Gå til innhold

Hva gjør du når du er i en dårlig periode eller har en dårlig dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da tenker jeg på noe som hjelper! Ønsker ikke å grave meg ned

Anonymkode: 1f160...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tenker jeg på noe som hjelper! Ønsker ikke å grave meg ned

Anonymkode: 1f160...804

Tener at det er en dårlig dag, og at i morgen blir bedre. Gjør det jeg klarer og lar resten være. Hviler når kroppen sier hvil. 
Slik er det å ha en livstruende sykdom en sannsynligvis kommer til å dø med og av.

Anonymkode: 10f06...532

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fokuserer på neste skritt. Hva er neste konkrete ting jeg må gjøre/ta stilling til.

Anonymkode: cda52...ef0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er jeg i drit dårlig humør til det går over. For meg er det eneste måten å gjøre det på, for alt annet slår tilbake. Men andre kan ha andre løsninger.

Anonymkode: 2551a...9eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en dag av gangen, og tenker at det kommer lysere dager. Setter ingen store krav til meg selv. Er min egen bestevenn, og er fornøyd med det jeg får til. 

Prøver å gjøre det som får meg til å le. Da har jeg det best med meg selv. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriver dagbok.

Slik at jeg kan bla tilbake og se at jeg har hatt det sånn før også, og det gikk over. Jeg kan til og med se at jeg hatt det verre enn sånn jeg har det akkurat nå, og at jeg kom meg gjennom det også. 

Fikk det som råd av en teapeut, og har brukt det i mange år nå. 

Anonymkode: b6fec...72f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dyrevideoer på youtube og rolige tøyeøvelser og strekk for å få i gang kroppen. Det hjalp i dag :)

Anonymkode: 11990...8ec

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjedelig svar, men trening er det beste, det er en grunn til at det ofte er rådet. Om du liker å jogge, løfte, strekke.. bare beveg deg.

Noen ganger hjelper det bare si at nei, denne dagen her er det bare å drite i, og å legge seg og så føler man seg bedre dagen etter. Går ut og får meg noe frisk luft. Finner en engasjerende podcast eller lydbok. Gjør noe praktisk, en oppgave, noe oppussing jeg har utsatt og noe som gir mestringsfølelse. Rydder og vasker. Drikker en pils eller to (men ikke for mye, da har man det bare verre etterpå!). Spiser noe digg. Ser en lett og morsom film eller serie, det hjelper å smile og le. Ringer noen for å prate. Setter i gang et eller annet prosjekt som holder hjernen min opptatt. Lærer meg et annet språk. Spiller spill. Onanerer. Shopper. Noterer i en dagbok eller på mobil-app hvordan humøret er. Følger også med på syklus, jeg blir deppa når jeg har PMS. Det hjelper litt å tenke at dette bare er hormonelt og over om noen dager.

Mange av disse tingene gjelder mest når man har det kjipt i en kort periode. Men trening hjelper over lengre tid. Ikke bare der og da, men det gjør at man får færre dårlige perioder og bare generelt har det bedre. 

Jeg har også stor tro på meditasjon og mindfullness, men jeg er ikke noe god på det, jeg har liksom gitt opp litt før jeg har begynt. Men det er sikkert også litt som med trening, litt ork først men så kommer man inn i det.

Anonymkode: 3c851...63f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frisk luft, det hjelper utrolig mye. Meditation fungerer også på meg.

Anonymkode: 8419e...511

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kler på meg og går ut. Alt er liksom verre inne. 

Anonymkode: 4907a...eac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går rolig tur i skogen hvis det er fint vær

Hører på inspirerende podcaster hjemme

Anonymkode: 9db1e...6eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overbeviser meg selv om at det er en dårlig dag/periode og ikke et dårlig liv. I morgen eller neste uke blir bedre.

Koser meg med alt jeg gjør. Nyter kaffe/te, tenner lys, leser bok, hører pod. Noe jeg liker.

Det hjelper meg også å organisere/rydde/kaste ting. Ta tak i noe fysisk som henger litt over meg. Vaske noe. 

Anonymkode: 343c8...006

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å trene på slike dager, ofte blir jeg mer opptatt av å komme meg gjennom neste sett med styrketrening enn å tenke på hva enn det var som plaget meg. Ofte føler man seg mye bedre etterpå også.

Jeg liker også en viss grad av virkelighetsflukt, jeg leser en god del bøker eller ser film. Av og til er det deilig å bare forlate denne verdenen og tre inn i en annen i noen timer 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hund, så da pakket jeg matpakke og går tur. Hun er jo så glad, og bekk, skog, natur hjelper. Og jeg føler meg bedre når jeg kommer inn. Klarere i hodet og kan med god samvittighet sette meg under et pledd med en kopp te.

Jeg liker og sette på sånne meditasjon youtube filmer med helende musikk, og ringe mamma ☺️ Prate om fjas og ingenting. Så føler jeg meg bedre. Eller så legger jeg meg tidlig. Får hvilt meg.

Anonymkode: 275c1...71e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dårlige perioder sykdomsmessig så ligger jeg på sofaen å ser gamle filmer og serier.

Dårlige dager hvor jeg kjenner mye på angst og depressive tanker, men smertene ikke er for ille, så trener jeg.

Anonymkode: 9a681...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på serie, til jeg klar til å krype ut igjen av hiet.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Overbeviser meg selv om at det er en dårlig dag/periode og ikke et dårlig liv. I morgen eller neste uke blir bedre.

Koser meg med alt jeg gjør. Nyter kaffe/te, tenner lys, leser bok, hører pod. Noe jeg liker.

Det hjelper meg også å organisere/rydde/kaste ting. Ta tak i noe fysisk som henger litt over meg. Vaske noe. 

Anonymkode: 343c8...006

Men noen ganger er det et dårlig liv, hva da? 😅

Anonymkode: e9f7c...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...