Gå til innhold

Når ringer dere til lege ved feber på barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper de antibiotikaen på det svarte markedet? Sånn siden det her fremstilles som at det er foreldrene som gjør feil og ikke fastlegen?

Anonymkode: 71e93...2af

Klart det er fastlegen som skriver ut, men jeg skjønner ikke at de gjør det så fort barna har litt vond hals eller såvidt litt feber, ikke når det er snakk om antibiotikakurer månedlig, det er virkelig ikke bra. Men jeg skjønner heller ikke at man som foreldre tar med seg barna til lege samme dag som symptomer oppstår, ofte går det jo over av seg selv etter noen dager uansett.

Anonymkode: a3305...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart det er fastlegen som skriver ut, men jeg skjønner ikke at de gjør det så fort barna har litt vond hals eller såvidt litt feber, ikke når det er snakk om antibiotikakurer månedlig, det er virkelig ikke bra. Men jeg skjønner heller ikke at man som foreldre tar med seg barna til lege samme dag som symptomer oppstår, ofte går det jo over av seg selv etter noen dager uansett.

Fastleger skriver neppe ut resept på det grunnlaget der, de er ganske restriktive. 

Anonymkode: 07e1c...899

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 dager med feber sålenge ikke allmenntilstand er dårlig, da ringer jeg før. Et av mine barn ble avvist flere ganger av fastlege og Legevakt med langvarig feber og ingen synlig årsak til feberen, men da den smalt godt over 40 og ungen var svimeslått ringte jeg AMK. Barnet hadde skyhøy crp og var innlagt i nesten én uke. Jeg er ganske rolig når det kommer til sykdom, men når magefølelsen sier jeg skal ha noen til å sjekke ungene mine så ringer jeg. 

Anonymkode: 1aec2...279

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte legevakta en gang da den var over 41 og jeg ikke fikk den ned

Anonymkode: 69ea1...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barna mine så er jeg ikke veldig redd for å oppleves som hysterisk, så hvis du har en dårlig følelse så ringer du.

Barna mine er 2 og 3 år. Vi fikk covid da første var nyfødt, og etter barnehagestart har vi alle vasset i sykdom. Eldste blir syk av alt, og har mange ørebetennelser, så føler vi kjenner godt til når noe er utenfor normalen.

Feber med kjent årsak er jeg ikke så redd for så lenge de får i seg drikke og ellers er i ok form, selv om den blir noe redusert av feber og sykdommen. Vi har nettopp vært gjennom en runde med influensa alle sammen, og begge barna hadde et ganske langt sykdomsforløp sammenlignet med meg. De hadde feber i en uke, og etter en uke ville jeg nok kontaktet legen, men det ga seg akkurat. Paracet hadde virkning, og det er et godt tegn i seg selv. Vi kjente etter på ørene, og de de pustet fint, så da var det bare å vente.

Da eldste var litt over året derimot så fikk hun feber og sov mye. Ville ikke spise, drikke, og ble slappere og slappere. Det utviklet seg til lungebetennelse fort, og den dagen jeg tok henne med til legen så var hun knapt våken fra jeg tok henne ut av sengen og til vi kom hjem fra undersøkelse med antibiotika. Hun hadde feber, bakteriell lungebetennelse og ørebetennelse på begge sider stakkars, og var helt slått ut. Det skal sies at vi hadde vært hos legen noen dager tidligere, for hun hadde hatt av og på feber en god stund, men da ble hun sjekket og lyttet på, så det utviklet seg fort.

Anonymkode: 60f6b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt legevakt ved feber på over 40. Feber på 38,5 er ikke spesielt mye, for et barn. Ofte har man en magfølelse på at barnet trenger tilsyn av lege, man ser an allmenntilstand og evt andre plager. Er du bekymret, så ring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva får de antibiotika for da? Sår hals og feber blir ikke automatisk kurert av antibiotika, det må jo være noe bakterielt.

Før jul fikk vi antibiotikakur månedlig, og noen ganger bare med 2 ukers mellomrom, for øret til eldste. Hun har ørebetennelse hele tiden, og gang på gang går den ikke over av seg selv også sprekker det osv..Så vi får antibiotika så fort det er rødt og tyder på en bakteriell infeksjon med væske. Vi har vært hos ØNH, men de ville se det over et par måneder før de la inn dren dessverre.

Anonymkode: 60f6b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anser ikke 38,4 som feber. 

Tror aldri jeg har ringt pga litt forhøyet temp. 

Har ungen dårlig allmenntilstand? 

Anonymkode: 2daa0...a09

Veldig gøy da, å ha sin egen definisjon av feber! 

Skriver du fagartikler og forsker på helse? Eller bare synser du i vei?

Anonymkode: 8cc91...225

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hatt langvarig feber som dette i perioder, men jeg ser an kurven. Hvis den f.eks har startet høyere, men nå er på vei ned betyr det at hun er på bedringens vei, og ikke nødvendig å ringe fastlege.

At hun drikker er bra, da det er dehydrering man er bekymret for med barn.

Bakterielle infeksjoner som ørebetennelse og halsbetennelse og UVI vil også kroppen klare å bekjempe seg, bare man ser det går riktig vei. Man trenger ikke alltid antiobitola selv om det er bakterielt, men det vil gjøre prosessen raskere. Altså ta kortere tid før man er frisk. Men så fremt hun drikker og får i seg mat?

Anonymkode: a70f5...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig gøy da, å ha sin egen definisjon av feber! 

Skriver du fagartikler og forsker på helse? Eller bare synser du i vei?

Anonymkode: 8cc91...225

Nei, men har jobbet med syke barn i rundt 20år, og på vår avdeling går vi ut i fra 38,5. Da om man runder opp ved mål i øre, eller munn.

Er det målt rektalt går vi ut i fra 38.0

Ingen av de overnevnte er høy feber, og har selv aldri gikk mine barn febernedsettende ved de temperaturene. Noe annet er selvsagt om man har opplevd feberkramper hos barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine har hatt langvarig feber som dette i perioder, men jeg ser an kurven. Hvis den f.eks har startet høyere, men nå er på vei ned betyr det at hun er på bedringens vei, og ikke nødvendig å ringe fastlege.

At hun drikker er bra, da det er dehydrering man er bekymret for med barn.

Bakterielle infeksjoner som ørebetennelse og halsbetennelse og UVI vil også kroppen klare å bekjempe seg, bare man ser det går riktig vei. Man trenger ikke alltid antiobitola selv om det er bakterielt, men det vil gjøre prosessen raskere. Altså ta kortere tid før man er frisk. Men så fremt hun drikker og får i seg mat?

Herregud, beklager så mye skrivefeil!! 
*klare å bekjempe selv

* Antibiotika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min har aldri hatt feber mer enn to dager om gangen, så spør du meg personlig, så ville jeg ha ringt og forhørt meg ja. 

Anonymkode: 8e9ec...46e

Mine har heller aldri hatt feber så lenge! Ts 

Anonymkode: ba294...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men har jobbet med syke barn i rundt 20år, og på vår avdeling går vi ut i fra 38,5. Da om man runder opp ved mål i øre, eller munn.

Ingen av de overnevnte er høy feber, og har selv aldri gikk mine barn febernedsettende ved de temperaturene. Noe annet er selvsagt om man har opplevd feberkramper hos barnet. 

Hvis man måler i øre/panne: 38.4 + 0.5= 38.9. 
Rektalt er nøyaktig ja, da runder man hverken opp eller ned.

Det er riktig at man ikke trenger å gi febernedsettende på rundt 38, men å si at det ikke er feber er feil. Jeg blir også bekymret at du sier du jobber med barn, hvor man ikke «teller» de barna som har 38+ fordi det ikke er fare for kramper? Høyere feber betyr ikke nødvendigvis mer alvorlig: man han ha alvorlig dødelig sykdom på feber på «bare» 38 også!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men om du leser innlegget så er problemet lengden på feberen, ikke feberen I seg selv. 

Hadde nettopp et familiemedlem som hadde bare litt feber over lengre tid, og hen var dødssyk. 

Jeg lener meg på at hun har litt hoste så har jo en forklaring på feberen. 

Hun har forresten hatt feberkramper før, men da hadde hun nyrebekkenbetennelse. Kunne ikke oppdage det før for hun har høy terskel på smerte. Ts. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du leser innlegget så er problemet lengden på feberen, ikke feberen I seg selv. 

Hadde nettopp et familiemedlem som hadde bare litt feber over lengre tid, og hen var dødssyk. 

Jeg lener meg på at hun har litt hoste så har jo en forklaring på feberen. 

Hun har forresten hatt feberkramper før, men da hadde hun nyrebekkenbetennelse. Kunne ikke oppdage det før for hun har høy terskel på smerte. Ts. 

Men er hun på bedringens vei? Altså hvilken vei går det? Lavere temp nå? Hvordan er almenntilstanden?

Du får helt sikkert inn på sjekk hos fastlegekontor i dag eller i morgen hvis du føler deg usikker ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er hun på bedringens vei? Altså hvilken vei går det? Lavere temp nå? Hvordan er almenntilstanden?

Du får helt sikkert inn på sjekk hos fastlegekontor i dag eller i morgen hvis du føler deg usikker ☺️

Egentlig samme som de andre dagene. Ligger på sofaen med et pledd. Har litt feber, 38.0 i øret. Den har vært lav hver morgen og har steget ila dagen. 

Den dårlige magefølelsen er nok at jeg lenge har sett at hun er bleik og mørk under øynene. Men kan skylde det på at hun er meget aktiv og hun blir sliten uten at hun klarer å slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har du ringt? Jeg forstår spørsmålet ditt i HI, men synes denne «diskusjonen» blir litt banal, sitte en masse lekfolk og fatte og vedta hvor terskelen for å ringe legekontoret bør ligge. 

Er du bekymret så ringer du, eventuelt send en e-konsultasjon? La det være opp til dem om det er bekymringsverdig nok til en time eller ei, den «børen» skal ikke du sitte med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Egentlig samme som de andre dagene. Ligger på sofaen med et pledd. Har litt feber, 38.0 i øret. Den har vært lav hver morgen og har steget ila dagen. 

Den dårlige magefølelsen er nok at jeg lenge har sett at hun er bleik og mørk under øynene. Men kan skylde det på at hun er meget aktiv og hun blir sliten uten at hun klarer å slappe av. 

38.0 i øret = 38.5 (rektalt).

hvis det har vært uforandret med temperatur nå på 6 dag, så ville jeg ha ringt lege. Om så får hun tatt blodprøver og tatt en legesjekk.

Mørke ringer kan komme av lite væske etter langvarig feber, altså dehydrering. Det bør sjekkes opp 😊

God bedring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ei frøken som har hatt feber i 5 dager, 6 i morgen, målte henne nettopp til 38.4. Hun er forkjølet som oss andre men vi har ikke feber. Er jeg hysterisk om jeg ringer i morgen? 

Vi har aldri ringt lege ved feber hos barna, hvis barna ellers er OK. Men dere kjenner deres egne barn best, og hvis dere ser at barnet endrer seg og får dårlig almenntilstand slik at dere blir bekymret, er det bedre å kontakte legen en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: e2f09...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ringt? Jeg forstår spørsmålet ditt i HI, men synes denne «diskusjonen» blir litt banal, sitte en masse lekfolk og fatte og vedta hvor terskelen for å ringe legekontoret bør ligge. 

Er du bekymret så ringer du, eventuelt send en e-konsultasjon? La det være opp til dem om det er bekymringsverdig nok til en time eller ei, den «børen» skal ikke du sitte med. 

De åpner ikke telefontiden før kl 13 og legen hadde stengt e-konsultasjonen til i februar. 

Det ble mye diskusjon, men jeg synes det er interessant å høre og diskutere hva andre mener 😅 Jeg skal ringe når de åpner for å høre hva de mener. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...