Gå til innhold

Spørsmål om pappapermisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Har to spørsmål jeg ikke finner helt svar på. 

-a) pappan har rett på 14 dagers betalt permisjon ved fødsel fra arbeidsgiver. Har skjønt at man også nå kan få 14 dager betalt av NAV? Kan han ta begge deler og dermed få 4 uker hjemme ifbm fødsel? 

b) det står på NAV sine sider at man kan ta 150% foreldrepenger samtidig. Betyr det at han kan ta permisjon én dag i uka i fra start? At vi da tar ut 120% samtidig over tid? Det er snakk om fedrekvoten han skal ta. Jeg skal ta hele felleskvoten. 

Hilsen 2. gangs fødende som gruer seg helt aldeles forferdelig til barseltiden og snur alle steiner for å få mest mulig tid sammen med far 😅

Anonymkode: 93b4f...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spør Nav på chat.

Her tok far ferie i tillegg til de to ukene han fikk betalt av arbeidsgiver. Kan det være en mulighet for dere? 

Anonymkode: 5e0d4...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår desperasjonen godt. Holder på med det samme selv. Far skal ta ut ferie og makse den, så blir 4 uker i tillegg til de 2. da har vi kommet et stykke. Her skal far i tillegg ta alle fellesukene da han har en krevende turnusjobb mens jeg jobber fleksibelt på hjemmekontor. På den måten er vi mest mulig til stede i familien begge to.

Runde 1 var tøff, da hadde jeg 10 mnd perm mer eller mindre alene. Blir ingen reprise på det denne gangen!

Anonymkode: e9dd1...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde de 14 dagene betalt fra NAV var noe man kunne ta ut i tilfeller der arbeidsgiver ikke betaler for disse 14 dagene? For man har lovfestet rett på 14 dager fri fra jobb men ikke lovfestet rett på lønn de dagene... Jeg ville spurt NAV om jeg var deg :) Og så ville jeg først og fremst sett på mulighet for å at far tar ut noe av ferien sin da istedet.

Anonymkode: 16c01...4e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette står på nav.no. Min tolkning av dette er at det går an å ta både permisjonen fra jobb OG 2 uker av pappapermen. De 2 ukene fra jobb tror jeg er kun fra dagen man føder og så 14 dager men står jo at man kan ta de 2 fra NAV innenfor seks uker etter fødsel så da rekker man jo å bruke begge. Ville som sagt spurt NAV for å være sikker da.

Finner heller ikke noe om at far ikke kan ta gradert fedrekvote samtidig som mors kvote utenom at mor må ha 100% perm de første 6 ukene. Står at det ikke er noe krav til hva far gjør i den perioden og likt ingen krav til mors aktivitet i hans uker.

Hvis dere har fått barn 2. august 2022 eller senere, kan du velge å ta ut to uker av kvoten din samtidig med mor, i perioden rundt barnets fødsel. Ukene må tas ut innenfor to uker før termin til seks uker etter fødsel. 

Mange har rett til to uker lønnet permisjon ved fødselen fra arbeidsgiveren sin. Hvis du har rett til lønnet velferdspermisjon fra arbeidsgiver, kan det lønne seg å bruke disse ukene. Da kan du spare kvoten din til senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nok kontakte NAV og arbeidsgiver.

Jeg ville tenkt at når han får betalt av arbeidsgiver, så søker arbeidsgiver refusjon fra NAV i etterkant.  En ekstra snill arbeidsgiver vil kanskje la dere få direkte fra NAV de to første ukene, og betale samboeren din selv om han ikke er i jobb de to neste ukene uten at han melder i fra at han er i "permisjon".

Ellers er det ferie å bruke. Mener at far ikke kan ta ut permisjon de første 6 ukene med mindre det søkes spesielt om dette, som f.eks i tilfeller der du umulig kan ta deg av barnet alene.

Støtter absolutt å ha far mest mulig hjemme i barseltiden, evt. barnets besteforeldre. Jeg trodde det skulle gå så fint med nummer to, jeg hadde det så enkelt med nummer en. Samboeren min hadde vært sykemeldt en stund fra jobb før jeg fødte, så vi ville ikke være "til bry" og være ekstra lenge hjemme etter fødsel. Tror han var hjemme en uke.

Problemet med nummer to var at jeg ble deprimert. Det startet nok i svangerskapet når jeg ser tilbake, men det kom så snikende, og jeg trodde det kom mest av to veldig tette graviditeter og at det var tungt fysisk og psykisk å være høygravid og dårlig med en som knapt rakk å fylle året før jeg fødte igjen.

Fødselsdepresjonen hadde ikke nødvendigvis vært unngått ved at far var hjemme, men jeg trengte jo hjelp. Både mor og svigermor er sånne som gjerne stiller opp døgnet rundt, noe jeg egentlig hadde likt, men er dessverre en sånn "neida, det går fint". Uansett, etter 5 uker så merket jeg hvor uforsvarlig det var at jeg var alene, og at jeg måtte ha hjelp. Heldigvis hadde jeg en super fastlege og helsestasjon som ordnet med sykemelding, erklæriunger og søknader så far kunne overta den siste uken av barseltiden for så å ta ut sin permisjon etter de første 6 ukene. Jeg fikk samtaler på helsestasjon og raskt plass hos DPS, familieteam, alt mulig.

Det gikk fint, men skulle jeg fått en tredje så hadde jeg planlagt for mest mulig tid sammen i barseltiden, både for avlastning og det at noen er tett på og ser tegn på depresjon før det går for langt.

Anonymkode: 06d49...465

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle svar :) 

Hvis noen andre skal ville seg inn i denne tråden med samme spørsmål så finner jeg på NAV Foreldrepenger sine facebooksider at far kan ta både permisjon fra arbeidsgiver og to uker fra NAV etter fødsel - så den er bankers :) Satser på å bygge på enda litt til med et par ukers ferie. Så da gjenstår bare spørsmålet om å ta permisjon sammen over tid, med fars kvote gradert. Skal spørre NAV om dette. 

Til siste svarer: er litt samme erfaring jeg har fra sist. Hadde store fødselsskader, og syke smerter i underlivet veldig lenge. Baby sov ingenting hverken dag eller natt og hang på puppen 24/7 med feil sugetak i den grad at ene brystvorta ennå er deformert av sårene jeg fikk - fem år etter - og baby nektet flaske 😩 Så det var jo også ekstremt smertefullt å amme, og jeg måtte amme hele døgnet pga urolig baby. Og jeg var helt alene med hele sulamitten fordi far måtte reise bort en måned på jobb (sjømann).. Utviklet en alvorlig depresjon det tok flere år å få bukt med, og hele babytiden (første par år) er egentlig et ganske helsvart minne. Jeg var ung og "dum", skulle klare meg selv og trodde på alle som mente at dette var heeelt normalt 😩 Klart ammetrøbbel er normalt og fødselsskader er normalt og lite søvn er normalt, men ingen så at helheten tok knekken på meg.. 

Denne gangen er jeg mer erfaren, tryggere i meg selv og skal be om alt av hjelp jeg kan få fra så tidlig som overhodet mulig 😁 Og det begynner med å ha far hjemme i starten 🤭 Han har heldigvis for lengst byttet jobb så han er jo uansett hjemme kl 15.30 hver dag - bare der blir det jo stor forskjell. Og om jeg kan ha han hjemme de første 4+ ukene i tillegg så hjelper det jo veldig på :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må nok kontakte NAV og arbeidsgiver.

Jeg ville tenkt at når han får betalt av arbeidsgiver, så søker arbeidsgiver refusjon fra NAV i etterkant.  En ekstra snill arbeidsgiver vil kanskje la dere få direkte fra NAV de to første ukene, og betale samboeren din selv om han ikke er i jobb de to neste ukene uten at han melder i fra at han er i "permisjon".

Ellers er det ferie å bruke. Mener at far ikke kan ta ut permisjon de første 6 ukene med mindre det søkes spesielt om dette, som f.eks i tilfeller der du umulig kan ta deg av barnet alene.

Støtter absolutt å ha far mest mulig hjemme i barseltiden, evt. barnets besteforeldre. Jeg trodde det skulle gå så fint med nummer to, jeg hadde det så enkelt med nummer en. Samboeren min hadde vært sykemeldt en stund fra jobb før jeg fødte, så vi ville ikke være "til bry" og være ekstra lenge hjemme etter fødsel. Tror han var hjemme en uke.

Problemet med nummer to var at jeg ble deprimert. Det startet nok i svangerskapet når jeg ser tilbake, men det kom så snikende, og jeg trodde det kom mest av to veldig tette graviditeter og at det var tungt fysisk og psykisk å være høygravid og dårlig med en som knapt rakk å fylle året før jeg fødte igjen.

Fødselsdepresjonen hadde ikke nødvendigvis vært unngått ved at far var hjemme, men jeg trengte jo hjelp. Både mor og svigermor er sånne som gjerne stiller opp døgnet rundt, noe jeg egentlig hadde likt, men er dessverre en sånn "neida, det går fint". Uansett, etter 5 uker så merket jeg hvor uforsvarlig det var at jeg var alene, og at jeg måtte ha hjelp. Heldigvis hadde jeg en super fastlege og helsestasjon som ordnet med sykemelding, erklæriunger og søknader så far kunne overta den siste uken av barseltiden for så å ta ut sin permisjon etter de første 6 ukene. Jeg fikk samtaler på helsestasjon og raskt plass hos DPS, familieteam, alt mulig.

Det gikk fint, men skulle jeg fått en tredje så hadde jeg planlagt for mest mulig tid sammen i barseltiden, både for avlastning og det at noen er tett på og ser tegn på depresjon før det går for langt.

De 2 ukene permisjon fra arbeidsgiver i forbindelse med fødsel (ikke pappapermisjon) er opp til arbeidsgiver om er lønnet eller ikke, men de får ikke refusjon av NAV for dette om de velger å betale ut lønn. Det er jo derfor det er noen arbeidsgivere som ikke gir lønn disse ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar :) 

Hvis noen andre skal ville seg inn i denne tråden med samme spørsmål så finner jeg på NAV Foreldrepenger sine facebooksider at far kan ta både permisjon fra arbeidsgiver og to uker fra NAV etter fødsel - så den er bankers :) Satser på å bygge på enda litt til med et par ukers ferie. Så da gjenstår bare spørsmålet om å ta permisjon sammen over tid, med fars kvote gradert. Skal spørre NAV om dette. 

Til siste svarer: er litt samme erfaring jeg har fra sist. Hadde store fødselsskader, og syke smerter i underlivet veldig lenge. Baby sov ingenting hverken dag eller natt og hang på puppen 24/7 med feil sugetak i den grad at ene brystvorta ennå er deformert av sårene jeg fikk - fem år etter - og baby nektet flaske 😩 Så det var jo også ekstremt smertefullt å amme, og jeg måtte amme hele døgnet pga urolig baby. Og jeg var helt alene med hele sulamitten fordi far måtte reise bort en måned på jobb (sjømann).. Utviklet en alvorlig depresjon det tok flere år å få bukt med, og hele babytiden (første par år) er egentlig et ganske helsvart minne. Jeg var ung og "dum", skulle klare meg selv og trodde på alle som mente at dette var heeelt normalt 😩 Klart ammetrøbbel er normalt og fødselsskader er normalt og lite søvn er normalt, men ingen så at helheten tok knekken på meg.. 

Denne gangen er jeg mer erfaren, tryggere i meg selv og skal be om alt av hjelp jeg kan få fra så tidlig som overhodet mulig 😁 Og det begynner med å ha far hjemme i starten 🤭 Han har heldigvis for lengst byttet jobb så han er jo uansett hjemme kl 15.30 hver dag - bare der blir det jo stor forskjell. Og om jeg kan ha han hjemme de første 4+ ukene i tillegg så hjelper det jo veldig på :) 

Uff, så fælt det må ha vært! Veldig fint at dere får mye tid sammen denne gangen😊

Kjenner igjen at babytiden er et helsvart minne, men med hjelp kom jeg opp av den verste gropa innen det første halve året. Da klarte jeg å nyte fine stunder selv om det fortsatt hang i en del. Trodde jeg var "ferdig" ved 10 måneders alder, men det var først et halvt år senere at det føltes som om noen endelig hadde slått på lyset og energien og hodet var helt tilbake.

Ta til deg all hjelp du kan få, og vær gjerne åpen med helsesykepleier om det er tøft også❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...