Gå til innhold

Jeg er så sykt drittlei av å aldri lykkes med vektnedgang, kan jeg klare å snu det en gang for alle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

alle karbohydrater blir til sukker i systemet. som lagres som fett på kroppen om det er for mye av det. 

Anonymkode: 1fb4d...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktige (for meg. Har gått ned 20kg) har vært ikke å slanke meg. Jeg fikk diabetes typ 2 og byttet derfor ut ris og pasta med byggryn. Jeg har tilføyd bønner (kidney, svarte, lima osv) og kikerter til min daglige kost. De metter myyyye.

Jeg la drastisk om fordi jeg ble redd når jeg fikk diagnosen. Men mitt råd vil være å sakte innføre en livsstilsendring. En slankekur er kortvarig og hjelper lite, en livsstilsendring er varig. Faller en i, vel så var det denne gang - opp på hesten igjen. 

Når jeg har lyst på noe snop/kake osv. sier jeg til meg selv “ja det kan du få en annen dag” for da blir det ikke fullt å ille å unnvære ting. 

Sier ikke det er lett for det er det ikke. Husk å rose deg selv for hver eneste lille ting du gjør og tenk over hvem du gjør det for. Gjør du det for at andre skal syns du er penn(eksempelvis) så er det lite motiverende- gjør du det for deg selv (jeg vil ha lettere ved å gjøre sånn og slik, jeg vil føle meg osv) er det en mye større motivasjon 

lykke til 🤞🏼 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er normalvektig slank, og jobber hardt for å holde meg slik. Jeg spiser ingenting før lunsj på jobb. Da spiser jeg mye ulike grønnsaker, en frukt og et hjemmelaget knekkebrød med et kokt egg. Er absolutt ikke stappmett etter dette, samt at jeg selvfølgelig har mer lyst på noe annet. Feks kollegaer som spiser rundstykker eller sushi. Er kjempesulten når jeg kommer hjem, spiser da ca 25g nøtter. Spiser en ok middag, prøver å oftest ha rene råvarer, men ikke alltid. Spiser også kveldsmat. Feks suppe eller knekkebrød med avokado. Men er alltid litt sulten når jeg legger meg. Er generelt en del sulten gjennom dagen, alltid tenkt at det er sunt å være sulten, og nesten følt det som en styrke. Poenget var bare at det å skulle unne seg å være skikkelig mett gjennom dagen virker urealistisk når man ønsker en slank kropp. Man kan jo selvfølgelig fylle magen med grønnsaker hele tiden, og det gjør jo jeg ofte også, men det gir etter min personlige mening ikke en sånn type metthet som jeg føler ts etterspør.

Anonymkode: ab4bf...74b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er normalvektig slank, og jobber hardt for å holde meg slik. Jeg spiser ingenting før lunsj på jobb. Da spiser jeg mye ulike grønnsaker, en frukt og et hjemmelaget knekkebrød med et kokt egg. Er absolutt ikke stappmett etter dette, samt at jeg selvfølgelig har mer lyst på noe annet. Feks kollegaer som spiser rundstykker eller sushi. Er kjempesulten når jeg kommer hjem, spiser da ca 25g nøtter. Spiser en ok middag, prøver å oftest ha rene råvarer, men ikke alltid. Spiser også kveldsmat. Feks suppe eller knekkebrød med avokado. Men er alltid litt sulten når jeg legger meg. Er generelt en del sulten gjennom dagen, alltid tenkt at det er sunt å være sulten, og nesten følt det som en styrke. Poenget var bare at det å skulle unne seg å være skikkelig mett gjennom dagen virker urealistisk når man ønsker en slank kropp. Man kan jo selvfølgelig fylle magen med grønnsaker hele tiden, og det gjør jo jeg ofte også, men det gir etter min personlige mening ikke en sånn type metthet som jeg føler ts etterspør.

Folk som skal ned i vekt kan ikke spise så lite som deg .

Anonymkode: fa92a...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis litt ekstra på dagen og fast fra klokken 17 til 07

Spise på kvelden er det verste du kan gjøre for vektnedgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: b4842...145

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei vel, men ville gi et realistisk bilde på hva som skal til for å holde vekten når hun er i mål. For jeg regner med at det er poenget? Og også beskrive at sult og disiplin er en del av livet om man ønsker en slank kropp. Ts må velge selv om hun syns det er verdt det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vel, men ville gi et realistisk bilde på hva som skal til for å holde vekten når hun er i mål. For jeg regner med at det er poenget? Og også beskrive at sult og disiplin er en del av livet om man ønsker en slank kropp. Ts må velge selv om hun syns det er verdt det. 

Forskjell på å finne en sunn måte og ikke sulte seg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det høres litt rart ut at du må spise så lite for å holde deg normalvektig? Det er greit nok at man kan oppleve mer sult når man går ned i vekt, men å konstant gå og være sulten når man holder vekta høres jo ikke noe særlig ut.

Anonymkode: ddc35...855

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd

bruk en kalorikalkulator og sett vekten til så mye som du ønsker å veie når du er slank. Er du kvinne ligger dette på typ 2000-2500 kalorier (ja, du går ned i vekt på så mye også. Fordi en tung kropp krever mer energi.) typ dietter med 1500 kalorier er idiotisk. 

Estimer aktivitetsnivå på kalorikalkulator etter det du kan gjennomføre. Ideelt bør du gå minst 10-15.000 skritt/dag og trene styrke 2 ganger/uke

spis det nivået av kalorier fordelt på 3-4 måltider. Ingen mellommåltider og helst ikke kalorier i form av drikke. 
spis minimum 20-30 g protein/måltid. Mye grønnsaker og litt karbo og fett til du har nådd ønsket kalorinivå

her må kjøkkenvekta og kalori-appen frem men på sikt lærer du. 
spiser du som en slank person blir du etterhvert en slank person. Sakte men sikkert. Fortsett for alltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har i mange år forsøkt å gå ned i vekt, men problemet mitt er at jeg rett og slett spiser for mye og sliter med å begrense meg. Noen her som har noen tips til hvordan jeg kan klare å snu det en gang for alle slik at jeg endelig kan lykkes med å gå ned i vekt?

Anonymkode: 1f10d...1e3

Kjenner meg 100% igjen i denne.

45 år med overvekt og beskjed om å "slanke meg" (fra legen på 80-tallet).

Har brukt Wegovy i nesten 1 år, og gått ned 3 kg, så det har jeg rett og slett ikke råd til å fortsette med når utbyttet er såpass dårlig.
Var fortsatt sulten og hadde sterke "crawings" (klarer nesten ikke tenke en tanke uten at disse tankene forstyrrer eller tar helt over), så ble det samme som til vanlig more or less.
Hadde jeg blitt dårlig (typ "antabus-effekt") så hadde jeg antagelig gått ned i vekt... (Men pest og kolera da.......)

Er så sulten! Og har så lyst på noe å spise! Nesten hele tiden...
Og om kveldene har jeg lyst på mer å spise, selv om jeg ikke er sulten 😞 (Ikke tidlig på dagen, da har jeg aldri lyst på karbohydratrik mat/søtsaker.)

At det "sitter mellom ørene" har jeg forstått for lenge siden. Men det finnes visst ingen "kur" mot det. (Laserbehandle hjernen kanskje..? hehe)
Heldige er de som ikke har det på denne måten! (De fleste tynne/slanke tenker visst nesten ikke på mat. Min samboer spiser for eksempel bare for å holde sulten borte.)

Er "lett" å gå ned i vekt, innimellom. Men det vanskelige/umulige er å bli der. En evig kamp....

Anonymkode: 8d76c...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjenner meg 100% igjen i denne.

45 år med overvekt og beskjed om å "slanke meg" (fra legen på 80-tallet).

Har brukt Wegovy i nesten 1 år, og gått ned 3 kg, så det har jeg rett og slett ikke råd til å fortsette med når utbyttet er såpass dårlig.
Var fortsatt sulten og hadde sterke "crawings" (klarer nesten ikke tenke en tanke uten at disse tankene forstyrrer eller tar helt over), så ble det samme som til vanlig more or less.
Hadde jeg blitt dårlig (typ "antabus-effekt") så hadde jeg antagelig gått ned i vekt... (Men pest og kolera da.......)

Er så sulten! Og har så lyst på noe å spise! Nesten hele tiden...
Og om kveldene har jeg lyst på mer å spise, selv om jeg ikke er sulten 😞 (Ikke tidlig på dagen, da har jeg aldri lyst på karbohydratrik mat/søtsaker.)

At det "sitter mellom ørene" har jeg forstått for lenge siden. Men det finnes visst ingen "kur" mot det. (Laserbehandle hjernen kanskje..? hehe)
Heldige er de som ikke har det på denne måten! (De fleste tynne/slanke tenker visst nesten ikke på mat. Min samboer spiser for eksempel bare for å holde sulten borte.)

Er "lett" å gå ned i vekt, innimellom. Men det vanskelige/umulige er å bli der. En evig kamp....

Har du prøvd psykolog da? 

Anonymkode: f3482...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det høres litt rart ut at du må spise så lite for å holde deg normalvektig? Det er greit nok at man kan oppleve mer sult når man går ned i vekt, men å konstant gå og være sulten når man holder vekta høres jo ikke noe særlig ut.

Anonymkode: ddc35...855

Tre måltider og ett mellommåltid er nok mer enn nok du. Jeg har heller ikke skrevet at jeg konstant går sulten, men er aldri stappmett, og metthet er noe jeg kun merker rett etter måltidene, ikke noe jeg forventer å gå og kjenne på i timesvis. Men sulten flere ganger daglig? Selvfølgelig!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Forskjell på å finne en sunn måte og ikke sulte seg.

Det er jo her dere misforstår. Hvordan er tre måltider, og et mellommåltid ansett for å sulte seg? Å være ordentlig sulten flere ganger daglig er normalt og må da virkelig ikke forveksles med å sulte seg.

Det er uansett ofte kun en liten forskjell på hva du spiser når du slanker deg, og hva du deretter trenger for vedlikehold. Jeg snakker om livsstil, ikke dietter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg vil bare informere om at det ikke er så vanlig å ha det sånn for slanke heller. Hvertfall ikke voksne kvinner over en viss alder. Både jeg og mine venninner er slanke, men det krever myye disiplin. Jeg også tenker på mat/snacks store deler av tiden, jeg bare tvinger meg selv til å følge «hverdagsplanen». Hadde elsket å spise fritt, sånn som mange overvektige gjør! Men min mentale helse er veldig avhengig av å føle meg vel i kroppen, så det er min «pest eller kolera» kan du si (matfrihet eller god nok selvfølelse). 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tre måltider og ett mellommåltid er nok mer enn nok du. Jeg har heller ikke skrevet at jeg konstant går sulten, men er aldri stappmett, og metthet er noe jeg kun merker rett etter måltidene, ikke noe jeg forventer å gå og kjenne på i timesvis. Men sulten flere ganger daglig? Selvfølgelig!

Jeg synes det høres normalt ut.

Jeg kom over en gammel tråd her på KG om hvordan normalvektige tenkte og gjorde når det kom til mat, og det var flere som skrev noe lignende, at de kjente på sulten, var ordentlig sulten før de spiste, at de planla matinntaket og spiste mindre i løpet av dagen (og kunne da være mer sulten) dersom de skulle i en middag på kveldstid m.m. For min del var det interessant lesning, og jeg lærte mye. Det er jo ikke farlig å være litt sulten, og det er noe jeg jobber med å bli vant til.

Anonymkode: c24a0...214

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer du gjøre deg en bestemt mening på hvor mye mat "en ok middag" og "suppe til kvelds" er?

Jeg spiser omtrent tilsvarende mengde, bare at jeg ofte spiser suppe til lunsj istedet for kvelds, og jeg ligger på ca 2-2200 kalorier om dagen.

Å gjøre seg en mening om hvor mye mat suppe er, når du ikke aner om det er fløtebasert potetsuppe, eller klar buljongsuppe, og du ikke vet om det er 1 dl eller en liter, er merkverdig.... Du har heller ingen anelse på hva en ok middag for noen er... Så når du ikke har peiling på mengder eller kalorier, ei heller aktivitetsnivå, så bør du være veldig forsiktig med å påstå det er for lite eller for mye for noen.

Anonymkode: 56216...8a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du prøvd psykolog da? 

Anonymkode: f3482...98d

Åja, i flere omganger.
Lå verken noe "quick-fix" eller "fix" i det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil bare informere om at det ikke er så vanlig å ha det sånn for slanke heller. Hvertfall ikke voksne kvinner over en viss alder. Både jeg og mine venninner er slanke, men det krever myye disiplin. Jeg også tenker på mat/snacks store deler av tiden, jeg bare tvinger meg selv til å følge «hverdagsplanen». Hadde elsket å spise fritt, sånn som mange overvektige gjør! Men min mentale helse er veldig avhengig av å føle meg vel i kroppen, så det er min «pest eller kolera» kan du si (matfrihet eller god nok selvfølelse). 

"Forskning viser nemlig at disse «naturlig» slanke menneskene ikke tenker på mat på samme måte som de som sliter med vekten. Tynne mennesker har et mer avslappet forhold til mat. Det å fokusere på hvor mye og hvor ofte man spiser, eller at man har en bestemt idé om at noe mat er sunt og noe er usunt, resulterer i at mat står øverst i tankene, forklarer Katz."
https://iform.no/hvordan-spiser-slanke-kvinner/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 1.07):

"Forskning viser nemlig at disse «naturlig» slanke menneskene ikke tenker på mat på samme måte som de som sliter med vekten. Tynne mennesker har et mer avslappet forhold til mat. Det å fokusere på hvor mye og hvor ofte man spiser, eller at man har en bestemt idé om at noe mat er sunt og noe er usunt, resulterer i at mat står øverst i tankene, forklarer Katz."
https://iform.no/hvordan-spiser-slanke-kvinner/

Disse naturlig tynne menneskene er heldige. De har antakelig ikke fått kjeft som barn for å spise for sakte, og ble ikke presset til å spise mye raskere. De ble heller ikke presset til å spise opp maten på tallerkenen, uavhengig av hvem som har lagt på maten, og om man er mett eller ei. De ble antakelig ikke oppfordret til å spise seg stappmett som barn. Det er vanskelig å bryte med noe man ble lært i alle av de formative årene.

Anonymkode: c24a0...214

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...