Gå til innhold

Vil bilverkstedet se om det er noe galt med motoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

på en service, hvis en ikke har spesifisert det? De tar vel en generell sjekk av bilen i tillegg til det vanlige som eks.oljeskift, og vil reagere hvis noe er feil?

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de vil gi beskjed om det er noen åpenbare feil som de finner ved service, men dersom du kun har bestilt oljeskift er det ikke sikkert at de går veldig nøye over bilen. Det kommer veldig an på verkstedet rutiner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (9 minutter siden):

Ja, de vil gi beskjed om det er noen åpenbare feil som de finner ved service, men dersom du kun har bestilt oljeskift er det ikke sikkert at de går veldig nøye over bilen. Det kommer veldig an på verkstedet rutiner. 

Nei, ikke kun bestilt det, men en rekke andre ting, blant annet sjekke bremseskiver (var ok), en ulyd fra bilen de skulle ta feilsøk på mm. Vet ikke om de brukte elektronisk feilsøk, men de hadde i hvert fall sjekket ulyden og prøvekjørt bilen, fant ingen ulyd/feil ift den bestillingen. Men begynte plutselig å lure på om det kan være andre feil med motoren. Bilen står hos de i morgen også, skal blant annet skifte indre endeledd og ta eu godkjenning. Tusen takk for svar.

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruker å være standard å lese av eventuelle feilkoder fra bil og motor. Om det er noe feil vil det i mange tilfeller vises som lagret feilkode. Men, noen koder forsvinner igjen om feilen bare er tilstede i enkelte tilfeller. En god beskrivelse av hva en opplever kan forenkle feilsøking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (3 timer siden):

Det bruker å være standard å lese av eventuelle feilkoder fra bil og motor. Om det er noe feil vil det i mange tilfeller vises som lagret feilkode. Men, noen koder forsvinner igjen om feilen bare er tilstede i enkelte tilfeller. En god beskrivelse av hva en opplever kan forenkle feilsøking.

Tusen takk for svar! Jeg snakker med de igjen i morgen og får nok svar da. Ulyden har vært borte i det siste, men jeg synes bilen har virket mer sliten i det siste og drar dårlig, noe jeg ikke beskrev tydelig da jeg trodde det hadde sammenheng med ulyden, som de jo skulle sjekke, og nå har sjekket som ok. Hørtes ut som alt var ok på tlf i dag, bare noen småting som gjenstår i morgen. 

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsygg skrev (6 minutter siden):

 

Hører selv om det er noe da og om det er metallspon i olja når du skifter den, kan holde en papplate foran eksosen også og gi på for se om det kommer blårøyk, da bruker den olje

De har allerede skiftet olje og filter (i dag) og fant ikke noe unormalt der (jeg spurte). 

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sa i fra til meg at det var slitasje både her og der under under, sist jeg hadde den på service. Og de feilene lar seg ikke lese av på noen feilkode😄

Anonymkode: 28232...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsygg skrev (13 minutter siden):

 

Kamaksel kan være slitt etter sånn 500.000 da, går an å få den pusset litt igjen og sveist på mer metall, hvis man gidder, ellers går en motor langt da

Den har gått rundt 102.000.

Det er mulig jeg bare overreagerer etter clutchen tok kvelden en gang og bilen da stoppa helt. Skifta olje på samme verksted for bare tre kvart år siden. Allikevel lyste plutselig oljelampa rødt her en gang kort før den forsvant igjen. Sjekket oljenivået, det var tørt og jeg fylte på med en gang og har siden fulgt nøye med på nivået. Ikke lyst igjen, men olja ble etter hvert mørkebrun og svart. Alt dette har jeg fortalt de, de mente det er normalt at den blir misfarget i takt med kjøring. Jeg har vært redd det var oljelekkasje eller at oljetrykket har gitt skade men de har altså ikke sagt noe på det. Men synes den har akselerert dårligere, liksom da clutchen tok kvelden, og da jeg leverte den til verksted kvelden før avtalen, var jeg redd jeg ikke skulle komme fram. Har ikke følt meg helt trygg og kjørt minst mulig før timen. Som sagt, kan hende det bare er midt hode som har gått bananas. Opplever verkstedet som dyktige og veldig ærlige i tilbakemeldingene, så den er nok friskmeldt når jeg får den tilbake og jeg kan igjen være trygg. 

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De sa i fra til meg at det var slitasje både her og der under under, sist jeg hadde den på service. Og de feilene lar seg ikke lese av på noen feilkode😄

Anonymkode: 28232...93b

Så bra😊

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsygg skrev (Akkurat nå):

 

Gammel bil, eller?

14 år

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsygg skrev (1 minutt siden):

 

Kan hende du kjører litt hardt da siden clutchen ryker og olja blir brent

Hm, bilen har funka som gull fram til nylig. Clutchen er en av få større reparasjoner jeg har hatt (et par år siden). Nå er det litt oftere at div slitedeler må byttes ut/strammes ol. Takk igjen 😊

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hm, bilen har funka som gull fram til nylig. Clutchen er en av få større reparasjoner jeg har hatt (et par år siden). Nå er det litt oftere at div slitedeler må byttes ut/strammes ol. Takk igjen 😊

Anonymkode: 3258a...6ea

Ikke uvanlig at en 14 år gammel bil starter å få en del slitedeler som må byttes. Å bytte clutch er heller ikke uvanlig.

Det kan være variasjon i hvor ofte det må gjøres mellom bilmodell, hvor mye bilen brukes, og kjørestil. En kjent stereotypi er eldre sjåfør som hører dårlig, gir litt ekstra gass for at bilen ikke skal stoppe ved parkering. Det kan slite ekstra på clutch.

Når rusten kommer for alvor blir det gjerne for dyrt å holde bilen på veien. At bilen blir brukt, og vedlikeholdt, samt regelmessig vaske bort salt på vinterstid hjelper å utsette rusten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (21 minutter siden):

Ikke uvanlig at en 14 år gammel bil starter å få en del slitedeler som må byttes. Å bytte clutch er heller ikke uvanlig.

Det kan være variasjon i hvor ofte det må gjøres mellom bilmodell, hvor mye bilen brukes, og kjørestil. En kjent stereotypi er eldre sjåfør som hører dårlig, gir litt ekstra gass for at bilen ikke skal stoppe ved parkering. Det kan slite ekstra på clutch.

Når rusten kommer for alvor blir det gjerne for dyrt å holde bilen på veien. At bilen blir brukt, og vedlikeholdt, samt regelmessig vaske bort salt på vinterstid hjelper å utsette rusten.

Takk for gode innspill 👍😊

Anonymkode: 3258a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...