AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Hei! Jeg har et spørsmål om foreldrepenger i mammapermisjon. For en tid tilbake gikk min arbeidsgiver konkurs og jeg måtte skaffe meg ny jobb. I den jobben jeg har nå arbeider jeg etter behov, så noen uker er det 100%, mens andre uker kan det være 0%.. Det varierer veldig! Jeg ønsker jo selvsagt 100% fast arbeid, men har dessverre ikke fått det enda. I tillegg til at jeg jobber får jeg dagpenger fra nav, men det er kun for de 14-dagersperiodene der jeg jobber mindre enn 50% på jobben. Etter hvert skal jeg søke om foreldrepenger i forbindelse med permisjon, og da forstår jeg det slik at dette beregnes ut i fra gjennomsnittsinntekten min de siste 3 mnd før permisjonen? I og med at arbeidsmengden min kan variere mye fra uke til uke blir jeg veldig stressa.. I verste fall risikerer jeg å få ganske lite i foreldrepenger, dersom jeg «uheldigvis» ikke får mye arbeid de siste månedene før permisjonen.. Har noen vært i en lignende situasjon, og hvordan løste du det? Vi vurderer at samboeren min er den som bør ta pappapermisjon + all permisjonen i den bolken der man får bestemme selv, rett og slett fordi jeg ikke kommer til å tjene nok i permisjonen.. Anonymkode: 18fc7...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden "Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette." Fra nav sine sider. At far skal ta fellesperioden, kan bli vanskelig om du ammer. I tillegg er det aktivitetskrav til mor om far tar fellesperioden, da må du enten studere eller jobbe minimum 75%. "Når mor arbeider deltid, blir foreldrepengene til far eller medmor redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Hvis mors stillingsandel er på 75 prosent eller mer, regnes mor for å ha full stilling. Far eller medmor kan da få utbetalt opptil 100 prosent foreldrepenger " Det er dessverre ikke så lett å få alt til å gå opp, og samtidig ta hensyn til hva mor og barn trenger. Håper dette hjelper litt, og at dere finner en god løsning. Anonymkode: 77402...f78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Dagpenger er også grunnlag for foreldrepenger Anonymkode: cffe1...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå