AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Jeg har nå blitt uplanlagt gravid til tross for dobbel prevensjon og er livredd. Pga sterk redsel for alt innenfor graviditet, fødsel, sykehus, gyn etc. ble jeg og samboer enige om ikke å få barn til tross for at vi begge egentlig har et sterkt ønske om det. Vi er godt etablerte og alt ligger til rette for barn, så det føles helt forferdelig å skulle ta en abort. Derfor lurer jeg på om det er noen som har hatt den samme frykten og som har fått innvilget keisersnitt eller vet om noe som kan hjelpe? Jordmor prøver alltid å snakke opp naturlig fødsel, men realiteten er at det er en traumatisk opplevelse for de fleste, spesielt for en som meg. Problemet mitt er jo ikke bare redsel for fødselen, smerten og potensielle komplikasjoner, men angsten for nåler, mangel på kontroll, sykehus, ja, egentlig alt. Jeg har hørt at man heller ikke får beroligende før keisersnitt pga barnet. Klarer ikke tenke meg til å få veneflon i hånden uten allerede å være sterkt neddopet, samme med blodprøve. Håper noen snille sjeler her med liknende erfaringer kan komme med noen gode løsninger og forslag som gjør at jeg kanskje kommer meg gjennom dette så barnet kan komme til verden. Anonymkode: a87fd...5c1
Uanonym bruker Skrevet 27. januar #2 Skrevet 27. januar Det er mulig å få innvilga keisersnitt pga. fødselsangst, men hvis du generelt har angst for alt med sykehus å gjøre, spørs det om det hjelper så mye med keisersnitt? Det blir jo en del nåler osv. - det er jo en operasjon. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen og få henvisning til noen du kan prate med om fødselsangsten. Noen jordmødre spesialiserer seg på det, men tilbudet varierer geografisk. 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Skrevet 27. januar Jeg hadde akutt keisersnitt etter at fødselen stoppa opp. Det er nåler i hånda, nål i ryggen, kateter, potensielle komplikasjoner i ettertid som også kan kreve undersøkelser/medisinering. Jeg mista masse blod, og måtte både ha blodoverføring og flytende jern etterpå. Mangel på kontroll har man så definitivt med spinalbedøvelse og masse som skjer med kroppen under operasjon. Jeg vet ikke hva som er best for noen med helseangst, kan godt hende det er mindre inngrep i ordinær fødsel. Anonymkode: 569aa...283 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar Keisersnitt er jo mye mer dramatisk enn en fødsel. Anonymkode: 063e4...f37 2 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Skrevet 27. januar Jeg fikk det. Var ukomplisert. Rikshospitalet. Anonymkode: 80808...905 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar Det er jo mye mer nåler ved keisersnitt, og lengere sykehusopphold. Anonymkode: 463dd...0c6 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Skrevet 27. januar Fikk innvilget på samme grunnlag. Gikk veldig fint. Anonymkode: ba7d0...45d
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar Hvis du er redd for alt som har med sykehus og gjøre, så sørg for at du blir sterilisert samtidig som keisersnittet. Hvordan vil det bli for deg og se på at baby får sprøyter da? Anonymkode: 1e267...f54 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #9 Skrevet 27. januar Jeg har samme angst, for sykehus, leger osv. Jeg fikk innvilget planlagt KS på Ullevål. For meg var det innmari fint, fordi det ble en situasjon jeg følte jeg hadde kontroll på. Jeg visste hvilken dag det skulle skje, jeg visste hvem som skulle være til stede, jeg visste at jeg bare måtte vise underlivet mitt til én person én gang (jeg tok ut urinkateteret selv) og jeg visste at jeg ville bli godt smertelindret. Jeg dro hjem litt over et døgn etter KS og hadde ingen komplikasjoner. Anonymkode: 9c903...833
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Skrevet 27. januar Folk som ikke takler livet bør ikke få barn. Anonymkode: 7dbcf...7e6 7 5
Bari Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk som ikke takler livet bør ikke få barn. Anonymkode: 7dbcf...7e6 Det burde være mulig å bestemme metode selv uten dette maset. I Storbritannia m.m kan man booke time til keisersnitt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar Kan ikke fatte og begripe at noen vil bli skjært opp fremfor noe så naturlig som å føde! Sett deg inn i fødsel, lær mest mulig, ta kurs (positiv fødsel), gå i terapi, ha samtaler med jordmor og lege. fødselsangst er en dårlig grunn til å ta keisersnitt! Anonymkode: 9b407...742 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #13 Skrevet 27. januar Bari skrev (4 minutter siden): Det burde være mulig å bestemme metode selv uten dette maset. I Storbritannia m.m kan man booke time til keisersnitt. Det er helt sykt. Keisersnitt har mye mer komplikasjoner en vaginal fødsel, koster mye penger og ressurser og er uheldig for barnet Anonymkode: 9b407...742 10 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke fatte og begripe at noen vil bli skjært opp fremfor noe så naturlig som å føde! Sett deg inn i fødsel, lær mest mulig, ta kurs (positiv fødsel), gå i terapi, ha samtaler med jordmor og lege. fødselsangst er en dårlig grunn til å ta keisersnitt! Anonymkode: 9b407...742 Og jeg kan ikke fatte at noen vil sprøyte kunstige stoffer inn i kroppen for større lepper feks, synes også det er kjempe stygt. Jeg kan heller ikke begripe hva folk skal trene så masse etter hele tiden, det er jo dødskjedelig. Men vi er forskjellige, med forskjellige preferanser og forskjellige historier bak oss. Hva som er "god nok" grunn til keisersnitt er heldigvis ikke opp til deg, men opp til erfarne og velutdannet medisinsk personale. Hva dine meninger er om det, er irrelevant. Anonymkode: 71dc9...e04 3 1 2
Bari Skrevet 27. januar #15 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er helt sykt. Keisersnitt har mye mer komplikasjoner en vaginal fødsel, koster mye penger og ressurser og er uheldig for barnet Anonymkode: 9b407...742 Koster mer penger ja, men man kan jo betale selv. Jeg er klar over fordelene med vaginalefødsler, men jeg ser utenlandske Insta-sykepleiere og leger (I Europa) som selv velger å ta keisersnitt og legger ut bilder fra alt sammen. Så hvor "farlig" kan det være? 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #16 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Keisersnitt er jo mye mer dramatisk enn en fødsel. Anonymkode: 063e4...f37 Akutt keisersnitt er det ja, men ikke et planlagt. Har gjort mye research og snakket med folk, og de fleste synes planlagt keisersnitt er den minst dramatiske opplevelsen, selv om det er ulike meninger om hva som er best mtp alt man går glipp av ved keisersnitt, og inngrepet i seg selv. Anonymkode: a87fd...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #17 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis du er redd for alt som har med sykehus og gjøre, så sørg for at du blir sterilisert samtidig som keisersnittet. Hvordan vil det bli for deg og se på at baby får sprøyter da? Anonymkode: 1e267...f54 Det var planen. Jeg hadde jo ikke sett på at baby fikk sprøyte, og far hadde nok tatt med barnet til helsestasjonen, hvis det i det hele tatt blir noe barn på oss. En slik fobi er ikke noe jeg unner noen, så hadde prøvd å ikke videreført skrekken. Anonymkode: a87fd...5c1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #18 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har samme angst, for sykehus, leger osv. Jeg fikk innvilget planlagt KS på Ullevål. For meg var det innmari fint, fordi det ble en situasjon jeg følte jeg hadde kontroll på. Jeg visste hvilken dag det skulle skje, jeg visste hvem som skulle være til stede, jeg visste at jeg bare måtte vise underlivet mitt til én person én gang (jeg tok ut urinkateteret selv) og jeg visste at jeg ville bli godt smertelindret. Jeg dro hjem litt over et døgn etter KS og hadde ingen komplikasjoner. Anonymkode: 9c903...833 Tusen takk for et kjempefint og betryggende svar. Hvordan gikk det med selve stikkene og veneflonen? Anonymkode: a87fd...5c1
Petra200 Skrevet 27. januar #19 Skrevet 27. januar En vaginal fødsel er ingenting å være redd for! Skjønner at det kan virke skremmende, men det er oppriktig ikke det! Det er laaangt mye mer intervensjoner ved en ks; nåler, kateter, bedøvelse osv osv i tillegg til å skulle bli kutta åpen. 3
Urwa Skrevet 27. januar #20 Skrevet 27. januar Uanonym bruker skrev (1 time siden): Det er mulig å få innvilga keisersnitt pga. fødselsangst, men hvis du generelt har angst for alt med sykehus å gjøre, spørs det om det hjelper så mye med keisersnitt? Det blir jo en del nåler osv. - det er jo en operasjon. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen og få henvisning til noen du kan prate med om fødselsangsten. Noen jordmødre spesialiserer seg på det, men tilbudet varierer geografisk. Kansje en hjemmefødsel hadde vært noe for deg❤️? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå