Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et utsagn som provoserer meg veldig. Det snakkes stadig om å få flere inn i helse, og at lønna derfor burde økes. Her sitter jeg og mange andre utdannede helsearbeidere i vårt utstrakte land i ufrivillige deltidsstillinger. Deltidsstillinger som egentlig er ubetalt fulltid fordi man må bruke fritiden til å jage etter ekstravakter.

Det er helt riktig at det må fokuseres på økt lønn, men ikke for å desperat få inn hvem som helst for å dekke underbemanning. Det må fokuseres på bedre betingelser for de som allerede er i yrket og har kompetansen og utdanningen som kreves. Og det må bli slutt på disse ufrivillige deltidsstillingene.

Anonymkode: 1639a...424

• Liker 15
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsepersonell men jobber nå med IT. Det offentlige klarer ikke å konkurrere med de betingelsene jeg har nå; kun dagjobbing, fri hver helg, fri hver røddag, avspasering, hjemmekontor, gratis trening, inneklemtdager+++. Det er umulig å tilby det til helsepersonell. Så skulle jeg vurdert å dra tilbake, så hadde de måttet dobla lønna. Hovedutfordringen for meg vi llikevel være at jeg rett og slett ikke hadde helse til å jobbe i helse. Jeg ble syk av det enda det  ikke er noe nevneverdig "galt" med meg, fysisk eller psykisk(bank i bordet!).

Men er enig i at det er for mye deltidsstillinger. Dog der jeg har jobbet så var disse stillingene ofte fagarbeidere, helsesekretærer, ufaglærte osv. som stod i dem. Jeg fikk fulltid ganske enkelt med bachelor.

Anonymkode: 72c4c...f08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er et utsagn som provoserer meg veldig. Det snakkes stadig om å få flere inn i helse, og at lønna derfor burde økes. Her sitter jeg og mange andre utdannede helsearbeidere i vårt utstrakte land i ufrivillige deltidsstillinger. Deltidsstillinger som egentlig er ubetalt fulltid fordi man må bruke fritiden til å jage etter ekstravakter.

Det er helt riktig at det må fokuseres på økt lønn, men ikke for å desperat få inn hvem som helst for å dekke underbemanning. Det må fokuseres på bedre betingelser for de som allerede er i yrket og har kompetansen og utdanningen som kreves. Og det må bli slutt på disse ufrivillige deltidsstillingene.

Jeg kjenner ingen, og da mener jeg ingen - sykepleier som har villet/orket å jobbe 100% over tid… problemet hvis de øker lønningene er vel at folk da ikke vil jobbe 100%, men gjerne 70-80%. De tjener altså ikke noe på å øke lønningene, for hvor høyere lønna er hvor mindre er de villig til å jobbe… de vil altså ha høyere lønn for å kunne gå ned i stilling. 

Anonymkode: dd8ba...55d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ingen, og da mener jeg ingen - sykepleier som har villet/orket å jobbe 100% over tid… problemet hvis de øker lønningene er vel at folk da ikke vil jobbe 100%, men gjerne 70-80%. De tjener altså ikke noe på å øke lønningene, for hvor høyere lønna er hvor mindre er de villig til å jobbe… de vil altså ha høyere lønn for å kunne gå ned i stilling. 

Anonymkode: dd8ba...55d

Synes heller ikke økt lønn er løsningen. Det må fokuseres mer på ufrivillige deltidsstillinger. Det snakkes om underbemanning samtidig som det sitter mange i deltidsstillinger som er villig til å jobbe mer. Problemet er at dette jaget etter ekstravakter tar på, og i tillegg er det vanskelig å planlegge fritiden. Man orker ikke mer til slutt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fagbladet skriver om dette i en artikkel, og det ser ut som om det er to alternativer: 

1) heltid som i Heim - da vil ikke folk ha stillingene, og ved sykdom og annet må vikarer som ikke finnes stille opp i form av innleie i stedet, de som jobber heltid må jobbe overtid. Det er dyrt, og det tærer på folk. 

2) Skikkelig opp med lønna, sånn som i Røyrvik, de de blir nedlesset av søknader, men det koster mye for kommunen. 

Med andre ord, dette er komplisert. Siden jeg selv er sykepleier, jobber 100 % i én jobb og 10 % et annet sted, vet jeg i hvert fall hva jeg ville foretrekke - høyere lønn. 

Anonymkode: 161dd...aa5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Enig, tenker heller stillingene burde opp i 100 , men også grunnbemanningen burde bli økt. Deltidsstillinger er en uting. Der jeg jobber nå har heldigvis de fleste 100%. de som ikke har det vil ikke fordi de synes det er for tungt. De fleste hos oss som bytter yrker eller går over til kontorstillinger angir dette med at det er for tungt og at helsa skranter pga det. Selvsagt hadde det vore greit med høyere lønn, men man vil da ha et yrke man kan bli gammel i. 

Anonymkode: df225...080

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fagbladet skriver om dette i en artikkel, og det ser ut som om det er to alternativer: 

1) heltid som i Heim - da vil ikke folk ha stillingene, og ved sykdom og annet må vikarer som ikke finnes stille opp i form av innleie i stedet, de som jobber heltid må jobbe overtid. Det er dyrt, og det tærer på folk. 

2) Skikkelig opp med lønna, sånn som i Røyrvik, de de blir nedlesset av søknader, men det koster mye for kommunen. 

Med andre ord, dette er komplisert. Siden jeg selv er sykepleier, jobber 100 % i én jobb og 10 % et annet sted, vet jeg i hvert fall hva jeg ville foretrekke - høyere lønn. 

1) Her er jeg ikke enig. De i deltidsstillinger som tar på seg ekstravakter som vikar kan også bli syke under ekstravaktene. Dermed må de erstattes med nok en annen vikar. Det blir da dobbelt opp med vikarer. Som da naturlig nok krever enda mer vikarer og ikke minst mye dyrere.

Sykepleiere har det nok enklere når det gjelder fulltidsstillinger. Det er fagarbeidere som faktisk også har en utdanning som oftest blir sittende i det.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til og kjenner godt en god del som har forlatt sykepleieryrket og felles for de jeg vet om er at grovt regnet 99% av de har sluttet på grunn av arbeidsbelastning og ikke nødvendigvis lønn. De ble utslitt av å konstant stresse rundt og gå hjem med følelsen av å ikke strekke til. Varierende hvor de jobbet så det er ikke bare å sette fingeren på at "på den og den posten på sykehus/sykehjem så er det mer stress" osv men at det ligger noe i belastning generelt har jeg full tro på.

Vet ikke helt om jeg tror høyere lønn vil bøte på belastningen ut i fra hva jeg hører de jeg kjenner forteller fra yrket.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke økt lønn vil hjelpe. Ingen jeg gikk på sykepleierutdanningen med, jobber nå som sykepleiere. Det er ikke pga lønna, men pga arbeidsforholdene.

Ting som kanskje kunne hjulpet;

- lavere pensjonsalder, som sjømenn og forsvaret har, hvis man holder ut til man er 58.

- bedre turnuser - og kanskje litt færre timer per uke for 100 % stilling for de som jobber 3-delt?

- bedre grunnbemanning

- la sykepleierene gjøre sykepleieroppgaver, la renholdspersonalet ta seg av renhold og få inn flere helsearbeidere til stell, sengeskift etc.

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

De bør heller fokusere på å få ned sykefraværet og bruke de pengene på bonus til de ansatte. 

Helt psykt at offentlige ansatte i helse og omsorg er mer syk enn se som er ansatt i privat sektor i samme bransje 

Anonymkode: 62f9e...b41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (17 minutter siden):

Kjenner til og kjenner godt en god del som har forlatt sykepleieryrket og felles for de jeg vet om er at grovt regnet 99% av de har sluttet på grunn av arbeidsbelastning og ikke nødvendigvis lønn. De ble utslitt av å konstant stresse rundt og gå hjem med følelsen av å ikke strekke til. Varierende hvor de jobbet så det er ikke bare å sette fingeren på at "på den og den posten på sykehus/sykehjem så er det mer stress" osv men at det ligger noe i belastning generelt har jeg full tro på.

Vet ikke helt om jeg tror høyere lønn vil bøte på belastningen ut i fra hva jeg hører de jeg kjenner forteller fra yrket.

Kan si det sånn at som deltidsarbeider så har jeg fått så mye ekstravakter at jeg totalt har jobbet mer enn 100% stilling mange mnd. Mange ugreie vakter som blant annet altfor mye helger. Det sliter på, mye mer enn en fast stilling med faste arbeidstider og normal helgejobbing ville gjort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

[ ... ]  

Sykepleiere har det nok enklere når det gjelder fulltidsstillinger. Det er fagarbeidere som faktisk også har en utdanning som oftest blir sittende i det.

Ja, det tror jeg du har rett i. Og kanskje trådstarter burde skrevet fagarbeider framfor "i helse" også. Jeg tror det er minst to forskjellige årsaker til at folk slutter, og kanskje det er sånn at fagarbeidere slutter fordi de må jage vakter og sykepleiere fordi lønna ikke er god nok? 

Jeg så denne i sykepleien.no/ i dag så lønn er viktig. 

54291399870_73f6fa053a_z.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det tror jeg du har rett i. Og kanskje trådstarter burde skrevet fagarbeider framfor "i helse" også. Jeg tror det er minst to forskjellige årsaker til at folk slutter, og kanskje det er sånn at fagarbeidere slutter fordi de må jage vakter og sykepleiere fordi lønna ikke er god nok? 

Jeg så denne i sykepleien.no/ i dag så lønn er viktig. 

54291399870_73f6fa053a_z.jpg

Det er meg, ts du siterer. Jeg skrev utdannede helsearbeidere. Det gjelder også fagarbeidere.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at grunnbemanning og bedre turnuser er svært viktig.

Personlig hadde jeg null problem med turnusen eller bemanningen. Jeg sluttet fordi jeg fikk langt bedre økonomiske betingelser et annet sted.

Hadde «helsevesenet» kunne matchet lønnen, så hadde jeg lett gått tilbake.

Anonymkode: 403f3...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Helt enig i at grunnbemanning og bedre turnuser er svært viktig.

Personlig hadde jeg null problem med turnusen eller bemanningen. Jeg sluttet fordi jeg fikk langt bedre økonomiske betingelser et annet sted.

Hadde «helsevesenet» kunne matchet lønnen, så hadde jeg lett gått tilbake.

Anonymkode: 403f3...d72

Jeg klarer meg veldig fint på lønna med ekstravaktene og stortrives i jobben min og med arbeidsoppgavene. Men å jage etter ekstravaktene, aldri kunne planlegge dagene og unødvendig mye helgejobbing er forferdelig slitsomt.

Ekstra provoserende å ha det sånn når man vet hvor stort behov det er. Første bud er da at ansatte som ønsker det får en større fast stilling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og trives godt med arbeid og arbeidsoppgaver. Fin tredelt turnus med arbeid hver fjerde helg. 100% er helt fint, men jeg jobber en del ekstra. Så jobber 110-120%.

Men jobben er alt for dårlig betalt sammenlignet med tilsvarende komplekse jobber utenfor helse og i tillegg så “stopper” lønnsveksten ved 10 års ansiennitet. Mulighetene for fagutvikling er middels, og mer betaling for mer ansvar eksisterer knapt.

Jobber som anestesisykepleier.

Anonymkode: 8e1af...687

AnonymBruker
Skrevet

100% lønn og 80% jobb hadde vært perfekt. Går 100 selv og det er tøft. Hodet er alltid skrudd på jobb. Har aldri fri.

Og få inn assistenter og ufaglærte som kan ta seg av rengjøring og handling til brukere. Vi vasker oss ihjel på jobb og kjører ærend, noe som er helt idiotisk at sykepleiere og hjelpepleiere skal gjøre. Vi har ikke renholdsfag i utdanningen vår. 

Tyngste i min jobb er all vaskingen og årsturnus. Det å aldri ha fri mer enn 4 uker på sommeren som også er bestemt, vi får ikke velge ferie en gang. Vet ikke om jeg klarer 25 år til i dette yrket.

Anonymkode: d5db3...fcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, til høyere lønn og bedre betingelser, og mer kompenserende fri for ubekvem arbeidstid.

Hos oss har jobber vi for heltids kultur, og sykepleiere/ vernepleiere og helsefagarbeidere hos oss kan alle få 100% om de ønsker. Problemet er at de færreste vil/orker å jobbe 100%, så de fleste ligger på mellom 60-80% så kanskje man heller skulle se på hva som kalles en 100% i helse.

Anonymkode: 67b0f...1ae

AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (14 timer siden):

Enig i dette. Jeg tror økt bemanning hadde løst mye. Slik at folk orker å stå i jobb i helsevesenet, og skoler og barnehager.

Anonymkode: f1096...237

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (16 timer siden):

Jeg tror ikke økt lønn vil hjelpe. Ingen jeg gikk på sykepleierutdanningen med, jobber nå som sykepleiere. Det er ikke pga lønna, men pga arbeidsforholdene.

Ting som kanskje kunne hjulpet;

- lavere pensjonsalder, som sjømenn og forsvaret har, hvis man holder ut til man er 58.

- bedre turnuser - og kanskje litt færre timer per uke for 100 % stilling for de som jobber 3-delt?

- bedre grunnbemanning

- la sykepleierene gjøre sykepleieroppgaver, la renholdspersonalet ta seg av renhold og få inn flere helsearbeidere til stell, sengeskift etc.

Jeg er enig i dette, med ett unntak: Lavere pensjonsalder. Det er ikke den veien det går - det går mot høyere pensjonsalder. For alle. Færre særaldersgrenser. Det er umulig å plukke ut de yrkesgruppene som har «de tyngste jobbene».

Anonymkode: 86fab...004

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...