Gå til innhold

Regnskapsfører som sidejobb - noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Er siviløkonom og har en god jobb, men kunne gjerne tenkt meg mer inntekt uten å påta meg mer ansvar i min nåværende stilling (ville vært lederansvar som jeg ikke har lyst til). Er det mulig å feks være regnskapsfører for et eller to firma som en deltidsjobb? Hvordan går man frem? Jeg antar jeg må ha noen kurs for å bli autorisert regnskapsfører og opprette mitt eget selskap... Men etter det? 

Anonymkode: 40ef8...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I forhold til autorisasjon som regnskapsfører, må du sjekke ut om du oppfyller kravene til autorisasjon. Bl.a må du ha  to års praksis - og da ett års praksis som i ett regnskapsforetak etter gjennomført utdanning. 

Skal du være selvstendig næringsdrivende som regnskapsfører, må du i tillegg fylle krav (og forpliktelser) som autorisert regnskapsførerselskap. 

Men det er fullt mulig og være ansatt i ett selskap og arbeide med regnskap, uten og være statsautorisert regnskapsfører. Hvor mange som ønsker å ansette noen i deltidsstilling (som i ditt tilfelle sannsynligvis da er kvelds-/helgearbeid) med krav/rettigheter/risiko (hvem gjør jobben om du er syk etc)  som arbeidstaker, fremfor å engasjere ett regnskapsforetak med flere ansatte  - er vanskelig å si. 

Du må jo også avklare med din nåværende arbeidsgiver om du får godkjenning til å ha flere arbeidsgivere/oppdrag. 

Anonymkode: 751c7...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I forhold til autorisasjon som regnskapsfører, må du sjekke ut om du oppfyller kravene til autorisasjon. Bl.a må du ha  to års praksis - og da ett års praksis som i ett regnskapsforetak etter gjennomført utdanning. 

Skal du være selvstendig næringsdrivende som regnskapsfører, må du i tillegg fylle krav (og forpliktelser) som autorisert regnskapsførerselskap. 

Men det er fullt mulig og være ansatt i ett selskap og arbeide med regnskap, uten og være statsautorisert regnskapsfører. Hvor mange som ønsker å ansette noen i deltidsstilling (som i ditt tilfelle sannsynligvis da er kvelds-/helgearbeid) med krav/rettigheter/risiko (hvem gjør jobben om du er syk etc)  som arbeidstaker, fremfor å engasjere ett regnskapsforetak med flere ansatte  - er vanskelig å si. 

Du må jo også avklare med din nåværende arbeidsgiver om du får godkjenning til å ha flere arbeidsgivere/oppdrag. 

Anonymkode: 751c7...3c6

Praksiskravet er endret til 3 år.

Anonymkode: 9fb0c...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort dette de siste 8 årene ved siden av fulltidsjobb, for 1 selskap med ca. 10 ansatte og 15-20 Mnok i omsetning. Nå har jeg jobbet både med regnskap og revisjon og har begge autorisasjonene, så terskelen for å ta noe ekstra privat er ikke så stor.

Vil anbefale å finne 1 selskap som du kan være ansatt hos og føre regnskapet internt. Evt. i konsern slik at dine tjenester kan viderefaktureres derifra. Hvis du skal gjøre dette via ENK eller AS så må du ha autorisasjon, i tillegg krever det at foretaket ditt har konsesjon. Med andre ord mye administrasjon, lisenser og kostnader å spare på å ta det som ansatt.

Anonymkode: 361af...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...