Gå til innhold

Har du som mann opplevd psykisk vold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittel tilsier. 

Hvordan var din opplevelse, og hvordan kom du deg vekk og kom deg videre? 

Trenger litt tips, da fornuften min sier kom deg vekk. Mens hjertet mitt behandler det som en rus

Anonymkode: 62b24...806

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Hadde et forhold preget av psykisk vold i mange år. Slet mye med skyld følelse og lavt selvbilde. Måtte ta et oppgjør med meg selv og spørre meg om det virkelig var slik jeg var villig til å ha det resten av livet. 

Emosjonelt var der veldig tøfft. 

Anonymkode: 7799c...353

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever i psykisk vold som kvinne, men har også blitt en versjon av meg selv som jeg ikke liker. Ergo, kan jeg kanskje drive med psykisk vold? Jeg er iallfall redd for at jeg gjør det noen ganger, hvis jeg blir sint så kan jeg skrive mange meldinger (terror-SMS) i stedet for å ta krangelen face-to-face. Jeg skammer meg over dette, og har derfor prøvd å stoppe. Tenke at jeg kan heller sende SMS om 1 time, og da har det verste sinne lagt seg og jeg slipper å skrive ting jeg ikke vil.

Han jeg lever med er derimot utrolig stygg mot meg i krangler direkte, og har sagt mye sårende ting. 

Jeg er på vei ut da, da jeg ikke gidder at vi ødelegger hverandre mer på veien. Noen er bare ikke skapt for hverandre, og trigger noe i hverandre som ikke er greit. Det er ekstremt tappende å bo og leve i et destruktivt forhold. Ingen fortjener det ❤️ Jeg har brukt mange år, og mange forsøk på å komme meg ut. Men vi har vært så avhengige av hverandre, til tross for alt. Så har tenkt at det blir sikkert bedre, bare «det» og «det» skjer. Men det blir aldri bedre. For oss har det også eskalert, som gjør at jeg har fått en vekker. I tillegg begynte jeg å prate med noen jeg står nær om hvordan det egentlig er. Da hørte jeg selv hvor ille det hørtes, og fikk også bekreftelse på at det som foregår ikke er «normalt».

Har du noen du kan prate med?

Anonymkode: 43863...35d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Som tittel tilsier. 

Trenger litt tips, da fornuften min sier kom deg vekk. Mens hjertet mitt behandler det som en rus

Har du noen du stoler på og som du kan snakke med, som du vet forstår hva dette går ut på? 

Anonymkode: 47b96...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google narsissister. Det er en rus, og ikke en sunn en.

Anonymkode: b5522...8c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen du stoler på og som du kan snakke med, som du vet forstår hva dette går ut på? 

Vel, mitt gode nettverk er ikke her jeg bor. Har prata med noen av dem. Har kommet meg vekk fra den kvinnen. Bare sliter helt ekstremt med selvfølelsen, og grubler alt for mye. 

Tar ingen kontakt med den kvinnen , men hun tar fra tid til annen kontakt selv når hun er i ett nytt forhold. Blir helt sprø, og klarer ikke og blokkere henne helt enda. Er helt sykt, men er ikke der at fornuften/logikken er sterkere enda. 

klarer ikke og forstå hvorfor en annen person behandler en partner så dårlig selv når jeg gir alt av meg selv og mer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lever i psykisk vold som kvinne, men har også blitt en versjon av meg selv som jeg ikke liker. Ergo, kan jeg kanskje drive med psykisk vold? Jeg er iallfall redd for at jeg gjør det noen ganger, hvis jeg blir sint så kan jeg skrive mange meldinger (terror-SMS) i stedet for å ta krangelen face-to-face. Jeg skammer meg over dette, og har derfor prøvd å stoppe. Tenke at jeg kan heller sende SMS om 1 time, og da har det verste sinne lagt seg og jeg slipper å skrive ting jeg ikke vil.

Han jeg lever med er derimot utrolig stygg mot meg i krangler direkte, og har sagt mye sårende ting. 

Jeg er på vei ut da, da jeg ikke gidder at vi ødelegger hverandre mer på veien. Noen er bare ikke skapt for hverandre, og trigger noe i hverandre som ikke er greit. Det er ekstremt tappende å bo og leve i et destruktivt forhold. Ingen fortjener det ❤️ Jeg har brukt mange år, og mange forsøk på å komme meg ut. Men vi har vært så avhengige av hverandre, til tross for alt. Så har tenkt at det blir sikkert bedre, bare «det» og «det» skjer. Men det blir aldri bedre. For oss har det også eskalert, som gjør at jeg har fått en vekker. I tillegg begynte jeg å prate med noen jeg står nær om hvordan det egentlig er. Da hørte jeg selv hvor ille det hørtes, og fikk også bekreftelse på at det som foregår ikke er «normalt».

Har du noen du kan prate med?

Anonymkode: 43863...35d

Heldigvis har jeg det. Men de bor langt unna. De få jeg har her som venner er 2-3 stk. De har snudd ryggen til meg etter at jeg delte det som har skjedd.. kjenner meg veldig igjen i det du skriver utenom at jeg blir ikke sint. Bare frustrert og brutt ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner meg igjen. Hadde et forhold preget av psykisk vold i mange år. Slet mye med skyld følelse og lavt selvbilde. Måtte ta et oppgjør med meg selv og spørre meg om det virkelig var slik jeg var villig til å ha det resten av livet. 

Emosjonelt var der veldig tøfft. 

Anonymkode: 7799c...353

Ja, er blitt noe bedre..får fortsatt ubehagelige tanker fra hva hun sa og gjorde. Blir uvel og kvalm når jeg ser en bil som ligner hennes.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, mitt gode nettverk er ikke her jeg bor. Har prata med noen av dem. Har kommet meg vekk fra den kvinnen. Bare sliter helt ekstremt med selvfølelsen, og grubler alt for mye. 

Hva er det med denne kvinnen som har hektet deg slik? Er det fordi hun er hot/cold - eller var hun rett og slett ufin da dere var sammen? Om sistnevnte, hva med å fokusere på alt det negative og hvilken følelser hun vekket i deg da. Nå tenker du sikkert på alle gode minner. Skriv ned alt som er "feil" ved henne. 

Anonymkode: f43b9...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som tittel tilsier. 

Hei,

Det høres ut som du står i en vond situasjon.

Hos oss var det konstant klaging på alt jeg og barna foretok oss, skulle lage en krangel av absolutt rubbel og bit. Barna ble tatt hardt i når jeg ikke var tilstede.

Jeg gikk mer og mer over i å være vokteren og den som måtte reparere situasjoner.

Livet var et konstant uro og bekymringsmoment og all min våkne tid gikk på å sørge for at barna hadde det bra. Gikk alltid å ventet på neste eksplosjon. 

Det gikk ut over jobb, legen valgte å sykemelde meg på en "midlertidig psykologisk ustabil" diagnose for at jeg skulle kunne være mer hjemme og verne om barna morgen og ettermiddag uten at det skulle gå ut over inntekt.

Uansett hva det var så fikk jeg skylden for det. Jeg burde gått for flere år siden på det punktet, men frykten for at barna kom til å ende hos mor hindret meg.

Etterhvert kom barneverntjenesten inn i bildet. Mor tok ikke til seg noe av det, men jeg fikk all den veiledningen jeg kunne ønske meg etter jeg satte meg ned å tryglet.

Etter en spesifikk voldelig hendelse gikk det opp for meg at dette ikke kan fortsette, tok med meg barna og dro.

Gikk rett i barnefordeling sak og vant den med glans. Siden har jeg ikke sett meg tilbake.

I etterkant så følger det fortsatt med meg at jeg klarer ikke gå inn i et seriøst forhold i frykt for hva drama det kan føre med seg.

Jeg har nå innsett at jeg kan klare et forhold dersom det er et særboerforhold uten store forventninger frem til barna er voksne. Desverre er det ikke lett å finne noen som tenker det samme.

Jeg ønsker seg lykke til TS! Hvis forholdet kjennes ubehagelig ut nå vil jeg råde deg til å trekke pluggen mens du kan, men til syvende og sist er det bare du som vet.

Anonymkode: 6b7ed...2d5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tar ingen kontakt med den kvinnen , men hun tar fra tid til annen kontakt selv når hun er i ett nytt forhold. Blir helt sprø, og klarer ikke og blokkere henne helt enda. Er helt sykt, men er ikke der at fornuften/logikken er sterkere enda. 

klarer ikke og forstå hvorfor en annen person behandler en partner så dårlig selv når jeg gir alt av meg selv og mer.. 

Du må blokkere henne! Her må du bare gjøre deg selv knallhard! 

Ikke gi henne så mye som en smule engang...

Hun er ikke verdt din tid eller dritten under skoen din. Du må bare tenke at hun er søppel, og fortjener ikke din oppmerksomhet overhodet! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bra du har noen du kan prate med. Det er viktig. Det er ikke alt man kan forstå. Noen mennesker er bare ondskapsfulle. Ikke alle heldigvis. 

Gratulerer så mye til deg for at du er kommet deg bort fra dette kvinnemennesket! Det er en stor seier bare der. Synes du kan være uendelig stolt av deg selv. Det krever mot og styrke. 

Bare sørg for å opprettholde null kontakt, slik at hun ikke klarer å suge deg tilbake i hennes drama. Du er meget sårbar akkurat nå og kommer til å være det lenge framover. Pass godt på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du har mulighet så hadde jeg valgt å oppsøke de trygge og varme relasjonene du har. Du trenger mye støtte virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bra du har noen du kan prate med. Det er viktig. Det er ikke alt man kan forstå. Noen mennesker er bare ondskapsfulle. Ikke alle heldigvis. 

Gratulerer så mye til deg for at du er kommet deg bort fra dette kvinnemennesket! Det er en stor seier bare der. Synes du kan være uendelig stolt av deg selv. Det krever mot og styrke. 

Bare sørg for å opprettholde null kontakt, slik at hun ikke klarer å suge deg tilbake i hennes drama. Du er meget sårbar akkurat nå og kommer til å være det lenge framover. Pass godt på deg selv. 

Tusen takk 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om du har mulighet så hadde jeg valgt å oppsøke de trygge og varme relasjonene du har. Du trenger mye støtte virker det som. 

Tusen takk 🥲 Trenger det en stund fremover 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...