Gå til innhold

Løsningen på mobbingen er å jobbe med mobbeofferne og årsaken til de blir mobbet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er enig i mye av det du skriver, TS. Det er dessverre ikke så enkelt å si at de som mobber skal stoppe med det. Hadde det vært så lett, hadde skolene utryddet mobbing for lengst. Mobbing er komplekst.

Ja, mobbing er slemt og alle skal behandle hverandre med respekt. Men barn klarer faktisk ikke å se at å plage andre gjentatte ganger er mobbing. De lever i nået og ser ikke sammenheng mellom episodene slik vi voksne klarer. Det er heller ikke mulig å tvinge barn og ungdom til å være venner, så å skille seg ut og være annerledes kan føre til at man ikke får ekte vennskap. 

Å bli "fryst ut" eller å ikke høre hjemme et sted er grusomt, men for å få venner må man faktisk ha evnen til å tilpasse seg fellesskapet. Det er så enkelt. Er man skikkelig sær, klager på alt, ikke tåler noe osv. er man rett og slett ikke en person andre barn liker å være med. Dette er ting som man må gå i seg selv og finne ut av.

Man kan som sagt få stopp på at barn sier stygge ting og er slemme på en fysisk måte, men man kan ikke tvinge barn til å være sammen som ekte venner dersom de ikke selv har lyst til det. 

Anonymkode: b4189...3f6

Amen. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er trist med barn som mobber, er at foreldrene deres somregel syns det er helt greit. 

Utfrysning er helt ok i følge flere foreldre. De blir krenket på barna sine vegne, når barna må inkludere alle klassekamerater (kolleger) i selskap.

Foreldrene bryr seg svært lite om at disse barna er med hverandre 6-7 timer til dagen 5 dager uken i 6 år. Foreldrene gleder seg til ungdomsskolen da barna får endelig lov til å ekskludere klassekompisene sine (kollegene sine). 

Man får de barna man oppdrar. Er foreldrene rasshøl, som godtar mobbing, utfrysning, se ned på de som er anderledes, så blir barna slik også. Ondskap avler ondskap. Veldig enkelt egentlig. 

Anonymkode: 39418...781

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev faktisk en oppgave om dette i folkehelse, i barnehagen. Der kom forskningen frem til at man måtte hjelpe barnet som ble mobbet, til å håndtere følelser og oppførsel anderledes, slik at ikke mobberne syntes det var gøy. 

F.eks var det noen som mistet besinnelsen helt når noen ertet han, og de gjorde dette daglig da de syntes det var veldig gøy. Det som er anbefalt da, er å ta det mobbede barnet til siden, og forsøke å snakke om følelsene han får når de andre erter han, og hvordan han heller burde reagere. 

Så skal man selvfølgelig også snakke med mobberne, og at slik ikke er greit, og hvordan de hadde følt det hvis noen gjorde sånn med de. 

Anonymkode: 82e48...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det eneste jeg har sett som tar knekken på mobbing er knallhard behandling av mobbere fra andre rundt situasjonen. Lærere som gir de en verbal overhøvling eller andre elever som tar igjen med samme mynt. Da slutter det på dagen. 

Anonymkode: fdcdb...86d

Tenker foreldrene må på banen. Vekk med mobiler, merkeklær og skjerm, så får nok pipa en annen lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev faktisk en oppgave om dette i folkehelse, i barnehagen. Der kom forskningen frem til at man måtte hjelpe barnet som ble mobbet, til å håndtere følelser og oppførsel anderledes, slik at ikke mobberne syntes det var gøy. 

F.eks var det noen som mistet besinnelsen helt når noen ertet han, og de gjorde dette daglig da de syntes det var veldig gøy. Det som er anbefalt da, er å ta det mobbede barnet til siden, og forsøke å snakke om følelsene han får når de andre erter han, og hvordan han heller burde reagere. 

Så skal man selvfølgelig også snakke med mobberne, og at slik ikke er greit, og hvordan de hadde følt det hvis noen gjorde sånn med de. 

Jeg ble lært opp av mor å ikke ta meg nær av mobbingen og overse den. Det hjalp ikke. Mobbingen fortsatte i flere år til. 

Anonymkode: f1ed1...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker foreldrene må på banen. Vekk med mobiler, merkeklær og skjerm, så får nok pipa en annen lyd. 

Merkeklær har ingenting med det å gjøre. Mine mobbere hadde ikke merkeklær. Men de hadde foreldre, som i likhet med TS, mente det var MEG det var noe galt med, altså at mobbingen var berettiget. Derfor er TS sin tankegang kjempeskummel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobbing er aldri greit. Og det er så mange forskjellige grunner til mobbing. 

Her ble min datter mobbet, fordi hun er pen, sosialt flink og talentfull i sin idrett, og de fleste guttene var forelsket i henne. Da var det noen av jentene som taklet det dårlig, da de fikk mindre oppmerksomhet. Så fikk de med seg to av guttene som min datter hadde avvist. Så startet det i det små, men eskalerte. 

Anonymkode: 29c34...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkeklær har ingenting med det å gjøre. Mine mobbere hadde ikke merkeklær. Men de hadde foreldre, som i likhet med TS, mente det var MEG det var noe galt med, altså at mobbingen var berettiget. Derfor er TS sin tankegang kjempeskummel

Ok. Foreldre kan fjerne sykkelen, fritidsaktiviteten...Fjern hva enn det måtte være fra mobberen, helt til vedkommende oppfører seg som et empatisk menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du leste kommentaren jeg siterte, så mente brukeren at læreren og andre elever måtte slå ned på mobbingen. Jeg mener foreldrene må på banen. Foreldrene er de viktigste. Dritt oppførsel må slås ned på hjemme. 

Ikke meningen at noen skulle henge seg opp i merkeklær. Det var bare et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke feil at endring i oppførsel kan redusere risikoen for å bli mobbet, men å bruke dette som hovedstrategi er helt feil av flere grunner:

1. Det flytter problemet til neste offer. Hvis vi kun fokuserer på å endre mobbeofferets oppførsel, vil mobberne bare finne en ny person å gå etter. Problemet blir dermed ikke løst.

2. Ikke all mobbing kan ignoreres. Mobbing er ikke alltid verbale stikk som kan oversees. Fysisk mobbing, ødeleggelse av eiendeler eller systematisk utestenging kan ikke løses ved å ignorere det.

3. Det kan ha langsiktige emosjonelle konsekvenser. Å lære mobbeofferet å skjule følelsene sine kan føre til at de undertrykker emosjonene sine som voksne, noe som kan gjøre dem emosjonelt kalde eller distanserte.

4. Det gir mobberne frie tøyler. Hvis mobberne ikke møter konsekvenser, vil de tro at mobbing er akseptabelt, og at de kan fortsette uten innvendinger.

5. Ikke alle kan eller bør endre seg. Noen mobbeofre har utfordringer som gjør det vanskelig eller umulig å tilpasse seg slik at de ikke blir mobbet. I tillegg kan mobbingen føre til så mye emosjonell skade at det bare forverrer situasjonen.

Derfor er det helt avgjørende at vi prioriterer å stoppe mobbingen først. Dette betyr å gripe inn mot mobberne, sørge for at de opplever konsekvenser og skape et trygt miljø for alle. Deretter kan vi jobbe med å støtte mobbeofferet, for eksempel ved å hjelpe dem med å bygge sosiale relasjoner og selvtillit.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror forskjellen på barnehage og eldre barn er ganske stor her. For tenåringer handler det neppe primært om å mobbe fordi det er gøy å få en reaksjon og at alt som skal til er å fjerne den reaksjonen.

Jeg overså, ignorerte, hevet meg over og brydde meg tilsynelatende lite om mobbingen - det hadde ingen betydning. Akkurat som det neppe hadde gjort noen forskjell om jeg hadde blitt sint, grått eller gitt andre reaksjoner, eller for den saks skyld om jeg hadde endret adferd og gått inn for å være usynlig og mest mulig lik de andre - fordi det ikke først og fremst handlet om meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 12.58):

Bare synd du har skrevet så mye for ingen grunn.

Mobbing er ondskap. Punktum.

Anonymkode: 82224...0bc

ts
Mobbing  er grusomt . Men hadde det vært så enkelt å bare rope «mobbing er ondskap» så hadde mobbing vært utrydda for lengst!’  

Når skal sånne som deg forstå at man må se på ting på en anderledes måte for å faktisk endre noe? Å rope mobbing er grusomt i 50 år har ikke løst noe som helst

jeg er offer av den taktikken . Alle hylte pm hvor fælt mobbing var og at mobbing var galt. Istedenfor å snu på det å se hva de kunne gjøre med meg og hva som var med meg som var sosialt uheldig 

den hjelpen hadde endret utfallet med meg mye mer enn å sitte på en stol å rope at mobbing er ondskap 

i de tilfellene mobbeoffer har sosialt ugunstige egenskaper slik som meg som var sårbar, ga opp lett, gråt lett, sladrer til de voksne og hadde foreldre som ikke hang med åå datidens trender.  Det kunne man gjort mye. Hadde jeg fått game boy kunne jeg hengt med i samtaler om gaming og spilt med de andre. Hadde jeg ikke hatt rare klær kunne du ikke mobbet meg for klærne

å øve styre istedenfor å gråte lett og si i fra til voksne , ville gjort meg mer lik de andre ig vist styrke . Mobbere ser etter svakhet 

MOBBING ER ET SOSIALT FENOMEN!!! 

Anonymkode: fd3eb...39d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mobbing er aldri greit. Og det er så mange forskjellige grunner til mobbing. 

Her ble min datter mobbet, fordi hun er pen, sosialt flink og talentfull i sin idrett, og de fleste guttene var forelsket i henne. Da var det noen av jentene som taklet det dårlig, da de fikk mindre oppmerksomhet. Så fikk de med seg to av guttene som min datter hadde avvist. Så startet det i det små, men eskalerte. 

Anonymkode: 29c34...878

Slike situasjoner handler som regel om at personen har alt forhøye tanker om seg selv - og uttrykker de. Noe som ofte blir selvforsterket at overdrevent skryt fra foreldre. Tror jeg ikke har snakket med egne foreldre om gutter og forelskelse et eneste minutt, det var jo noe av det flaueste som fantes i tenårene. 

Anonymkode: 10cf6...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts igjen 

man må også annerkjenne at isolasjon og utenforskap skader i seg selv. For å få god sosial kompetanse må man være sosial med andre. Så som årene går blir skadene mer. Barn trenger andre barn 

og om noen lurer. Jeg har epilepsi. Det henger i hop med både autisme og adhd. Men jeg fikk avslag på utredning for autisme og adhd fordi jeg hadde for stor funksjonsnivå. Jeg hadde jobb, barn og mann og da kunne jeg ikke få utredening. Men ia det KAN hende man har adhd eller autisme . Men ingen diagnose

uansett er det ikke prinsippet å veilede å hjelpe barn med uheldige sider galt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okey. Men hvordan hjelper denne innstillingen problemet?

Ingenting.

Anonymkode: f46e3...6cf

Selvfølgelig hjelper det dersom alles utgangspunkt er at mobbing er ondskap. I stedet for dette sosionom-tullet hvor det ikke er måte på hvor synd det er i mobberen, og vi skal forstå han/hun. 

I skolen: du mobber, og du får en advarsel om å slutte med det umiddelbart. Gang nummer to er det ha det bra, du er overført til en annen skole. Ikke noe men, hva, hvis. Du flyttes. Hva hvis det gjentar seg på nytt? Skal personen flyttes på i det uendelige? Lag et skur en eller annen plass, så får mobberne sitte der i stedet. Slutt å behandle ondskap med silkehansker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts
Mobbing  er grusomt . Men hadde det vært så enkelt å bare rope «mobbing er ondskap» så hadde mobbing vært utrydda for lengst!’  

Når skal sånne som deg forstå at man må se på ting på en anderledes måte for å faktisk endre noe? Å rope mobbing er grusomt i 50 år har ikke løst noe som helst

jeg er offer av den taktikken . Alle hylte pm hvor fælt mobbing var og at mobbing var galt. Istedenfor å snu på det å se hva de kunne gjøre med meg og hva som var med meg som var sosialt uheldig 

den hjelpen hadde endret utfallet med meg mye mer enn å sitte på en stol å rope at mobbing er ondskap 

i de tilfellene mobbeoffer har sosialt ugunstige egenskaper slik som meg som var sårbar, ga opp lett, gråt lett, sladrer til de voksne og hadde foreldre som ikke hang med åå datidens trender.  Det kunne man gjort mye. Hadde jeg fått game boy kunne jeg hengt med i samtaler om gaming og spilt med de andre. Hadde jeg ikke hatt rare klær kunne du ikke mobbet meg for klærne

å øve styre istedenfor å gråte lett og si i fra til voksne , ville gjort meg mer lik de andre ig vist styrke . Mobbere ser etter svakhet 

MOBBING ER ET SOSIALT FENOMEN!!! 

Det er selvfølgelig fordi at innstillingen er at vi skal forstå mobberen til de grader at det nesten blir mobberen som er offeret. Bare fjern mobberen, og da blir det mobberen, som får slite med mobbingen resten av livet, og ikke de som blir mobbet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig mye sannhet i ditt innlegg. Du har på sett og vis funnet en slags årsak til dine utfordringer og det er en god ting å ta med seg videre. 
Det er så vanskelig å vokse opp og skulle passe inn i en random klasse med over 20 ulike personligheter. Noen vil ha problemer med å passe inn og andre vil selvsagt ønske å hevde seg ved å trykke andre ned og fra dag én prøve å finne seg en hakkekylling. Og noen finner seg denne hakkekyllingen uansett årsak. Noen ganger finnes det absolutt ingen grunn heller til å mobbe. 

Det var flere som ble mobbet på min skole opp gjennom tiden. En ble mobbet på grunn av manglende emalje på tennene. Jeg ble mobbet fordi jeg var innadvent. Ei annen ble mobbet fordi hun løp rart i gymmen. Listen er lang og består av helt meningsløse tilfeller som skadet den som ble plaget. Selvsagt burde man tatt tak i mine utfordringer med sjenanse. Men samtidig MÅ det tas tak i mobberne. De har jo åpenbare problemer med psyken når de har behov for å mobbe. 

Det er synd at det ikke er mer ressurser på skolen som kan fange opp mobbing, og få bukt med det. Det faller derfor på foreldre som må lære barna at mobbing er skadelig og samtidig sette noen krav også til de barna som kan være ekstra skjøre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempe provosert av innlegget ditt, faktisk rasende!

Joda, jeg kan være enig i at det kan være en idé å se på om den som blir mobbet kan endre på noe selv. Men å legge hele skylden på den som blir mobbet går jeg ikke med på. Det må være plass til alle, også de som er annerledes enn resten av klassen eller gjengen. Jeg mener det må jobbes med toleranse og aksept for ulikheter fra dag én, på alle arenaer (hjemme, barnehage, skolen, fritidsaktiviteter). Det hjelper ikke å starte jobben mot mobbing når den allerede har fått feste, det må jobbes mot mobbing lenge før det oppstår.

Jeg har to barn som er blitt mobbet, og som førte til at vi solgte og flyttet ut av den lille bygda.

Barn 1 var veldig ulik de andre i daværende klasse, hadde andre interesser og var mer aktiv. De andre fant ut at barnet var ett lett offer, de fant ut hvilke knapper de skulle trykke på og fikk reaksjoner når de holdt på lenge nok. Vi så at det kunne hjelpe barnet å justere seg litt, og veiledet til det. Når justeringene var gjort, fant de nye ting å ta barnet på. På ny, større skole er det ingen problemer. Tror det kan ha innvirkning at det med flere elever også er lettere å finne noen med de samme interessene. 

Barn 2 hadde ingenting som kunne justeres. For oss kom mobbingen som et sjokk, da det gikk fra at barnet hadde flere gode venner til ingen. I ettertid tror vi grunnen kan ha vært at vårt barn, som er rolig og forsiktig, er godt likt hos andre barn og voksne. Andre trekkes naturlig mot vårt barn, og det ser ut til at andre trives godt i barnets selskap. I et lite miljø, der konkurranseidrett står sterkt, kan dette muligens sees på som et problem. På ny skole ha barnet smidig glidd rett inn i miljøet, treffer vi tilfeldig på noen fra trinnet utstråler de en genuin glede av å se barnet vårt. Det samme opplever vi på det nye idrettslaget.

Vi har valgt å være åpen om hvorfor vi flyttet, og i ettertid er det kommet folk vi bare har vært på hils med, bort til oss og fortalt at mobbing at vært et problem i bygda i mange år. Regner derfor dessverre med at mobbingen ikke opphørte selv om vi flyttet, det er nok noen andre som får gjennomgå nå. 

Anonymkode: a5f61...cef

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 12.58):

Bare synd du har skrevet så mye for ingen grunn.

Mobbing er ondskap. Punktum.

"LA LA LA LA KAN IKKE HØRE DEG LA LA LA LA" hvorfor oppfører du deg sånn?

Anonymkode: 8086e...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

"LA LA LA LA KAN IKKE HØRE DEG LA LA LA LA" hvorfor oppfører du deg sånn?

Anonymkode: 8086e...949

Hvorfor oppfører DU deg som en typisk mobber, da?

Jeg tror ikke noe på at TS har blitt mobbet. Jeg tror hun har vært en mobber, og mener oppriktig at det er mobbeofferets skyld. Ingen mobbeofre som har kommet seg over traumer, ville ha ment at barn måtte forandre væremåten, utseendet og personligheten for å slippe å bli mobbet. Det blir like ille som å si at kvinner må forandre sin klesstil, væremåte og utseende for å ikke bli voldtatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...