Gå til innhold

Kan betattheten komme på et senere tidspunkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For 3 måneder siden gikk jeg gjennom et vondt brudd, og jeg sliter med å komme over han selv om han ikke behandlet meg særlig bra mot slutten. Jeg sitter rett og slett litt fast i følelsene mine for han. Han gikk fort videre, og det vil aldri mer bli oss. Vi var sammen i 4 år. 

I håp om å komme meg videre litt raskt har jeg kastet meg ut i Tinder-verdenen, og har truffet en veldig kjekk og snill mann to ganger. Kjemien er der, vi matcher på verdier og samtalene flyter lett. Vi ønsker de samme tingene for fremtiden, og fornuften i meg forteller meg at dette er en potensiell partner for meg. Men jeg kjenner at følelsene mine for eksen henger igjen, og tror at det begrenser hvilke følelser jeg kan få for han nye på nåværende tidspunkt. 

Erfaringsmessig så får jeg raskt følelser etter jeg har vært intime med noen, og lurer litt på om jeg skal bare kaste meg ut i dette med han nye. Jeg har jo ingenting å tape. Er litt redd for at det vil slå motsatt vei, at jeg vil savne eksen enda mer - men føler det er verdt å ta den sjansen. 

Spørsmålet mitt er derfor om noen av dere har noen gode erfaringer med å gjøre det samme? At det var effektivt for å komme over eksen, og at betattheten for den nye kom snikende? 

Anonymkode: 82793...82f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg ble skilt valgte jeg å fokusere på kun meg selv, mine barn, familie og venner. Ingen kjæreste.

Jeg ville bli helt ferdig med det som var, og det var helt uaktuelt for meg med noe nytt forhold før jeg var klar for det.

Du er ikke klar når du fortsatt tenker på eksen din. Det er dårlig gjort overfor en potensiell ny partner å ikke være helt fokusert på ham, men gå og tenke på eksen din.

Hvis du ikke ønsker å gi slipp på han nye, så bør du ta det mer rolig fremover. Det er et annet menneskes følelser du leker med, så det er ikke bare å kjøre på fordi du selv føler du ikke har noe å tape.

Anonymkode: 2931d...9ac

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsomt at du antar at jeg ikke er åpen med han nye om hvor jeg er og hva jeg føler. Setter stor pris på at du tok deg tid til å svare meg, uten å svare på spørsmålet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal forsøke med han nye. At dere er intime, vil forhåpentligvis få fortgang i følelsene dine for han og lettere få deg til å glemme eksen. 

Anonymkode: 128f4...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For 3 måneder siden gikk jeg gjennom et vondt brudd, og jeg sliter med å komme over han selv om han ikke behandlet meg særlig bra mot slutten. Jeg sitter rett og slett litt fast i følelsene mine for han. Han gikk fort videre, og det vil aldri mer bli oss. Vi var sammen i 4 år. 

I håp om å komme meg videre litt raskt har jeg kastet meg ut i Tinder-verdenen, og har truffet en veldig kjekk og snill mann to ganger. Kjemien er der, vi matcher på verdier og samtalene flyter lett. Vi ønsker de samme tingene for fremtiden, og fornuften i meg forteller meg at dette er en potensiell partner for meg. Men jeg kjenner at følelsene mine for eksen henger igjen, og tror at det begrenser hvilke følelser jeg kan få for han nye på nåværende tidspunkt. 

Erfaringsmessig så får jeg raskt følelser etter jeg har vært intime med noen, og lurer litt på om jeg skal bare kaste meg ut i dette med han nye. Jeg har jo ingenting å tape. Er litt redd for at det vil slå motsatt vei, at jeg vil savne eksen enda mer - men føler det er verdt å ta den sjansen. 

Spørsmålet mitt er derfor om noen av dere har noen gode erfaringer med å gjøre det samme? At det var effektivt for å komme over eksen, og at betattheten for den nye kom snikende? 

Jeg er i en litt lignende situasjon som deg.  Det ble nylig slutt med han jeg var med i fire år. Jeg savner han fortsatt samtidig som jeg kjenner veldig godt at jeg vil ikke være alene, men jeg kjenner at jeg trenger tid. Vi er jo alle forskjellige og hadde dette skjedd for noen år siden så hadde jeg kasta meg ut i det med en gang. 

Det var kanskje ikke et svar , men hvis han matcher på de viktige tingene så ville jeg har prøvd. 

Anonymkode: 455b1...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tok en stund før jeg falt for han jeg bor med og elsket nå. Jeg var egentlig ganske sikker på at jeg aldri kunne bli forelsket i ham. Men der tok jeg feil gitt! Jeg ble - egentlig litt plutselig - helt skikkelig gal etter han, etter et par - tre måneder med dating. Og er det fortsatt fem år senere.

Anonymkode: baaf4...8f1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde prøvd

Anonymkode: 29b8d...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jeg helt merkelig, eller er jeg moden? Skjønner ikke dette maset om følelser, forelskelse og andre primitive greier. Du skal jo finne noen som er bra, ikke bare noen som trigger instinkter vi hadde før vi ble logiske vesener. 

Blir jo glad i gode personer uansett

Anonymkode: 385f0...60b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er jeg helt merkelig, eller er jeg moden? Skjønner ikke dette maset om følelser, forelskelse og andre primitive greier. Du skal jo finne noen som er bra, ikke bare noen som trigger instinkter vi hadde før vi ble logiske vesener. 

Det er mange primitive handlinger som krever trigging av primitive instinkter. Det primitive betyr ikke utdatert, men at det er noe elementært som har vært en del av det å være et menneske i lang lang tid. 

Anonymkode: 48a08...5b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Betattheten"/forelskelsen kommer først og ekte kjærlighet utvikles underveis. 

Anonymkode: 455b1...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det alltid snikende. Kan aldri huske å ha blitt betatt av noen ved første møte. Fysisk tiltrekning, klart, god samtale, felles interesser og alt det der, ja, men jeg trenger en del tid sammen før jeg begynner å føle noe særlig. Veldig enig med de som sier intimitet får litt fart på ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å kaste meg i noe nytt. Men da er det lurt å ha gjort en del selvrefleksjon, kanskje under forrige forhold, hva man selv bidrar med på godt og vondt slik at ikke bare alt gjentar seg. 

Anonymkode: dc3f5...9c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 22.26):

Ja. 

Da jeg møtte kjæresten min, kasta jeg meg inn i det selv om jeg hadde følelser for eksen. Jeg følte det var ærlig fordi jeg ville komme over eksen. På et tidspunkt var det en del numne følelser, og jeg måtte jobbe for å bli mer sårbar og åpen. Plutselig kom alt. 

Anonymkode: 500d8...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg kan det ikke det. Et det ikke umiddelbart kjemi kommer den aldri for min del.

Anonymkode: 221e6...6d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 22.26):

Rebound, kommer aldri til å gå bra.

Anonymkode: 1096f...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Rebound, kommer aldri til å gå bra.

Anonymkode: 1096f...70c

Rebound er Rebound

Anonymkode: 3e34d...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.24):

Glad i betyr ikke tent på. Jeg er noen som ikke klarer å kysse med folk jeg ikke har de rette føelslene for, og begynner å misslike dem om de tar på meg for vil skubbe dem vekk. 

Men er fortsatt kjempe glad i dem som person. 

Føelsler er ikke tull, det er en del av oss. Ingen er kun logikk, det er ikke logisk. 

Anonymkode: dba3f...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...