GunnN Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Skal kjøpe ny stekepanne/wokpanne da den gamle er blitt hakk i. Sekepanna skal jo i utgangspunktet brukes til wok, steke grønnsaker. Står mellom to stk men greier ikke å bestemme meg https://www.tilbords.no/kjokken/gryter-og-panner/sautepanner-og-traktorpanner/sabor-premium-traktorpanne-35l-svart/ https://onyxcookware.no/products/onyx-cookware-wokpanne-30cm?tw_source=google&tw_adid=635223255742&tw_campaign=18934970537&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIod6y9LSViwMVW2aRBR27EwcnEAQYASABEgLfkvD_BwE den første har jeg nå til woke i. har jo testa ut de vanlige stekepannene til onyx, men er fortsatt i tvil. Den fra sabor kan man jo bruke til annet en wok også, men samtidig hadde det vært greit å hatt ei panne man kan blande inn litt syrlige sauser sauser i wokretten og det tør jeg ikke å gjøre i den fra sabor fordi jeg har hørt at man må vøre forsiktig med syrlige retter i slike panner, samtidig så er synes jeg at onyx wokpanne har liten bunn og sabor pannen er jo litt tung også og bruker litt tid å bli skikkelig varm. Hva ville dere ha valgt og hvorfor. Skal ha en panne med belegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar Dette er en wok....https://tinyurl.com/4e8fp6md de andre du har linket er stekepanner som ser ut som en "wok".... En generell MYTE er at stekepanner uten belegg IKKE er non stick.... Dette er feil, men det krever samtidig at wokken blir varmebehandlet på riktig måte før den blir nonstick... Evt. som dette Det du skriver om syrlige sauser er heller ikke sant, det skader ikke panna, men belegget som blir oppbygget over tid med riktig bruk må vedlikeholdes.... Og har du mye saus og sukker i panna, krever panna mer vedlikehold enn omvendt. Største problemet med en wok hjemme er at, man sjelden har nok kapasitet (les varme) til å kunne wokke.... En typisk komfyr gir 2-3 kwt, men en wok krever 10-15kwt for å oppnå "lyn steking" som wokking er.... Jeg bruker selv onyx panner hjemme, og er godt fornøyd med de, men de kan ikke "wokke"... Håper dette gir deg svar /Haldrup Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GunnN Skrevet 27. januar Forfatter #3 Del Skrevet 27. januar Haldrup skrev (9 timer siden): Dette er en wok....https://tinyurl.com/4e8fp6md de andre du har linket er stekepanner som ser ut som en "wok".... En generell MYTE er at stekepanner uten belegg IKKE er non stick.... Dette er feil, men det krever samtidig at wokken blir varmebehandlet på riktig måte før den blir nonstick... Evt. som dette Det du skriver om syrlige sauser er heller ikke sant, det skader ikke panna, men belegget som blir oppbygget over tid med riktig bruk må vedlikeholdes.... Og har du mye saus og sukker i panna, krever panna mer vedlikehold enn omvendt. Største problemet med en wok hjemme er at, man sjelden har nok kapasitet (les varme) til å kunne wokke.... En typisk komfyr gir 2-3 kwt, men en wok krever 10-15kwt for å oppnå "lyn steking" som wokking er.... Jeg bruker selv onyx panner hjemme, og er godt fornøyd med de, men de kan ikke "wokke"... Håper dette gir deg svar /Haldrup No var det no ikke det jeg spurte om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GunnN Skrevet 27. januar Forfatter #4 Del Skrevet 27. januar Haldrup skrev (9 timer siden): Dette er en wok....https://tinyurl.com/4e8fp6md de andre du har linket er stekepanner som ser ut som en "wok".... En generell MYTE er at stekepanner uten belegg IKKE er non stick.... Dette er feil, men det krever samtidig at wokken blir varmebehandlet på riktig måte før den blir nonstick... Evt. som dette Det du skriver om syrlige sauser er heller ikke sant, det skader ikke panna, men belegget som blir oppbygget over tid med riktig bruk må vedlikeholdes.... Og har du mye saus og sukker i panna, krever panna mer vedlikehold enn omvendt. Største problemet med en wok hjemme er at, man sjelden har nok kapasitet (les varme) til å kunne wokke.... En typisk komfyr gir 2-3 kwt, men en wok krever 10-15kwt for å oppnå "lyn steking" som wokking er.... Jeg bruker selv onyx panner hjemme, og er godt fornøyd med de, men de kan ikke "wokke"... Håper dette gir deg svar /Haldrup Det du svarte var ikke det jeg spurte om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar (endret) Du vil vite om du skal velge panne A eller panne B.... Eller om vi ville valgt en helt tredje.... Og helst på hvilken bakgrunn.... Om jeg ønsket meg en panne jeg kunne WOKKE i, da hadde jeg valgt en slik som jeg linket til... Jeg har brukt slike panner på jobb flere ganger og synes de er fantastiske. Men siden jeg ikke har muligheten til å bruke den pannen privat, under slike forhold den er tiltenkt.... Da spiller det ingen rolle hvilken panne jeg hadde valgt, for INGEN alminnelige panner kan ikke WOKKE.... Om du ønsker å "FLYVE" fra A til B, da må du ha flymaskin.... Du kan sykle eller gå, men resultatet blir ikke det samme... Poenget mitt er at du spør om hvilken panne du skal velge til å lage WOK, men svaret er at ingen av de du refererer til kan det du ber om.... Samtidig ønsker du en panne med belegg... Svaret er at alle panner har belegg... Noen direkte fra fabrikk andre som en egen prosess slik jeg viste til over... Endret 27. januar av Haldrup Stavefeil og dårlig språk (jeg er ikke norsk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GunnN Skrevet 29. januar Forfatter #6 Del Skrevet 29. januar Haldrup skrev (På 27.1.2025 den 22.01): Du vil vite om du skal velge panne A eller panne B.... Eller om vi ville valgt en helt tredje.... Og helst på hvilken bakgrunn.... Om jeg ønsket meg en panne jeg kunne WOKKE i, da hadde jeg valgt en slik som jeg linket til... Jeg har brukt slike panner på jobb flere ganger og synes de er fantastiske. Men siden jeg ikke har muligheten til å bruke den pannen privat, under slike forhold den er tiltenkt.... Da spiller det ingen rolle hvilken panne jeg hadde valgt, for INGEN alminnelige panner kan ikke WOKKE.... Om du ønsker å "FLYVE" fra A til B, da må du ha flymaskin.... Du kan sykle eller gå, men resultatet blir ikke det samme... Poenget mitt er at du spør om hvilken panne du skal velge til å lage WOK, men svaret er at ingen av de du refererer til kan det du ber om.... Samtidig ønsker du en panne med belegg... Svaret er at alle panner har belegg... Noen direkte fra fabrikk andre som en egen prosess slik jeg viste til over... Om det ikke er wokpanne jeg har linka til, så bryr jeg meg ikke om det så lenge det funker til å lage mat i. Og nei ikke alle panner har slipp belegg. og jeg skrev jo stekepanne/wokpanne om og det ikke er wok det bryr jeg meg ikke om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar Onyx er de verste pannene jeg har vært borti. Skikkelig overhypet. Maten brenner seg fast, og selv om de kan vaskes i oppvaskmaskin (det er bra!) så blir de aldri helt ren. Anonymkode: 23f52...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar Jeg synes ikke traktørpanne var noe god å steke grønnsaker i, så den byttet jeg ut med en stor vanlig stekepanne. For tiden er jeg fornøyd med det, og den brukes hyppig. Pga dårlig plass har jeg ikke kjøpt meg wokpanne, men jeg ville heller kjøpt en uten belegg. Min mors wokpanne uten belegg fungerer fremdeles supert, og den har vært i sporadisk bruk i over 30 år. Anonymkode: 505d4...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet 29. januar #9 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Onyx er de verste pannene jeg har vært borti. Skikkelig overhypet. Maten brenner seg fast, og selv om de kan vaskes i oppvaskmaskin (det er bra!) så blir de aldri helt ren. Anonymkode: 23f52...b38 Om du brenner fast maten på de er det fordi du steker på for lav varme til å begynne med..... Vask pannen med såpe og stålull.... deretter varmer du den opp til det begynner å ryke av den, uten at det er noe på den...! Tilsett nå litt olje eller matfett (okse eller svin) og nå maserer du det inn med et stykke tørkerull pass på du ikke brenner fingrene... Fjern resterende olje/fett... Varm nå på nytt opp pannen til den ryker, tilsett olje/fett og stek det du ønsker.... Nå skal du se at pannen slipper slik den skal...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå