AnonymBruker Skrevet 26. januar #21 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.27): Du er jo ikke syk… ferie eller avspasering Anonymkode: 3473f...929 Ekspander Spiller det noen rolle? En er jo borte fra jobb uansett Anonymkode: 3e075...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #22 Del Skrevet 26. januar gjest:) skrev (På 26.1.2025 den 21.50): På hvilken måte er inseminasjon ikke behandling for barnløshet? Men selvsagt, så har man kanskje behov for mer fri fra jobb ved ivf enn ved inseminasjon. Ved inseminasjon så trenger man kun fri for reisetid og selve timen, mens ved ivf så trenger man kanskje fri noen flere dager. Ekspander Fordi man ikke egentlig har problemer med å bli gravid, man mangler bare en partner å bli det med, var det jeg tenkte i hvert fall. Som sagt helt supert om det også kvalifiserer til fri med egenmelding, jeg syntes bare det hørtes litt rart ut. Anonymkode: cf7cc...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #23 Del Skrevet 26. januar Sykemelding er vel en helt grei løsning. Du er til fertilitetsbehandling og går igjennom en medisinsk prosess. Jeg går igjennom IVF selv og må reise langt og leie hotell ved hver minste lille ultralydkontroll. Jeg er ikke syk, ikke har jeg problemer med å bli gravid heller. Men jeg må gjøre ivf pga fertilitetsbevaring. Aldri hatt noe problem med å få sykemelding fra lege og jeg ser ingen grunn til at du ikke skal få det heller? Du må jo faktisk være borte fra jobb, for å utføre en nødvendig medisinsk behandling. Anonymkode: 5e902...593 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 27. januar #24 Del Skrevet 27. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 23.28): Fordi man ikke egentlig har problemer med å bli gravid, man mangler bare en partner å bli det med, var det jeg tenkte i hvert fall. Som sagt helt supert om det også kvalifiserer til fri med egenmelding, jeg syntes bare det hørtes litt rart ut. Anonymkode: cf7cc...06a Ekspander Det står heldigvis ingen steder i lovverket at det kun er kvinner med mannlig partner med dårlig sædkvalitet som har rett på sykepenger ved inseminasjon med donorsæd. Kvinner uten partner eller med kvinnelig partner har heldigvis de også rett til å motta behandling mot barnløshet og motta sykepenger når de har fravær pga denne behandlingen. Endret 27. januar av gjest:) 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 27. januar #25 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.51): Og hvis de bruker en feriedag på det får de ikke sjangsen? Da er det vel også greit at folk tar egenmelding for å skulke jobb og bli hjemme for å ha sex, om de prøver å bli gravide…? Anonymkode: 8943f...adf Ekspander Forskjellen er at TS trenger fri for å komme til timen sin. Sex kan man ha utenom arbeidstid. Fertilitetsbehandling er gyldig årsak til sykepenger. Det er bare å slå opp i folketrygdloven. Jeg liker ikke uttrykket ferdig snakka men altså: FERDIG SNAKKA! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #26 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.40): Regnes inseminasjon som behandling for barnløshet? Det er jo noe annet enn f. eks. IVF, skulle man tro? Fint om det også gjelder for ts selvsagt Anonymkode: cf7cc...06a Ekspander AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 23.28): Fordi man ikke egentlig har problemer med å bli gravid, man mangler bare en partner å bli det med, var det jeg tenkte i hvert fall. Som sagt helt supert om det også kvalifiserer til fri med egenmelding, jeg syntes bare det hørtes litt rart ut. Anonymkode: cf7cc...06a Ekspander Man mangler bare en partner? Det er mange som har en mann som er steril. Anonymkode: e90bc...9e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #27 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.51): Og hvis de bruker en feriedag på det får de ikke sjangsen? Da er det vel også greit at folk tar egenmelding for å skulke jobb og bli hjemme for å ha sex, om de prøver å bli gravide…? Anonymkode: 8943f...adf Ekspander Å ha sex er ikke en behandling. Ivf/inseminasjon og undersøkelser som et ledd av dette er. Anonymkode: afa76...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 27. januar #28 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 20.46): Hvordan gjør man det dersom man skal gjennomføre assistert befruktning ved inseminasjon med donorsæd? Må reise med fly til klinikken, så ikke bare å "stikke innom i lunsjen". Er vel kanskje vel pliktoppfyllende da dette med jobb og assistert befruktning er noe som bekymrer meg. Vet heller ikke om jeg ønsker å fortelle det til sjefen.. Tar imot alle råd på veien mot ønskebarnet PS: Ønsker ingen meninger om valget om å få barn med donor i denne tråden. Anonymkode: adb2a...a67 Ekspander Egenmelding, 3 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #29 Del Skrevet 27. januar Jeg bruker velferdspermisjon ved hver time iforbindelse med ivf, har lang reisevei. Anonymkode: f11a2...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #30 Del Skrevet 27. januar Da min mann skulle møte for å avlevere sædprøve, fikk han fortalt at han hadde rett til sykepenger denne dagen. Er han syk? Nei. Det er jeg som er den med føkka eggstokker. Det er ikke noenting galt med han. Så det er faktisk ikke sånn at man må være dødsjuk for å få sykepenger. Har man behov for medisinsk hjelp for å oppnå graviditet, så har man rett til sykepenger. Er ikke sånn at man bare kan be klinikken holde åpent på kveldstid eller i ferien når det passer en selv. Inseminering er også en nøysommelig medisinsk prosess som må skje på en spesifikk dag i syklusen og kan ikke forskyves. Anonymkode: 5e902...593 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 29. januar #31 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 23.28): Fordi man ikke egentlig har problemer med å bli gravid, man mangler bare en partner å bli det med, var det jeg tenkte i hvert fall. Som sagt helt supert om det også kvalifiserer til fri med egenmelding, jeg syntes bare det hørtes litt rart ut. Anonymkode: cf7cc...06a Ekspander Også heterofile par og får hjelp til å få barn ved inseminasjon, ikke alltid problemet ligger hos kvinnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #32 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 21.57): Hadde en diskusjon om dette på jobb hos oss for to år siden. Hun fikk ulønnet permisjon pluss avspasering fordi hun hadde noen timer til gode. Egenmelding er når man er syk. Man er iiie syk i denne sammenheng og da blir det feil å bruke. Og man er fortsatt ikke gravid selv om man forhåpentligvis blir det. Så hun fikk beskjed om at lønn for å få fri til å bli gravid ikke var aktuelt (man får jo det ikke fri for å dra hjem og ligge heller tullet hun med selv) men alt annet fravær etter hun hadde blitt gravid fikk hun fri med lønn til. Anonymkode: c9565...4a6 Ekspander Syns dette blir for dumt. Du er ikke "syk" heller når du går igjennom en kneoperasjon fordi du har litt løs brusk, men du blir sykemeldt fordi det er et medisinsk inngrep du må igjennom. Innsett er et medisinsk inngrep som tar tid, og krever at du holder deg i ro. Så klart skal man kunne få sykemelding her som for alle andre inngrep og hvor hvile også er viktig. Som vist til tidligere i tråden står det i folketrygdloven (§8-4) at behandling for barnløshet gir rett til sykepenger. Jeg har alltid fått sykemelding for både uttak og innsett, og kneoperasjon. Anonymkode: 88740...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå