Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en jobbannonse sto det slik “Det vil benyttes en DNV- GL sertifisert personlighetstest (OPQ32r) i forbindelse med rekrutteringsprosessen” 

Noen som har vært igjennom en slik test? 
Hvilke spørsmål får en?

Kan man finne en slik test noe sted?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg hadde aldri søkt på noen steder som krever slike tester. 

Desverre blir det vanligere og vanligere, tester ilag med kredittsjekk. 

Anonymkode: 43935...3ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kredittsjekk i forbindelse med jobbsøknader 😏 Forhåpentligvis kun der en skal jobbe med noe relatert til økonomi osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kredittsjekk??

Anonymkode: 5c81c...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært med på to stk. Ironisk nok der de ville ha minst å si for jobben jeg skulle gjøre, og det ene stedet toppet det med å velge den personen som anså seg "for god" til stillingen. Jeg selv syntes det var vanskelig å svare, ikke fordi det er vanskelig å være ærlig eller fordi jeg var redd for å havne i dårlig lys, men fordi jeg stadig havnet i en situasjon der to alternativ var like gode/ dårlige, ingen passet helt. Resultatet ble da at jeg ikke kjente meg selv igjen i det hele tatt i resultatet 😅 Føler det er liten vits. Jeg var dønn ærlig for jeg hadde ingenting å tape. Den ene jobben ville jeg ikke ha etter å ha sett mer av driften og den andre ble jeg innkalt til intervju uten å ha søkt- noen hadde tipset. Likevel ble resultatet ikke beskrivende for meg, og tenk da alle dem som pynter veldig på sannheten i sine svar.. 

Anonymkode: 406fd...668

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville blitt skeptisk. Ville også blitt skeptisk til de som krever en presentasjon, har gruppeintervju osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ubehagelig med slike tester, men for de som ansetter kan de være til god hjelp for å finne ut om en person passer inn i jobben eller ikke. Hverken du eller arbeidsgiver er tjent med at du kommer i en jobb eller i et kollegie som ikke passer deg.  Det går selvsagt an å jukse på en slik test, men det er ikke denne testen alene som avgjør om du får et jobbtilbud. Man ser alt i sammenheng, både søknad, intervju, CV, referanser osv.. Om du avgir en personlighetstest som bryter veldig med de øvrige elementene, blir nok arbeidsgiver mistenksom, så det beste er å svare så godt og ærlig du kan, dersom du ønsker denne jobben.

Anonymkode: 597e8...851

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var bare en vanlig personlighetstest med lignende spørsmål som de du finner mange av på nettet. Jeg svarte så ærlig jeg kunne og fikk jobben, men jeg tror faktisk ikke de kunne funnet noen dårligere match til stillingen enn meg. Skiftet jobb etter et år.

Anonymkode: dfeee...7fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle som sier «gidder ikke jobbe på steder hvor de bruker tester, presentasjoner, blablabla», hvilken bransje jobber dere innenfor? Innenfor tech/analyse/data er det INGEN jobber som ikke har disse kravene i intervjurunden. Det nærmeste jeg har kommet er de som er greie nok til å «bare» kjøre teknisk intervju med oppgaver på sparket, ellers bruker samtlige en eller annen form for test og case. Og det bruker man uendelig mye tid på, for så bli nr 2 😤

Jeg liker ikker personlighetstester. De bruker ord som «alltid» og «aldri» på steder hvor det ikke er naturlig. Er du enig eller uenig i utsagnet «jeg er alltid glad»? Det er ingen som alltid er glad! Jeg er stort sett glad, så jeg er jo ikke direkte uenig, men jeg er ikke ALLTID glad! Hvis jeg sier jeg er uenig, betyr det da at jeg aldri er glad? Utsagnene mangler kontekst!

Dagens rant, ferdig nå.. 

Anonymkode: b4de6...fc5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle som sier «gidder ikke jobbe på steder hvor de bruker tester, presentasjoner, blablabla», hvilken bransje jobber dere innenfor? Innenfor tech/analyse/data er det INGEN jobber som ikke har disse kravene i intervjurunden. Det nærmeste jeg har kommet er de som er greie nok til å «bare» kjøre teknisk intervju med oppgaver på sparket, ellers bruker samtlige en eller annen form for test og case. Og det bruker man uendelig mye tid på, for så bli nr 2 😤

Jeg liker ikker personlighetstester. De bruker ord som «alltid» og «aldri» på steder hvor det ikke er naturlig. Er du enig eller uenig i utsagnet «jeg er alltid glad»? Det er ingen som alltid er glad! Jeg er stort sett glad, så jeg er jo ikke direkte uenig, men jeg er ikke ALLTID glad! Hvis jeg sier jeg er uenig, betyr det da at jeg aldri er glad? Utsagnene mangler kontekst!

Dagens rant, ferdig nå.. 

Takk for dagens rant - den likte jeg! Veldig greit å høre andres erfaringer. Og jeg er heller ikke ALTID glad 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kredittsjekk??

Anonymkode: 5c81c...25b

Det har jeg alltid hatt på jobber. Jeg jobber med økonomi, så jeg regner med at de skal være sikker på at jeg ikke hadde betalingsproblemer før de slipper meg til kontoene deres :P 

Jeg hadde en graver på siste jobb. Det var en ekstern gransker som gikk gjennom hele CV og sjekket alt. Og da mener jeg alt. 

Anonymkode: 67850...773

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt for nesten alle jobber.

Anonymkode: 1a758...e45

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har jeg alltid hatt på jobber. Jeg jobber med økonomi, så jeg regner med at de skal være sikker på at jeg ikke hadde betalingsproblemer før de slipper meg til kontoene deres :P 

Jeg hadde en graver på siste jobb. Det var en ekstern gransker som gikk gjennom hele CV og sjekket alt. Og da mener jeg alt. 

Anonymkode: 67850...773

Wow! Heldigvis har jeg ikke søkt en slik jobb 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kan være ubehagelig med slike tester, men for de som ansetter kan de være til god hjelp for å finne ut om en person passer inn i jobben eller ikke. Hverken du eller arbeidsgiver er tjent med at du kommer i en jobb eller i et kollegie som ikke passer deg.  Det går selvsagt an å jukse på en slik test, men det er ikke denne testen alene som avgjør om du får et jobbtilbud. Man ser alt i sammenheng, både søknad, intervju, CV, referanser osv.. Om du avgir en personlighetstest som bryter veldig med de øvrige elementene, blir nok arbeidsgiver mistenksom, så det beste er å svare så godt og ærlig du kan, dersom du ønsker denne jobben.

Anonymkode: 597e8...851

God hjelp - eller er det noe bemanningsbyrået selger inn som en unnskyldning for å ta seg bedre betalt fra virksomheten? Er disse testene validert opp mot det virksomheten ønsker, nemlig å ansette riktig person? Jeg tviler sterkt. 

Anonymkode: b0362...9e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dagens rant, ferdig nå.. 

Sånne tester er bullshit.

Anonymkode: b0362...9e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det har blitt en del av "pakken" rekrutteringsbyråer selger inn for arbeidsgivere. En kvasi-vinteskapelig amerikanisert uting. 

Anonymkode: 80442...0aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei det er det ikke 😂

Anonymkode: 40a22...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...