Gå til innhold

Takler ikke min søster lengre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet jeg burde være glad jeg har en søster. Men hun er belærende og overstyrende. Føler meg dårlig hver gang jeg har vært sammen med henne. Vi har ikke hatt så mye kontakt før de siste 7 årene. Men i det siste har jeg begynt å mislike henne. Lurer på om det er jeg som er for hårsår.

Hun er ekspert på å bagatellisere min opplevelse av ting. Hver eneste gang. I dag ringte hun mens jeg var midt oppi et kaos med barna, herjing og krangling. Barna hørte ikke etter og det var vanskelig. Hun har store barn. Da begynner hun å si at slik er det da ikke, hun kan ikke huske at det var slik det var å ha små barn, at jeg burde ikke bruke så sterke ord. Minimerer og bagatelliserer min opplevelse av hvordan det er. Bare fordi hun ikke opplevde det slik betyr da ikke at andre har det på akkurat samme måte?

Slik snakker hun ofte. Opplever ofte at hun avfeier og fnyser av mine meninger. Syns hun er en bedreviter. Hun er aldri interessert i å høre hva jeg mener om ting. Hun har alltid svaret på alt! Men hun forstår ikke hvorfor jeg blir irritert. Jeg blir så lei av denne ovenfra og ned holdningen. Hva skal jeg gjøre, når det er umulig å få henne til å forstå at hun ikke vet best?

Anonymkode: e731b...51a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du forsøkt å ta opp dette med henne? 

Anonymkode: 855cb...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt å ta opp dette med henne? 

Ja. Mange ganger. Hun sier jeg misforstår og tolker alt i verste mening. Hun mener jeg er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Mange ganger. Hun sier jeg misforstår og tolker alt i verste mening. Hun mener jeg er problemet.

Isåfall høres hun ganske uempatisk ut. Du får slutte å dele så mye med henne, eller redusere kontakt. Noen personer endrer seg ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hun anerkjenner ikke din opplevelse av deres forhold heller, det er jo et problem. Ville nok sagt noe om at sånn opplever du det, at du misliker det sterkt og det virker ødeleggende på deg og at du derfor må begrense kontakten med henne, for å beskytte deg selv rett og slett. 

Anonymkode: 0f4af...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta telefonen når du ikke ønsker og ikke kan snakke med noen. Her er du med på å skape problemet, for du er negativ før du løfter av røret.

Ring henne når du har tid. Møt henne og gjør noe sammen, snakk om andre ting, bli kjent med hverandre igjen. Når dere har hatt så lite kontakt i 7 år så kjenner dere ikke hverandre ordentlig lenger. Og det virker som om du/dere de få gangene dere nå snakkes henger igjen i gamle, negative mønstre som mest har med noe i barndommen deres å gjøre.

Anonymkode: ff439...dd6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en venninne som jeg oppfører meg noe likt ovenfor som din søster gjør ovenfor deg. Jeg bagatelliserer det hun forteller, fordi jeg syns hun er overdrevent negativ og dramatisk. Kan det være at søsteren din syns dette om deg?

Anonymkode: 6acee...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville minimert kontakten med henne. Har selv en storesøster som er bedreviter og skal kommandere andre. Hun lyver, vrenger på sannheten og må alltid fremstå som best. 
For noen år siden tok jeg dette opp med henne etter en spesiell hendelse, men hun anerkjente ikke min opplevelse av episoden og løy for meg i tillegg. Kuttet kontakten ned til et minimum, og det er fremdeles den beste avgjørelsen jeg har tatt for meg selv.

Anonymkode: d3770...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...