Gå til innhold

Ungdom som ikke blir invitert i bursdager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi slutta å feire bursdager rundt 12-13års alderen. 

Anonymkode: 95864...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å legge denne byrden på skolen. Greit nok at lærere kan snakke om viktigheten ved å invitere alle, men til syvende og sist er dette noe som hører til utenfor skolen. Hvis man ikke blir invitert er det vel mer riktig å ta kontakt med andre foreldre, eller spørre andre elever om at man ikke blir invitert. 

Min erfaring er det ganske uvanlig å invitere i bursdag etter barneskolen. Da inviterer man kun familie eller nære venner.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har få venner, og gjerne en her og der. Blir ikke invitert av noen, og vil ikke invitere til noe selv. 

Anonymkode: c733c...86a

Men da kan han vel takke seg selv? Man kan ikke forvente å bli invitert uten å invitere andre. Det er sånn det fungerer.

Anonymkode: c1dee...1bf

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet skole og problemet var fikset. 

Anonymkode: cca53...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har få venner, og gjerne en her og der. Blir ikke invitert av noen, og vil ikke invitere til noe selv. 

Anonymkode: c733c...86a

Men da kan du ikke skylde på andre eller skolen..om han ok vil invitere andre.

Har han tatt med venner hjem etter skoletid? Hvem er han med i sommerferien? 

Det høres jo ut som han kanskje ikke vil i bursdag..mrm at dere vil ..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at det ikke er så mange invitasjoner til bursdag på ungdomsskolen. Mange har sluttet å feire og de som feirer, gjør det gjerne med noen få. Kjedelig, men sånn er det. Det er jo egentlig ikke noe å lage oppstuss av, så lenge barnet har det bra på skolen. En har selv et ansvar for å skaffe seg en omgangskrets også. Det kan ikke nødvendigvis ligge på "alle andre" 

Anonymkode: 4535a...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si det var noen invitasjoner til bursdager på ungdomsskolen. De pleide noen ganger, 3-4 gutter, gå ut for å bowle og spise pizza eller noe sånn.

Anonymkode: c281b...6db

AnonymBruker
Skrevet

Her har det vært 1 invitasjon på 3 år ungdomsskole utenom til bestekompisen. Har invitert hvert år selv, liten gruppe 3-4 stykk. De finner på noe sammen uten foreldre.

Anonymkode: 2dea8...073

AnonymBruker
Skrevet

Feirer man dagen når man går på ungdomsskolen? Her møtes kun de 2-3 beste vennene på pizza.

Anonymkode: e407b...d5e

AnonymBruker
Skrevet

Apropos inkludering.. all ære til det foreldreparet som «tar en for laget» og orker å invitere hele klassen (kanskje 30 stk) og orker å stå for servering, opplegg og underholdning. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg hatt lyst til å arrangert noe slikt alene med mannen. Og jeg jobber som lærer på ungdomsskolen.
Mye bedre om foreldrene på ungdomsskolen går sammen om å arrangere diskotek eller noe. Låner lokale på skolen og er mange til å fordele oppgaver. Uten at det er bursdager involvert. 

Anonymkode: 533fd...95d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanlig å slå sammen barnebursdager. Gjerne med lazertag/bowling etc.

På ungdomsskolen er det vanligere å invitere de en faktisk er venner med og henger med. 

Jeg er med på inkludering, men samtidig så kan ikke foreldrene heller si at en tenåring må invitere noen de ikke vil på bursdagen sin.

Nå har jeg 3 gutter. Blir spennende å se hvordan det der blir når de starter på ungdomsskolen.

Anonymkode: e46ba...5e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 0.39):

Gjør bsrnet ditt noe for å bli inkludert/få nye venner da, ts? Tenker barnet kanskje må være litt mer frampå og ta initiativ selv i den alderen

Anonymkode: 60a39...2bb

Du mener det sikkert godt, men barn/ungdom som blir avvist og ikke inkludert mister selvtilliten. De begynner å tvile på seg selv, og ikke vil de oppleve nye avvisninger. Det er en vond spiral. 

Anonymkode: 0d721...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 11.04):

Men da kan han vel takke seg selv? Man kan ikke forvente å bli invitert uten å invitere andre. Det er sånn det fungerer.

Du mener det sikkert godt, men barn/ungdom som blir avvist og ikke inkludert mister selvtilliten. De begynner å tvile på seg selv, og ikke vil de oppleve nye avvisninger. Det er en vond spiral. 

Anonymkode: 0d721...69d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så irritert av at man skal la barna bestemme hvem som skal inviteres eller ikke på bursdager. Allerede i 5 klasse er det mange som starter med det. Jeg tenker mine barn skal aldri ha no valg, enten alle gutten/jentene eller ingen. Jeg støtter ikke utestenging.

og til de som mener alle ikke passer sammen, ikke har plass til alle eller økonomi. En bursdag kan fint være fotballkamp på banen eller ake bursdag selv om du er 6 eller 15 år, så lenge foreldrene motiverer og snakker om inkludering.

Anonymkode: 0435e...b86

Skrevet

Her var det nå ingen bursdag feiring med venner på ungdomskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er litt dødt løp å prøve å komme seg inn blant disse. Jeg tror jeg ville fokusert hjemme på samtaler om at ungdommen har hele livet foran seg.. masse mulige fremtidige arenaer og miljøer som blir mer riktig og inkluderende fremover. Drømme litt..:) 

og så ville jeg prøvd å oppmuntre til fritidsaktiviteter utenom der klassen ferdes. Få sitt egen greie,  møte litt nye folk. Da kan det bli lettere å «holde ut». 

Videre fokus på at når man er på skole så

er fokus på det. Bra at de andre ikke er direkte stygge.. de kan man ha en litt overfladisk høflig tone på skolen og omgås , samtidig som man legger energien i skolearbeid (når på skole) og de andre fritidsaktivitetene. 

Er nok ikke så uvanlig å ikke finne sine. Vondt å bli holdt utenfor , men man får aldri kontrollert andre så kanskje best å jobbe med seg selv. Ikke uvanlig at ungdommer ikke har så mange men viktig å fokusere på styrker og sine greier i stedet for å bli desperat etter innpass i et miljø som kanskje ikke er noe særlig for din ungdom uansett .

jeg kjenner igjen mekanismene da jeg begynte på mitt drømmestudie i slutten av 20 årene. Der var folk stort sett rett fra vgs, og fant hverandre med interesser og greier som ikke jeg hadde så interesse i. Studiet var på 6 år og det var mye oppfølging og vi måtte være daglig sammen. Sett ute ifra så var jeg nok utenfor. Det var en til i min situasjon og vi fant hverandre. Men den egentlige løsningen som hjalp meg var å fokusere på

det jeg syns var interessant, jeg brukte all min tid på skole og forelesninger og ble god i mitt fag.. jeg var helt sikkert utenfor, husker f eks at de andre hadde klassefester uten oss, men så lenge man har en indre trygghet prellet dette av

Anonymkode: 0ebe4...1fc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 27.1.2025 den 12.18):

Men da kan du ikke skylde på andre eller skolen..om han ok vil invitere andre.

Har han tatt med venner hjem etter skoletid? Hvem er han med i sommerferien? 

Det høres jo ut som han kanskje ikke vil i bursdag..mrm at dere vil ..

Når man ikke inviteres av noen så tør man etterhvert heller ikke invitere selv, det bør e fleste forstå 

Anonymkode: ed1c2...82e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 11.04):

Jeg synes det blir litt feil å legge denne byrden på skolen. Greit nok at lærere kan snakke om viktigheten ved å invitere alle, men til syvende og sist er dette noe som hører til utenfor skolen. Hvis man ikke blir invitert er det vel mer riktig å ta kontakt med andre foreldre, eller spørre andre elever om at man ikke blir invitert. 

Min erfaring er det ganske uvanlig å invitere i bursdag etter barneskolen. Da inviterer man kun familie eller nære venner.

Anonymkode: c1dee...1bf

For en håpløs tankegang 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når man ikke inviteres av noen så tør man etterhvert heller ikke invitere selv, det bør e fleste forstå 

Men man må begynne et sted. Hvor mange har hat dette barnet gått på skolen uten p be noen? Om den har gått 6 år på skolen og ikkje bedt noen i bursdag el...kan man ikke forvente at andre skal be han i sin bursdag.

Uansett om man ikke tør

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.50):

Jeg har et barn i 8.klasse. Hen har ikke mange venner, og prøver fortsatt å finne sine folk å henge med. Noen av disse «vennskapene» er ustabile, og det varierer fra uke til uke om hen får være med. I en annen vennegruppe er de ikke slemme, de bare inkluderer hen ikke. Barnet mitt har til nå ikke vært invitert i en eneste bursdag dette skoleåret, selv om jeg vet at flere har feiret. Er dette vanlig? Og hva gjør dere andre med ungdommer som ikke blir inkludert, verken i vennegjenger eller bursdager?

Anonymkode: 9e378...47e

Det er ikke noe bedre å bli tvangsinvitert til en bursdag der ingen vil ha deg. Jeg har ungdommer som blir inkludert, men jeg har vært ei slik som aldri var invitert. Lærerne prøvde å tvinge andre til å invitere meg, men det ble bare verre. Jeg satt der alene og ingen gadd å snakke til meg hele selskapet. 

Anonymkode: 7da7a...381

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at gutter feirer bursdager i særlig grad etter de er ferdig med "barnebursdagene" arrangert av foreldre. Enten ingen feiring i det hele tatt, eller de går på kino/pizza med de 2-3 beste vennene. Og hvis din ikke er på "bestevenn-listen" til noen kan det kanskje bli slik du beskriver uten at det er direkte utestenging. 

Han må bare finne "sin" gjeng, enten på skolen eller fritiden, så kommer resten etterhvert. (fortsatt ikke sikkert han blir invitert i bursdager da, i vennegjengen  til min sønn er det bare han og en til som feirer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...