AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Har hørt to forskjellige på nyhetene si kommenta-tOrer nå og lurer på om det er det som er riktig? Høres så rart ut i mine ører 😅 For meg er det mer naturlig å si kommen-tAtorer. Anonymkode: d7b2d...13a
Ullvott Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar (endret) Jeg sier en kommen-TA-tor, flere kommenta-TOR-er. Språkrådet sier at både din og min måte er riktig. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/uttale-av-professorer-og-andre-ord-pa-or-i-flertall/ Endret 27. januar av Ullvott 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt to forskjellige på nyhetene si kommenta-tOrer nå og lurer på om det er det som er riktig? Høres så rart ut i mine ører 😅 For meg er det mer naturlig å si kommen-tAtorer. Anonymkode: d7b2d...13a Du uttaler det helt riktig! Anonymkode: aebcb...6f8
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar Flere Kommen-ta-torer. en Kommen-TA-TOR. Anonymkode: 739d1...70d
AnonymBruker Skrevet 3. februar #9 Skrevet 3. februar KommenTAtorer. I stedet for forBRUkerrådet sies det nå ofte FORbrukerrådet, har jeg også lagt merke til. Synes det er så mye merkelig uttale på nrk for tiden. Anonymkode: 05e5d...072
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Skrevet 3. februar Ullvott skrev (På 27.1.2025 den 12.46): Jeg sier en kommen-TA-tor, flere kommenta-TOR-er. Språkrådet sier at både din og min måte er riktig. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/uttale-av-professorer-og-andre-ord-pa-or-i-flertall/ Dette var veldig interessant lesning, så takk for at du fant frem til det her. Selv sier jeg som TS "kommenTAtorer", men da skjønner jeg hvorfor de som sier "professOrer" ikke sier "traktOrer". Anonymkode: 24920...11a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå