AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Skal utredes for autisme. Har blitt satt opp på tre timer på dps i en en tre ukers periode og en nysgjerrig på hvordan utredningen vil foregå. har kommet over poster der noen sier de ble testet for autisme på dps, for deretter på utredes på autismesenter. Hva vil dette si? Er det slik i alle tilfeller? Jeg har ikke funnet svaret noe annet sted så håper noen her kan hjelpe meg. Anonymkode: 60584...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar Det er svært individuelt. Da jeg ble utredet ble jeg først utredet på DPS, men siden at testene spriket - så henviste de meg til nevropsykolog (privat). Han konkluderte med at jeg ikke hadde autisme. Anonymkode: cd0ef...efd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Del Skrevet 27. januar Jeg ble utredet hos DPS. Da jeg ble utredet for autisme hadde vi noen spørreskjemaer rundt autisme, så noen frie samtaler hvor jeg kunne ta opp problemene jeg har slitt med og sliter med. Etterpå så tok jeg en "asperger-test" hvor jeg fikk prøve å samarbeide om noen oppgaver med noen for at psykologen kunne se hvordan jeg er når jeg skal samarbeide med noen. Kan legge til at det gjøres en totalvurdering hvor psykologene ser all informasjonen de har fått i sammenheng. Hos meg spurte de også om jeg syntes den "asperger-testen" var representativ for hvordan jeg er i virkeligheten. Det er jo et rollespill og svært kunstig setting, så hvordan man gjør det i testen trenger ikke være representativt for hvordan man er i virkeligheten. Asperger er ganske vid diagnose og man kan slite sosialt på ulike måter, ikke alt vil bli fanget opp i en slik test. Anonymkode: 61a6d...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er svært individuelt. Da jeg ble utredet ble jeg først utredet på DPS, men siden at testene spriket - så henviste de meg til nevropsykolog (privat). Han konkluderte med at jeg ikke hadde autisme. Anonymkode: cd0ef...efd Ah, jeg skjønner. Hadde du selv ønske om å utredes? Anonymkode: 60584...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble utredet hos DPS. Da jeg ble utredet for autisme hadde vi noen spørreskjemaer rundt autisme, så noen frie samtaler hvor jeg kunne ta opp problemene jeg har slitt med og sliter med. Etterpå så tok jeg en "asperger-test" hvor jeg fikk prøve å samarbeide om noen oppgaver med noen for at psykologen kunne se hvordan jeg er når jeg skal samarbeide med noen. Kan legge til at det gjøres en totalvurdering hvor psykologene ser all informasjonen de har fått i sammenheng. Hos meg spurte de også om jeg syntes den "asperger-testen" var representativ for hvordan jeg er i virkeligheten. Det er jo et rollespill og svært kunstig setting, så hvordan man gjør det i testen trenger ikke være representativt for hvordan man er i virkeligheten. Asperger er ganske vid diagnose og man kan slite sosialt på ulike måter, ikke alt vil bli fanget opp i en slik test. Anonymkode: 61a6d...c10 Oi! Jeg både gleder og gruer meg på samme tid.. Anonymkode: 60584...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Del Skrevet 27. januar Det er habiliteringstjenesten som er eksperter på autisme. Anonymkode: f2f44...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Oi! Jeg både gleder og gruer meg på samme tid.. Anonymkode: 60584...105 Meg du siterte. Vil først si at denne utredningen ikke er noe skummel. Det er få som er så sympatiske som psykologer. Kan legge til at svært mange med asperger har andre diagnoser også. Da jeg ble utredet fikk jeg i tillegg diagnosene depresjon og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg fikk også senere en ADHD-utredning og ADHD-diagnosen(Jeg (sliter med å starte på og fullføre oppgaver). Vet også mange sliter med angst og OCD. Nå har de sikkert ikke tid til å gå gjennom alle aktuelle diagnoser når det kun er snakk om 3 timer. Men om du tror du kan ha flere diagnoser så kan det sikkert være lurt å spørre psykologen om hva de tror. Selv om de ikke skulle ha tid til å gi deg en utredning så kan de jo si noe om det er sannsynlig for disse diagnosene og de kan kanskje også skrive henvisning om flere utredninger. Anonymkode: 61a6d...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er habiliteringstjenesten som er eksperter på autisme. Anonymkode: f2f44...cbc Ahh.. hvordan havner man der? Anonymkode: 60584...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #9 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Meg du siterte. Vil først si at denne utredningen ikke er noe skummel. Det er få som er så sympatiske som psykologer. Kan legge til at svært mange med asperger har andre diagnoser også. Da jeg ble utredet fikk jeg i tillegg diagnosene depresjon og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg fikk også senere en ADHD-utredning og ADHD-diagnosen(Jeg (sliter med å starte på og fullføre oppgaver). Vet også mange sliter med angst og OCD. Nå har de sikkert ikke tid til å gå gjennom alle aktuelle diagnoser når det kun er snakk om 3 timer. Men om du tror du kan ha flere diagnoser så kan det sikkert være lurt å spørre psykologen om hva de tror. Selv om de ikke skulle ha tid til å gi deg en utredning så kan de jo si noe om det er sannsynlig for disse diagnosene og de kan kanskje også skrive henvisning om flere utredninger. Anonymkode: 61a6d...c10 Tusen takk for dette svaret. Jeg er bare redd jeg vil få en sterkere følelse av at jeg «testes» enn ved en «vanlig» utredning, men nå har jeg hatt god tid (ventetid) på å bygge meg opp masse spørsmål om hva som vil skje. Jeg ble diagnostisert med adhd (type add) for ca. 2 år siden, og det satte i gang en prosess i meg som ser ut til å fortsette ut i det uendelige. Jeg relaterer så utrolig dypt til mange aspekter ved autisme, men prøver også å godta at resultatet av utredningen ikke er det som teller, men heller at jeg går gjennom en prosess der jeg føler meg hørt og forstått, og forhåpentligvis kan få hjelp til å forstå meg selv bedre og hvordan jeg kan møte og bli møtt i denne verdenen:) Anonymkode: 60584...105 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tusen takk for dette svaret. Jeg er bare redd jeg vil få en sterkere følelse av at jeg «testes» enn ved en «vanlig» utredning, men nå har jeg hatt god tid (ventetid) på å bygge meg opp masse spørsmål om hva som vil skje. Jeg ble diagnostisert med adhd (type add) for ca. 2 år siden, og det satte i gang en prosess i meg som ser ut til å fortsette ut i det uendelige. Jeg relaterer så utrolig dypt til mange aspekter ved autisme, men prøver også å godta at resultatet av utredningen ikke er det som teller, men heller at jeg går gjennom en prosess der jeg føler meg hørt og forstått, og forhåpentligvis kan få hjelp til å forstå meg selv bedre og hvordan jeg kan møte og bli møtt i denne verdenen:) Anonymkode: 60584...105 Meg du siterte. Om du med testes sikter til den asperger-testen jeg nevnte så er det ikke en test man kan "stryke i". De prøver bare å observere hvordan du samarbeider med andre og hvordan du løser oppgaver. Men som nevnt tidligere så sa psykologen at denne testen ikke er ment som noe fasit, det var kun ment som en del av utredningen og om jeg følte at den testen ikke var representativ for hvordan jeg var i det virkelige liv så var det min beskrivelse av hvordan jeg er i det virkelige liv som ville bli vektlagt. Kan legge til at en del også får familiemedlemmer intervjuet, jeg takket nei til det. Og det var også helt greit. Angående dette med å føle seg forstått. Jeg mente egentlig å skrive det i mitt opprinnelige innlegg, at psykologen spurte meg flere ganger om jeg følte meg hjemme i asperger-diagnosen og om jeg følte at hun hadde forstått det jeg sa. Så jeg følte meg absolutt sett og hørt. Nå tipper jeg du har autisme om du føler du relaterer mye til diagnosen, spesielt når du i tillegg har ADHD siden det øker sjansen for autisme betraktelig. Men uansett om du får eller ikke får diagnosen så håper og tror jeg at du føler deg såpass hørt og sett at du føler DPS gjorde et riktig valg. Mitt inntrykk er også at de er langt strengere ved ADHD-utredning enn ved autisme-utredning siden de frykter misbrukt av medisiner. Da jeg ble utredet for autisme så var det som sagt mye fokus på hva jeg følte. I tillegg lærte jeg en del om meg selv. Før jeg fikk asperger-utredningen så hadde jeg jeg lagt merke til alle symptomene mine, men jeg hadde aldri skjønt at det var en felles årsak. I tillegg var det under asperger-utredningen jeg lærte at jeg kunne ha ADHD, jeg hadde aldri tenkt over det før, jeg hadde bare tenkt jeg hadde dårlig konsentrasjon, var lat og dårlig med økonomi. Anonymkode: 61a6d...c10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #11 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 20.32): I tillegg lærte jeg en del om meg selv. Før jeg fikk asperger-utredningen så hadde jeg jeg lagt merke til alle symptomene mine, men jeg hadde aldri skjønt at det var en felles årsak. I tillegg var det under asperger-utredningen jeg lærte at jeg kunne ha ADHD, jeg hadde aldri tenkt over det før, jeg hadde bare tenkt jeg hadde dårlig konsentrasjon, var lat og dårlig med økonomi. Anonymkode: 61a6d...c10 Edit: Jeg lærte også mye av å reflektere over livet mitt da jeg ble utredet. Før jeg ble utredet hadde jeg aldri tenkt over f.eks hvorfor jeg slet sosialt. Så da jeg ble utredet så tenkte jeg tilbake på de ulike sosiale situasjonene i livet mitt. Hadde alltid visst at jeg slet sosialt og hadde få/ingen venner gjennom hele livet. Men da jeg reflekterte over livet mitt så la jeg merke til de ulike årsakene til det. Følte jeg fikk mye ut av det. Ikke bare ble jeg bedre kjent med meg selv, men jeg fant også ut konkrete ting jeg burde jobbe med for å komme nærmere livet jeg ønsker. Nå trenger men ikke utredning for å reflektere over livet sitt. Og mange har sikkert reflektert mye over livet sitt før. Men jeg fant ut mye av meg selv da jeg tenkte gjennom hva jeg skulle fortelle psykologen, da kom jeg på mye jeg aldri hadde tenkt over tidligere. Anonymkode: 61a6d...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.04): Det er habiliteringstjenesten som er eksperter på autisme. Anonymkode: f2f44...cbc Habiliteringstjenesten her jeg bor tar bare saker som omhandler autisme om man i tillegg har en psykisk utviklingshemming. Regner med det er likt mange andre steder. Så dette stemmer nok ikke helt. Anonymkode: 92515...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Del Skrevet 29. januar Jeg er midt i en DPS-utredning nå og er også spent på veien videre. Har vært på generell halvdagsutredning, har vært gjennom innledende personlighetsforstyrrelsesutredning og skal nå videre til Asprgers-utredning. Anonymkode: 8c545...f69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå