AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har en fortid med grov mishandling og omsorgssvikt i oppveksten. Når partner gjør ting som jeg reagerer på, uansett om jeg har grunn til det, begynner han å grave i fortiden min for å finne den egentlige grunnen til at jeg føler det jeg føler. Jeg blir frustrert fordi han får jo rett og jeg vet ikke hva jeg skal si. Et eksempel kan være at han flørtet med ei jente på byen og jeg ble lei meg, han tok opp at en av foreldrene mine hadde vært utro og det skapt problem i familien. Sikkert men jeg ble jo lei meg for at han snakket med henne, lo og tok på henne ved baren også. En annen gang kom han for sent ørtende gang og jeg ble sur, da også sa han at reaksjonen min er ikke normal mot situasjonen og at det sikkert er noe dypere han kan hjelpe meg å nøste opp i. Så går all fokus på det, og ikke det som skjer nå. Jeg vil jo gjerne snakke om det og. Dette skjer med mange ting. Anonymkode: bf10a...187 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Du vet at det han gjør er feil. Du trenger ikke å leve med dette. Anonymkode: f95f5...d7a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Hvorfor mener han at det er greit at han flørter med andre kvinner når han er ute? Synes han det er greit at du flørter med andre menn? Hvorfor respekterer han ikke avtaler med deg? Respekterer han avtaler med kompisene sine? Synes han det er greit at du ikke overholder avtaler? Hva med andre ting han gjør og sier der han prøver å vri det til at dette er et "deg"- problem - godtar han at du sier og gjør de samme tingene? Dette er spørsmål du bør stille både deg selv og han. Anonymkode: c6d2c...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Han bruker dine dårlige erfaringer for å unngå fokus på sin egen kjipe oppførsel. Forsøker å få deg til å tro at du egentlig ikke reagerer på det han gjør, men at det er noe underliggende. Pluss at han tydeligvis definerer deg og forklarer deg hvordan ting egentlig henger sammen. Dette er gaslighting, og et stort rødt flagg. 🚩 Håper du greier å bryte ut av dette. ❤️ Anonymkode: 07f66...e77 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Han respekterer deg ikke for fem flate øre. Anonymkode: ae777...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Manipulasjon. Han retter fokus bort fra sin egen dårlige oppførsel og mot deg istedenfor, og gir deg skylden ved å si at det handler om at du er for sensitiv, du tåler ingenting. Dette er klassisk manipulerende oppførsel. På den måten blir han selv uangripelig og han forhindrer at du kommer til ham neste gang du er såret, for da får du jo bare høre nok en gang at det er deg det er noe feil med. Etterhvert vil du garantert grue deg til det. Konfronter ham med det med én gang og ikke godta hans beskyldninger. Bare gjenta at fortiden er uinteressant, nå snakker vi om din oppførsel i går og jeg godtar ikke at du oppfører deg sånn mot meg. Ellers er jeg helt enig i at han ikke respekterer deg og dette vil sannsynligvis bare bli verre. Anonymkode: 7347f...c9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Dette er gaslighting og manipulering, og det er ikke ufarlig for deg å leve med partner som holder på slik. Det videreutvikler den nedbrytingen du allerede har opplevd i livet. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Enig med de andre i at det er gaslighting og manipulasjon. Han slipper å stå til ansvar for egne handlinger, for han legger ansvaret over på deg for at du reagerer, og prøve å få deg til å føle at du gjør noe feil. Det er helt forståelig at du reagerer på disse tingene, helt normalt. Du trenger ikke ha traumer for å bli irritert på noen som aldri stiller til avtalt tid liksom! Det er jo fullstendig ansvarsfraskrivelse fra hans side. Problemet her er ikke din fortid, problemet er at han kommer for sent! La oss heller grave i det, hvorfor du aldri klarer å stille tidsnok. Bare si til han neste gang at nå snakker vi ikke om meg her, men om det du har gjort. Min reaksjon er gyldig, ikke vri det over til at jeg må jobbe med den. Du må jobbe med hvordan du oppfører deg og ta innover deg hvordan det påvirker andre. Anonymkode: 0c309...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Det er ikke bare fortid med mishandling du har, du har en nåtid med mishandling, ihvertfall psykisk. Det partneren din gjør mot deg her er nettopp det; mishandling. Han gaslighter deg og bruker fortiden og traumene dine mot deg, sånn at han slipper å måtte gjøre noe med de ræva greiene han gjør. Det er _helt_ normalt å bli sur når noen for nt'e gang dukker opp for seint og det veit han så jævla godt, men han bruker traumene dine mot deg for å slippe unna. Kom deg unna. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Som andre skriver, jeg håper du innser at du lever i et psykisk voldelig forhold, TS, og velger å komme deg ut av det og kutte all kontakt med denne mannen fremover! Det mannen gjør er psykisk manipulasjon, psykisk vold. Dessverre er det slik at menn som holder på slik ofte har en tendens til å velge seg "offer" som har en bakgrunn som det du har med mishandling. I begynnelsen spiller de veldig normale og omtenksomme, for å hekte deg. Og så begynner de å bryte deg ned, først forsiktig, så videre slik han nå holder på. Det han gjør er helt bevisst! Han psyker deg ned, gjør deg usikker på deg selv og hva som er normalt - fordi han ønsker å bryte deg ned, ønsker å kontrollere deg (og det kan han bare gjøre om han bryter deg ned!), slik at han selv kan gjøre akkurat som han selv vil. Det er helt normalt å reagere når den man er sammen med flørter slik han gjør med andre kvinner. Det er helt normalt å reagere når den man er sammen med (eller andre, for den saks skyld) alltid kommer så sent at det går utover en selv eller andre. Dette, dvs. at dine reaksjoner er helt normale i disse sammenhengene, det viser at han ikke har greid å bryte deg helt ned enda! Bruk den styrken til å komme deg ut av dette forholdet før han bryter deg helt ned og får deg til å tvile enda mer på deg selv. Fortsetter du i dette forholdet vil han gjøre det dine foreldre aldri greide, ødelegge deg helt. Du er i dag ikke ødelagt, du er skadet både av barndommen og nåværende forhold. Men du er fremdeles så oppe at du kan redde deg selv fra å bli ødelagt. Men da må du komme deg ut av dette forholdet, og du må gjøre det uten å diskutere noe med ham, for han kommer bare til å forsøke å få deg til å tro at det er "fortiden" din som snakker". Det er ikke det, det er din sunne og helt normale forståelse av hvordan man skal behandle andre som snakker, ikke fortiden din! Men han vil forsøke å overbevise deg om annet, også trolig at du aldri vil greie deg alene (han tar feil!). Jeg tror du kan ha nytte av å snakke med noen om dette, Ts. Snakk med legen din, snakk med nærmeste krisesenter. Krisesentrene er der også til råd og veiledning. Det er ingen tvil om at det du utsettes for er psykisk vold. At han gjør det vel vitende om din bakgrunn med mishandling som barn, det gjør det han gjør nå langt mer alvorlig, da er det grovere psykisk mishandling han utsetter deg for. Jeg tror du egentlig ser dette selv!? ❤️ Anonymkode: 59b43...79a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå