Gå til innhold

krigen som pensum,9kl synes det er skummelt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet

Hei

Har en jente som går i 9 klasse. På pensum er det 2.verdenskrig.Hun synes dette er forferdelig. De har sett på filmer som "schindlers liste" og "pianisten".

(Hun liker heller ikke skrekkfilmer eller andre skumle filmer..)

De skal fremdeles ha om 2 verdenskrig resten av året og det er snakk om tur til auchwich til neste år. Noe som hun absolutt ikke vil.

Hva skal jeg gjøre? 'Bare si at dette er noe hun må takle, eller kan jeg søke om fritak for disse timene.

Er det jeg som har oppfostret henne til å å være "pinglete" eller...Selv har jeg ikke sett disse filmene fordi jeg vet at de ikke gjør meg noe godt.

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

At det er skummelt er kanskje bare bra? Det er jo veldig alvorlig det som skjedde. Men hva mener hun med skummelt? Er hun redd og får mareritt?

Gjest Maddy
Skrevet

Fortell henne at det er viktig at vi vet hva som skjedde og hvorfor noe sånn aldri må skje igjen.

Skrevet

Hun må jo lære om krigen, men hun bør ikke tvinges til å se filmer hun ikke takler. Hvis det blir for sterk kost, må det da gå an å finne en annen løsning.

Men fritak for timene blir vel litt mye? Man kan jo ikke gå uvitende om en så viktig hendelse. Men at de filmene blir vanskelige å takle, kan jeg forstå - noen er mer sårbare enn andre.

Bare man ikke blir opplært til å lukke øynene eller se vekk. Noe med krigen var jo grusomhetene - at hun reagerer sterkt på dem er jo sånn sett et godt tegn. Så er hun i alle fall ikke grusom selv! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes ikke du skal prøve å frita henne fra timene, men kanskje hun kan unngå disse filmene om det er dem som plager henne og gjøre andre ting relatert til krigen mens de andre ser film.

Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet

Hei igjen.

Hun har spurt om å få slippe å se filmene, men får beskjed om at det er pensum derfor må hun se disse. Hun får vondt imagen og sover dårlig etter å ha sett dette.

Hun synes det er grusomt dette som skjedde under krigen. Hun er nok ganske følsom ja.

jeg synes jo synd på henne nettopp fordi jeg selv ikke orker å se på dette. Vi vet jo alle at det som skjedde under krigen ikke må skje igjen, men det er jo sterk kost det som blir servert i disse fimene, er det ikke det da?

Vi har alltid vært strenge med aldersgrenser på filmer, kanskje for strenge?

Tror jeg skal kontakte læreren for å høre hva hun sier.

Skrevet

Kunne det ikke gå ann å få til en avtale med læreren om at hun ser slike filmer hjemme sammen med deg/noen andre hun er trygg på i steden for med klassen?

Det er jo som mange andre her sier viktig at hun lærer, men det er ikke hyggelig at hun blir skremt

Skrevet

Tror nok det er lurt å kontakte læreren, ja.

Og jeg tåler dårlig sterke filmer selv, jeg. De ligger og lurer i bakhodet. Har selvfølgelig blitt bedre med alderen, men jeg kan godt forstå at datteren din reagerer som hun gjør. Og ang. aldersgrense på film etc. - hvorfor i alle dager skal barn absolutt se filmer med mye vold ol.? At filmer brukes som pensum er vel og bra, men det må da gå an å lese seg til det også? Hvis hun er så følsom får hun sikkert bedre utbytte av det...

Skrevet (endret)

Slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen også. Jeg valgte å ikke dra på den "hvite busser"-turen. Jeg vet hvor grusomme de handlingene som foregikk 2. verdenskrig var. Hadde ikke behov for å betale for å se det med egne øyne.

Vi så også Schindlers liste og the wave. Det synes jeg egentlig var bra, jeg. Schindlers liste er en god film og er ment for å gjøre inntrykk.

Ellers synes jeg ikke du skal overdrive. 9. klasse. Det vil si 15 år? Man tåler å høre om slikt når man er 15 år. Og det at hunføler seg ukomfortabel bør du kanskje ta som et godt tegn? Hun er ikke likegyldig til krig, hun kjenner det på kroppen. Bra tegn. Men tror nok det er å ta steget for langt når du prøver å frita henne for undervisning.

Men denne turen trenger hun ikke være med på dersom hun ikke vil(mener at den ikke er obligatorisk selv om man kan få det inntrykket). Skolen kan ikke tvinge foreldre til å betale for slikt.

Endret av hecuba
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette høres pinglete ut av dere som foreldre.

Greit, alle bør respektere henne fordi hun sier i fra om hva hun føler og det har hun full rett til!

Men: noen bør ta en reflekterende prat med henne om hendelsene, filmen og situasjonen i dag. Dette er historiske hendelser som hun bør vite om og i de verste scenene kan hun se bort..jeg synes hun bør lære seg til å takle det de fleste andre må takle: nemlig å forholde seg til ting vi ikke liker.

Skrevet

Man må forholde seg til ting man ikke liker hele tiden. Og det kan være så mangt. Men akkurat filmer kan man vel velge bort? Hvorfor i alle dager skal et barn sove dårlig fordi h*n er følsom for sånne voldsomme inntrykk? Ja, krigen må man lære om, og ja - en reflektert prat er bra. Men hadde det ikke bedre å ta en slik prat med alle ungdommer, i stedet for å presentere det på film. Ting skjer på film hele tiden, uten at noen nødvendigvis lærer noe av det. De fleste lærer mer av en reflektert prat!

Skrevet

Kanskje det kunne hjelpe om datteren din får snakket med en lærer eller en annen voksen om det hun har sett? Dette er jo ting som virkelig har skjedd, og filmer er en god måte å krydre undervisningen på, samt at elevene får en annen vinkling på krigen og det som har skjedd i stedet for å bare lese eller høre på en lærer som forteller. Men det er viktig at læreren har jobbet med stoffet på forhånd, og forberedt elevene på det de skal se. Og det er viktig at elevene får snakke om det de har sett etterpå. Snakk med læreren om han/ hun kan ta seg tid til å snakke litt ekstra på toamnnshånd med dattera di, slik at hun får bearbeidet alle inntrykkene. Hun kan og lukke øynene eller se bort når det er ekle scener. Eventuelt kan dere låne filmen hjem til dere og se den sammen med henne. Er kanskje lettere for henne å snakke om det eller snu seg bort/ holde for ørene uten alle medelevene i samme rom... Synes ikke hun bør fritas for å se filmen eller være med til Auswich .

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan man virkelig kreve at elevene er med på en tur til Auschwitz (usikker på skrivemåten)? Er ikke dette noe foreldrene finansierer?

Skrevet
Kan man virkelig kreve at elevene er med på en tur til Auschwitz (usikker på skrivemåten)? Er ikke dette noe foreldrene finansierer?

Jo/Nei(ettersom hva jeg svarer på). :ler:

Denne turen er ikke nåe man MÅ være med på. Jeg valgte å ikke dra. Skolen har ikke lov til å tvinge foreldrene til å finansiere noe slikt. De fleste i min ville dra fordi de tenkte "jippi! klassetur!". Men det det ble jo ikke helt slik. De fleste følte at de hadde fått nok av alt som hette konsentrasjonsleirer etterpå. Hele turen gikk ut på å dra innom alle draps-leirene og høre på en overlevende fortelle om hvordan h*n ble behandlet.

Gjest Gjest
Skrevet

Men det er viktig at læreren har jobbet med stoffet på forhånd, og forberedt elevene på det de skal se. Og det er viktig at elevene får snakke om det de har sett etterpå. Snakk med læreren om han/ hun kan ta seg tid til å snakke litt ekstra på toamnnshånd med dattera di, slik at hun får bearbeidet alle inntrykkene. Hun kan og lukke øynene eller se bort når det er ekle scener. Eventuelt kan dere låne filmen hjem til dere og se den sammen med henne. Er kanskje lettere for henne å snakke om det eller snu seg bort/ holde for ørene uten alle medelevene i samme rom...  Synes ikke hun bør fritas for å se filmen eller være med til Auswich .

Enig i dette. Vi så ikke så mange filmer som pensum selv, men filmene som nevnes er både gode og sterke filmer uten så mye direkte vold - inntrykkene er vel desto sterkere, men det er tross alt ikke moro med krig. På en måte "bør hun tåle det", samtidig er det etter min mening litt feil om man MÅ se fiksjonsfilmer (for det er tross alt ikke dokumentarer selv om de forteller tilnærmet sanne historier) som en del av historiepensum. I den sammenhengen er det kjempeviktig at læreren arbeider med klassen både før og etter at de har sett filmen, og vel også at h*n er med på å finne alternative løsninger når noen av elevene har problemer med å se slik film.

Jeg har vært i Auschwitz i voksen alder og det var selvsagt en sterk opplevelse, men ikke noe jeg ville droppet fordi det er ubehagelig... Tross alt viktig å bli konfrontert med hva mennesker kan gjøre. På den annen side MÅ man jo heller ikke dra dit som 15-åring; klassen vår var aldri der.

Gjest Gjest
Skrevet

Slagordet til nettopp hvite busser er jo: Den som glemmer historien må leve den om igjen. Jeg syns det er ganske selvforklarende.

Jeg tror det er svært viktig at datteren din får kjennskap til det som hendte. Snakk med læreren om problemet og vær konstruktiv til å finne en løsning.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg husker at jeg lukket øynene og fantaserte om at jeg var en helt annen plass, når jeg måtte se filmer jeg ikke likte i den alderen. Den der Schildlers liste er jo en fantastisk film, utrolig sterk. Gråt og var sint, fortvilet, helt knust når jeg så den. Så jeg skjønner at det er ille for henne. Syns den filmen var verre enn skrekkfilmer. Skrekkfilmer ble ofte dumme og urealistiske..

Er fint at du tar henne alvorlig, snakk med læreren og ta helst datteren din med i dette. Hva vil hun selv, vil hun bli fritatt?

Gjest Gjesta
Skrevet

Og allikevel syns man at niendeklassinger skal være hjemme alene om natten.... *riste på hodet*

Til trådstarter: Kunnskap er viktig. Pensum er nødvendig. Sånn er det bare. Sitt sammen med datteren din når hun trenger det. Se filmene sammen med henne og gi henne trygghet på at du er der. Det går nok bra ;)

Skrevet

Jeg er nettopp ferdi med vgs, og man får sett nok av filmer/bilder fra krigen til å få et inntrykk og å lære hva som har skjedd. Mange klasser drar faktisk på klassetur på vgs også(og da går turen ganske ofte innom konsentrasjonsleirer da også).

Skoleelever får fort 2. verdenskrig langt oppetter halsen(det var hvertfall det alle jeg kjente sa da de kom hjem fra denne turen).

Jeg synes heller ikke det er noe galt i å vente med slike turer til man er gammel nok til å holde kjeft uten å le ved såpass seriøse minnesmerker. Det var ikke de i klassen min da jeg gikk i 9. kl.

Og til slutt: Dette er ikke en obligatorisk tur. Det er ikke med i pensum at man må være med på noe slikt. Skolen har et tilbud og kan arragere en slik tur ved "Hvite busser"-selskapet. Så det er vel strengt tatt ikke et fritak? Er jo skoler som velger å droppe dette. Kravet for at en klasse skal kunne dra er at nok elever velger å bli med. Og det koster noen tusen per elev. Det er tull å bruke flere tusen kroner på en tur man ikke vil dra på, mener jeg. Og dersom hun synes det er sterkt å bare se en film om krig, er hun vel strengt tatt ikke en av de som har mest behov for å dra?

Men undervisningen/pensum synes jeg ikke hun bør få fritak fra.

Gjest Piper
Skrevet
Jo/Nei(ettersom hva jeg svarer på).  :ler:

Denne turen er ikke nåe man MÅ være med på. Jeg valgte å ikke dra. Skolen har ikke lov til å tvinge foreldrene til å finansiere noe slikt. De fleste i min ville dra fordi de tenkte "jippi! klassetur!". Men det det ble jo ikke helt slik. De fleste følte at de hadde fått nok av alt som hette konsentrasjonsleirer etterpå. Hele turen gikk ut på å dra innom alle draps-leirene og høre på en overlevende fortelle om hvordan h*n ble behandlet.

Turen kan være noe hun må være med på, for skolen betaler for reisen. De har ikek lov til å kreve at foreldrene betaler for slike turer lengre, og dermed kan en ikke bruke det som argument lengre. Hun kan sikkert få en annen undervisning i den uken, men hvor grusomt vil egentlig en sånn tur bli? Hun kan jo droppe å være med på det verste, og heller kose seg sammen med klassekameratene ellers.

Jeg perosnlig syns det blir helt feil at en ungdom skal bli hjemme, fordi de ikke våger å være med å se hva andre har opplevd. Dette er tross alt noe som har hendt, og jeg syns det får være måte til hvor bekyttet ungdommer skal være. De kan ikke leve i en "boble" resten av livet.

Når det kommer til de filmene så er de grusomme, fordi det hendte og er virkelighet. Jeg syns også det er utrolig positivt at lærere tar i bruk filmen i læren om ting, for da får elevene mye bedre innsikt. En sak er det å lese om det, en annen ting er å se det på film. Det er jo mulig å se bort under de verste scenene.

Jeg perosnlig ville kanskje ventet til 10 klasse med å vise for eksempel Schindlers liste, for den kan være tøff å takle. Men ser ikke noe problem med at en lærer velger å vise den i 9, for det kan være den har passet bra inn i undervisningsopplegget for dette årstrinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...