AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Har fått en muskelstrekk. Jeg mener jeg trenger mer enn to uker sykmelding (er sykepleier). Skal til legen denne uka. Skal jeg bare forklare symptomene og la legen avgjøre? Eller kan man be om lengre sykmelding hvis han f.eks. bare foreslår én uke? Jeg er redd jeg ikke får noe i det hele tatt. Anonymkode: 6e038...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Legen kan jo ikke vite hvilken jobb du har om du ikke forteller dette? Sitter man på kontor så kan mye gjøres om man har vondt i beinet, løper man i jobb blir det verre. Strekk så er det jo viktig å bevege seg, det går ganske fort over. Det er legen som til sist bestemmer, men du må forklare situasjonen til han. Jeg har derimot aldri sagt noe på lengden. Det må legen avgjøre, er situasjonen uendret ved endt perioder drar jeg til legen på ny. God bedring Anonymkode: 36521...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legen kan jo ikke vite hvilken jobb du har om du ikke forteller dette? Sitter man på kontor så kan mye gjøres om man har vondt i beinet, løper man i jobb blir det verre. Strekk så er det jo viktig å bevege seg, det går ganske fort over. Det er legen som til sist bestemmer, men du må forklare situasjonen til han. Jeg har derimot aldri sagt noe på lengden. Det må legen avgjøre, er situasjonen uendret ved endt perioder drar jeg til legen på ny. God bedring Anonymkode: 36521...ab5 Jeg forklarer såklart arbeidets art og smertetilstand, osv. Men jeg har vondt selv ved små bevegelser (eks kjøre bil, gre håret). Jeg er redd for tilbakefall om jeg ikke får en god pause fra jobben min, som er ganske tung fysisk. Anonymkode: 6e038...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden Be om og forklare hvorfor, si at du tror du trenger - ja. Kreve eller tro at du bestemmer - nei. Jeg er en sånn «flink pike» som aldri har spurt, og hadde jobba meg i hel om ikke legen tok initiativ. Det…er ikke bra.. Har jobba en del med psykologen min om akkurat det i det siste, og fastlegen har jeg også hatt en lang samtale med om akkurat dette. Når går man egentlig til legen? Hva er «farlig nok» eller «alvorlig nok»? Hvordan ville han som lege reagert om jeg faktisk sa rett ut at nå trenger jeg en pause fra jobb fordi xxxx? Han vil jeg skal gjøre det. Kommer helt an på hvordan du ordlegger deg tenker jeg? Legen er jo ingen tankeleser..og trenger å høre din mening for å ta en god avgjørelse. Anonymkode: 9d666...911 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Du forklarer symptomene, og lar legen vurdere. Og hvis du ikke blir arbeidsfør innen den tiden, så ber du om forlengelse. Anonymkode: d16af...f5c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden Helt innafor å spørre om sykmelding når man selv mener at man trenger det, så er det jo selvsagt opp til legen å bestemme. Anonymkode: 5542e...be9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden Retningslinjene sier 2 ukers sykemelding hvis ikke det er noe konkret som tilsier noe annet. Så tviler på du får mer enn to uker og så må du tilbake om det ikke er nok. Anonymkode: 36a70...9fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har fått en muskelstrekk. Jeg mener jeg trenger mer enn to uker sykmelding (er sykepleier). Skal til legen denne uka. Skal jeg bare forklare symptomene og la legen avgjøre? Eller kan man be om lengre sykmelding hvis han f.eks. bare foreslår én uke? Jeg er redd jeg ikke får noe i det hele tatt. Anonymkode: 6e038...499 Mener du virkelig at du trenger mer enn 2 uker sykmelding for en muskelstrekk? Men helt ærlig, det er selvfølgelig legen som vurderer. I mitt hode er dette et klassisk tilfelle av at du får en uke, ser om det har gått over og så forlenger du sykmeldingen hvis du ikke er bra igjen innen den tid. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Mener du virkelig at du trenger mer enn 2 uker sykmelding for en muskelstrekk? Men helt ærlig, det er selvfølgelig legen som vurderer. I mitt hode er dette et klassisk tilfelle av at du får en uke, ser om det har gått over og så forlenger du sykmeldingen hvis du ikke er bra igjen innen den tid. Den har vart i tre uker allerede. Mener du virkelkg at jeg skal risikere mer skade ved å gå for tidlig tilbalke til en tung jobb? En strekk kan ta flere uker. Anonymkode: 6e038...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonk Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Nå må du slutte å tulle, som sykepleier er det mange oppgaver kan kan gjøre om man har en muskelstrekk. Du vil jo bare ha fri! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den har vart i tre uker allerede. Mener du virkelkg at jeg skal risikere mer skade ved å gå for tidlig tilbalke til en tung jobb? En strekk kan ta flere uker. Anonymkode: 6e038...499 Du trenger ikke å være frekk mot de som svarer deg. Det er først i det innlegget jeg siterer at du nevner at du har hatt strekk i 3 uker allerede. Som sykepleier så burde du vite at du skulle oppsøkt lege for lenge siden. Anonymkode: 194f9...779 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den har vart i tre uker allerede. Mener du virkelkg at jeg skal risikere mer skade ved å gå for tidlig tilbalke til en tung jobb? En strekk kan ta flere uker. Anonymkode: 6e038...499 Ååååh, her kommer det altså vesentlige detaljer etter at man har svar på det opprinnelige innlegget! For som du sier, en strekk kan ta flere uker, men veldig ofte går den også over i løpet av noen dager... Hva i all verden har du gjort i disse TRE UKENE som strekken har vart allerede da? Men nei, med det forrige svaret mitt mente jeg heller ikke at du skulle risikere mer skade ved å gå for tidlig tilbake til jobb - det var jo nettopp derfor jeg skrev at du da skulle forlenge sykmeldingen hvis du ikke var bra igjen! Endret 14 timer siden av Mezzosoprena 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden Filifjonk skrev (31 minutter siden): Nå må du slutte å tulle, som sykepleier er det mange oppgaver kan kan gjøre om man har en muskelstrekk. Du vil jo bare ha fri! Med vonde smerter er det ikke alltid så lurt å gå på jobb. Anonymkode: 6e038...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du trenger ikke å være frekk mot de som svarer deg. Det er først i det innlegget jeg siterer at du nevner at du har hatt strekk i 3 uker allerede. Som sykepleier så burde du vite at du skulle oppsøkt lege for lenge siden. Anonymkode: 194f9...779 Når folk svarer "menrr du virkelig"... som om jeg er dum, så er det lov å svare med samme tone. Anonymkode: 6e038...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Retningslinjene sier 2 ukers sykemelding hvis ikke det er noe konkret som tilsier noe annet. Så tviler på du får mer enn to uker og så må du tilbake om det ikke er nok. Anonymkode: 36a70...9fa Jepp. To ukers sykmelding i slengen er standard selv når man har invalidiserende bekkenløsning uten utsikt for forbedring, før barnet er ute. Ser ikke problemet når det gjelder din sak ts, du kontakter jo bare legen etter sykmeldingen dersom det er behov for det. Du kan sende melding på Helsenorge om legen har åpent for det. Anonymkode: 5542e...be9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden Filifjonk skrev (35 minutter siden): Nå må du slutte å tulle, som sykepleier er det mange oppgaver kan kan gjøre om man har en muskelstrekk. Du vil jo bare ha fri! Nei, jeg vil ikke bare ha fri, jeg bare passer på helsa mi. Men takk 👍 Anonymkode: 6e038...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Be om og forklare hvorfor, si at du tror du trenger - ja. Kreve eller tro at du bestemmer - nei. Jeg er en sånn «flink pike» som aldri har spurt, og hadde jobba meg i hel om ikke legen tok initiativ. Det…er ikke bra.. Har jobba en del med psykologen min om akkurat det i det siste, og fastlegen har jeg også hatt en lang samtale med om akkurat dette. Når går man egentlig til legen? Hva er «farlig nok» eller «alvorlig nok»? Hvordan ville han som lege reagert om jeg faktisk sa rett ut at nå trenger jeg en pause fra jobb fordi xxxx? Han vil jeg skal gjøre det. Kommer helt an på hvordan du ordlegger deg tenker jeg? Legen er jo ingen tankeleser..og trenger å høre din mening for å ta en god avgjørelse. Anonymkode: 9d666...911 Sånn er jeg også.... Det nærmeste jeg har kommet er å spørre fastlegen "kan det bli verre om jeg ikke tar hensyn til det og fortsetter i samme tempo?" Hun mener også at jeg skal si det som det er, og faktisk be om det. Vet ikke om hun mener det "alltid" eller om det er fordi hun vet at jeg kvier meg enormt for å bli sykemeldt. Men da jeg var hos henne nå sist (for vurdering av forlenging av sykemelding), så sa hun jo at det er jeg som må vurdere og fortelle, for hun er ikke meg. Man kan ikke kreve, det er legen som sykemelder. Høres rart ut å komme dit og bestemme hva legen skal ta avgjørelser på, hadde jeg møtt fastlegen min med en sånn holdning er det ikke sikkert hun hadde møtt meg på den måten hun gjør nå. Tviler sterkt, for hun kan være ganske bestemt! Men du kan selvfølgelig si at du tror du trenger en pause fra jobb fordi du merker sånn og sånn, og jobben er sånn og sånn. Også spør man/avtaler man selvfølgelig før man går hva man skal gjøre hvis det ikke føles som lenge nok osv når sykemeldingen er slutt. Anonymkode: d4e83...633 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Knis…sykemelding for en muskelstrekk….velkommen til Norge! Anonymkode: 8972b...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Knis…sykemelding for en muskelstrekk….velkommen til Norge! Anonymkode: 8972b...4fe Hvis du har en skikkelig vond strekk som belastes direkte av jobben du gjør, så kan sykmelding være aktuelt ja. Skjerp deg og kutt ut mistenkeliggjøringen. Anonymkode: 6e038...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå