AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Hei! Jeg har tatt et friår og vil søke på studie til høsten, men jeg er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har egentlig ingen interesser (og bare for å presisere, jeg er ikke deprimert!) og synes det er vanskelig å bestemme meg. Jeg er mest opptatt av å finne et studie som gir en relativt "garantert" jobb etterpå, god lønn og litt fleksibilitet i arbeidslivet. Har dere noen tips til hva jeg bør vurdere? Hva ville du anbefalt til en som er usikker på hva de skal studere, men som fortsatt ønsker å fortsette med utdanning? Anonymkode: 213b4...fc6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Skrevet 27. januar Ingeniør passer vel godt til de kriteriene. Anonymkode: 7621d...e49
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Skrevet 27. januar Hvilke fag likte du best på skolen? Hvilke jobber har du likt? Anonymkode: ea074...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar Jeg hadde anbefalt å vente med studier til personen hadde noe interesse. Eventuelt ta et årsstudie/ enkelte fag for å teste ut og prøve å vekke interesse. Anonymkode: 071ce...222
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke fag likte du best på skolen? Hvilke jobber har du likt? Anonymkode: ea074...bdb På videregående var det økonomistyring, økonomi og ledelse, latin og engelsk jeg likte best. Jeg var egentlig ikke så veldig begeistret for skolen, men jeg fikk gode karakterer i det meste. - TS Anonymkode: 213b4...fc6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På videregående var det økonomistyring, økonomi og ledelse, latin og engelsk jeg likte best. Jeg var egentlig ikke så veldig begeistret for skolen, men jeg fikk gode karakterer i det meste. - TS Anonymkode: 213b4...fc6 Siviløkonom. Godt potensiale for både inntekt og varierte jobber. Anonymkode: ea074...bdb
Knirke Skrevet 27. januar #7 Skrevet 27. januar Ingeniør. Har hørt det er vanskelig å få jobb innenfor bygg, men maskiningienører er det stor etterspørsel etter. Styr unna bioingienør hvis du er opptatt av lønn.
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siviløkonom. Godt potensiale for både inntekt og varierte jobber. Anonymkode: ea074...bdb Ja, jeg har tenkt på det, men jeg føler at det utdannes altfor mange innenfor det feltet, og at det blir vanskeligere å få jobb siden nesten alle høyskoler og universiteter tilbyr den utdanningen nå. - TS Anonymkode: 213b4...fc6
Mandagsunge Skrevet 27. januar #9 Skrevet 27. januar Lærar, særleg norsk og/eller framandspråk. Du blir ikkje arbeidsledig med det første. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg har tenkt på det, men jeg føler at det utdannes altfor mange innenfor det feltet, og at det blir vanskeligere å få jobb siden nesten alle høyskoler og universiteter tilbyr den utdanningen nå. - TS Anonymkode: 213b4...fc6 Arbeidsmarkedet er godt. Det er vel bare syv aktuelle studiesteder? Har du karakterene til det, er NHH det åpenbare valget. BI på andre plass. Anonymkode: ea074...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsmarkedet er godt. Det er vel bare syv aktuelle studiesteder? Har du karakterene til det, er NHH det åpenbare valget. BI på andre plass. Anonymkode: ea074...bdb Jeg er ikke så gira på å betale 80 000 kr per år på BI. Hos NHH krevde de i fjor et snitt på 55,2, og jeg har akkurat 55 i snitt. Jeg kan jo håpe på at kravet går ned i år, men det er fortsatt ingen garanti. - TS Anonymkode: 213b4...fc6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar Du kan ta interessetester på nett, ikke alltid de er så nøyaktige da Anonymkode: 213b4...fc6
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Skrevet 29. januar Helse er garantert om du vil jobbe med folk; men vil du sitte alene på kontor-så velg IT. Anonymkode: 56aa6...e95
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Skrevet 29. januar Mandagsunge skrev (På 27.1.2025 den 15.16): Lærar, særleg norsk og/eller framandspråk. Du blir ikkje arbeidsledig med det første. Dog blir du overarbeidet og med lav livslønn, ikke velg lærer og ihvertfall ikke norsk Anonymkode: c6220...614
AnonymBruker Skrevet 30. januar #15 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Helse er garantert om du vil jobbe med folk; men vil du sitte alene på kontor-så velg IT. Anonymkode: 56aa6...e95 Skulle ønske. Kontor og alene er det få som har. Det er free seating, underdekning og åpne landskap Anonymkode: 0b944...7d2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Skrevet 30. januar Hvordan er dine personlighetstrekk? Er du sosial, omgjengelig og flink til å prate for deg? Eller er du forsiktig og sjenert? Er du omsorgsfull og vil hjelpe mennesker? Vil du jobbe ute eller inne? Vil du helst sitte på et kontor? Vil du ha praktiske arbeidsoppgaver? Du bør tenke gjennom hvordan du er som person og hva du ser for deg å trives med Anonymkode: bde7b...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå