Gå til innhold

Uregelmessige blødninger - er det noe poeng i å dra til legen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en litt rotete mens-historie. Tåler hormonprevensjon forholdsvis dårlig, og har prøvd mye forskjellig. Prøvde hormonfri spiral for flere år siden, og da blødde jeg mer eller mindre konstant i et halvt år, i den grad at jeg ble litt dårlig av blodmangel. Jeg tok den ut, spol et par måneder frem og så tok jeg en dose koronavaksine. Den rota det til skikkelig, og jeg blødde tilfeldig av og på (mest på) i det som nå har blitt flere år. Siste året har det vært helt ok. Jeg går på p-piller, blør ikke hele tiden, men veldig ustabilt. Akkurat nå har jeg hatt mensen i to uker i strekk, og aner ikke når det kommer til å stoppe.

Dette setter enkelt klart en demper på sexlivet, jeg sliter ut undertøy, sengetøy, klær, konstant rett for å begynne å blø ut av ingenting. Har fått det litt for meg at det er lite å gjøre med dette, men stemmer det? Har noen noen erfaringer å dele? Finnes det hjelp å få? Er det noe poeng i å dra til legen? Jeg burde sikkert skrevet det i en kalender, leter etter mønster men det har jeg selvsagt ikke gjort…

Anonymkode: 3a66b...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig bør du oppsøke fastlege/gynekolog, du kan jo ikke ha det sånn og det kan være tegn på at noe ikke er som det skal. En bekjent fikk plutselig kjempeblødninger, viste seg at det var en muskelknute i livmoren på størrelse med en appelsin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du har kanskje rett. Jeg er bare så lei av alt det her, seksuelle overgrep gjør også at jeg vegrer meg veldig for å sitte i gynekologstolen, men jeg skjønner på en måte at det er noe jeg må også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville dratt til gynekolog, bare fordi de har ultralyd også, de kan sjekke bla muskelknuter el. 

Anonymkode: a0313...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må dra til legen ja. Sjekke jernnivåer også, man kan fort få jernmangel av å gå sånn.

Hvor gammel er du? Skal du ha barn, eller er du ferdig?

Skjønner at du kvier deg for gynekolog, men å gå sånn er ekstremt slitsomt, så jeg tror jeg ville prøvd å få det til allikevel. Du kan eventuelt ha med deg noen om det føles tryggere!

Jeg hadde enorme blødninger lenge, helt uforutsigbare, uansett hva jeg gjorde - så jeg vet litt om hvordan det føles.

Anonymkode: bd0cb...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, du har kanskje rett. Jeg er bare så lei av alt det her, seksuelle overgrep gjør også at jeg vegrer meg veldig for å sitte i gynekologstolen, men jeg skjønner på en måte at det er noe jeg må også. 

Uff jeg skjønner at det gjør ting vanskeligere, men det eneste konstruktive jeg kan si er at du må prøve å kompartementalisere opplevelsene. Snakk med lege og spesielt med gynekolog om dette på forhånd og jeg er sikker på at de har prosedyrer i slike tilfeller som gjør deg så trygg det er mulig, gitt den litt sårbare situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...