hjemme, men overkommelig). Er det dårlig oppførsel eller ligger det noe mer bak? Barnet fortelle lite selv når det blir spurt, ønsker ikke å snakke med noen. Jeg kan tolerere en dårlig karakter hvis det er lagt ned en innsats, men man oppfører seg da som folk..! Barnet oppfører seg fint på besøk hos andre. Anonymkode: 33fa7...f0a Hvordan er klassemiljøet? Det tenker jeg er vesentlig her, før man legger all skyld på ungdommen Anonymkode: b7cf8...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:03 #17 Del Skrevet mandag kl 20:03 Jeg er i mot at man skal forstå seg i hjel på dårlig oppførsel. Har selv oppdratt gutter 100% alene uten en far tilstede. Det ville vært å gjøre dem en bjørnetjeneste å oppdra de med å unnskylde dårlig oppførsel pga livssituasjonen. Jeg har vært tett på fra de var helt små og de har fått aldersadekvate konsekvenser etter alder. Har aldri fått annet enn gode tilbakemeldinger fra skolen. Når guttungen har slik respektløs adferd i 8. trinn må du gi konsekvenser som han kjenner på. Ta mobilen, PlayStation etc. Jeg er også tilhenger av å la barn be om unnskyldning. Følg guttungen til skolen og få han til å be om unnskyldning til de han har vært ufin mot. Det har en preventiv effekt det å stå litt i skammen. Du er sjefen hjemme og du er den voksne. Anonymkode: c6d79...840 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:15 #18 Del Skrevet mandag kl 20:15 Bari skrev (1 time siden): Når oppførselen er så ille må det hard grensesetting til. Nei det der er bare tåpelige råd Anonymkode: 28d3e...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:56 #19 Del Skrevet mandag kl 20:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine barn fikk beskjed om at om de ikke oppførte seg på skolen kom jeg til å bli med til skolen, sitte inne eller utenfor klasserommet mens de var på skolen. Dette viste de også at jeg kom til å gjennomføre om jeg måtte. "om dere ikke klarer å oppføre dere, så skal jeg jammen være der for å hjelpe dere" sa jeg Det ble aldri satt ut i livet, de synes det var for flaut at jeg ble med😂 Anonymkode: b5661...33a Denne er genial! Er man konsekvent i starten av barndommen og følger opp når det trengs, så har man mektige verktøy! Anonymkode: 0eeec...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:02 #20 Del Skrevet mandag kl 21:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine barn fikk beskjed om at om de ikke oppførte seg på skolen kom jeg til å bli med til skolen, sitte inne eller utenfor klasserommet mens de var på skolen. Dette viste de også at jeg kom til å gjennomføre om jeg måtte. "om dere ikke klarer å oppføre dere, så skal jeg jammen være der for å hjelpe dere" sa jeg Det ble aldri satt ut i livet, de synes det var for flaut at jeg ble med😂 Anonymkode: b5661...33a Hadde gjort det samme. Sagt at det er mitt ansvar som forelder å lære de å oppføre seg i offentligheten, og at jeg tydeligvis trenger å være tettere på. Forklart at jeg ikke kan akseptere at de stjeler av andre sin tid. Syns mange tilsynelatende ressurssterke foreldre er utrolig tafatte. Får man gjentatte beskjeder fra skolen om mangel på respekt og folkeskikk, må man koble seg tettere på, og prøve noe annet, dersom man ikke når gjennom med kun samtale. Anonymkode: c6e3e...5a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå