Gå til innhold

Lei av å være mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er skikkelig tabu å si, men jeg er lei av å være mor. Jeg/min daværende mann valgte å få flere barn, spredd over en del år, så jeg har hatt små barn lenge. Det er nå 20 år siden vi fikk eldste, mens yngste fremdeles går på barneskolen.

Det var mitt/vårt valg å få barn, så jeg kan ikke ansvarliggjøre noen andre. Da må det i så fall være samfunnet som legger press på at det "normale" er å få barn. Jeg kjente tidlig på en forventing, et press om at jeg måtte få barn. Så var det press rundt at det stakkars barnet måtte få søsken. Så hadde vi selv et ønske om barn av begge kjønn, så da ble det et tredje barn også :P 

Jeg elsker barna mine og de har hatt en god oppvekst. De mangler ingenting verken materielt eller emosjonelt, men jeg har aldri likt morsrollen noe særlig.

I dag er jeg bare lei. Lei av klesvask, lei av å lage mat til kresne barn, lei av ansvar, lei av å takle andre sine barn (noe som følger med å ha egne barn), lei av å ikke kunne gjøre det jeg vil, når jeg vil. Generelt bare lei.

Jeg kommer til å ha hjemmeboende barn lenge enda, så må bare finne en måte å takle det på. Jeg må snu tankesettet og fokusere på hvor heldig jeg er som har tre, friske, fine barn/ungdommer. Men i dag er jeg lei! Blæh!

Anonymkode: 39d5b...7ac

• Liker 5
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg en varm klem. Livet som mor kan være veldig tøft. 

Anonymkode: 58c2e...13a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg også en klem. Men lurer litt på hvordan hverdagene er lagt opp. Med så store barn bør du kunne føle på mer frihet og ro. Kanskje det er noen grep dere kan ta i hverdagen som kan gjøre en forskjell. 

Anonymkode: 6dac4...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Alle som er ærlig med seg selv har sånne dager.

HVORFOR FIKK JEG BARN?

Så ble jeg alenemor og møtte en enkemann og fikk 2 barn til 😂🙃

Anonymkode: f67b8...580

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler deg! Har også en slik dag i dag, egentlig en slik periode. Ungene er aldri syke samtidig og drar med seg alskens smitte hjem, så vi er godt nedi kontoen for sykt-barn-dager. Motivasjonen for å finne på noe om ettermiddagene er på bunn, og den dårlige samvittigheten for å drøye henting i barnehagen er på topp. Huset ser ikke ut, og sex er noe vi hadde i 2024. I dag har jeg mest av alt lyst å snike meg ut døra etter legging, sette meg på neste fly til Thailand og leve på sol, strand, massasje og singha, og aldri se meg tilbake.

Jeg vet det er midlertidig men gåmann så dritt når man er her mentalt.

Anonymkode: f1cf6...373

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omsorgs tretthet. Det betyr ikke at du ikke elsker barna dine eller at du er en dårlig mamma❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er skikkelig tabu å si, men jeg er lei av å være mor. Jeg/min daværende mann valgte å få flere barn, spredd over en del år, så jeg har hatt små barn lenge. Det er nå 20 år siden vi fikk eldste, mens yngste fremdeles går på barneskolen.

Det var mitt/vårt valg å få barn, så jeg kan ikke ansvarliggjøre noen andre. Da må det i så fall være samfunnet som legger press på at det "normale" er å få barn. Jeg kjente tidlig på en forventing, et press om at jeg måtte få barn. Så var det press rundt at det stakkars barnet måtte få søsken. Så hadde vi selv et ønske om barn av begge kjønn, så da ble det et tredje barn også :P 

Jeg elsker barna mine og de har hatt en god oppvekst. De mangler ingenting verken materielt eller emosjonelt, men jeg har aldri likt morsrollen noe særlig.

I dag er jeg bare lei. Lei av klesvask, lei av å lage mat til kresne barn, lei av ansvar, lei av å takle andre sine barn (noe som følger med å ha egne barn), lei av å ikke kunne gjøre det jeg vil, når jeg vil. Generelt bare lei.

Jeg kommer til å ha hjemmeboende barn lenge enda, så må bare finne en måte å takle det på. Jeg må snu tankesettet og fokusere på hvor heldig jeg er som har tre, friske, fine barn/ungdommer. Men i dag er jeg lei! Blæh!

Det er lov å være lei, TS ❤️ 

Jeg har to barn og føler selv på dette temmelig ofte. Livet med barn er mye ansvar og slitsomt. 

Håper du kan gjøre noe positivt for deg selv i kveld ❤️ 

Anonymkode: 54c83...72a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det slik når jeg får pms. 

Har bare lyst til å være singel og barnløs og arbeidsledig og ifred med netflix og is. 

Går heldigvis fort over. Og to uker senere kommer eggløsning og brått får jeg lyst på et til barn, og kanskje ta et studie ved siden av jobb osv osv osv. 

Jeg klarer aldri helt å bestemme meg for om jeg misunner mannens jevne hormoner, eller om jeg synes det virker kjedelig. 😂

Anonymkode: b49f6...da1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle mødre føler det vel slik iblant. 

Men hvis din eldste er voksen, hvor gammel er mellomste? 

Ettersom du er skilt, er yngste hos far iblant?

Anonymkode: 07d51...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Samfunnet» ja. Klart det er samfunnets skyld.

Anonymkode: 44618...528

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bare et "barn" som bor hjemme nå, og "barnet" er 19 og selvfølgelig selvgående. MEN: Jeg hadde "gledet" meg til siste også skulle flytte bort for å studere. Nå ser det ut som om førstevalg på studie har endret seg, og dersom "barnet" kommer inn på dette så blir det boende hjemme litt til (altså fra høsten). 

Jeg vil jo ha tenåringen her, så klart. Unner dem å spare penger og alt sånt. Ikke er tenåringen vanskelig på noen måte heller! MEN - jeg er sliten.... Jo flere som bor her, jo flere spør og prater. Jeg lengter litt etter ro og fred og vite at ingen ber meg om noe hvis jeg trenger å bare sone ut, feks. Og selvfølgelig KAN man be folk om å ti still, men jeg gjør jo ikke det heller da.

Så jeg skjønner hva du mener TS, selv om jeg så klart har kortere tid "igjen" med hjemmeboende avkom.... Det er helt normalt å føle det sånn, og det er veldig lov også!!!

Anonymkode: c47f1...e5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også lei, og mine 3 går fortsatt i barnehagen!! Fikk tvillinger og tenkte at 2 års aldersforskjell til neste barn var fint. Ble gravid med en gang, så det er bare 1 år og 10 mnd mellom tvillingene og minsten... Sliter med dårlig samvittighet for å bare ønske å være alene... altså, som en skrev over her - når går neste fly til thailand?!? Drømmer om å bare pakke baggen å dra. Er så mye mas og gråt og sutring og sinneutbrudd og krangling at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Så er det dårlig samvittighet for at de er i barnehagen hver dag. Så er det dårlig samvittighet for at huset ser bomba ut med tusen oppgaver som bare starter på nytt når du tror du har fullført alt. Så lei og sliten. Godt å lese at det er mange i samme båt. Og dårlig samvittighet om vi spiser dårlig mat, dårlig samvittighet om det blir mye tv-titting, dårlig samvittighet for at jeg ikke får trent og listen er lang 😩 prøver så godt jeg kan å følge rådet til psykologen:

❤️vær tilstede i øyeblikket og la huset være skittent, la barna rote med leker overalt, lag enkle middager, ikke vær streng med deg selv, barna har det fint i barnehagen og kan ha lange dager, dropp trening, bare nyt❤️

ja mhm...... 

Anonymkode: 2e9dc...17b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle mødre føler det vel slik iblant. 

Men hvis din eldste er voksen, hvor gammel er mellomste? 

Ettersom du er skilt, er yngste hos far iblant?

Anonymkode: 07d51...451

Mellomste er tenåring og blir boende hjemme en del år til. De er alle hos far ca 30% av tida, så jeg har ingenting å klage på egentlig. Er bare lei av alt ansvaret.

Gleder med til de alle er flyttet ut, men det er jo lenge til siden yngste fortsatt går på barneskolen.

Tenker at den dagen alle er ute av redet, så savner jeg kanskje å ha dem i hus :D Vi lengter vel alle etter det vi ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare hatt ett barn (er alene, han er hos pappaen og innimellom) i 6 år og er jevnlig drittlei, jeg tror ikke jeg passer til å ha barn. Men det er liksom for sent når ungen er her. Gjør så godt jeg kan, men føler omtrent daglig at jeg ikke håndterer det og at livet skulle vært helt annerledes. Tror jeg hadde håndtert det bedre noe bedre dersom vi var to foreldre i samme hus som samarbeidet om det, og at det bare forsterkes veldig med at jeg er så alene om alt. 

Anonymkode: ff0c7...f23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...