AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Hei Jeg har prøvd å komme meg ut av et års kontrakt grunnen graviditet. Jeg fant ut i oktober at jeg var gravid, til i dag er jeg 5mnd gravid. Jeg har sagt til huseieren at jeg er gravid og ønsker ikke å få barn og ha barna i kollektiv. jeg har gitt beskjed til han at jeg ønsker å flytte ut siden oktober. Men han vil at jeg skal finne noen til å ta over rommet selv. Han har lagt ut annonser for rommet, men jeg måtte betale han 700kr for å legge ut annonsen og holder visning selv. Jeg stresser siden jeg har termin i mai og kontrakten min er ikke over før 1 august. Håper virkelig noen kan hjelpe om det noen vei jeg kan komme ut av kontrakten på tidligere, jeg har stresset om den kontrakten i flere mnd. Anonymkode: 864fe...09b
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Skrevet 27. januar Utleier kan kreve at du finner en ny, som han har gjort, ellers må du betale ut tiden selv. Hadde jeg vært utleier, så hadde jeg latt deg flytte før, men han har lov å kreve at du betaler ut tiden din. Anonymkode: 4a143...cfe
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Skrevet 27. januar Du kan flytte ut selv om du har en bindende kontrakt. Anonymkode: 4c0c3...e97
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar Dårlig planlegging siden du blir gravid mens du bor i kollektiv og absolutt ikke vil ha unger i kollektiv. Uansett så er det vel bare å bo der til kontrakten går ut. Ungen er jo ikke så gammel da at den på noen måte vil ta skade av den boformen. Har du et annet sted du kan flytte til, eks inn til barnefar? Anonymkode: db9ea...52e
Dame1993 Skrevet 27. januar #5 Skrevet 27. januar Kan dessverre ikke hjelpe med råd, da jeg ikke har nok kunnskap! Men ønsker å gi deg støttende tanker og håper at du får flyttet ut innen termin! Det burde forøvrig ikke vært lov å ha et års binding på noe så dyrt som leiekontrakt på bolig! 😠 Så mye kan skje i livet på et år!
mommyaka Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar Nye studenter vil jo komme i August og vil nå snart begynne å lete etter et sted å være. Så vær synlig på facebook butikker etc at et rom er ledig. Men om du skulle få noen til å flytte inn i si Mars...har du et sted å flytte inn?
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Skrevet 27. januar Hvis du selv finner en ny leietaker så kan den overta. Anonymkode: 661d7...4e3
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar Dame1993 skrev (1 time siden): Kan dessverre ikke hjelpe med råd, da jeg ikke har nok kunnskap! Men ønsker å gi deg støttende tanker og håper at du får flyttet ut innen termin! Det burde forøvrig ikke vært lov å ha et års binding på noe så dyrt som leiekontrakt på bolig! 😠 Så mye kan skje i livet på et år! Utleier kan da ikke finne ny leietaker annenhver måned, selvfølgelig bør det være binding, også forutsigbarhet for utleier som har lån å betale. Alle bør desuten bo stabilt og ikke flytte i hytt og gevær. Anonymkode: 661d7...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #9 Skrevet 27. januar Hva er det du lurer på egentlig? Du har signert en kontrakt og huseier sier du må finne en ny leietaker, pluss du må betale for annonsering. Du mener kanskje du skal få slippe unna kontrakten og kostnadene siden du er gravid? Anonymkode: 2c523...562 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Skrevet 27. januar Dame1993 skrev (1 time siden): Kan dessverre ikke hjelpe med råd, da jeg ikke har nok kunnskap! Men ønsker å gi deg støttende tanker og håper at du får flyttet ut innen termin! Det burde forøvrig ikke vært lov å ha et års binding på noe så dyrt som leiekontrakt på bolig! 😠 Så mye kan skje i livet på et år! Seriøst? Anonymkode: 2c523...562
Dame1993 Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Utleier kan da ikke finne ny leietaker annenhver måned, selvfølgelig bør det være binding, også forutsigbarhet for utleier som har lån å betale. Alle bør desuten bo stabilt og ikke flytte i hytt og gevær. Anonymkode: 661d7...4e3 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Seriøst? Anonymkode: 2c523...562 Mener selvfølgelig ikke at man skal kunne flytte ut på dagen, men at man har noen mnd oppsigelsestid og ikke binder seg for et helt år. Der jeg har leid har jeg hatt 3 ellet 4 mnd oppsigelsestid og det er helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar Er du student? Ville tatt kontakt med noe form for gratis juss-hjelp gjennom studiestedet om det finnes (pleier å finnes). Det står dette i loven - jeg har uthevet det jeg mener er relevant som gjør at kontrakten kanskje ikke er gyldig og derfor blir tidsubestemt. Altså hvis du har en kontrakt som sier "tidsbestemt for 1 år" så er ikke det lov hvis ikke utleier selv bor i annen del av boligen. For tidsubestemte kontrakter er det oppsigelsestid på 3 måneder. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Anonymkode: 6d675...332 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #13 Skrevet 27. januar Legg av penger til å betale dobbelt opp med husleie de mnd hvis du ikke finner noen. En ting er at det kan være belastende for deg å bo i kollektiv med en nyfødt, noe annet er hvordan det kan bli for de andre som bor der… her fikk nr 2 kolikk, det var hylskriking hele kvelden og natten i 2 mnd, både jeg og far holdt på å gå på veggen. Å sitte i et rom ved siden av å prøve å studere hadde jo vært helt umulig… i tillegg er kjøkkenet kaos av flasker og utstyr, bleieskift X antall ganger i døgnet, komplikasjoner etter KS gjorde at jeg var kjempe dårlig i magen i ukesvis og rant ned dassen🫣 I tillegg blør man gjerne en del… Skjønner godt at du blir stresset. Jeg hadde nok heller betalt dobbel husleie de mnd enn å bli boende i kollektiv hvertfall. Anonymkode: 919f4...37b
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du student? Ville tatt kontakt med noe form for gratis juss-hjelp gjennom studiestedet om det finnes (pleier å finnes). Det står dette i loven - jeg har uthevet det jeg mener er relevant som gjør at kontrakten kanskje ikke er gyldig og derfor blir tidsubestemt. Altså hvis du har en kontrakt som sier "tidsbestemt for 1 år" så er ikke det lov hvis ikke utleier selv bor i annen del av boligen. For tidsubestemte kontrakter er det oppsigelsestid på 3 måneder. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Anonymkode: 6d675...332 Prøv jurk: https://foreninger.uio.no/jurk/ Anonymkode: 363ed...021
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå