AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #1 Del Skrevet i går, 10:41 Jeg har pendlet og bodd i Frankrike over en god tid nå. Jeg har ofte hatt med meg en hund frem og tilbake mellom Norge og Frankrike. Jeg har vært på små steder og større byer i dette landet. Noe av det som utpeker seg som annerledes enn Norge er hundeholdet. Og selvsagt hundene. Sosiale og blide hunder i fleng som selv villig vekk går bort til en fremmed og hilser på den fremmedes initiativ. Aldri noe nevrotiske eiere. Dermed laidback, men likevel lydige hunder som anser seg som en del av familien og følger etter. Her tror jeg det er et lite gunstig marked for hundekurs. Dette ser det ut som folka fikser selv uten nevneverdige anstrengelser. Det er da påfallende å se hvor mye fokus på mislykket hundehold det er i Norge hvor kurs og tv-programmer står i kø for å hjelpe til. Alle skriker, eiere mot andre hunder, folk med hundeangst mot alt av løse hunder(de hadde sikkert stolt mer på franske..🤔), og til syvende og sist hunder med store mentale utfordringer. Eiere må trene og trene og får det bare nesten til. Tenkte ikke så mye over dette før jeg hadde bodd i Frankrike en stund. Men gud hvor mye problemer vi lager for oss selv med hundehold i dette landet. Regel 1 burde være. Hold deg unna eierskap av hund hvis det ikke ligger for deg. 2. Hvis du ikke får noen anledning/klarer å gi en hund tillit så dropp å ha hund. Klassikeren hos franskmennene er at de forventer det riktige, det de vil oppnå. Ikke forventninger om at dette kan bli utfordrende. For meg ser det ut til at mye av greia ligger allerede her. Anonymkode: 383ac...889 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet i går, 12:13 #2 Del Skrevet i går, 12:13 Det er fordi norge er gjennomsyret av marked hvor man skal tjene penger og driver emosjonell basert hundetrening. Hysteri, emosjonell trening, ingen krav eller regler til hunden, alt skal være ff og pp. I tillegg er hund ofte behandlet som en baby eller et barn, bare med mindre grenser og uten noen forståelse for egenart, behov. Det er hund for eiers behov uten hensyn til hundens behov. Er selv mye i frankrike. Når pp trenere går ut å kritiserer sporter, canicross og hundeeiere for å trene hundene og gi dem hva de ha behov for, aktivisering, mental stimuli og annet da sier det mye. I norge har man ingen forståelse for hund, kunnskapen er ikke eksisterende og man løper rundt med pølser og ball, hunden får aldri gå løs, øve på eget språk eller egnet sosialisering. Det er veldig trist. 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #3 Del Skrevet i går, 12:18 Jøss. Da jeg bodde i Paris syntes jeg så synd på hundene. Lite stimuli og lite fysisk aktivitet. Veldig mange går bare "tur" til nærmeste tre for at hunden skal kunne pisse Anonymkode: 3bbcd...028 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #4 Del Skrevet i går, 13:16 Yuvia skrev (56 minutter siden): Det er fordi norge er gjennomsyret av marked hvor man skal tjene penger og driver emosjonell basert hundetrening. Hysteri, emosjonell trening, ingen krav eller regler til hunden, alt skal være ff og pp. I tillegg er hund ofte behandlet som en baby eller et barn, bare med mindre grenser og uten noen forståelse for egenart, behov. Det er hund for eiers behov uten hensyn til hundens behov. Er selv mye i frankrike. Når pp trenere går ut å kritiserer sporter, canicross og hundeeiere for å trene hundene og gi dem hva de ha behov for, aktivisering, mental stimuli og annet da sier det mye. I norge har man ingen forståelse for hund, kunnskapen er ikke eksisterende og man løper rundt med pølser og ball, hunden får aldri gå løs, øve på eget språk eller egnet sosialisering. Det er veldig trist. Følger deg. Har vært på et kurs her til lands som visstnok skulle være anerkjent. Fikk jeg lite ut av. Selvoppnevnte fasiter uten selvstendig tankegang og kun generaliserende vurderinger. Og som du sier. Dette med bånd i huet og ræva fratar alle muligheter for sosialisering. Det ender opp som kun én oppskrift. Passeringstrening og unngå nærmest alt mulig.. Ikke akkurat på hunders premisser nei. Får de tilliten blir de nesten automatisk lydige er min erfaring. Anonymkode: 383ac...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #5 Del Skrevet i går, 13:16 Yuvia skrev (1 time siden): Det er fordi norge er gjennomsyret av marked hvor man skal tjene penger og driver emosjonell basert hundetrening. Hysteri, emosjonell trening, ingen krav eller regler til hunden, alt skal være ff og pp. I tillegg er hund ofte behandlet som en baby eller et barn, bare med mindre grenser og uten noen forståelse for egenart, behov. Det er hund for eiers behov uten hensyn til hundens behov. Er selv mye i frankrike. Når pp trenere går ut å kritiserer sporter, canicross og hundeeiere for å trene hundene og gi dem hva de ha behov for, aktivisering, mental stimuli og annet da sier det mye. I norge har man ingen forståelse for hund, kunnskapen er ikke eksisterende og man løper rundt med pølser og ball, hunden får aldri gå løs, øve på eget språk eller egnet sosialisering. Det er veldig trist. Gi gjerne noen tips til en fersk valpeeier her. Hva er det vanligste fallgrubene den gjengse hundeeier går i? Vær gjerne så konkret som mulig 😅 Anonymkode: 8b7c3...a91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 13:19 #6 Del Skrevet i går, 13:19 Yuvia skrev (1 time siden): Det er fordi norge er gjennomsyret av marked hvor man skal tjene penger og driver emosjonell basert hundetrening. Hysteri, emosjonell trening, ingen krav eller regler til hunden, alt skal være ff og pp. I tillegg er hund ofte behandlet som en baby eller et barn, bare med mindre grenser og uten noen forståelse for egenart, behov. Det er hund for eiers behov uten hensyn til hundens behov. Er selv mye i frankrike. Når pp trenere går ut å kritiserer sporter, canicross og hundeeiere for å trene hundene og gi dem hva de ha behov for, aktivisering, mental stimuli og annet da sier det mye. I norge har man ingen forståelse for hund, kunnskapen er ikke eksisterende og man løper rundt med pølser og ball, hunden får aldri gå løs, øve på eget språk eller egnet sosialisering. Det er veldig trist. Jeg ser at du har misforstått ganske mye om hva belønningsbasert trening går ut på. Du trekker også veldig bastante slutninger basert på lite annet enn egne fordommer. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:21 #7 Del Skrevet i går, 13:21 Tabris skrev (1 minutt siden): Jeg ser at du har misforstått ganske mye om hva belønningsbasert trening går ut på. Du trekker også veldig bastante slutninger basert på lite annet enn egne fordommer. Belønningsbasert trening, også dér har vi jammen fått inn kapitalismen. Anonymkode: 305b0...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet i går, 13:21 #8 Del Skrevet i går, 13:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gi gjerne noen tips til en fersk valpeeier her. Hva er det vanligste fallgrubene den gjengse hundeeier går i? Vær gjerne så konkret som mulig 😅 Anonymkode: 8b7c3...a91 Kom deg inn i en god gruppe på ditt hjemsted som kan vise til balanserte hunder i sosial setting og som er rolig. ikke inviter hunden til kos og as den opp- lær hunden å være emosjonelt stabil med å avvente alle aktiviteter til den er rolig. Sosialisering er ikke å hilse på kreti og pleti men å lære hunden å være balansert og rolig med masse som skjer. følg gjerne Robert cabral, packleaderdogs, ivan balavanov. gi hunden nok mosjon og mental stimuli. dette er generelt og vurder resten utifra rase. jeg har brukshunder og de må ha sine behov dekket for å være avbalanserte og rolig. Aktiviteter skjer med rammer og kontroll. Løpe etter «bytte» ? Hunden må vente på kommando. lykke til 🌟 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 13:22 #9 Del Skrevet i går, 13:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Belønningsbasert trening, også dér har vi jammen fått inn kapitalismen. Anonymkode: 305b0...77a Alle hundekurs koster penger, uavhengig av hvilken treningsmetode instruktøren benyttes. Så kurs har vært rammet av kapitalismen lenge før belønningsbasert trening kom på banen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet i går, 13:23 #10 Del Skrevet i går, 13:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Belønningsbasert trening, også dér har vi jammen fått inn kapitalismen. Anonymkode: 305b0...77a Hør hør! «Belønningsbasert» - la oss drive følelsesstyrt trening basert på «forskning» . Og så medisinere fordi man feilet. Så omplassere eller avlive mellom 1-3 år, pga «mentalitet» hos hunden. tatt imot to slike saker , begge vurdert som «farlig» og begge har bitt. og de er nydelige flotte individer den dag idag. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet i går, 13:26 #11 Del Skrevet i går, 13:26 Tabris skrev (1 minutt siden): Alle hundekurs koster penger, uavhengig av hvilken treningsmetode instruktøren benyttes. Så kurs har vært rammet av kapitalismen lenge før belønningsbasert trening kom på banen. Vi står på to vidt forskjellige plan. Jeg har etter egen mening med tre år behavioural psychology og en god del hunder bak meg relativt god kunnskap. så kan vi være enig om å være uenig. Om personen som kvekker kan gå med hunder løs i byen/med andre dyr/på tur uten stress med fine avbalanserte individer kan de få fortelle sin erfaring og praksis kan man ikke vise til dette bør man muligens se på egne treningsmetoder og tilpasse sitt hundehold eller hundens genuine behov og ikke sine egne 🙏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:27 #12 Del Skrevet i går, 13:27 Tabris skrev (4 minutter siden): Alle hundekurs koster penger, uavhengig av hvilken treningsmetode instruktøren benyttes. Så kurs har vært rammet av kapitalismen lenge før belønningsbasert trening kom på banen. Nei, tenkte på belønning, altså kapital til hunden😂 Anonymkode: 305b0...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 13:28 #13 Del Skrevet i går, 13:28 Yuvia skrev (4 minutter siden): Hør hør! «Belønningsbasert» - la oss drive følelsesstyrt trening basert på «forskning» . Og så medisinere fordi man feilet. Så omplassere eller avlive mellom 1-3 år, pga «mentalitet» hos hunden. tatt imot to slike saker , begge vurdert som «farlig» og begge har bitt. og de er nydelige flotte individer den dag idag. Og vi som driver belønningsbasert får også inn mange tilfeller hvor de har gått til "balanserte" trenere først og fått råd som har gjort hunden verre, og deretter kommer de til oss. Vi kan fortsette å slå hverandre i hodet med spader som barnehagebarn eller vi kan forsøke å være litt mindre konfronterende og litt mer nyansert når vi kommuniserer med hverandre. Ellers blir det bare skyttergravskrig, og det gavner ingen. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 13:30 #14 Del Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, tenkte på belønning, altså kapital til hunden😂 Anonymkode: 305b0...77a 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:32 #15 Del Skrevet i går, 13:32 Tabris skrev (1 minutt siden): 😂 Tror nok du vet hva du driver med😎 Anonymkode: 305b0...77a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet i går, 13:34 #16 Del Skrevet i går, 13:34 (endret) Tabris skrev (6 minutter siden): Og vi som driver belønningsbasert får også inn mange tilfeller hvor de har gått til "balanserte" trenere først og fått råd som har gjort hunden verre, og deretter kommer de til oss. Vi kan fortsette å slå hverandre i hodet med spader som barnehagebarn eller vi kan forsøke å være litt mindre konfronterende og litt mer nyansert når vi kommuniserer med hverandre. Ellers blir det bare skyttergravskrig, og det gavner ingen. Det er helt sant. jeg tror at så lenge folk får hund og er opptatt av hundens behov, lærer hundens språk og evner å gi hunden et beriket liv så ville mye vært unngått. Dessverre så er flesteparten ikke så hunde gal og har hund for sin egen del. Endret i går, 13:35 av Yuvia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 13:38 #17 Del Skrevet i går, 13:38 Yuvia skrev (2 minutter siden): Det er helt sant. jeg tror at så lenge folk får hund og er opptatt av hundens behov, lærer hundens språk og evner å gi hunden et beriket liv så ville mye vært unngått. Dessverre så er flesteparten ikke så hunde gal og har hund for sin egen del. Det er jeg helt enig med deg i. Tror også mye ligger hos oppdretterne, som bør fokusere enda mer på å avle på mentalt sunne og fysisk friske individer. Ikke avfeie issues med "slik er rasen". Og at eiere setter seg ordentlig inn i hva det vil si å ha hund, og gjør en ordentlig jobb med å finne en rase som er riktig for dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #18 Del Skrevet i går, 14:15 Noen av årsakene er at det er vanligere å kastrere hunder i Frankrike, det gjøres tidlig, så man slipper hormonell styrt uønsket adferd. De har heller ikke så streng hundelov som i Norge. Hundeeiere trenger ikke være redde for at hunden blir avlivet hvis den f.eks. risper opp noen med en klo. Anonymkode: 0a632...fa1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:53 #19 Del Skrevet i går, 15:53 I Franksrike, som I de aller fleste land, så ser man ikke problemhundene ute på gata eller i parken heller når man er der som den gjengse turist.. Pigghalsbånd og elektrosjokkhalsbånd er ulovlige i Frankrike også. Franskemenn driver også med belønningsbasert trening. Det er nok av hundelover, det er ikke fritt frem der heller. De fleste hunder der eierne faktisk trener hundene sine riktig blir fine hunder uavhengig av treningsfilosofi. Når ting går ræva er det som regel fordi eierne gjør feil og sjeldnere fordi hundene har medfødte adferdsproblemer. Om ikke annet er jo programmer som fra bølle til bestevenn egentlig et bevis på hvor lite som skal til og hvor utrolig late og giddelause endel hundeeiere er med trening. Det er mange som tror at treningen skjer på kurs og når man er ferdig med valpekurs er bikkja utlært. Trening er derimot det som skjer hver dag og kurset er der du sitter og griner fordi du ser at de andre valpene er like håpløs som din... Franskmenn har hundeprogrammer på tv også... Anonymkode: 92b98...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet i går, 16:10 #20 Del Skrevet i går, 16:10 Er ikke ekspert, men hundevant. Tror hundeoppdragelse i Norge har gått litt i samme fella som barneoppdragelsen, for å være veldig tabloid. Det er et veldig utstudert hundehold, hunder skal ikke få hilse og sosialisere naturlig med hverandre og Gud forby om en går uten band. Da hyler alle med hundeangst opp. Det hele er angstbitersk. Fristet til å si at ting var bedre før. Da hadde de fleste et naturlig og aksepterende forhold til hund. Da jeg vokste opp var vi en gjeng barn som løp rundt i grenda sammen med hunden til ei gammal nabodame. Sikkert utenkelig nå til dags. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå