Gå til innhold

Er det vanlig med minnestund etter begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi mister nettopp vår far etter relativt kort sykeleie. Han var i midten av 60 årene. Det er uenighet i familien om vi bør ha minnestund og hvem som skal inviteres. Vi barna ønsker minnestund og for oss naturlig at tanter/onkler og søskenbarn er til stede. Totalt 25. Min mor vil bare ha oss barn med ektefeller og barnebarn. Tot 12 stykk. Det er selvsagt hun som bestemmer ,men…… 

Hva er egentlig vanlig? ( Mor har god økonomi ) 

Anonymkode: d55f9...b9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi mister nettopp vår far etter relativt kort sykeleie. Han var i midten av 60 årene. Det er uenighet i familien om vi bør ha minnestund og hvem som skal inviteres. Vi barna ønsker minnestund og for oss naturlig at tanter/onkler og søskenbarn er til stede. Totalt 25. Min mor vil bare ha oss barn med ektefeller og barnebarn. Tot 12 stykk. Det er selvsagt hun som bestemmer ,men…… 

Hva er egentlig vanlig? ( Mor har god økonomi ) 

Anonymkode: d55f9...b9a

Minnestund er normen på Østlandet. Tanter, onkler, søskenbarn og andre nære familie og venner har alltid vært invitert i minnestundene jeg har vært tilstede i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt fra ingen minnestund til minnestund med alt som kan krype og gå er vanlig. Din mor bestemmer hva hun ønsker.

Anonymkode: b8d88...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det vanlig. De fleste her har minnestunden i en sal i kirken. Begravelsesbyrået ordner med catering og folk til servering og opprydding. Pleier ikke å invitere her. Det er "åpent hus".

Anonymkode: 92885...2a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vanlig med minnestund, men det varierer litt på hvilken type minnestund folk ønsker å ha. Noen ønsker kun å samle de aller nærmeste og andre igjen vil ha alle som deltok i begravelsen. Her har vi gjort begge deler og da har vi tenkt ut fra hvordan avdøde var som person og ikke minst om det passet oss.  Når vi har hatt større minnestund har vi leid et lokale tilknyttet seremoni stedet og bare bestilt noe smørbrød og kaker. Det er en ganske fin anledning til å samles og minnes avdøde og i alle vi har hatt selv og har deltatt i så har det vært en god stemning med både latter og litt tårer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en fin måte å avslutte dagen med litt mat og få snakket med folk som gjerne kommer langveisfra. Vi pleier ikke å invitere spesifikt men sier fra til de nærmeste om sted for en samling etterpå. Sist hadde vi snitter, pizzaboller, kaker, kaffe og brus. 

Anonymkode: a4ef7...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer så masse.

Her har det blitt mindre og mindre vanlig med minnestund egentlig, var nok mer normalt før.  Vil si att 2 av 10 har. 

Det blir for mye arbeid med ei minnestund, med mat, kaker, kaffe og kanskje en må leie inn hjelp, lokaler, osv, så folk flest kjenner er vel på det kan bli litt mye styr før en begravelse. 

Kanskje mor kjenner på att ho har nok nå? Og rett og slett ikke orker? 

Anonymkode: f84c1...591

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at her må mor få bestemme, hun er den med største belastningen . Så sier dere fra til de andre at mor ønsket det slik nå så går det heller an å samles hele slekta ved en senere anledning. 

Anonymkode: d4618...32d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (1 time siden):

Det er en ganske fin anledning til å samles og minnes avdøde og i alle vi har hatt selv og har deltatt i så har det vært en god stemning med både latter og litt tårer. 

Taffel skrev (1 time siden):

Minnestund er fint og det vanlige er at det er åpent hus for dem som vil. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en fin måte å avslutte dagen med litt mat og få snakket med folk som gjerne kommer langveisfra. 

Anonymkode: a4ef7...143

Det er fint når nærmeste pårørende ønsker det, men mange orker ikke det i en sånn situasjon. Mange synes heller ikke det er så fint. Vi prøvde selv å ha en begravelse for de nærmeste pårørende, og uten minnestund. Men det var utrolig mange som stimlet rundt oss etter at vi hadde skrevet at det avsluttes ved graven. Flere spurte til og med etter minnestund. Neste begravelse ble forsøkt helt i stillhet med annonse etterpå, men var noen som fant det ut og troppet opp da også.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fint når nærmeste pårørende ønsker det, men mange orker ikke det i en sånn situasjon. Mange synes heller ikke det er så fint. Vi prøvde selv å ha en begravelse for de nærmeste pårørende, og uten minnestund. Men det var utrolig mange som stimlet rundt oss etter at vi hadde skrevet at det avsluttes ved graven. Flere spurte til og med etter minnestund. Neste begravelse ble forsøkt helt i stillhet med annonse etterpå, men var noen som fant det ut og troppet opp da også.

Det er da vanlig å annonsere begravelser så andre enn nære pårørende også kan få lov til å møte opp for å si farvel til en de har kjent? Begravelsen er jo ikke kun for nære pårørende..

Anonymkode: 67e51...345

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis det står at det avsluttes ved graven, er det vanlig at man samles der en stund. Man kondolerer familien og står og prater litt i grupper en liten stund etterpå. Hvis det derimot står at man ikke ønsker kondolanse ved graven, forlater folk gravstedet uten å ta kontakt med familien. Dette er det da vanlig at presten nevner under begravelsen, som en påminnelse.

Det å ha begravelse i stillhet med kun få inviterte, med mindre det er et ønske fra avdøde, er litt spesielt, syns jeg. Har sett noen ganger at familien faktisk ikke har innsett hvem som sto avdøde nær, og har invitert folk som ikke burde vært invitert, og utelatt de som burde vært der. Og det føles som et hån av avdøde, sett utenfra.

Men over til hovedinnlegget: Her er det vanlig med minnestund med enten "nærmeste" (foreldre, barn, besteforeldre, barnebarn, søsken, nieser/nevøer, tanter/onkler og søskenbarn), eller så inviteres "hele bygda" ved at presten sier at alle frammøtte er velkommen til minnestund. Men din mor har mistet sin livspartner, og kanskje er det uoppgjorte ting fra fortiden med noen av disse, som hun ikke orker å dvele ved nå. Kanskje hun trenger hun en avslutning på dagen med bare dere. Uansett må hun selv få bestemme akkurat dette. Så kan evnt din fars søsken m familier, samles til en egen liten minnestund.

Anonymkode: 60fda...c2b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er da vanlig å annonsere begravelser så andre enn nære pårørende også kan få lov til å møte opp for å si farvel til en de har kjent? Begravelsen er jo ikke kun for nære pårørende..

Anonymkode: 67e51...345

Det bestemmer de pårørende, veldig vanlig med annonse i etterkant at begravelsen har funnet sted i stillhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært med på både et stort lag med langbord, middag og kakebord.

Og helt til nærmeste familie hjemme hos noen, med bare familie, enkel mat og litt kaker. 

Tror man bare må kjenne på hva man ønsker, hensyn til de nermeste, litt hva den avdøde ville osv. Dere bestemmer, alt er lov. 

Kondolerer.

Anonymkode: 91c9d...035

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere og flere som har det bare med de aller nærmeste ser jeg. Blir sjeldnere og sjeldnere at dem har åpent for alle. Bare for noen år siden så hadde nesten alle det. Men etter covid så endret det seg veldig her vi hører til. 

Anonymkode: 2d934...d68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si det er vanlig. Noen velger å ha åpent for alle, andre kun for de nærmeste.

Noen avslutter ved grava og kun nærmeste reiser videre å samles, Noen har at andre blir med 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer så mye. 

Når mamma døde så åpnet jeg hjemmet for hennes søsken, nieser, nevøer, barn, barnebarn og de nærmeste venninnene hennes. 

To av naboene her bidro med kake, vi bakte selv ett par kaker, min brors kone og hans datter lagde også noe til kaffen. Kjøpte inn noe brus, juice, kaffe osv. 

Det ble ikke noe formelt, folk fant det de ville ha på kjøkkenet og så sto eller satte de seg der det var ledig. 

Jeg er en sånn person som ikke kan fordra det å stelle til med sammenkomster o.l. men jeg angrer ikke på at jeg åpnet opp hjemmet denne dagen. Jeg satte pris på den som kom og jeg vet de alle satte veldig pris på det å samles etterpå. Jeg vet at mamma hadde satt utrolig pris på det.

Anonymkode: 72fa0...916

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnestund er vanlig, men blir sjelden opplyst om i dødsannonser, og ikke alltid i begravelsen heller. De som har fått invitasjon har fått, og da trenger det ikke være flere. 

Da min mormor døde hadde hun selv ytret ønske, mange år i forveien, om at mange skulle samles til minnestund etter begravelsen. Derfor ble det sånn. Ved et dødsfall i min svogers familie ønsket de to barna hennes en kort minnestund med kun nærmeste familie. Da ble det hennes to barn og svigerbarn, samt barnebarn og oldebarn som hadde en kort minnestund med enkel mat og drikke. 

Hør på mammaen din. Dette handler ikke om økonomi, men om følelser rundt det som har skjedd. Det virker kanskje "absurd", men tenk på at mammaen din er den som har kjent pappaen din lengst av alle, når man ser bort fra den eldste garde. For henne blir det for mye å invitere hele familien nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig ulikt. Hvis din mor ikke orker fullt hus så forstår jeg det godt, din far døde jo åpenbart altfor tidlig i livet om han var i 60-årene. Kanskje hun rett og slett ikke makter.

Min mormor gikk nylig bort og for meg var det helt naturlig å ta med mann og tre barn i begravelsen. Men der viste det seg at mormors samboer ville ha det så lite og stille som overhodet mulig, og uten minnestund etterpå. Derfor dro jeg alene i begravelsen. Syns jo at det var litt merkelig og trist at ikke barna fikk være med i begravelsen til sin oldemor, men må jo respektere ønsket til den nærmeste pårørende. Vi var uansett ikke spesielt nære hverandre. 

Anonymkode: 7b161...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...