AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Jeg har teknisk fagskole med gode karakterer og relevant jobb fra før, så mye kjenner jeg til, selv om jeg selvsagt forstår at bacheloren er mer utfordrende. Jeg har to små barn og skal ut i foreldrepermisjon igjen rett før sommerferien med tredjemann. Er det totalt galskap å søke seg inn på en ingeniørbachelor med oppstart i høst? Vet de er veldig tilpasningsvillige, og det er viktig, for jeg hadde aldri kunnet fullføre på normert tid. Er det noen som har gjort lignende? Bare å slå fra seg med en gang og vente til barna er større? Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Vel, barna betaler jo prisen. Du kan ikke ha tre relativt små barn og gjøre det bra på begge felt. Anonymkode: 6265a...b5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Tja det kommer an på hvor strukturert du er og hvor faglig sterk du er. Om det er mye fysisk oppmøte på grunn av lav så er man avhengig av at man har mulighet til å møte opp. Selv tok jeg teknisk fagskole (elkraft) med så små barn og synes det var overkommelig. Men jeg tenker det er veldig individuelt. Anonymkode: 67f1c...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Jeg har gjort det, og for meg og min familie gikk det fint. Som småbarnsforeldre er man gjerne strukturert og har rutiner i hverdagen. For meg ble det derfor greit å planlegge tid som skulle brukes til studier. Må si at jeg ikke jobbet mange timene ved siden av, kanskje en 10% stilling. Brukte også et ekstra år på å komme i mål. Anonymkode: daf51...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Hvor mye tenker du at du skal jobbe ved siden av? Og hvor lang tid ser du for deg bruke på studiene? Anonymkode: 1280b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja det kommer an på hvor strukturert du er og hvor faglig sterk du er. Om det er mye fysisk oppmøte på grunn av lav så er man avhengig av at man har mulighet til å møte opp. Selv tok jeg teknisk fagskole (elkraft) med så små barn og synes det var overkommelig. Men jeg tenker det er veldig individuelt. Anonymkode: 67f1c...658 Fagskolen hadde nok jeg også klart med små barn og jobb. Syntes ikke det var utfordrende å få gode karakterer, så man skulle jo tro at jeg har et greit utgangspunkt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gjort det, og for meg og min familie gikk det fint. Som småbarnsforeldre er man gjerne strukturert og har rutiner i hverdagen. For meg ble det derfor greit å planlegge tid som skulle brukes til studier. Må si at jeg ikke jobbet mange timene ved siden av, kanskje en 10% stilling. Brukte også et ekstra år på å komme i mål. Anonymkode: daf51...611 Det er nok jobben som er hovedproblemet, ja. Med støtte fra Lånekassen hadde jeg nok kunne gått ned til 60% stilling, men noe mer enn det hadde vi nok ikke hatt råd til. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor mye tenker du at du skal jobbe ved siden av? Og hvor lang tid ser du for deg bruke på studiene? Anonymkode: 1280b...e30 60% jobb med støtte fra Lånekassen er nok absolutt minimum sånn som renter og levekostnader er nå, dessverre. Hadde vært fornøyd om jeg kunne fullføre på fire år. Synes jo selv at det høres en smule urealistisk ut 😅 Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fagskolen hadde nok jeg også klart med små barn og jobb. Syntes ikke det var utfordrende å få gode karakterer, så man skulle jo tro at jeg har et greit utgangspunkt. Det er nok jobben som er hovedproblemet, ja. Med støtte fra Lånekassen hadde jeg nok kunne gått ned til 60% stilling, men noe mer enn det hadde vi nok ikke hatt råd til. 60% jobb med støtte fra Lånekassen er nok absolutt minimum sånn som renter og levekostnader er nå, dessverre. Hadde vært fornøyd om jeg kunne fullføre på fire år. Synes jo selv at det høres en smule urealistisk ut 😅 Anonymkode: b0790...6b6 Så 60% jobb og ca 75% studier. Totalt ser du for deg en hverdag med 135% jobb/studier i tillegg til to små barn... Jeg regner med mannen din har svært fleksibel hverdag slik at han kan stille opp om barna er syke og det er obligatorisk undervisning eller du har planlagt jobbe med kollokviegruppen om gruppeoppgvene? Jobben din legger til rette for obligatorisk undervisning? Anonymkode: 1280b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så 60% jobb og ca 75% studier. Totalt ser du for deg en hverdag med 135% jobb/studier i tillegg til to små barn... Jeg regner med mannen din har svært fleksibel hverdag slik at han kan stille opp om barna er syke og det er obligatorisk undervisning eller du har planlagt jobbe med kollokviegruppen om gruppeoppgvene? Jobben din legger til rette for obligatorisk undervisning? Anonymkode: 1280b...e30 Det har han. Når det gjelder barns sykdom bruker han jo sykt barn-dag som vi fordeler oss imellom etter behov. Jobben min er tilpasningsdyktig. Det praktiske er i stor grad på plass, jeg tenker mer på fysisk og psykisk helse under et sånt løp, i tillegg til ens sosiale liv underveis. Føler man at man skal krepere til enhver tid, eller er det stressende, men overkommelig? Kommer nok an på hvilken type man er, men det er fint å høre folks erfaringer. Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Siden du har gått fagskole har du jo relevant fagbrev, og jeg regner med at det innenfor samme fagområde du tenker å ta en ingeniørgrad? Da har du allerede et stort fortrinne ved at du har erfaringen innen fagområdet, og lettere kan relatere teorien til praksis. Har du inntakskravene på plass, dvs matte og fysikk, eller skal du gå Y-vei? Nå vet ikke jeg hvilket fagområde du ser for deg, men NTNU har fleksible ingeniørstudier som er basert på samlinger og nettstudier som går over flere år, slik at det er lettere å tilpasse en hverdag med jobb og familie. Anonymkode: e903e...f2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Siden du har gått fagskole har du jo relevant fagbrev, og jeg regner med at det innenfor samme fagområde du tenker å ta en ingeniørgrad? Da har du allerede et stort fortrinne ved at du har erfaringen innen fagområdet, og lettere kan relatere teorien til praksis. Har du inntakskravene på plass, dvs matte og fysikk, eller skal du gå Y-vei? Nå vet ikke jeg hvilket fagområde du ser for deg, men NTNU har fleksible ingeniørstudier som er basert på samlinger og nettstudier som går over flere år, slik at det er lettere å tilpasse en hverdag med jobb og familie. Anonymkode: e903e...f2a Stemmer! Jeg kom inn på maskiningeniør deltid nettbasert ved NTNU i fjor med opptak via TRES, men tok et års permisjon av diverse årsaker ikke knyttet til familielivet. Problemet med det er at man må ta et sommerkurs i matte med obligatorisk oppmøte, og Gjøvik hvor dette tilbys er altfor langt borte til at det lot seg gjøre. De oppfordret meg likevel til å prøve, for jeg kunne ta alle emner untatt ingeniørmatten. Tar forkurs nå, så slipper jeg sommerkurset og vgs-fysikk i høstsemesteret. Problemet med dette studiet er at ja, det er nettbasert og fleksibelt, men det har obligatoriske samlinger over flere dager. Dette er vanskelig å kombinere med familielivet nå når barna er små, da det er både dyrt og en byrde for familien. Derfor var jeg inne på tanken om å søke meg inn på et studiested som ligger i OK nærhet til hjemmet, som i utgangspunktet er et fulltidsstudium på campus, og heller be om noe tilrettelegging sånn at jeg ikke har 100% studiebelastning. Da hadde jeg ikke trengt å være borte i dagesvis for obligatoriske samlinger, og eksamen er lettere å gjennomføre når jeg ikke må reise i fem-seks timer per vei, per eksamen. Men om det er gjennomførbart er en annen sak, det er vel egentlig det jeg lurer på. Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Stemmer! Jeg kom inn på maskiningeniør deltid nettbasert ved NTNU i fjor med opptak via TRES, men tok et års permisjon av diverse årsaker ikke knyttet til familielivet. Problemet med det er at man må ta et sommerkurs i matte med obligatorisk oppmøte, og Gjøvik hvor dette tilbys er altfor langt borte til at det lot seg gjøre. De oppfordret meg likevel til å prøve, for jeg kunne ta alle emner untatt ingeniørmatten. Tar forkurs nå, så slipper jeg sommerkurset og vgs-fysikk i høstsemesteret. Problemet med dette studiet er at ja, det er nettbasert og fleksibelt, men det har obligatoriske samlinger over flere dager. Dette er vanskelig å kombinere med familielivet nå når barna er små, da det er både dyrt og en byrde for familien. Derfor var jeg inne på tanken om å søke meg inn på et studiested som ligger i OK nærhet til hjemmet, som i utgangspunktet er et fulltidsstudium på campus, og heller be om noe tilrettelegging sånn at jeg ikke har 100% studiebelastning. Da hadde jeg ikke trengt å være borte i dagesvis for obligatoriske samlinger, og eksamen er lettere å gjennomføre når jeg ikke må reise i fem-seks timer per vei, per eksamen. Men om det er gjennomførbart er en annen sak, det er vel egentlig det jeg lurer på. Anonymkode: b0790...6b6 Er det realfagskurset du tar nå, med kun matte og fysikk? Anonymkode: 1280b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det realfagskurset du tar nå, med kun matte og fysikk? Anonymkode: 1280b...e30 Kun matte og fysikk, ja. Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kun matte og fysikk, ja. Anonymkode: b0790...6b6 Hvordan synes du det er, med tanke på kapasitet? Er det lett å få unna innleveringer til rett tid, og med greie resultater? Har du overskudd til å følge opp barna, jobben og sosialt ved siden av forkurset? Anonymkode: 1280b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Det kommer jo helt an på kapasiteten din og hvor strukturert du er. Anonymkode: ba41a...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan synes du det er, med tanke på kapasitet? Er det lett å få unna innleveringer til rett tid, og med greie resultater? Har du overskudd til å følge opp barna, jobben og sosialt ved siden av forkurset? Anonymkode: 1280b...e30 Ja, det er helt greit. Får tatt unna alt etter at barna har lagt seg. Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Jeg går ingeniør. Jeg hadde ikke klart det. En studiekamerat har barn på barneskolen, det går fint. (Hun jobber ikke da) Vi er alle forskjellige, så du må nesten føle selv på det. Men, er jobben fleksibel? Fordi det er mye lab i perioder og det er grenser for hvor mye som går å tilrettelegge ifm det. Og lab må være godkjent for å få tatt eksamen i fagene. Jeg hadde undersøkt mulighetene om å ta fri fra jobben da. Eller jobbe mindre. Du får jo ekstra stønad ved barn/over 30 år fra lånekassen. Anonymkode: dc743...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg går ingeniør. Jeg hadde ikke klart det. En studiekamerat har barn på barneskolen, det går fint. (Hun jobber ikke da) Vi er alle forskjellige, så du må nesten føle selv på det. Men, er jobben fleksibel? Fordi det er mye lab i perioder og det er grenser for hvor mye som går å tilrettelegge ifm det. Og lab må være godkjent for å få tatt eksamen i fagene. Jeg hadde undersøkt mulighetene om å ta fri fra jobben da. Eller jobbe mindre. Du får jo ekstra stønad ved barn/over 30 år fra lånekassen. Anonymkode: dc743...833 Jobben er fleksibel og siden planen evt. er å jobbe redusert, så får jeg nok ordnet det sånn at jeg har fri når det er lab. Hvor mye lab er det per uke i de periodene det er mest? Anonymkode: b0790...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er helt greit. Får tatt unna alt etter at barna har lagt seg. Anonymkode: b0790...6b6 Realfagskurset er beregnet til å bruke ca 25 timer pr uke på undervisning og egenstudie. Maskiningeniør over fire år er beregnet til ca 30 timer pr uke. Så de er til en viss grad sammenlignbart når man ser på hvor mange timer det er beregnet man skal bruke. Realfagskurset er noe mer intensivt fordi man går mye hurtigere igjennom alt stoffet, mens ingeniørstudiet går ikke like hurtig men til gjengjeld er det mye tyngre stoff enn vgs-matte/fysikk. Jeg personlig synes det er galskap å skulle ha ca 30 timer skole og 22,5 timer jobb pr uke, i tillegg til at man skal følge opp to barn, være en god kjæreste, og kanskje rekke noe sosialt i tillegg. Du er i alle fall helt avhengig av å finne en god kollokviegruppe som ønsker jobbe til samme tider som deg. Min gruppe på studiet var hovedsakelig personer med familie, pendling eller andre forpliktelser, så vi jobbet sammen på dagtid på skolen. Vi startet vanligvis i 8 tiden, og avsluttet alltid i 15 tiden så folk rakk barnehage, ferger og lignende. Mange av de andre gruppene foretrakk møtes i 11-12 tiden, og heller sitte på studiestedet til i 18-19 tiden. Anonymkode: 1280b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå