Gå til innhold

Hjelp, Baby vil ikke spise, sove eller trøstes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Førstegangsmamma, baby snart 5 uker. Har time på helsestasjonen tirsdag men tenker jeg må ringe imorgen og høre hva jeg kan gjøre.

Hun ammet fint de første ukene, men har nå blitt skikkelig uvenn med puppen. Kaver, slår, gråter med en gang hun legges nært brystet. Hun har ikke grått særlig før nå, men de siste dagene har hun grått i timesvis. Lar seg ikke roe når jeg prøver, kun når mannen holder henne. Føler hun har fått dårlige assosiasjoner med meg 😞 Lest hele ammehjelpen.no og prøvd ALT jeg kan uten hell. Når hun tar bryst sutter hun kun ytterst på knoppen, kobler seg av hvert minutt og spytter melken ut. Likevel søker hun bryst konstant og sover nesten ikke. Hun tar ikke smokk. Hun begynte for to eller tre uker siden å søke veldig ofte (ikke økedøgn da det pågikk i 14 dager i strekk), opp i mot 25 ganger i døgnet, og fikk i den forbindelse flaske noen ganger for å avlaste meg slik at jeg kunne sove, men ble ammet 80% av tiden. Har tenkt at det kan ha skapt sugeforvirring, har derfor prøvd å kutte ut flaske de siste dagene. Det ble en fiasko. Barnet gråter konstant og er helt i fra seg. Gulper opp alt hun spiser. Måtte gi inn og mate på flaske da hun ikke klarte å sove etter 6 timer våken og mange forsøk på amming. 
Bleier har tross alt vært helt normale. 

Kan nevne at hun siden fødsel har sovet lite. Maks 2 timer i strekk på natt, og går gjerne 4-5 timer uten å sove på dagtid. 

Noen som har opplevd lignende? Hva fungerte for dere? Er det noe åpenbart jeg går glipp av? 

Anonymkode: f522b...24f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Blåbærrips skrev (4 minutter siden):

Hvordan oppfører baby seg når du har gitt flaske?

Hun spiser ikke så mye om gangen. Sovner gjerne, og søker på nytt etter 10-15 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært hos kiropraktor for å sjekke om hun har låsninger etter fødsel? 

Anonymkode: a4ec6...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun spiser ikke så mye om gangen. Sovner gjerne, og søker på nytt etter 10-15 minutter

Vanskelig å si hvorfor hun ikke vil ha pupp men ut ifra det du beskriver kan det være hun har fått dårlige assosiasjoner med amming. Kan være hun ikke får nok melk med amming og derfor blir sliten. Gi flaske for å se om gråten fortsetter. Blir hun rolig så gråter hun fordi hun er sulten. Fortsetter hun å gråte selv etter flaske så har hun vondt en eller annen plass. 
All gråten kan også være at hun er overtrøtt siden hun ikke sover så mye. 
min førstefødte var illsint på puppen. Han fikk ikke melken fort nok. Jeg endte opp med å gi flaske 100%. For meg var det viktigste at han var mett og fornøyd. 
De neste var lettere å amme, der ammet jeg og ga flaske 50/50.

Du må bare prøve deg frem og finne ut hva som er best for deg og ditt barn. Det viktigste er at babyen din bli mett, ikke hvordan hun får i seg maten.

hvor mye drikker hun fra flasken om gangen?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåbærrips skrev (2 timer siden):

Vanskelig å si hvorfor hun ikke vil ha pupp men ut ifra det du beskriver kan det være hun har fått dårlige assosiasjoner med amming. Kan være hun ikke får nok melk med amming og derfor blir sliten. Gi flaske for å se om gråten fortsetter. Blir hun rolig så gråter hun fordi hun er sulten. Fortsetter hun å gråte selv etter flaske så har hun vondt en eller annen plass. 
All gråten kan også være at hun er overtrøtt siden hun ikke sover så mye. 
min førstefødte var illsint på puppen. Han fikk ikke melken fort nok. Jeg endte opp med å gi flaske 100%. For meg var det viktigste at han var mett og fornøyd. 
De neste var lettere å amme, der ammet jeg og ga flaske 50/50.

Du må bare prøve deg frem og finne ut hva som er best for deg og ditt barn. Det viktigste er at babyen din bli mett, ikke hvordan hun får i seg maten.

hvor mye drikker hun fra flasken om gangen?

Takk for tips. Har tenkt at det er en ond sirkel, at hun blir overtrøtt og ikke klarer men samtidig er så sulten at hun ikke får sove .

Det varierer, som oftest drikker hun ikke mer enn 10-15 ml fra flaske om gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du vært hos kiropraktor for å sjekke om hun har låsninger etter fødsel? 

Anonymkode: a4ec6...ddd

Nei, tenkte det var utelukket siden hun ammet fint de første ukene etter fødsel. Men hun har jo sover dårlig hele tiden, så jeg skal bestille en konsultsjon i hvert fall 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville gitt på hjelpebryst under ammingene så hun blir ordentlig mett f.eks 4 ganger i døgnet, så får både baby og du sovet og hentet dere inn litt. Du kan enten pumpe eller gi mme. Ville gitt kanskje 30-40 ml på hjelpebrystet hver gang. 

Anonymkode: 9a960...6f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres jo egentlig ikke ut som om det er for lite melk hos deg som er problemet siden hun søker igjen så kort tid etter flaske. Tenker at baby har vondt et sted og søker etter brystet for smertelindring. Kolikk eller låsninger er det mest vanlige. Prøvd å amme i tvillingstilling eller liggende? Startet utdrivningsrefleksen først osv? Magemassasje i stedet for amming om baby nettopp har fått mat? Det du opplever er ikke helt uvanlig men veldig slitsomt. Du kan også be om at en ammehjelper kommer for å hjelpe med å få koblet baby riktig på brystet.

Anonymkode: fe883...bca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje vondt i magen. Kanskje litt refluks? Mye som skal på plass de første ukene i de små kroppene. Inni magen ble jo alt servert via sonde ;) mye å tilpasse seg. Det er dessverre vanlig at så små barn kan gråte skrike å være veldig utilpass i lange perioder når de er så små. Er akkurat ute av den perioden med 3 barnet. Mistenker refluks eller kolikk hos han. Ble heldigvis bedre. Masse styrke til deg å lille 

Anonymkode: 2d87a...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres jo egentlig ikke ut som om det er for lite melk hos deg som er problemet siden hun søker igjen så kort tid etter flaske. Tenker at baby har vondt et sted og søker etter brystet for smertelindring. Kolikk eller låsninger er det mest vanlige. Prøvd å amme i tvillingstilling eller liggende? Startet utdrivningsrefleksen først osv? Magemassasje i stedet for amming om baby nettopp har fått mat? Det du opplever er ikke helt uvanlig men veldig slitsomt. Du kan også be om at en ammehjelper kommer for å hjelpe med å få koblet baby riktig på brystet.

Anonymkode: fe883...bca

Nei, har også tenkt at det er nok melk. Bruker mye liggende, tvillingstilling tar hun ikke. Starter utdrivningsrefleks og lar det gå i en klut først. Magemassasje blir det bare gråt av, så tenker det er noe med magen siden hun ikke vil bli rørt der.
Takk for tips, har bedt om ammehjelp 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje vondt i magen. Kanskje litt refluks? Mye som skal på plass de første ukene i de små kroppene. Inni magen ble jo alt servert via sonde ;) mye å tilpasse seg. Det er dessverre vanlig at så små barn kan gråte skrike å være veldig utilpass i lange perioder når de er så små. Er akkurat ute av den perioden med 3 barnet. Mistenker refluks eller kolikk hos han. Ble heldigvis bedre. Masse styrke til deg å lille 

Anonymkode: 2d87a...5f6

Ja, tror også hun har vondt i magen eller refluks. Har bestilt konsultasjoner og bedt om hjelp i alle retninger nå, så håper det er noe som kan lindre. 
Takk for støttende ord, og godt å høre at det bedret seg for deg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville gitt på hjelpebryst under ammingene så hun blir ordentlig mett f.eks 4 ganger i døgnet, så får både baby og du sovet og hentet dere inn litt. Du kan enten pumpe eller gi mme. Ville gitt kanskje 30-40 ml på hjelpebrystet hver gang. 

Anonymkode: 9a960...6f8

Takk for tips, brysthjelp har jeg ikke prøvd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...