Gå til innhold

Overgangsalder, spesialist.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er kvinne 44år som lurer på om jeg kan være i begynnelsen av overgangsalderen. Har vært hos fastlegen og tatt prøver som konkluderer med at jeg ikke er det.

Men samtidig er jeg usikker, føler ikke fastlegen ser helhetsbildet, kun blodprøvesvar.

Ønsker derfor å gå til en spesialist. Har dere noen å anbefale i Oslo området?

Hva må man belage seg på å måtte betale for utredning?

Anonymkode: 81b20...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger ikke spesialist, du trenger gynekolog så tar ultralyd og ser hvordan det ligger an med eggreservene. 

Anonymkode: 84668...918

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke spesialist, du trenger gynekolog så tar ultralyd og ser hvordan det ligger an med eggreservene. 

Ser poenget ditt. Men jeg vil til noen som er opptatt av utfordringene overgangsalder medfører og ikke bare konstanterer at her er det lite egg igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Privat gynekolog er veien å gå. Jeg har vært fornøyd med Medicus

Blodprøver er helt unyttig i perimenopause 

Anonymkode: 1e9fb...4d3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig, blodprøver sier ingenting i denne alderen.

En privatpraktiserende gynekolog kommer til å behandle ut fra symptomer, og ikke blodprøver. Det vil sannsynligvis bli tatt UL for å se på eggstokker og livmor osv, men det er ikke eggreserver eller manglende sådanne som er avgjørende for behandling eller ikke.

Anonymkode: 49c08...3ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg bli henvist av fastlegen til privat gynekolog eller må jeg ta alt på egen kappe? Igjen da, hvis henvisning er mulig, har dere noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Aner ikke angående henvisning til privat gynekolog. Jeg bestilte time selv, betalte vel 1500 kr for en time. Vel verdt pengene. Jeg holder til i Trondheim, så jeg har ingen å anbefale i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner ikke angående henvisning til privat gynekolog. Jeg bestilte time selv, betalte vel 1500 kr for en time. Vel verdt pengene. Jeg holder til i Trondheim, så jeg har ingen å anbefale i Oslo.

Ja 1500kr er overkommelig. Men googlet litt nå og da kom jeg frem til ca 3000kr for første konsultasjon og 2500kr for oppfølging... Må jo gjerne på både 1 og 2 oppfølgningstimer dersom det blir snakk om behandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan jeg bli henvist av fastlegen til privat gynekolog eller må jeg ta alt på egen kappe? Igjen da, hvis henvisning er mulig, har dere noen å anbefale?

Fastlege kan henvise, men må jo ha et grunnlag. Tviler på fastlegen henviser når blodprøvene er normale. Spørs jo kanskje litt på de andre symptomene dine.

Og en gynekolog er en spesialist. 

Anonymkode: f38e7...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja 1500kr er overkommelig. Men googlet litt nå og da kom jeg frem til ca 3000kr for første konsultasjon og 2500kr for oppfølging... Må jo gjerne på både 1 og 2 oppfølgningstimer dersom det blir snakk om behandling..

Jeg betalte vel ca 2500 undersøkelse og celleprøve. Måtte i tillegg ta en mammografi før oppstart av østrogen. 

Har derimot ikke hatt behov for oppfølgingstime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betalte vel ca 2500 undersøkelse og celleprøve. Måtte i tillegg ta en mammografi før oppstart av østrogen. 

Har derimot ikke hatt behov for oppfølgingstime

Men, bruker du kun østrogen? 
Jeg ble ikke engang spurt om historikk ang celleforandringer eller annet relevant helseopplysninger, og ble heller ikke tatt UL eller annen undersøkelse. Hadde bare en enkel konsultasjon privat til ca 1500 og presenterte symptombilde, og fikk resept på østrogen spray og gestagen p-piller. Jeg nekter ta p-piller så har fortsatt å slitt med symptomer i varierende grad enda et år.. Gidder ikke bruke mer penger på privat gyn om det ikke er mulig å få mer seriøs behandling med minimal invasive hormonbehandling. De markedsfører seg med kompetansen, men innehar null og nada annet enn det mest enkle man kan google seg til selv. Dette var Volvat forøvrig. Bruker ikke det igjen.

Anonymkode: 16121...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er kvinne 44år som lurer på om jeg kan være i begynnelsen av overgangsalderen. Har vært hos fastlegen og tatt prøver som konkluderer med at jeg ikke er det.

Men samtidig er jeg usikker, føler ikke fastlegen ser helhetsbildet, kun blodprøvesvar.

I forrige uke var der en meget god artikkel om overgangsalder i landets største aviser. 
Der satte ekspert på overgangsplager fingeren på noe viktig, nemlig at enkelte kvinner henger alle livets plager på overgangsalderen når de aldersmessig begynner å nærme seg alder for overgangsalder. 
Nettopp dette leser jeg både direkte og indirekte i hi her. 
Det hjelper deg ikke å komme til noen spesialist, svarene vil bli de samme som hos fastlegen. 
Hva en gu og de samme blodprøvene som fastlegene tar koster hos Volvat eller andre private må du ringe og undersøke. 
For skal du til en spesialist med avtale må fastlegen ha grunn til å henvise deg for å sende en henvisning som ikke blir avvist.

Anonymkode: 4eb4d...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Marianne Natvik på Sex & Samfunn. 

Hun er ikke gynekolog, men allmennlege med lang erfaring fra kvinneklinikk og i ferd med å skrive doktorgrad om overgangsalderen. Rimeligere enn Volvat og tilsvarende også. 

Anonymkode: cbece...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gynekolog er jo spesialist på kvinnesykdommer.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da jeg gikk til privat gynekolog hos Aleris, betalte jeg 2600,- for selve timen og fikk oppfølging via telefon etterpå (koster 600,- pr gang) for å føles opp etter oppstart av hormonterapi.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I forrige uke var der en meget god artikkel om overgangsalder i landets største aviser. 
Der satte ekspert på overgangsplager fingeren på noe viktig, nemlig at enkelte kvinner henger alle livets plager på overgangsalderen når de aldersmessig begynner å nærme seg alder for overgangsalder. 
Nettopp dette leser jeg både direkte og indirekte i hi her. 
Det hjelper deg ikke å komme til noen spesialist, svarene vil bli de samme som hos fastlegen. 
Hva en gu og de samme blodprøvene som fastlegene tar koster hos Volvat eller andre private må du ringe og undersøke. 
For skal du til en spesialist med avtale må fastlegen ha grunn til å henvise deg for å sende en henvisning som ikke blir avvist.

Anonymkode: 4eb4d...126

Du burde la være å uttale deg ut i fra en artikkel om én ekspert som mener noe, for dette er det lite hjelp i for både TS og andre kvinner som lurer på ting om overgangsalder. TS skriver veldig lite om hvilke symptomer hun kjenner, så det er merkelig at du klarer å lese ut av innlegget at hun "henger alle livets plager på overgangsalderen".
Denne eksperten høres ut som en lege fra hundre år tilbake som anser alt av kvinneplager som hysteri.

Jeg gikk for flere år siden til fastlegen og sa at menssyklusen min var rar og at jeg lurte på om jeg var kommet i perimenopausen. Legen tok hormonblodprøver og henviste meg til gynekolog på sykehuset. Henvisningen ble godkjent og jeg fikk komme til gynekolog som undersøkte meg (ultralyd og biopsi av livmorslimhinnen) og fant ut at jeg ikke var i menopause enda. At man har vage symptomer og mistenker menopause er altså god nok grunn for en lege til å henvise til spesialist, og henvisningen blir tydeligvis godkjent også.

Greit at man kanskje kan klare seg med en samtale med fastlegen dersom man sliter med symptomer som kan være noe annet, men om legen er det minste i tvil, så henvises man til gynekolog for å sjekke eggreserver og utseende på eggstokker + eventuelle tørre slimhinner o.l. Mange leger er kjappe å henvise nettopp fordi å ta blodprøver er svært lite hjelp i, spesielt i perimenopausen når hormonene svinger masse. I tillegg kan mange plager være andre problemer med eggstokker og livmor som bør sjekkes ut.
Gynekologer her jevnt over mer kunnskap om kvinnehelse, så svarene blir definitivt ikke alltid de samme som hos legen, ikke en gang tolkningen av de samme blodprøvene.

Dersom TS har plagsomme symptomer, burde hun da virkelig få lov til å ta dem på alvor og få det sjekket ut. Hvis hun ønsker å bruke penger på å gå til privat gynekolog, så er det fullt forståelig.

Anonymkode: 7479d...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er i perimenopausen er hormonprøver kun et øyeblikksbilde som sier lite om hvorvidt du er i overgangsalder eller ikke. Hvis du ønsker å sjekke eggreserver og ta ultralyd av eggstokkene, så kan privat gynekolog absolutt være et godt alternativ. Om du synes det er verdt pengene eller ikke, kommer an på hvor plaget du er og/eller hvor viktig det er for deg å vite om du er i perimenopausen eller ikke.

Jeg bor ikke i Oslo eller omegn så jeg kan dessverre ikke anbefale noen der, men jeg har god erfaring med Aleris her i hjembyen og har også hørt andre som går til andre private gynekologer som synes det er vel verdt pengene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte å spørre TS; hvilke symptomer har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gynekolog er jo spesialist på kvinnesykdommer.

Da jeg gikk til privat gynekolog hos Aleris, betalte jeg 2600,- for selve timen og fikk oppfølging via telefon etterpå (koster 600,- pr gang) for å føles opp etter oppstart av hormonterapi.

Du burde la være å uttale deg ut i fra en artikkel om én ekspert som mener noe, for dette er det lite hjelp i for både TS og andre kvinner som lurer på ting om overgangsalder. TS skriver veldig lite om hvilke symptomer hun kjenner, så det er merkelig at du klarer å lese ut av innlegget at hun "henger alle livets plager på overgangsalderen".
Denne eksperten høres ut som en lege fra hundre år tilbake som anser alt av kvinneplager som hysteri.

Jeg gikk for flere år siden til fastlegen og sa at menssyklusen min var rar og at jeg lurte på om jeg var kommet i perimenopausen. Legen tok hormonblodprøver og henviste meg til gynekolog på sykehuset. Henvisningen ble godkjent og jeg fikk komme til gynekolog som undersøkte meg (ultralyd og biopsi av livmorslimhinnen) og fant ut at jeg ikke var i menopause enda. At man har vage symptomer og mistenker menopause er altså god nok grunn for en lege til å henvise til spesialist, og henvisningen blir tydeligvis godkjent også.

Greit at man kanskje kan klare seg med en samtale med fastlegen dersom man sliter med symptomer som kan være noe annet, men om legen er det minste i tvil, så henvises man til gynekolog for å sjekke eggreserver og utseende på eggstokker + eventuelle tørre slimhinner o.l. Mange leger er kjappe å henvise nettopp fordi å ta blodprøver er svært lite hjelp i, spesielt i perimenopausen når hormonene svinger masse. I tillegg kan mange plager være andre problemer med eggstokker og livmor som bør sjekkes ut.
Gynekologer her jevnt over mer kunnskap om kvinnehelse, så svarene blir definitivt ikke alltid de samme som hos legen, ikke en gang tolkningen av de samme blodprøvene.

Dersom TS har plagsomme symptomer, burde hun da virkelig få lov til å ta dem på alvor og få det sjekket ut. Hvis hun ønsker å bruke penger på å gå til privat gynekolog, så er det fullt forståelig.

Hvor lenge siden er det du fikk godkjent henvisning? Jeg var hos fastlegen i fjor med uregelmessig blødninger trøtt og slapphet og vondt før under og etter sex. Fastlegen skrev henvisning men den ble avvist. De har visstnok blitt mye strengere nå, enn bare for noen år siden. Ble tatt celleprøve hos fastlegen. Den derimot, viste alvorlige celleforandringer og DA fikk jdg godkjent henvisning til gyn. I mitt tilfelle var det livmorhalskreft og ikke tidlig overgangsalder (jeg var 44 på det tidspunktet jeg spurte fastlegen om henvisning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært hos legen og tok blodprøver som var helt normale,ikke i overgangsalder. Men mensen er av og på hele måneden i lang tid. Hormonene herjer av og på hele tiden. 

Kan overgangsalder påvises på ultralyd da? selv om prøvene var bra? Eller bør man ta flere prøver? Tok en blodprøve.

Anonymkode: f9763...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlege kan henvise, men må jo ha et grunnlag. Tviler på fastlegen henviser når blodprøvene er normale. Spørs jo kanskje litt på de andre symptomene dine.

Og en gynekolog er en spesialist. 

Anonymkode: f38e7...d74

Jeg gikk til gynekolog i den tiden jeg begynte å få tegn på hormonforstyrrelser og diffuse plager. 
Jeg opplyste at fastlegen hadde tatt blodprøver tidligere uten noe konklusjon. 
Da informerte gynekologen at det hadde ikke så stor verdi med blodprøver siden verdiene varierer i forhold til hvor du er i syklusen og når prøvene ble tatt. 
Det er andre fysiske og psykiske faktorer som kan være med å avgjøre om hvorvidt du er kommet i overgangsalderen. 
Jeg var 46 når ting begynte å forandre seg.  
Gjennomsnittsalder  for overgangsalderen er 52 år. 

Anonymkode: df365...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vibeke Rognan, Asker. Gynekolog og god på overgangsalder.

Anonymkode: 7723f...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...