Gå til innhold

Følg meg på min reise for å bli kvitt sukkeravhengighet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en frisk og sunn sukkeravhengighet mann i midten av 30-årene. Etter jobb kjøper jeg julemarsipan til halv pris. Styrter den og føler meg så lykkelig jeg kan bli. Så kommer den dårlige følelsen etterpå. Jeg gjemmer posen føler meg rar i hodet. Middagen smaker ikke som den skal, og utover kvelden vil jeg ha mer sukker. 

Jeg skal slutte med dette fra i dag. Det er nok. Jeg er slank og i tålig god form, men dette kommer jo ikke til å vare om jeg fortsetter som dette. I dag skal jeg ikke kjøpe noe etter jobb. Og det skal være starten på kostholdsendringen. Kan dere hjelpe meg med å klare dette? 

Anonymkode: 7be2a...932

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne vil jeg hive meg med på, men er ikke klar akkurat denne mnd. U can do it! 

Jeg har prøvd challenger tidligere med god erfaring, men jeg sklir ut når det er ferdig. Tror for min del det henger sammen med at jeg drikker lettbrus. Stopper jeg med det så er ikke søtsuget så stort. Er selv også en slank kvinne i god form, men jeg vet dette sukkerjaget henger sammen med det psykiske. Som en spiseforstyrrelser. Jeg har døyvet mye vonde følelser i godteriskålen, brukt det som belønning osv, men sitter igjen med den samme tomme følelsen etterpå. Jeg har alltid så lenge jeg kan huske vært sånn og jeg vil i 2025 bryte den sirkelen. 

Skal du klare det så må du legge deg en strategi på hvordan det skal gjennomføres. Alternativer matvarer som snacks, riktig mat som døyver suget ect. Det skal ikke oppleves som straff for hvis det gjør det så vil du ikke klare det. Hvis jeg skal gjøre det så er det fortsatt lov med litt en dag i uken. 

Anonymkode: b34ed...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet mitt er at jeg ikke har hemninger. 200 gram sjokolade går ned på 5 minutt. Har noen kake på jobb spiser jeg 6 stykker. Jeg ønsker ikke å være slik, men har ikke klart å endre meg. Jeg ønsker å ha et normalt forhold til søtsaker. Noe jeg kan spise litt av og nyte på besøk eller i helgen. Slik jeg er nå, kaster jeg meg over alt. Det er et under at jeg er så slank som jeg er, og jeg tenker at det ikke kommer til å vare. Så lurer jeg veldig på om jeg skal ha noen substitutter, eller om jeg skal slutte helt. Det er vanskelig, men i dag skal jeg i hvert fall ikke kjøpe noe søtt etter jobb!! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet mitt er at jeg ikke har hemninger. 200 gram sjokolade går ned på 5 minutt. Har noen kake på jobb spiser jeg 6 stykker. Jeg ønsker ikke å være slik, men har ikke klart å endre meg. Jeg ønsker å ha et normalt forhold til søtsaker. Noe jeg kan spise litt av og nyte på besøk eller i helgen. Slik jeg er nå, kaster jeg meg over alt. Det er et under at jeg er så slank som jeg er, og jeg tenker at det ikke kommer til å vare. Så lurer jeg veldig på om jeg skal ha noen substitutter, eller om jeg skal slutte helt. Det er vanskelig, men i dag skal jeg i hvert fall ikke kjøpe noe søtt etter jobb!! 

Har du vurdert psykolog? For det høres ut som om du døyver følelser med søtsaker. 

Anonymkode: e9efd...5cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du vurdert psykolog? For det høres ut som om du døyver følelser med søtsaker. 

Jeg har tenkt på det, men samtidig så har jeg det ikke vondt. Jeg lever et lykkelig liv. Det som gjør meg ulykkelig er egentlig mest det at jeg ikke klarer å slutte. Jeg tror faktisk ikke jeg døyver noen følelser med dette. Det er bare at kroppen over så lang tid er vant med å få dette sukkeret at det nesten er som fysiske abstinenser. Det er min teori, men jeg er åpen for andre muligheter. Det at jeg har vurdert psykolog et først og fremst fordi jeg er lei meg fordi jeg ikke klarer å slutte. Livet mitt er igrunnen topp, men jeg vil slutte for å forebygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tenkt på det, men samtidig så har jeg det ikke vondt. Jeg lever et lykkelig liv. Det som gjør meg ulykkelig er egentlig mest det at jeg ikke klarer å slutte. Jeg tror faktisk ikke jeg døyver noen følelser med dette. Det er bare at kroppen over så lang tid er vant med å få dette sukkeret at det nesten er som fysiske abstinenser. Det er min teori, men jeg er åpen for andre muligheter. Det at jeg har vurdert psykolog et først og fremst fordi jeg er lei meg fordi jeg ikke klarer å slutte. Livet mitt er igrunnen topp, men jeg vil slutte for å forebygge. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg investert i noen timer, psykologen kan sikkert gi deg noen verktøy så du kan takle det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Anonym b34ed...da3, her. 

Det er akkurat sånn jeg også er. Er Krom fortsatt en greie? Har du prøvd? 

Kan du relatere det søtsuget på noe? Ting som ble sagt i oppvekst? Strengt kosthold? 

Vet om ei som hadde det veldig strengt og da hun ble ung voksen og tjente sine egne penger så kjøpte hun MYE søtt og usunn mat i mange år. 

Slikt var det ikke hjemme hos meg, men andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonym b34ed...da3, her. 

Det er akkurat sånn jeg også er. Er Krom fortsatt en greie? Har du prøvd? 

Kan du relatere det søtsuget på noe? Ting som ble sagt i oppvekst? Strengt kosthold? 

Vet om ei som hadde det veldig strengt og da hun ble ung voksen og tjente sine egne penger så kjøpte hun MYE søtt og usunn mat i mange år. 

Slikt var det ikke hjemme hos meg, men andre ting. 

Jeg har ikke målt kromnivå eller tatt noe tilskudd der nei. Det var ikke strengt hjemme. Jeg hadde løradsgodt, dessert på søndagen og chips på fredag. Kanskje er problemet at kos er knyttet til søtmat. Kanskje? Nå er ganske mange i familien overvektige, men jeg er heldig og er normalvektig. Jeg bare frykter at det skal endre seg over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke målt kromnivå eller tatt noe tilskudd der nei. Det var ikke strengt hjemme. Jeg hadde løradsgodt, dessert på søndagen og chips på fredag. Kanskje er problemet at kos er knyttet til søtmat. Kanskje? Nå er ganske mange i familien overvektige, men jeg er heldig og er normalvektig. Jeg bare frykter at det skal endre seg over tid. 

Og det kan jo snu, og for noen ikke. 

Men uavhengig av overvekt så finnes det mange andre skumle sykdommer man burde være mer bekymret for en nødvendigvis overvekt. 

Tror de aller fleste forbinder kos med søtt, dessverre. Men det er en uvane og en uvane kan brytes. Jeg tror du kan klare dette! Har du mulighet økonomisk til å skaffe hjelp utenfra, psykolog /ernæringsfysiolog så kan det være et supert hjelpemiddel, men jobben ligger likevel hos deg. Lag en plan, ha et mål 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en frisk og sunn sukkeravhengighet mann i midten av 30-årene. Etter jobb kjøper jeg julemarsipan til halv pris. Styrter den og føler meg så lykkelig jeg kan bli. Så kommer den dårlige følelsen etterpå. Jeg gjemmer posen føler meg rar i hodet. Middagen smaker ikke som den skal, og utover kvelden vil jeg ha mer sukker. 

Jeg skal slutte med dette fra i dag. Det er nok. Jeg er slank og i tålig god form, men dette kommer jo ikke til å vare om jeg fortsetter som dette. I dag skal jeg ikke kjøpe noe etter jobb. Og det skal være starten på kostholdsendringen. Kan dere hjelpe meg med å klare dette? 

Du er ikke sukkeravhengig. Du døyver følelser med sukker.

Anonymkode: 1ef32...7cf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er ikke sukkeravhengig. Du døyver følelser med sukker.

Anonymkode: 1ef32...7cf

Men jeg kan ikke skjønne hvilke følelser det skulle være? Jeg føler jeg ikke døyver andre følelser en følelsen av å ha lyst på sukker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men jeg kan ikke skjønne hvilke følelser det skulle være? Jeg føler jeg ikke døyver andre følelser en følelsen av å ha lyst på sukker. 

Det er det man har psykologen til å hjelpe med å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei vil ikkje

Anonymkode: d7835...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei vil ikkje

Anonymkode: d7835...0ca

Ingen tvinger deg. 😉 Første del av dagen har gått bra. En kollega hadde med kake på jobb. Jeg klarte å begrense meg og tok et lite stykke, og etter jobb var jeg innom butikken uten å kjøpe noe. Et stort steg for meg, et minimalt steg for menneskeheten. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sukkeravhengig som deg. Men har vært syk med hoste og kraftig luftveisinfeksjon nå i 3 uker. Ikkke hatt lyst på noe sjokolade. Så tenker det er en ny start for meg da jeg er over verste sukker avvenningsperioden. Jeg kjøper ikke inn noe nå etter jeg ble frisk og fortsatt ikke lyst på, så håper bare det vedvarer😅

Anonymkode: 1c67e...10e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sukkeravhengig som deg. Men har vært syk med hoste og kraftig luftveisinfeksjon nå i 3 uker. Ikkke hatt lyst på noe sjokolade. Så tenker det er en ny start for meg da jeg er over verste sukker avvenningsperioden. Jeg kjøper ikke inn noe nå etter jeg ble frisk og fortsatt ikke lyst på, så håper bare det vedvarer😅

Anonymkode: 1c67e...10e

Hvordan arter avhengigheten seg? Nå er første dag fullført. Et lite kakestykke på jobb ble det, men det er i tråd med planen om å ta i mot i små mengder. Fornøyd så langt, selv om jeg har hatt lyst på sjokolade i hele kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ny arbeidsdag på jobb er over og jeg lyktes i dag også med å stå i mot søtsuget etter jobb. Det ble et lite kakestykke i lunsjen og det er jeg fornøyd med. Tidligere har jeg kanskje spist 4-5 stykker så det å kose meg med bare ett stykke er et stort fremskritt for meg. Nå gjelder det å holde ut kvelden når barna er i seng. Dette skal gå og jeg er supermotivert! 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ny arbeidsdag på jobb er over og jeg lyktes i dag også med å stå i mot søtsuget etter jobb. Det ble et lite kakestykke i lunsjen og det er jeg fornøyd med. Tidligere har jeg kanskje spist 4-5 stykker så det å kose meg med bare ett stykke er et stort fremskritt for meg. Nå gjelder det å holde ut kvelden når barna er i seng. Dette skal gå og jeg er supermotivert! 

Du stod jo ikke imot når du ikke engang kom forbi lunsjen uten kake 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne du ikke ha lagd en dagbok i stedet for en vanlig tråd om dette? 

Anonymkode: 43e54...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til TS! Jeg anbefaler deg (og alle andre interesserte) å se dokumentaren "Farlig godt" som ligger i nrk-appen nå.

Anonymkode: f9503...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...