AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Hei. Jeg leser stadig her inne om folk som sier de har 100 prosent innkalling på hunden sin. Det vil jeg også ha! 😎 Men hvordan trener dere? Nå er jo hunden min bare fem måneder, så hun synes jo det kuleste i verden er å komme når jeg roper kom. Hun kan løpe i vill fart vekk fra meg, og snu på en femøring hvis jeg roper kom. Men jeg skjønner jo at hun sikkert ikke kommer til å gjøre det når hun er "ungdom", eller voksen og ønsker å gjøre noe annet. Jeg har kun hatt voksne omplasseringshunder tidligere, og sant skal sies, jeg har aldri fått noen av dem til å komme uansett distrakssjon. Nåværende hund er en whippet, så det hjelper vel ikke på 😅 Anonymkode: b3c23...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hei. Jeg leser stadig her inne om folk som sier de har 100 prosent innkalling på hunden sin. Det vil jeg også ha! 😎 Men hvordan trener dere? Nå er jo hunden min bare fem måneder, så hun synes jo det kuleste i verden er å komme når jeg roper kom. Hun kan løpe i vill fart vekk fra meg, og snu på en femøring hvis jeg roper kom. Men jeg skjønner jo at hun sikkert ikke kommer til å gjøre det når hun er "ungdom", eller voksen og ønsker å gjøre noe annet. Jeg har kun hatt voksne omplasseringshunder tidligere, og sant skal sies, jeg har aldri fått noen av dem til å komme uansett distrakssjon. Nåværende hund er en whippet, så det hjelper vel ikke på 😅 Anonymkode: b3c23...82d Jeg ville iallfall være forberedt på en periode i langline som ungdom Å gå uten bånd er et privilegium som innebærer at man hører etter, når man på et tidspunkt velger å ikke høre etter, blir det langline fram til dette har rettet seg (eventuelt la hunden få løpe fra seg på inngjerdet område der dere er alene og det ikke er så farlig). For min del har fokuset egentlig vært på samspill. Vi går på tur sammen, og det gjelder spesielt når han er løs. Jeg belønner oppmerksomhet rettet mot meg, og går vi i skogen, skal du ikke se bort fra at jeg forsvinner bak et tre fra tidlig alder. Alt for å få hunden til å følge med på meg. Og så står jeg aldri og venter på hunden når jeg roper. Jeg roper og løper alt jeg kan i motsatt retning, skifter retninger og er generelt vanskelig å komme bort til. Det øker drivet og ønsket hos min hund, men dette kan nok variere fra hund til hund. Hvis du vil ha tips til et bestemt opplegg, anbefaler jeg onlinekurset Kom! fra Lahaugmoen hundesenter. Naomi er gull. https://lahaugmoenhundesenter.teachable.com/courses/ Anonymkode: 5569e...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg ville iallfall være forberedt på en periode i langline som ungdom Å gå uten bånd er et privilegium som innebærer at man hører etter, når man på et tidspunkt velger å ikke høre etter, blir det langline fram til dette har rettet seg (eventuelt la hunden få løpe fra seg på inngjerdet område der dere er alene og det ikke er så farlig). For min del har fokuset egentlig vært på samspill. Vi går på tur sammen, og det gjelder spesielt når han er løs. Jeg belønner oppmerksomhet rettet mot meg, og går vi i skogen, skal du ikke se bort fra at jeg forsvinner bak et tre fra tidlig alder. Alt for å få hunden til å følge med på meg. Og så står jeg aldri og venter på hunden når jeg roper. Jeg roper og løper alt jeg kan i motsatt retning, skifter retninger og er generelt vanskelig å komme bort til. Det øker drivet og ønsket hos min hund, men dette kan nok variere fra hund til hund. Hvis du vil ha tips til et bestemt opplegg, anbefaler jeg onlinekurset Kom! fra Lahaugmoen hundesenter. Naomi er gull. https://lahaugmoenhundesenter.teachable.com/courses/ Anonymkode: 5569e...725 Takk for nyttig innlegg 😀 jeg driver også å gjemmer meg litt i skogen, forrige hunden min likte godt den leken, og jeg tror den var med å hjelpe på at hun aldri stakk av. Men hun var litt "døv" i noen sammenhenger likevel 😆 Skal teste det med å løpe bort fra hunden samtidig, foreløpig har hun veldig driv på å komme seg til meg 🙈 Hun er ekstremt glad i mat og godbiter, så det hjelper også på. Anonymkode: b3c23...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. januar #4 Del Skrevet 27. januar (endret) Det er forskjell på hverdagsinnkalling som "kom" eller hundens navn. Den bruker vi hele tiden og det varierer også hvor mye vi belønner den, om vi belønner den i det hele tatt. Derfor vil det også være variabelt om hunden kommer eller ikke. (Hvis den har valget om å løpe etter nabokatten eller høre på eier og kanskje få en tørrforbit og litt ros, da vinner som regel katten). Men i tillegg til hverdagsinnkalling har jeg lært inn det jeg kaller en nødinnkalling. Da bruker jeg en fløyte. Fordi den bærer lenger enn stemmen og er såpass sterk og kvass lyd at hunden hører den også et stykke unna. 1. Start med å finne ut hva som er verdens beste belønning for din hund. For noen er det f.eks leverpostei, for andre er det en kul leke. Når du har funnet ut hva den belønningen er, reserver den til fløyta. Ikke bruk belønningen til noe annet og aldri blås i fløyta uten å belønne med dette. Jeg bruker leverpostei på min hund (en porsjonspakke) så vil bruke det som eksempel videre. 2. Start med å parre lyden av fløyta med verdens beste belønning. Når hunden er nær deg, gjerne i bånd, men ikke har fokus på deg og ikke er spesielt opptatt, blås i fløyta, juble og ros masse og dra frem belønningen. Ros og prat masse mens hunden får belønningen. Den skal vare en stund, dette skal være julaften for din hund. 3. Tren dette 1-2 ganger om dagen, men ikke to ganger etter hverandre. 4. Når du har gjort det i 3-4 dager, så kan du begynne å få litt mer avstand fra hunden. Gjerne i hagen. f.eks, når hunden står et par meter unna deg. Blås i fløyta, jogg gjerne litt bakover og ros og lokk masse til hunden kommer inn - rett i belønning. Det er viktig på dette steget at du bruker stemmen og lokker og roser til hunden har kommet inn. Ellers er sjansen stor for at den bare vil snu seg mot deg pga fløytelyden og så fortsette med sitt om ingenting annet skjer. 5. Gjenta dette 1-2 ganger om dagen, men ikke to ganger etter hverandre i 3-4 dager. 6. Nå kan du teste når hunden er litt opptatt, f.eks snuser på noe. Blås i fløyta og ros masse om hunden kommer. Belønn, belønn, belønn med leverposteien/leken! Et par ting som er viktig å huske på for at dette skal funke: 1. Belønningen bør være noe hunden liker svært, svært godt, og den skal vare noen minutter. Tenk julaften. 2. Hunden skal få denne belønningen hver eneste gang du blåser i fløyta, men den skal aldri få denne belønnningen utenom. 3. Ikke begynn å bruk fløyta aktivt før den er trent inn. Det tar som regel ca 7-10 dager å trene den inn, om du trener som nevnt over 1-2 ganger om dagen. 4. Det er lurt å ta på kobbelet nesten med en gang og så la hunden få mesteparten av belønningen etter kobbelet er på. Noen hunder kan lære seg at når den ser at kobbelet kommer, da er det slutt på all belønning og alt gøy, og da kan du få en hund som kommer på innkalling men danser en meter unna deg. Et eksempel på hvordan det kan se ut når det er ferdig innlært: https://fb.watch/xn25mQKglT/ (Forklaring på fremgangsmåten ligger også i lenken) Endret 27. januar av Tabris 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar Basically, ros hunden hver eneste gang den selv initierer kontakt med deg på tur, dvs for eksempel så lett som hvis hunden snur seg og ser på deg/''sjekker at du enda er der''. Ros med en gang, hunden må forstå at å komme til deg/sjekke med deg er en kjempe positiv ting og at den får noe bra ut av det. Tren litt på innkallingen hver eneste dag. Når hunden blir voksen må du fortsatt trene på innkalling ihvertfall 1-2 ganger i uka for at den skal sitte skuddsikkert hele livet. Tren alltid i korte omganger hver gang. For mye/lenge av det samme blir kjedelig og plutselig har du ikke oppmerksomheten til hunden lenger. La hunden gå fritt på langline, og så snart den er i sin egen verden, rop at den skal komme og ros kjempe masse når den kommer. PS: Finn deg ett ord du vil bruke for at hunden skal komme (det blir det ene ordet som du kommer til å bruke aller mest for denne kommandoen, prøv å unngå å bruke navnet til hunden for at den skal komme), for eksempel, som du skriver ''kom'' og bruk kun det. Og tren inn noen ''nød ord'' du kan bruke, det er veldig lurt dersom du kommer over en situasjon der du må tenke veldig fort og kan bryte ut med annet ord enn det som hovedsaklig er trent inn. Du bør teste hunden med nødordene innimellom for å passe på at det enda sitter. (Men dette er noe som åpenbart kommer inn i treninga etter hunden vet å komme på innkalling) Dette funka for meg og jeg har nesten ikke hunden min i bånd lenger. Anonymkode: 58818...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #6 Del Skrevet 28. januar Tabris skrev (På 27.1.2025 den 10.16): Det er forskjell på hverdagsinnkalling som "kom" eller hundens navn. Den bruker vi hele tiden og det varierer også hvor mye vi belønner den, om vi belønner den i det hele tatt. Derfor vil det også være variabelt om hunden kommer eller ikke. (Hvis den har valget om å løpe etter nabokatten eller høre på eier og kanskje få en tørrforbit og litt ros, da vinner som regel katten). Men i tillegg til hverdagsinnkalling har jeg lært inn det jeg kaller en nødinnkalling. Da bruker jeg en fløyte. Fordi den bærer lenger enn stemmen og er såpass sterk og kvass lyd at hunden hører den også et stykke unna. 1. Start med å finne ut hva som er verdens beste belønning for din hund. For noen er det f.eks leverpostei, for andre er det en kul leke. Når du har funnet ut hva den belønningen er, reserver den til fløyta. Ikke bruk belønningen til noe annet og aldri blås i fløyta uten å belønne med dette. Jeg bruker leverpostei på min hund (en porsjonspakke) så vil bruke det som eksempel videre. 2. Start med å parre lyden av fløyta med verdens beste belønning. Når hunden er nær deg, gjerne i bånd, men ikke har fokus på deg og ikke er spesielt opptatt, blås i fløyta, juble og ros masse og dra frem belønningen. Ros og prat masse mens hunden får belønningen. Den skal vare en stund, dette skal være julaften for din hund. 3. Tren dette 1-2 ganger om dagen, men ikke to ganger etter hverandre. 4. Når du har gjort det i 3-4 dager, så kan du begynne å få litt mer avstand fra hunden. Gjerne i hagen. f.eks, når hunden står et par meter unna deg. Blås i fløyta, jogg gjerne litt bakover og ros og lokk masse til hunden kommer inn - rett i belønning. Det er viktig på dette steget at du bruker stemmen og lokker og roser til hunden har kommet inn. Ellers er sjansen stor for at den bare vil snu seg mot deg pga fløytelyden og så fortsette med sitt om ingenting annet skjer. 5. Gjenta dette 1-2 ganger om dagen, men ikke to ganger etter hverandre i 3-4 dager. 6. Nå kan du teste når hunden er litt opptatt, f.eks snuser på noe. Blås i fløyta og ros masse om hunden kommer. Belønn, belønn, belønn med leverposteien/leken! Et par ting som er viktig å huske på for at dette skal funke: 1. Belønningen bør være noe hunden liker svært, svært godt, og den skal vare noen minutter. Tenk julaften. 2. Hunden skal få denne belønningen hver eneste gang du blåser i fløyta, men den skal aldri få denne belønnningen utenom. 3. Ikke begynn å bruk fløyta aktivt før den er trent inn. Det tar som regel ca 7-10 dager å trene den inn, om du trener som nevnt over 1-2 ganger om dagen. 4. Det er lurt å ta på kobbelet nesten med en gang og så la hunden få mesteparten av belønningen etter kobbelet er på. Noen hunder kan lære seg at når den ser at kobbelet kommer, da er det slutt på all belønning og alt gøy, og da kan du få en hund som kommer på innkalling men danser en meter unna deg. Et eksempel på hvordan det kan se ut når det er ferdig innlært: https://fb.watch/xn25mQKglT/ (Forklaring på fremgangsmåten ligger også i lenken) Jeg har brukt denne metoden med stort hell, og det var fra deg jeg lærte den Tabris, så takk for alt det nitidige arbeidet ditt på denne siden. Jeg hadde en hverdagsinnkalling som jeg gjorde så godt jeg kunne med, og ca. en gang om dagen eller sjeldnere, da jeg visste at hunden ville komme inn, så brukte jeg en plystrelyd (slik at jeg slapp å ha med fløyte), og hadde med meg det aller, aller beste hunden min visste som jeg ga til henne. Og dette ga meg ikke bare en superinnkalling, det forbedret også den vanlige innkallingen. Jeg husker seieren da jeg kom ut fra et skogområde, i dyp snø, uten tanke på at noen andre kunne være ute og vabbe i dette her, og vi så en hund med eier borte der veien begynte, og hunden min som var både løs og uten langline (som ikke var ofte) begynte umiddelbart å løpe mot den andre hunden. Jeg ga opp et øyeblikk, for jeg hadde opplevd før at hun hadde stukket uten at det hjalp hvor mye jeg ropte, men så tenkte jeg fader heller, vi har trent på dette, og ropte på henne, og hun kom inn! Da hadde jeg ikke mye godbiter på meg, men jeg tømte det jeg hadde og ga henne masse ros, for en fantastisk følelse. Anonymkode: 480ac...a66 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. januar #7 Del Skrevet 28. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har brukt denne metoden med stort hell, og det var fra deg jeg lærte den Tabris, så takk for alt det nitidige arbeidet ditt på denne siden. Jeg hadde en hverdagsinnkalling som jeg gjorde så godt jeg kunne med, og ca. en gang om dagen eller sjeldnere, da jeg visste at hunden ville komme inn, så brukte jeg en plystrelyd (slik at jeg slapp å ha med fløyte), og hadde med meg det aller, aller beste hunden min visste som jeg ga til henne. Og dette ga meg ikke bare en superinnkalling, det forbedret også den vanlige innkallingen. Jeg husker seieren da jeg kom ut fra et skogområde, i dyp snø, uten tanke på at noen andre kunne være ute og vabbe i dette her, og vi så en hund med eier borte der veien begynte, og hunden min som var både løs og uten langline (som ikke var ofte) begynte umiddelbart å løpe mot den andre hunden. Jeg ga opp et øyeblikk, for jeg hadde opplevd før at hun hadde stukket uten at det hjalp hvor mye jeg ropte, men så tenkte jeg fader heller, vi har trent på dette, og ropte på henne, og hun kom inn! Da hadde jeg ikke mye godbiter på meg, men jeg tømte det jeg hadde og ga henne masse ros, for en fantastisk følelse. Anonymkode: 480ac...a66 Så kjekt å høre! 😃😍 Bra jobba! Endret 28. januar av Tabris 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #8 Del Skrevet 28. januar Jeg har 2 hunder og hun ene er 100% på innkalling. Tror det er takket være en kombinasjon av rase/blanding og at hun de første 2 årene av livet sitt fikk MYE trening og vi gikk på nesten alle kurs jeg klarte finne. Hunden min er blanding, men det som kommer mest frem er schæfer. Hun er en usosial type med fremmede så hun oppsøker aldri noen, også har hun en utrolig «will to please». Selv i situasjoner med noe hun ikke liker eller er redd for så er ønsket hennes om å være flink og at jeg skal være fornøyd høyere enn noe annet. I situasjoner hvor et rådyr eller en hare løper forbi så vil hun gjerne løpe etter, men så lenge jeg er våken og stopper henne med kommando så gir hun seg og aksepterer det uten problem. Kommer til å savne henne så mye når hun ikke er mer for tror ikke jeg får en så enkel hund en gang til mtp å gå uten bånd. I de få tilfellene hvor personlighet og will to please ikke er nok så kommer treningen vår godt med. Hun elsker å utføre kommandoer, triks og ha en jobb så hvis jeg roper på henne og hun tror vi skal trene så er det ingenting som slår det. Også har vi last resort - tennisball. Ingenting i hele verden er bedre enn tennisball, og bare tanken på at jeg kanskje har ball til henne gjør at innkalling er perfekt, alltid. Anonymkode: e0f7e...535 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #9 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 2 hunder og hun ene er 100% på innkalling. Tror det er takket være en kombinasjon av rase/blanding og at hun de første 2 årene av livet sitt fikk MYE trening og vi gikk på nesten alle kurs jeg klarte finne. Hunden min er blanding, men det som kommer mest frem er schæfer. Hun er en usosial type med fremmede så hun oppsøker aldri noen, også har hun en utrolig «will to please». Selv i situasjoner med noe hun ikke liker eller er redd for så er ønsket hennes om å være flink og at jeg skal være fornøyd høyere enn noe annet. I situasjoner hvor et rådyr eller en hare løper forbi så vil hun gjerne løpe etter, men så lenge jeg er våken og stopper henne med kommando så gir hun seg og aksepterer det uten problem. Kommer til å savne henne så mye når hun ikke er mer for tror ikke jeg får en så enkel hund en gang til mtp å gå uten bånd. I de få tilfellene hvor personlighet og will to please ikke er nok så kommer treningen vår godt med. Hun elsker å utføre kommandoer, triks og ha en jobb så hvis jeg roper på henne og hun tror vi skal trene så er det ingenting som slår det. Også har vi last resort - tennisball. Ingenting i hele verden er bedre enn tennisball, og bare tanken på at jeg kanskje har ball til henne gjør at innkalling er perfekt, alltid. Anonymkode: e0f7e...535 Takk for at du tar med dette i forklaringen din! Mange tror at det er eiers feil eller bare eiers gevinst dersom hunden kan/ikke kan innkalling. Selv har jeg en hund som er svært selvstendig og har høyt jaktinstinkt. Vi har trent mye, og hunden kan innkalling - men jeg kan aldri stole 100% på den. Derfor tar også ansvar og bruker langline. Har mer enn en gang fått slengt etter meg at "jeg må da lære hunden innkalling" og mer eller mindre anklager om dyreplageri når jeg forklarer at den ikke kan gå løs. Selvsagt har trening veldig mye å si, men enkelte hunder kan man aldri stole helt på, uansett trening. Medfødte egenskaper spiller også en rolle. Anonymkode: be693...8d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #10 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har mer enn en gang fått slengt etter meg at "jeg må da lære hunden innkalling" og mer eller mindre anklager om dyreplageri når jeg forklarer at den ikke kan gå løs. Oh så det går faktisk andre veien også. Her opplever vi regelmessig å bli skjelt ut f.eks hvis vi går uten bånd i desember når bonden en sjelden gang har sauer ute 2 km unna bak et svært fjell, eller når noen kommer med barnevogn på stien langt unna oss og en av foreldrene kommer løpende i panikk å kjefter på oss fordi «hunden kan hoppe oppi vogna og angripe babyen» Men jeg har tro på at rase og personlighet hos hund har mye å si for hvor god innkalling kan bli. Noen kan være nokså enkle å lære og til å stole på, andre har så sterke instinkter eller personlighet som gjør at de trenger mye mer trening og kanskje ikke kan stoles på i alle situasjoner uansett. Jeg tror det er mulig med 100% inkalling, men ikke på alle raser eller alle individer/personligheter innen en rase. Relasjon hund/eier er viktig og selv når man har en hund som har lært en god innkalling så må eier lære å kjenne sin hund og ikke ta av bånd i situasjoner hunden ikke mestrer. Anonymkode: e0f7e...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 28. januar #11 Del Skrevet 28. januar (endret) 100% finnes ikke, hverken når det gjelder hunder, mennesker eller andre dyr. Men man kan få en meget pålitelig innkalling, hvordan man trener er dog vesentlig, ikke minst hvis man er opptatt av hundens velferd. Det aller viktigste er at man har bygget en god og trygg relasjon med hunden, deretter at man bruker positiv forsterking(belønning av ønsket atferd). Hunder lærer best gjennom positiv forsterking og lek. Gjør innkalling til en lek! Bruk belønningen med høyest verdi, og la hunden velge den hver dag- for man går gjerne lei av det beste man vet hvis man får det for ofte. Sett hunden opp for å mestre det du ber om- dvs pass på å trene innkalling når det er mest sannsynlig at hunden kan få det til, altså ikke i begynnelsen av turen eller når det er masse spennende rundt. Kall inn flere ganger hver tur, når du ser at hunden ikke er for opptatt med miljøet. Begynn gjerne hjemme, inne og i hagen. Kall inn(Navn-kom!, bekreft at den gjør rett når den ser på/beveger seg mot deg (ja, kom!) veldig effektiv å deretter snu og jogge andre vei (lek for hunden, jaging), så belønning ved godbiter/leke når den kommer til deg- ved matbelønning flere etter hverandre, og gjerne benytt jaging her også, dvs kast godbiter/leke bortover og fortsett å bevege deg. Belønn deretter ytterligere ved miljøet, dvs du sender hunden ut igjen. Deretter kan du begynne å trene i situasjoner med mer forstyrrelser. Belønn alltid når hunden kommer inn, uansett om den har tatt betenkningstid. Bruk aldri streng stemme for å kalle inn. Å komme inn til deg må alltid være positivt! Det er viktig at belønningen er av høy nok verdi til at hunden vil forlate forstyrrelsen for å få belønningen. Det aller viktigste, og mest interessante, er at om man har bygget en god relasjon med hunden så vil den gjerne velge å komme inn selv om miljøet er veldig spennende- samarbeid trumfer lydighet! Endret 28. januar av VisningsnavnPÅKREVD edit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 30. januar #12 Del Skrevet 30. januar Tabris skrev (På 28.1.2025 den 17.14): Så kjekt å høre! 😃😍 Bra jobba! Hadde collie som var lettlært og kun en gang nektet hun å komme, da hadde hun oppdaget rådyr og var nysgjerrig, men hun snudde før hun kom bort til dem. En annen liten hund som var voksen kunne nekte å komme hvis han ble opptatt med andre hunder i parken, men da ropte jeg bare "Hade" og gikk, og gjett hvem som kom løpende som en gal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Del Skrevet 30. januar Belønn, belønn, belønn👍🏼 å komme til deg skal være synonymt med noe så positivt og trygt at det slår både 17. mai og julaften😄 I værste pubertetsalder og døveører så må mine hunder ha på langline i skogen fordi det er for mye selvbelønning i det å stikke av for å følge en duft som satte seg i nesen🤨 og hunder lærer seg meget fort hva selvbelønning er for noe🫠 Anonymkode: 2ca67...7f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #14 Del Skrevet 30. januar Husker en gang jeg leste om en politihund som hadde vært løs og angrepet sauer (ble selvsagt avlivet). Som føreren hadde sagt etterpå, det viser seg at all trening man legger i en hund, ikke kan overgå instinkt. Så, hvis hunden vil stikke, så stikker den! Så 100% innkalling eksisterer ikke.. Anonymkode: 6d438...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå