Gå til innhold

Er det vanlig at eldre foreldre (80 +/-) ikke bryr seg om alle sine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en bror og en søster som er eldre enn meg og som bor i samme kommune som vi er oppvokst i, mens jeg bor i en annen landsdel og er hjemme i barndomshjemmet ca 2-3 g i året.

Etterhvert som foreldrene mine har blitt eldre, merker jeg at de eller mamma (som jeg snakker mest med) har sluttet å bry seg om meg.

Hun ringer meg ofte men spør kun om været, hvordan barna har det og hunden, og aldri et spørsmål om meg.

De siste 10 årene har jeg fått leddgikt og har blitt ufør, samboer døde for 2 år siden og barna flyttet ut av redet samtidig med at jeg ble alene, så det var en stor overgang for meg. Jeg solgte også boligen for å slette gjeld og frigjøre kapital, så nå leier jeg.

I perioder når jeg har følt for å bli sett, har jeg vært irritert på at jeg aldri blir spurt hvordan jeg har det og jeg har spurt min mor hvorfor hun aldri spør, og da sier hun at hun alltid spør hvordan det går, men det gjør hun ikke. 

Da spør jeg henne om når hun spurte meg sist, og da sier hun at jeg må slutte å plage henne fordi hun er gammel og ikke orker å ha slike samtaler, så da ender det med at jeg sier unnskyld og legger på.

Kan legge til at jeg alltid spør hvordan det går med mine foreldre.

Mine foreldre er oppdatert på livet til mine søsken, og klager og bekymrer seg til meg om hvordan økonomien til min bror og kone skal gå nå når han skifter jobb og får dårligere lønn (han kommer fremdeles til å ha en god lønn), hvordan min nevø skal klare seg på studiet når han ikke kjenner noen der fra før av, og hvordan det skal gå med min søster og mannen som holder på å pusse opp hytta ved siden av full jobb (de gjør litt selv i helgene, men leier håndverkere som jobber i hytten i ukedagene)

Jeg har spurt mine søsken om vår mor snakker til de om meg, men det er fint lite sier de.

Jeg føler meg som Askepott faktisk...

Anonymkode: 0a9ce...d81

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de er så gamle så kan det nok være begrensinger på hva de orker å ta innover seg. En frisørtime en dag kan fort ta hele dagen, som i at de ikke kan dusje den dagen/ ha en telefonavtale den dagen/dra på butikken den dagen eller ta blodprøve den dagen. Hvor mye spør du dem om hvordan de har det og hva de holder på med? Mye har skjedd i ditt liv, og du har et stort behov for å bli sett og brydd seg om. Helt naturlig, og ikke urimelig å forvente. Men det kan jo også tenkes at du har låst deg litt i et slags klagesangmønster? At foreldrene dine rett og slett føler seg maktesløse når du forteller, fordi du har et veldig negativt tankemønster og de blir dratt med ned.
Rene spekulasjoner fra min side selvsagt, men om du tenker at det kan være snev av sannhet i det bør du kanskje ta tak i det. Be dine nærmeste si ifra om du luller deg inn og nedover, slik at du kan prøve å se løsninger og hva som er positivt i livet ditt istedenfor. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (9 minutter siden):

Når de er så gamle så kan det nok være begrensinger på hva de orker å ta innover seg. En frisørtime en dag kan fort ta hele dagen, som i at de ikke kan dusje den dagen/ ha en telefonavtale den dagen/dra på butikken den dagen eller ta blodprøve den dagen. Hvor mye spør du dem om hvordan de har det og hva de holder på med? Mye har skjedd i ditt liv, og du har et stort behov for å bli sett og brydd seg om. Helt naturlig, og ikke urimelig å forvente. Men det kan jo også tenkes at du har låst deg litt i et slags klagesangmønster? At foreldrene dine rett og slett føler seg maktesløse når du forteller, fordi du har et veldig negativt tankemønster og de blir dratt med ned.
Rene spekulasjoner fra min side selvsagt, men om du tenker at det kan være snev av sannhet i det bør du kanskje ta tak i det. Be dine nærmeste si ifra om du luller deg inn og nedover, slik at du kan prøve å se løsninger og hva som er positivt i livet ditt istedenfor. 

Jeg har omtrent ikke sagt noe, fordi de aldri har spurt. Den kvelden mannen min døde sendte jeg sms om at det gikk mot slutten og en ny sms når det hele var over, men de/mamma ringte ikke.

Jeg selv ringte mage timer senere og sa hvordan jeg hadde det og la nesten spørsmålene i munnen på henne for å i det hele tatt kunne ha en samtale. Etter det tok det 3 uker før hun ringte meg igjen, og da sa hun at "hun regnet med at ting gikk greit igjen"!

I forhold til mine søsken som forteller alt i livet deres som er negativt og positivt til være foreldre, forteller jeg 1% i forhold til de.

ts

Anonymkode: 0a9ce...d81

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er slik. Mine svigerforeldre er slik, de er 76/79. Mens min mormor på 84 spør alltid hvordan det går, er det noe nytt, er alle friske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...