Gå til innhold

Hensyn å ta når en skal hjelpe venninne med å få kontroll på økonomien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal hjelpe ei venninne med å få oversikt og struktur på økonomien. Hun ønsker dette selv også.  Hun selv har ikke oversikt, er en impulshopper og skylder "litt penger " i følge henne selv. Økonomiangst og poatkasseangst. Har boliglån og fast gjennomsnittlig normal inntekt. 

Jeg kan kjapt få oversikt, lage excellark osv, men  hva jeg vil ikke overkjøre henne eller være hensynsløs, hvordan gå pent frem og ta hensyn til angsten hun har for dette temaet ?

Jeg vil lage et veldig veldig basic og enkelt opplegg for henne for å ha oversikt og ikke minst få bukt med impulsforbruket.

Du som lever litt økonomisk kaotisk, hvordan hadde du foretrukket å få hjelp?

Anonymkode: 38a5b...342

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun bør nok forholde ser til en profesjonell person, for dere begges del.

Anonymkode: 62a59...283

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke ønsket hjelp av venninne i utgangspunktet 😅 men hvis det nå var sånn så hadde jeg kommet så pass langt at det eneste som hadde vært ubehagelig er hvis venninnen skulle «lære» meg ting. Altså at hun var på en måte som sa at hun skulle vært bedre enn meg. Oppfra-ned. Og alt det. 

Anonymkode: 55509...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er gratis med økte rådgivning på nav. Det finner dere profesjonell som arbeider med dette dag inn og dag ut. 

Bruk de.

Anonymkode: b6666...615

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal hjelpe ei venninne med å få oversikt og struktur på økonomien. Hun ønsker dette selv også.  Hun selv har ikke oversikt, er en impulshopper og skylder "litt penger " i følge henne selv. Økonomiangst og poatkasseangst. Har boliglån og fast gjennomsnittlig normal inntekt. 

Jeg kan kjapt få oversikt, lage excellark osv, men  hva jeg vil ikke overkjøre henne eller være hensynsløs, hvordan gå pent frem og ta hensyn til angsten hun har for dette temaet ?

Jeg vil lage et veldig veldig basic og enkelt opplegg for henne for å ha oversikt og ikke minst få bukt med impulsforbruket.

Du som lever litt økonomisk kaotisk, hvordan hadde du foretrukket å få hjelp?

Så fint du vil hjelpe. Bare vokt deg for å ikke bli vakt bikkje , mer enn hun ønsker. Du kan sette opp et budsjett,  men det blir helt opp til henne å følge det

Anonymkode: 20f0a...ee3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville hatt ett regnestykket

Inntekt

-utgifter

=penger til mat

Anonymkode: 01d8d...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville hatt ett regnestykket

Inntekt

-utgifter

=penger til mat

Anonymkode: 01d8d...122

Ingenting til sparing?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting til sparing?

De som har angst for postkassen har mest sannsynlig en del ubetalte regninger, så sparing er vel ikke helt reelt med en gang. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å se noen episoder med luksusfellen mens dere går gjennom gjelden hennes systematisk. Det kan gjøre opplevelsen lettere å bære når hun ser at andre har gått gjennom nøyaktig det samme og har tenkt og følt det samme. 

Angsten blir nok betydelig bedre så fort dere får oversikt.

Anonymkode: eb06b...8da

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er gratis med økte rådgivning på nav. Det finner dere profesjonell som arbeider med dette dag inn og dag ut. 

Bruk de.

Nei, de prioriterer folk med skikkelig økonomiske problemer. Ikke folk som eier hus og sløser. Så det er feil! 

Anonymkode: 1d7ce...1c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nordlending skrev (34 minutter siden):

De som har angst for postkassen har mest sannsynlig en del ubetalte regninger, så sparing er vel ikke helt reelt med en gang. 

Sparing er en viktig post å få med. Trenger ikke være store summen. Det er vanen som skal læres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville anbefalt regningskonto og grovbudsjett.

Det er ikke nedlatende å gi hjelp. Synes du får rare svar i tråden!!

Jeg har selv hjulpet en venninne med økonomisk kaos. Jeg ringte inkassobyråer sammen med henne og tok tak. Regnet ut gjennomsnittlig utgifter som da ble overført regningskonto og satte opp autogiro på det som falt utenfor.

Sparekonto er lurt uansett. Om det så er 200kr i mnd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de prioriterer folk med skikkelig økonomiske problemer. Ikke folk som eier hus og sløser. Så det er feil! 

Det er absolutt ikke feil nei. 

Ts sier det er ubetalte regninger og postkasseangst. God kandidat for nav mao.

Du kan lese mere om det på https://www.nav.no/okonomi-gjeld

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må nesten spørre henne hvordan denne angsten utarter seg, og hva hun ønsker du kan bidra med. Og samtidig snakke om hvordan du kan unngå å «tråkke henne på tærne». Angst og (økonomisk) skam utarter seg jo ulikt. Og hvor lenge skal denne hjelpen vare? Skal du gå oversikt, også ferdig, eller bistå hver måned? 

Anonymkode: 36b1a...a6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

Ennå har hun sånn angst for alt dette at nav ikke er aktuelt, men det kan bli det etter at jeg har hjulpet henne då oversikt over alle poster (inntekt, forbruk, gjeld og annet hun skylder). 

Jeg skal ikke"ta over", økonomien, men hjelpe henne igang med å få oversikt . Og finne strategier til å få ned forbruket, og mulighetene for å betale ned gjeld. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opprett flere konti. 
for eksempel 

lønnskonto (som hun allerede har) 

mat (eget kort til denne er lurt)

regningskonto

sparing (mikrospsaring kan være en ide). 

lag autotrekk den dagen hun får lønn så for eksempel 5000 går rett på matkonto. 
så går alt som skal til regninger inn på egen konto osv. 

Lag også autogiro på alle de regningene det er mulig, så det går automatisk. 

på denne måten har hun et visst beløp igjen på lønnskonto som hun kan bruke til fjas og shopping. Når det er tomt der er det tomt, men likevel har hun da penger til både mat og regninger. 

Anonymkode: 744b7...544

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hjelp henne med:

• Å ta kontakt med banken eller NAV for økonomisk rådgivning
  • Laste ned budsjett-app / spare-app etc.

Anonymkode: 11aef...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først få en oversikt over hva hun skylder og til hvem også ta kontakt med de slik at man kan ha en dialog.  Man må også vite hva som er lønn, og om det er muligheter for ekstrainntekter. 

Så faste utgifter, også hva som er til andre ting som mat, sparing, og de ulike postene din venninne har. 

Det er en så god følelse når man får betalt unna. Start med de minste beløpene og jobb deg oppover. Gjør avtaler. Er det kommet så langt at det er tvangstrekk fra namsmann direkte fra lønnen? Dette er jo ganske kristisk når man har lån. 

Anonymkode: 9d778...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå igjennom alle kontoutskrifter de siste månedene, og lag en oversikt som viser hva hun sløser penger på, og hvor mye til de forskjellige postene. 
Impulsshopping/sløsing bør deles opp i klær, interiør, kosmetikk/skjønnhet, streaming, uteliv/restaurant, kjæledyr, spill. 
Få oversikt over all gjeld, og handlekontoer, og rentene/nedbetalingstid på dette. 

Hvor nøyaktig budsjett man skal sette opp kommer an på hva hun vil, og hva hun vil klare håndtere. 
Det som er viktig når dere setter opp budsjett er at hun eier det, hun må forstå hvordan hun skal forholde seg til det, og konsekvensene om hun ikke klarer det. Hvis hun ikke tar eierskap til budsjettet, så er det bortkastet jobb for deg... 

Anonymkode: 586ff...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass på at du ikke tar et ansvar som gjør at du skal passe på at hun følger opp i ettertid, men hjelp henne én gang til å hjelpe seg selv ved å feks:

- gå gjennom hva hun har brukt pengene på de tre siste månedene. Dette gjør dere sammen. Skriver ut kontoutskriften og regner sammen de ulike postene.

-setter opp autotrekk dagen pengene kommer inn på konto.

-får oversikt over hva og hvem hun skylder.

Hun må selv forstå hvordan hun skal gjøre ting.

Anonymkode: 8eae2...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...