Gå til innhold

Hvordan tenker du for å holde på disiplinen ift å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når du f.eks står på butikken og har veldig lyst på en plate sjokolade eller du tenker for deg selv at du fortjener en porsjon middag nummer 2? Hvordan tenker du for å holde på disiplinen for å klare å gå ned i vekt? 

Anonymkode: bfe67...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg hjelper det å ta en pause og om jeg fortsatt har lyst på mer mat eller sjokolade om 10 minutter så tar jeg valget da. Det ender det alltid med at etter 10 minutter har suget passert og jeg velger å avstå. 

Anonymkode: 7820b...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en målplan for ukene, og ikke sett urealistiske mål. Dersom du setter urealistiske mål, er det større sjans du ender opp med å ikke klare for eksempel 1 av de og da mister motiasjonen til de andre. Fokuser på de satte målene på kort sikt.

Skriv ned grunner til hvorfor du ønsker å oppnå det, som helse, hvordan folk ser deg, hvordan du føler deg.

Lag regler som kan hjelpe deg. Som for eksempel å ikke dra på butikken før du har spist en middag, siden da ender du opp med å kjøpe ting du ikke trenger men ting du har lyst på. 

Husk at deg er lov å feile☺️ Dersom du følger en kaloridiett, og går over grensen så er det absolutt ikke undergangen. Da er det bare til å regne ut hvor mye det tilsvarer på en uke som du kan kutte ned på, eller ta en treningsøkt som forbrenner overskuddet.

Det er lett å føle du vil gi opp, eller at det ikke er mulig. Men da handler det om å kunne endre tankesettet, du må finne grunner til hvorfor du ikke skal gi opp (som du har skrevet ned i forkant) eller grunner som motbeviser at det ikke er mulig. Hele prosessen handler jo egentlig om psykologien bak det. Les og lær om hvordan man endrer tankegang og holder oppe motivasjon (som dopamin, NATS (negative automatic thoughts), selvoppfyllende profeti, altså hvis du tenker du ikke klarer det så vil du ikke klare det) osv. 

Bare litt tips som kan hjelpe deg med prosessen😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid forsøkt å benytte drastisk kalorireduksjon for å gå ned i vekt. Det har forsåvidt fungert, men er like raskt opp i vekt etterpå. Jeg har fått til å spise 1300 kalorier i 3/4-dager, men så ryker jeg på en smell en dag eller to i uka. Da er all framgang tapt. 

De siste månedene har jeg forsøkt å "tvinge" meg selv til å spise 1800-2000 kalorier om dagen. Har ikke kjent på søtsug eller behov for overspising siden jeg begynte med dette. Går ned cirka en kilo annenhver uke nå (er 170 cm og veier 62 kg). Spiser fortsatt godteri, pasta og pizza. Men siden jeg spiser nok mat, får jeg aldri overspisingsånden over meg.

Anonymkode: f9fc0...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har alltid forsøkt å benytte drastisk kalorireduksjon for å gå ned i vekt. Det har forsåvidt fungert, men er like raskt opp i vekt etterpå. Jeg har fått til å spise 1300 kalorier i 3/4-dager, men så ryker jeg på en smell en dag eller to i uka. Da er all framgang tapt. 

De siste månedene har jeg forsøkt å "tvinge" meg selv til å spise 1800-2000 kalorier om dagen. Har ikke kjent på søtsug eller behov for overspising siden jeg begynte med dette. Går ned cirka en kilo annenhver uke nå (er 170 cm og veier 62 kg). Spiser fortsatt godteri, pasta og pizza. Men siden jeg spiser nok mat, får jeg aldri overspisingsånden over meg.

Det var fint skrevet, akkurat sånn har jeg holdt på også! Overspiste i går, så 1200 kcal i dag og inn i den samme runddansen. Håper jeg kan klare det samme som deg! 

Anonymkode: c55be...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var fint skrevet, akkurat sånn har jeg holdt på også! Overspiste i går, så 1200 kcal i dag og inn i den samme runddansen. Håper jeg kan klare det samme som deg! 

Anonymkode: c55be...58d

Var virkelig en øyeåpner! Har hatt en jojo-vekt mellom 50-70 kilo, på grunn av både over og underspising. Etter noen få måneder med nok kalorier, er virkelig alle problemer løst! Tenker å havne på 56-57 kilo, ser for meg at jeg er der før sommeren.

Anbefaler virkelig alle som sliter med overspising om å spise nok mat! Føler meg så dum som ikke har skjønt det før😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spis litt før du reiser på butikken så blodsukkeret ikke er så stilt inn på raske kalorier. 

Bevilg deg lørdagsgodt til typ 20-30 kroner om det blir for ille, så kan en si til seg selv "vente litt, vente til lørdagen" 

Anonymkode: 3e19d...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du f.eks står på butikken og har veldig lyst på en plate sjokolade eller du tenker for deg selv at du fortjener en porsjon middag nummer 2? Hvordan tenker du for å holde på disiplinen for å klare å gå ned i vekt? 

Anonymkode: bfe67...c21

Jeg skriver handleliste før jeg drar. Teller også kalorier i My Fitness Pal og forteller meg selv at sjokolade har mange kalorier og dårlig ernæring. Er det ikke lørdag, så er det ikke lørdag. Det går i 4-korn og naturell yoghurt til frokost. Drikker også vann når jeg får "søtsug". Mange blander signalet kroppen gir om at "jeg vil ha vann" med søtsug. Drikk vann. Nå har du ikke søtsug lenger.

Fokuserer også på å velge komplekse karbohydrater og fett. Unngå lettprodukter da disse er fulle av skjult sukker. Den største feilen feite gjør er å unngå fett og velge lettprodukter. Bom, du har gått i fella. Fett er ikke farlig i seg selv, det er mengden.

Vil forsåvidt anbefale deg å kjøpe Marit Kolbys bok "Hva og når skal vi spise?". Den er full av veldig god info og fri fra folk som prøver å selge deg alskens kosttilskudd og medisiner og abonnementer. Kan oppsummeres slik: "Spis hel mat. Ikke ultraprosessert. Ikke for ofte". Et godt sted å begynne er her: Hva er ultraprosessert mat?

Da slipper du enkelt unna alle disse typiske villfarelsene: "Rødt kjøtt gir kreft, rødt kjøtt tre ganger i uka er optimalt, et glass vin hver dag er godt for hjertet, ikke spis egg det gir deg høy kolesterol, fett gir deg hjerte- og karsykdommer". Bare skum over dette tullet. Dette er påstander fra forskningsrapporter som media har skrevet om og fordummet for avisleserne, og avisleserne parafraserer disse studiene i enda dummere grad.

Det tenker jeg på når jeg vurderer og kjøpe sjokolade og froosh og barnesmoothies og babygrøt. Kyniske jævla ekle sataner som prøver å egge seg innpå meg og gjøre at jeg tar dumme valg basert på å utnytte de mest basale kroppslige funksjonene våre, og attpåtil gjør det til en konvensjon at det meste av "i farta"-mat er tilsetningsstoffer som gjør at vi får en folkesykdom som heter lavgradig inflammasjon i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...